Afstellen Last Down XXL Staufenbiel

Nee, nog niet. Ik hoop dat de kist zichzelf gaat herstellen naar horizontaal, maar daar zijn (las ik) ongeveer 4 golfbewegingen voor nodig, en pak'n beet zo'n 300 meter......

Ben erg benieuwd wat de kist gaat doen.
Zou het kunnen betekenen dat ht CG punt goed is, maar de EWD niet correct is?

Grt
Edwin

Aangezien de guru's waarschijnlijk aan het genieten zijn van het mooie vliegweer ga ik een poging wagen.

als eerste is het zwaartepunt dat opgegeven wordt door de fabrikant een indicatie. Het kan best zijn dat het bij jou een stukje naar voor of naar achter moet, dit is ook nog een kwestie van "smaak" wat jij lekker vind vliegen.

Zou het kunnen betekenen dat ht CG punt goed is, maar de EWD niet correct is?

Kort gezegd nee, tenminste niet als je goed uitgetrimd vliegt. Bij uitgetrimde vlucht zijn zwaartepunt en instelhoekverschil onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je alleen het instelhoekverschil gaat wijzigen zal je niet meer uitgetrimd vliegen en zal je dit dus weer op moeten vangen door een beetje up of down te trimmen en dit is exact hetzelfde als het instelhoekverschil wijzigen.

Lees het draadje over instelhoekverschil van dirk schipper maar eens door(heb nu de link even niet bij de hand) even zoeken en dan vind je het wel, volgens mij in het aerodynamica forum. Daarin staat ook de duikproef uitgebreid beschreven.

De volgende tekst vat goed samen wat in veel andere draadjes al uitgebreid is bediscussieerd (bron: PH_AJH):

Hier blijkt ook weer uit dat instelhoek en zwaartepunt onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

Wat je moet doen:
- Allereerst, en dit is essentieel: vliegtuig met het hoogteroer netjes trimmen zodat het met een normale snelheid blijft vliegen (normaal = vrij langzaam, je normale kruissnelheid)
-duikproef doen (wat mij betreft niet vanaf 300 meter en 4 golfbewegingen afwachten, gewoon aanduiken op 45 graden en kijken of de kist er rustig uit komt, het plaatje in dit draadje lijkt me helder)
- eventueel zwaartepunt aanpassen. Naar achter als hij te snel omhoog komt, naar voor als hij niet omhoog komt of zelfs steiler gaat duiken.
- essentieel: opnieuw vliegtuig met het hoogteroer netjes trimmen zodat het met een normale snelheid blijft vliegen (normaal = vrij langzaam, je normale kruissnelheid)
- duikproef herhalen.
- indien nodig hele riedel herhalen, net zolang tot je tevreden bent.

Dan, en niet eerder:
Als je hoogteroer uitgetrimd voor langzame kruisvlucht een eind naar boven of beneden staat: instelhoek iets aanpassen en het hoogteroer weer neutraal zetten.

Succes met het verder afstellen!

Groet,

Jacob

Hallo mensen,

kijk, dat zijn gewoon nuttige en praktisch op te volgen instructies!
Bedankt, ik ga dit verder uitwerken.

Dus als ik het goed begrepen heb is lijn D de ideale situatie en moet ik zorgen dat de kist zich zo gaat herstellen.
Ik neem aan dat ik tijdens de duikproef gewoon kan corrigeren met elevator (rustig) mocht ik merken dat de kist zich gaat gedragen als beschreven in lijn A en C.

Praktische vraag; om van het hoogteroer de instelhoek iets aan te passen, wat kun je het beste gebruiken om de hoek iets aan te passen? Leg je dat gewoon onder de hoogteroer tussen de wing en de staart?
Papier, korton, balsa? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik ga het zweven nog leuk vinden, de techniek erachter is ook leerzaam moet ik zeggen :wink:

Grt
Edwin

Hallo mensen,

kijk, dat zijn gewoon nuttige en praktisch op te volgen instructies!
Bedankt, ik ga dit verder uitwerken.

Dus als ik het goed begrepen heb is lijn D de ideale situatie en moet ik zorgen dat de kist zich zo gaat herstellen.
Ik neem aan dat ik tijdens de duikproef gewoon kan corrigeren met elevator (rustig) mocht ik merken dat de kist zich gaat gedragen als beschreven in lijn A en C.

Praktische vraag; om van het hoogteroer de instelhoek iets aan te passen, wat kun je het beste gebruiken om de hoek iets aan te passen? Leg je dat gewoon onder de hoogteroer tussen de wing en de staart?
Papier, korton, balsa? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik ga het zweven nog leuk vinden, de techniek erachter is ook leerzaam moet ik zeggen :wink:

Grt
Edwin

D is het gebied met de gewenste situatie, maar die is ook weer persoonlijk....

