Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Bedankt voor de leuke reacties! :)

.
Weer wat verder met de Fokker T.VIII W (G).
De frames van de lange cockpit op de romp gemaakt van balsa en triplex.
Ook nieuwe piloten bustes gekocht voor de Fokker T.VIII W (G):

full


De cockpit wordt direct op de romp gescratched.
Een plastic zak ertussen om te voorkomen dat de cockpit per ongeluk aan de romp gelijmd wordt:

full


De staartschutter:

full


Ik heb geen bouwtekening van deze Fokker T.VIII W (G), behalve m`n eigen ontwerp tekening van de nieuwe vleugel natuurlijk ;)
Om de romp vorm te geven gebruik ik een 3-view welke ik heb opgeschaald naar de schaal van mijn Fokker.
Alles op en aan de romp wordt gescratched volgens deze aanzicht:

full


Het beweegbare deel voor de staartschutter ook ruw vormgegeven:

full


De neusdome welke ik eerder gemaakt had vond ik teveel afwijken van de nieuwe cockpit op de romp.
Ik heb het frame (de ribben) gebruikt om een nieuwe neusdome te maken:

full


Staartschutter lekker warm in de cockpit:

full


En "freezing his balls off" in de open lucht:

full


De nieuwe cockpit in aanbouw:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
De Fokker T.VIII W (G) met de nieuwe cockpits in aanbouw:

full


full


full


Op de bodem van de cockpits glossy papier verlijmd welke een strakkere vloer wordt dan geverfd balsa:

full


De bodems d.m.v. een klein potje Humbrol mat zwart geverfd:

full


En toen meten, aftekenen, nameten en voorzieningen maken voor de bevestiging van de drijvers:

full


Na nogmaals meten en nameten de drijvers met 30 minuten epoxy verlijmd aan het vleugel middenstuk:

full


En de Fokker T.VIII W (G) in de huidige staat:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Werkelijk fantastisch werk Ramses! :thumbsup:
Cockpitframe ziet er ook geweldig uit, ga zo door!
Die Ryan STA op de achtergrond is ook een plaatje trouwens :yes:

Groeten, Ralf
 
.
Bedankt voor de leuke reacties! :)

Kijk! Zo kennen we je weer... schaalvast...

Hahahaha, ik heb speciaal snel m`n Ramones petje opgezet voor de foto... anders valt hij buiten de reeks... :D

Die Ryan STA op de achtergrond is ook een plaatje trouwens :yes:
en idd die Ryan STM-S2 is ook erg mooi ;)

Zeker, die heb ik trouwens zo overgenomen van Bart!
Daar is erg weinig werk aan gelukkig!! :yes:
De romp is eigenlijk gewoon helemaal klaar op enkele esthetische dingetjes na.
De vleugel vergt enigszins werk, maar ben alweer aan het opbouwen toe...

full


Deze Ryan is verschillende keren doorverkocht en nu dus bij mij beland...
Ik maak van de Ryan geen verslag, maar zal tzt als de Ryan klaar is hier een fotootje plaatsen.
Deze Ryan is gebouwd uit een oude SIG - Ryan STA Special kit en is schaal 1/5:

ryansticke600.jpg


De bouwer heeft deze Ryan helemaal naar STM-S2 specificaties gebouwd!
De STA Special is een kunstvlucht versie met 1 cockpit, de STM-S2 een tweezitter zoals wij hem gevlogen hebben in Nederlands-Indië.
Filmpje over de MLD Ryan STM-S2 van mijn youtube kanaal:


Oftewel,... nog een MLD kist, net als m`n Dornier Wal en Fokker T.VIII W (G)! ;)

.
Nu weer verder met de Fokker T.VIII W (G)

full


Een filmpje over de MLD Fokker T.VIII W (G) van mijn youtube kanaal:


Er moet bijvoorbeeld nog een schuine strut in het landingsgestel van mijn Fokker T.VIII W (G) ;)
Daarna de onderzijde van het vleugel middenstuk beplanken en glassen...
En dan komt het leukste van deze restauratie... detailleren en afwerken! :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Jaja, zeer fraai allemaal.

Iets anders, nalv. laatste foto post #182: nu weet ik weet zeker.

Ik heb helemaal geen groot bouwhok!

WAT een ruimte . . . :kwijl:


jan.
 
Wat een prachtige platen allemaal. Ik geniet enorm van je verslag, bedankt dat je de moeite neemt om het bij te houden. Krijg altijd meteen zin om zelf weer te gaan bouwen [emoji16]
 
.
Bedankt voor de leuke reacties heren!

En gaaf, bedankt @vandrees ! :thumbsup:
Ik heb de mooie plaat vanmiddag geprint en hij hangt inmiddels aan de muur:

full


Afgelopen weken erg druk geweest met van alles en nog wat,... maar niet met de hobby...
Ik hoop komende week weer verder te gaan met de Fokker T.VIII W (G)!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Bedankt! :)

.
De onderkant van het vleugel middenstuk ingedekt met 2mm balsa.
Ook de flap aansturing gemaakt met een centrale servo in de romp voor de binnenste flaps.
De schuine schoor van de N-struts van de drijver van hard balsa gemaakt (niet constructief) en bekleed met aluminium:

full


De nacelles aan de onderzijde ingedekt met 2mm balsa:

full


Vleugelborging aan het afmaken:

full


Balsa ringen voor de nacelle gemaakt:

full


De voorste "vaste" ringen ruw in vorm geschuurd:

full


Het plaatsen van de segmenten van de "losse" ringen in de nacelle:

full


full


Het onderste stukje (bovenste op deze foto) blijft open i.v.m. plaatsing van de Saito:

full


De twee Saito 80`s op hun plek:

full


Onder/voorzijde van de nacelle bekleed met vliegtuig triplex.
Boven/voorzijde met lithoplaat, deze blijft geschroefd en kan er dus altijd nog vanaf (i.v.m. de tank):

full


Groeten, Ramses
.
 
.
De voorste motorkap wordt geheel van lithoplaat.
Het bovenste deel komt vast gelijmd te zitten.
Het onderste deel zal een behoorlijke uitsparing moeten krijgen voor de Saito.
Dat onderste deel wordt bevestigd d.m.v. schroeven:

full


Alles nog grof van opzet, er moet nog flink geschuurd worden:

full


Koellucht kan er mooi uit via de spleet tussen de twee delen:

full


De voorste en tweede ring na wat schuren:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
De vleugeltips waren gemaakt van blauw schuim op een vliegtuig triplex kern plaatje.
Helaas had het schuim zit niet goed gehecht aan het houten plaatje.
Ik had UHU Por hiervoor gebruikt, maar het schuim kwam na verloop van tijd bijna helemaal los helaas...
Dus het schuim eraf gesloopt en nieuwe vleugeltips gemaakt van balsa:

full


Laten drogen onder wat lood accu`s:

full


En in vorm schaven en schuren:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
En toen werd het even behoorlijk lastig...
Proberen het vleugel middendeel per helft uit een stuk te glassen:

full


Eerst het glasweefsel in het midden gelegd en aangetacked.
Daarna vanuit het midden naar buiten werken en elke keer als ik een poot van het landingsgestel of de flap aansturing tegenkwam een sneetje maken in het weefsel en deze aan de andere zijde laten overlappen:

full


De drie piloten geschilderd en hier ligt het "glaswerk" te drogen.
In de tussentijd de eerste aanzet voor de invulling van de voorste cockpit gemaakt:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top