Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zou het kunnen betekenen dat ht CG punt goed is, maar de EWD niet correct is?
Hallo mensen,
kijk, dat zijn gewoon nuttige en praktisch op te volgen instructies!
Bedankt, ik ga dit verder uitwerken.
Dus als ik het goed begrepen heb is lijn D de ideale situatie en moet ik zorgen dat de kist zich zo gaat herstellen.
Ik neem aan dat ik tijdens de duikproef gewoon kan corrigeren met elevator (rustig) mocht ik merken dat de kist zich gaat gedragen als beschreven in lijn A en C.
Praktische vraag; om van het hoogteroer de instelhoek iets aan te passen, wat kun je het beste gebruiken om de hoek iets aan te passen? Leg je dat gewoon onder de hoogteroer tussen de wing en de staart?
Papier, korton, balsa? Hoe hebben jullie dit gedaan?
Ik ga het zweven nog leuk vinden, de techniek erachter is ook leerzaam moet ik zeggen :wink:
Grt
Edwin
D is het gebied met de gewenste situatie, maar die is ook weer persoonlijk....
Instelhoek bestaat niet... Het gaat om het instelhoekverschil. Dus het verschil tussen hoogteroeren en vleugel. Om een ander verschil te creëren kun je dus ook iets aan de vleugel doen, het is maar net wat aan je kist eenvoudiger is om te bereiken.
Er is een handige excel die je kunt invullen. Deze vertelt je dan wat het instelhoekverschil is en hoeveel mm je aan vleugel of hoogteroer moet wijzigen om een ander verschil te krijge. Zoek ik nog even op en pas dan deze post aan.
Groet,
Jacob Bos
Correctie: instelhoek bestaat ook. De instelhoek is de hoek tussen de koorde en de langsas van het vliegtuig. Stabilo en vleugel hebben elk hun eigen instelhoek. Het verschil daartussen is het instelhoekverschil
Max
Even een vraag van mijn kant;
Je koopt een ARF kist, en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat Staufenbiel deze kist zo heeft ontworpen dat de EWD binnen de grenswaarden komt te liggen waarmee de kist goed vliegbaar is of zou moeten zijn (af-fabriek)
EWD: gewoon je kist horizontaal fixeren en meten wat Excel vraagt. Je zou bij wijze van spreken je kist onder 45 graden omhoog kunnen laten wijzen, dat maakt niets uit.