Instelhoek bestaat niet... Het gaat om het instelhoekverschil. Dus het verschil tussen hoogteroeren en vleugel. Om een ander verschil te creëren kun je dus ook iets aan de vleugel doen, het is maar net wat aan je kist eenvoudiger is om te bereiken.

Er is een handige excel die je kunt invullen. Deze vertelt je dan wat het instelhoekverschil is en hoeveel mm je aan vleugel of hoogteroer moet wijzigen om een ander verschil te krijge. Zoek ik nog even op en pas dan deze post aan.

EDIT: gevonden! Staat op de site van PH_AJH (die van die tekst), helemaal onderaan is een link, wijst zich zelf denk ik.

Groet,
Jacob Bos

D is het gebied met de gewenste situatie, maar die is ook weer persoonlijk....

Instelhoek bestaat niet... Het gaat om het instelhoekverschil. Dus het verschil tussen hoogteroeren en vleugel. Om een ander verschil te creëren kun je dus ook iets aan de vleugel doen, het is maar net wat aan je kist eenvoudiger is om te bereiken.

Er is een handige excel die je kunt invullen. Deze vertelt je dan wat het instelhoekverschil is en hoeveel mm je aan vleugel of hoogteroer moet wijzigen om een ander verschil te krijge. Zoek ik nog even op en pas dan deze post aan.

Groet,
Jacob Bos

Correctie: instelhoek bestaat ook. De instelhoek is de hoek tussen de koorde en de langsas van het vliegtuig. Stabilo en vleugel hebben elk hun eigen instelhoek. Het verschil daartussen is het instelhoekverschil :D

Max

Correctie: instelhoek bestaat ook. De instelhoek is de hoek tussen de koorde en de langsas van het vliegtuig. Stabilo en vleugel hebben elk hun eigen instelhoek. Het verschil daartussen is het instelhoekverschil :D

Max

Klopt! Dank voor de aanvulling.

Groet,

Jacob

Even een vraag van mijn kant;

Je koopt een ARF kist, en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat Staufenbiel deze kist zo heeft ontworpen dat de EWD binnen de grenswaarden komt te liggen waarmee de kist goed vliegbaar is of zou moeten zijn (af-fabriek)

Nogmaals, de kist vliegt nu goed na wat electronische downtrim op de zender, het enige wat ik nog niet heb gedaan is de duikproef. Op de balancer op tafel met het CG punt op 70 mm vanaf de neuslijst hangt de kist mooi in evenwicht, neus ietsje omlaag.

Als ik lees dat ik ook mogelijk de hoofdvleugel kan aanpassen om betere resultaat te verkrijgen, vraag ik me af waarom er dan kisten zo worden ontworpen dat je er nadien nog wat aan moet aanpassen.....zou ik vreemd vinden.

Maar ik probeer eerst de duikproef. Wat ik ook kan meten is de EWD, ik heb zo'n meetinstrument liggen thuis van Multiplex.

Grt
Edwin

Laatst bewerkt:
EWD

@ Edwin

Veel fabrikanten geven een "veilig" (en dus vaak iets te voorlijk) zwaartepunt op in de beschrijving/handleiding van hun kisten.
Heel veel zwevers presteren na enkele kleine aanpassingen (EWD iets kleiner & CG iets naar achteren) heel veel beter dan "standaard".
En de finetuning die je gaat uitvoeren op de combinatie EWD en CG is altijd strikt persoonlijk en ook afhankelijk van jouw eigen kunnen (en "kunsten")

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Even een vraag van mijn kant;

Je koopt een ARF kist, en dan mag je er toch wel vanuit gaan dat Staufenbiel deze kist zo heeft ontworpen dat de EWD binnen de grenswaarden komt te liggen waarmee de kist goed vliegbaar is of zou moeten zijn (af-fabriek)

Dat lijkt mij ook ja.

Maar je kan dus in plaats van "het EWD aanpassen aan het zwaartepunt" de boel natuurlijk ook omkeren en "het zwaartepunt aanpassen aan het EWD". Dus als je nu in jouw geval het zwaartepunt iets (1mm?) naar voren verschuift zal je zien dat je weer een beetje terug naar up moet trimmen om een goed uitgetrimde vlucht te krijgen. Als het hoogteroer dan nog te ver down getrimd staat verplaats je het zwaartepunt nog een beetje naar voren. Dit doe je dan net zolang tot het hoogteroer weer goed staat.

Hallo Arjen,

goed punt, maar met het CG punt zit ik aan de limiet volgens mij.
Ik zal het toelichten.
Zoals al geschreven ligt het CG punt bij mij op exact 70mm vanaf de neuslijst. Hiertoe heb ik twee Lipo's zover als maar kan in de batterytray gelegd, en bleek dat er ook nog wat lood bij moest om het CG punt goed te krijgen. Met de huidige indeling kan ik dus niets meer verschuiven naar voren toe, tenzij ik er meer lood in stop. Maar dat wil ik liever niet.

