Aspirin

Weddenschap Helle

Alex,

Ja daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben vandaar dat ik morgen de hulptroepen heb gemobiliseerd :D....

Loet,

Geweldig idee, BTW wat is de inzet als ik zou vrij mag wezen ?

Cheers

Bart

Een dag bezig voor 2 scharnieren...

729547e6bb0541677.jpg

729547e6bbbf82f52.jpg

....nog niet klaar, morgen de servo's erin...de 27e komt op deze manier rap naderbij....

Cheers

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Bart,

Ziet er wel erug netjes uit, top.

Vraagje aan Peter (Aanen)

Ik heb wat zitten spelen met Bart zijn MPX cockpit zender.
We wilde het programma alvast maken om de servo's goed uit te lijnen. (denk aan Theo's probleempje)
Hoe heb je die flight phases voor elkaar gekregen?
In Mixer werkt spoiler op servo 1 en 5 (schuifje aan rechterzijde)
fix Flap op 6 en 7 en niet op 1 en 5
Met andere woorden.
Hoe krijg je de phases werkend op servo 1 en 5?
Dus Flaps en Spoilers beide op servo 1 en 5.
Begrijp je???

Frans

729547e6bb0541677.jpg

....nog niet klaar, morgen de servo's erin...de 27e komt op deze manier rap naderbij....

Cheers

Bart

Een beetje domme vraag. Waarom kunnen bij radiobesturing de hoorntjes zo achterlijk klein zijn. Bij lijnbesturing zie je overal grote hoorntjes, grote hevels. Gebruiken we kleinere dan is het vragen om ellende.

Waarschijnlijk is dat de reden dat ik nog steeds lekker lange hevels en hoorntjes gebruik.

Loet

Domme vraag ???

Loet,

Het is zeker geen domme vraag, maar wij weten niet wat jij allemaal uitspookt bij LB..:p.

Het hoorntje is niet zo klein hoor als het lijkt, de arm is ongeveer 7 mm vanaf de scharnier lijn, en bij de servo rond de 4 mm.

Nog even wat foto's

729547e82912525e2.jpg

729547e8265495c50.jpg

729547e82654d9e20.jpg

Nog wel een dag werk, maar dan zou de Aspi toch af moeten zijn...

- stabilo & kielvlak baggen
- op de romp lijmen
- vleugel afwerken + werppen erin
- hoorntjes maken + bekabelen
- balanceren
- zender programeren
- invliegen...

Ook wat aan de LUPIN gedaan, de ailerons zitten in jouw vleugel (met dank aan Frans). Jimi kijkt goedkeurend toe (scherp gezien Bart)

729547e828eaad684.jpg

Cheers

Bart

Bedankt maar voor een LB-er blijft het klein. Mijn hoorntje bij combat is 22 mm.
Gelukkig dat het bij DLG niet nodig is want het zou er niet uitzien.

@Frans, Popcorn zoet of zout, het zal bitter blijven smaken.

Advies aan Bart, lekker doorbouwen, moet lukken voor de 27-ste.

Loet

Speling in de Ailerons ?

Ik ben redelijk tevreden met het tot nu toe behaalde resultaat.

Ik heb echter een aantal vragen over de ailerons....alles zit nu vastgelijmd,
de servo's zijn omwikkeld met plakband en de servos zijn met 30 min epoxy
tegen de bovenschaal aangelijmd, die ik eerst met drie lagen 49 g/m2 glas aan de binnenkant verstevigd heb.

Ik kan echter de ailerons met de hand op en neer bewegen naar boven iets meer dan naar beneden (4 tot 5 mm), ik zie dan de servo 'draaien' in het horizontale vlak en de bovenschaal vervormd.

Nu zit ik me af te vragen of ik nu 'afschuiving' heb in het plakband of dat je dit nooit beter zult krijgen tenzij je de vleugel constructie hier van te voren op aanpast (bv. 2 ribben in de D-doos ipv van 1 en een dwarsverbinding tussen de ribben, dan krijg een soort doosje waar je de servo goed in op zou kunnen sluiten).

Ik zit me ook af te vragen of de 'speling' normaal is, ik heb wel eens aan andere vleugels gevoeld en in mijn herinnering was dat niet beter of slechter dan wat ik nu heb....

Het lijkt me echter wel een aandachtspunt igv van vleugels uit negatief mallen...

Alex kan jij vertellen wat je bij je Twister doet ?

Peter gaf mij aan dat hij Kevlar om zijn servo's heen wikkelt, ik had daar geen ruimte voor (a hoewel de foto hier op de foto het wel laat zien).
Ik kan me voorstellen dat het Kevlar voorkomt dat je afschuiving krijgt in het plakband en dat het ook voor een betere verlijming zorgt

Om een lang verhaal kort te maken, servo's laten zitten omdat 4 tot 5 mm
met de hand op en neer bewegen normaal is of toch proberen hier wat aan te doen ?

Cheers

Bart

Ik bied geen oplossing maar misschien kun je hier wat mee voor de LUPIN-vleugel.

Als simpele ziel snij ik het schuim tot op de het carbonweefsel van de bovenlaag weg. Wel zo dat de servo strak in het schuim zit.
Epoxy met microballons om ze vast te plakken, helemaal rondom. Niks geen plakband of kevlar om de servo heen. Mocht hij stuk gaan dan dremel ik hem er wel uit. Dat was tot nu toe 1 keer nodig en dat is met 10 minuten werk ook gebeurd.

Ik neem aan dat je het plakband gebruikt om hem er weer makkelijk uit te kunnen halen als dat nodig is.

groet,

Loet

Speling op ailerons

Loet,

Heb dank. Ik denk persoonlijk dat een servo zich beter laat 'opsluiten' in een schuimvleugel dan in een negatief mal vleugel (als je daar althans niet van te voren over nadenkt en er rekening mee houdt bij de constructie)

...maar om even terug te komen op mijn vraag, hoeveel 'speling' voel jij op je Tantalus vleugels, kan je de ailerons met de hand op en neer bewegen ? en zo ja hoeveel ?

Cheers

Bart

Uhh Bart, hebben we het nu over de Aspi of over de schuimvleugel?
Zowel in de Aspi als in de Tantalusvleugel heb ik de servo's rechstreeks vastgelijmd met epoxy. Wel eerst even de servo flink geschuurd.
In beide vleugels de ailerons op de Aspimanier aangestuurd. In de Aspi met DS281 servo's en in deTantalus met D47 servo's.
Bij de Aspi heb ik 1,5mm staal gebruikt en bij de Tantalus 1,2mm.
De Aspivleugel heeft 0,000mm speling en bij de Tantalus nog geen mm. De speling die daar zit komt uit de lichte speling in de servo.

Jij hebt het over het draaien van je servo in de vleugel. Dat zou toch betekenen dat die niet goed vast zit. Of begrijp ik dit verkeerd?

Back