Wat ik nu dus ga doen is eerst een duikproef houden, dan weet ik waarover ik praat en wat de kist in de praktijk zal gaan doen. De volgende stap bepaald dus hoe dit op te lossen.

Even terug naar de EWD meting; ik heb dus die speciale EWD meter van Multiplex. Mag de kist dan op een vlakke tafel liggen en dan gewoon het hoekverschil meten ( lees dus EWD) tussen de twee vleugels, of moet de kist in balans zijn op het CG punt en dan meten? Gevoelsmatig zeg ik maakt niets uit, zoalng je tijdens de meting de kist maar niet laat bewegen / kantelen ivm afwijking tijdens de meting.

Allemaal ieuw voor mij, maar ik leer graag bij :D

Grt
Edwin

Voordat je iets gaat veranderen is eerst de duikproef doen een goed plan.

Ik heb zelf geen ervaring met zo'n EWD meter, alleen met het excel bestand waar jacobbos je de link al van had gegeven. Dus hoe je precies met zo'n ding moet meten weet ik niet, maar ik vermoed dat je de kist inderdaad gewoon op tafel kan leggen en dan gaan meten.

EWD: gewoon je kist horizontaal fixeren en meten wat Excel vraagt. Je zou bij wijze van spreken je kist onder 45 graden omhoog kunnen laten wijzen, dat maakt niets uit.

En verder gewoon de volgorde in de tekst aanhouden, moet het goed komen.

Groet,

Jacob

Zeer succesvolle vluchten gehad....

Hallo mensen,

bedankt allemaal voor jullie input van diverse kanten !

Gisteravond kreeg ik het op de heupen, het weer was perfect voor een vlucht met de Last Down waarbij ik toch enigzins met aangeknepen billen naar het weiland ben gegaan, Last Down mee in de wagen, en aangekomen op het veld de Last Down rustig heb opgebouwd.
Check, check en double check....:D

Voor mij was dan daar het grote moment, ik was helemaal alleen, de kist zelf opgooien voor het eerst, solo vliegen en solo landen met de opdracht van mezelf een paar vluchten te gaan maken en daarbij ook wat tests uit te voeren.

Het opgooien heb ik als volgt gedaan: 60% throttle, en met een vlakke en redelijk krachtige vlakke worp de LD opgegooid.....wat een enorm genot als je deze grote bird dan geheel vlak en licht stijgend naar de blauwe lucht ziet gaan. Net zo rustig, zo gecontroleerd, zo enorm stabiel....heerlijk :wink:

Eerst een aantal handstarts gemaakt, en landingen gemaakt.
Daarbij ook de butterfly uitvoerig getest;

De LD op hoogte gebracht en in een horizontale vlucht zonder aandrijving de butterfly ingeschakeld. De LD remt krachtig af, maar bleef keurig vlak liggen. Dat betekent dat het aandeel down mix op de elevator precies goed staat, toch?
Ik wil de butterfly wel iets minder doen laten uitslaan, omdat ik merkte dat ik weinig ruimte over hou voor aileron...wordt aangepast :D

Dan de duikproef;

LD weer op hoogte gebracht (ca 100-130 mtr) en vanuit een horizontale glijvlucht de neus omlaag gedrukt tot ca/ 45 graden. De LD versneld enorm en je hoort hem suizen :D:D
Dan het moment waarop je de spanning in de bilspieren voelt opzwellen....de elevator los laten en kijken wat de LD gaat doen.
Gelukkig, de kist herstelde zichzelf keurig door vanuit de duikhoek langzaam en heel vloeiend weer vlak te gaan doorglijden, op een meter of 20 hoogte. Wat een genot is dat zeg!!!
Volgens mij is het dan perfect, tenminste ik ben er heel erg happy mee zoals ze nu vliegt.
Enorm stabiel, sierlijk, gecontroleerd...

Gisteravond op deze manier ruim twee uur staan vliegen met ondergaande zon waarbij de oranje gloed mooi terugkaatst op de glimmende wings...wat een mooi gezicht zeg!!!

Je kunt je voorstellen dat ik enorm heb staan genieten dat het zo goed ging. Heb nog spierpijn op de kaken van de big smile :D:D:D

Volgens mij is de LD gewoon erg goed afgesteld nu, de EWD heb ik nog niet eens gemeten :D

Wilde jullie even laten meegenieten hierin....

Grt
Edwin

Gefeliciteerd, hier doe je het dus voor!

Nu eerst maar eens vertrouwd raken met je kist, daarna kun je altijd nog met het zwaartepunt een beetje gaan spelen om het verschil te voelen in het sturen. Maar eerst uren maken!

Groet,

Jacob

Inderdaad, rustig aan alles opbouwen, alles goed controleren en dan pas de maiden houden.
Heerlijk als de kist zo mooi vliegt.....een nieuwe ervaring binnen het vliegen dus.

Grt
Edwin

De maiden

Uiteraard alleen even voor de foto...zonder zender in de hand gaat dat niet lekker natuurlijk ...

LastDown.jpg

Back