Aspirin

Speling in Aspi ailerons

Theo,

Ik heb het over de Aspi vleugel, ik begrijp dus dat je de ailerons niet met de hand op en neer kan bewegen....dat 'draaien' van de servo is misschien een te groot woord, ik zie de servo 'bewegen' dat beteket idd dat hij niet goed vast zit of dat de schaal vervormt, let wel dit gebeurd dus als ik met mijn hand de aileron op en neer beweeg, ik moet daar wel wat moeite voor doen (dwz het kost wat kracht maar niet veel).

Ik zit nu zelf te denken om de servo op de onderschaal vast te lijmen, dwz op het 'luikje' dat is er uit heb gesneden en dan dit luikje vast te lijmen en daar een glasmatje over heen (49 g/m2). Ik haal wel eerst het plakband eraf...

Als laatste kan ik proberen om de servo's weer uit de vleugel te halen en ze zonder plakband direkt op de bovenschaal te lijmen, maar ik denk dat ik dan nog steeds de ailerons met de hand op en neer kan bewegen....(het
is volgens mij namelijk meer vervorming dan speling / los zitten, maar het kan natuurlijk vervorming van het plakband zijn....)

(ik zou het bij een andere vleugel moeten voelen om te kijken of dat van mij nu goed is of niet, misschien dat ik er vanavond even een filmpje van maak...)

Cheers

Bart

Als ik de speling bij mijn Twisters voel zit er nagenoeg geen losse speling op. Als ik meer kracht zet kom ik ook wel tot een mm of 4 zonder dat het servo draaid. Servo's gewoon met sec lijm ingelijmd. Aansturing lijkt behoorlijk op wat jij ook hebt. Heb een gat geboord door de servohevel tegen de As van de hevel. Op het aileron steekt de hevel nog 4 mm uit waarvan 2 voor de stuurstang. Servo's Graupner 261.
Ik boor de gaten zowel in de servo hevel als in de aileron hevel met een stukje afgeknipte 1mm staaldraad die ik ook voor de aansturing gebruik. Betere passing krijg je niet.

Ha die Bart

Die beweging wat je nu hebt lijkt me vrij logisch........................
Doe een drup 5 min epoxie op je servo en duw dat luikje in de onderzijde terug op zijn plaats. Denk dat je speling dan wel voor een groot gedeelte weg is. (dan is de doos weer dicht namenlijk)
Dat dekseltje op de onderzijde rondom weer vastlijmen is natuurlijk optimaal, maar het weer terug op de plek duwen (met die klodder epoxie om de servo vast te zetten en een plakbandje over de naad is dan voldoende

Arno

P.S
Ik zou er eerst mee gaan vliegen en zien of dat allemaal wel nodig is. Mocht hij flutteren kun je alsnog wel wat veranderingen aanbrengen.

Loet,

Heb dank. Ik denk persoonlijk dat een servo zich beter laat 'opsluiten' in een schuimvleugel dan in een negatief mal vleugel (als je daar althans niet van te voren over nadenkt en er rekening mee houdt bij de constructie)

Bij de Blaster heb ik dat volgens mij opgelost door een rand balsa om de servo heen te plakken, dus zo het oppervlak waar hij mee vast zit aan de bovenschaal te vergroten (klopt dat Raymond want ik kan het me slecht voor de geest halen).

...maar om even terug te komen op mijn vraag, hoeveel 'speling' voel jij op je Tantalus vleugels, kan je de ailerons met de hand op en neer bewegen ? en zo ja hoeveel ?

Cheers

Bart
[/quote]

Als ik mijn aileron beweeg zie ik meteen het heveltje op de servo ook bewegen. Voordat de servo gaat draaien (wat niet goed is voor de tandwieltjes, heb ik wel eens begrepen) ben ik een mm of 2 verder. Het heveltje is dus eigenlijk te slap.

En wat Alex zegt is ook mijn strategie: eerst gaan vliegen, kun je het altijd nog oplossen.

Succes

Loet

Alex, Loet, Arno, Theo,

Heb dank. Ik was al van plan om het er weer uit te slopen, maar ik zat me
echt af te vragen of ik het beter kon krijgen....

Idd Arno, zodra de doos weer gesloten is zal de vervorming ook minder zijn, en idd eerst maar eens vliegen en kijken of ik problemen er mee
heb....zal wel vlak voor of tijdens Arnhem zijn

Cheers

Bart

PS : Peter ook nog bedankt voor je tips

Bij de Blaster heb ik dat volgens mij opgelost door een rand balsa om de servo heen te plakken, dus zo het oppervlak waar hij mee vast zit aan de bovenschaal te vergroten (klopt dat Raymond want ik kan het me slecht voor de geest halen).
Klopt. Zo zit het op mijn blaster:
713347e949f7d8789.jpg

Ook hier kan je het rolroer licht op en neer bewegen, de speling lijkt vnl in de verbinding servo-hevel te zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee mijn Aspirin romp is nog niet stuk

Peter,

Nee mijn romp is niet kapot. Ik probeer mijn Asprin af te krijgen voor de 27e (gaat wel lukken denk ik). Ik heb ook nog een LUPIN vleugel liggen, en als ik een avondje ga baggen heb ik stabilo's en kielvlakken af voor minimaal 2 kisten.

Ik heb nu ervaring met de Aspirin romp en een goede indeling denk ik, dus de snelste manier voor mij om 2 kisten te hebben (af gezien van een complete 2e hands kist kopen) is een Aspi romp overnemen (ik heb der Franz ook al gemaild). Daar komt bij dat ik het een mooie romp vind...:D

Ik ben ooit heel in het begin van mijn vrije vlucht jaren eens met mij vader op zijn vrije zondag naar een vrije vlucht wedstrijd gegaan met een (1) A2 en deze trok ik gelijk in de eerste ronde doormidden, sindsdien probeer ik altijd een reserve kist bij me te hebben voor een wedstrijd...

Raymond

Bedankt voor de foto

Cheers

Bart

Speling op de ailerons

Hallo allemaal, (en voor Loet Lectori Salutem)

Welnu, toch maar weer even gekeken naar de ailerons en er een (1) paar keer op en neer bewogen.....en wat gebeurd er....de servo schiet los, dus ook gelijk maar de andere kant op deze manier los gemaakt. Conclusie 30 min epoxy lijmt niet op plakband en de servos zaten dus voor geen meter vast.

De servos heb ik inmiddels opgeruwd maar nog niet verlijmd. Ik heb namelijk ook de aansluit kabel gemaakt en morgen eerst maar eens met mijn zender aan de gang en de instellingen erin proberen te krijgen voordat ik ze vast lijm.. wordt vervolgd

729547e9f6ef225cc.jpg

Frans,

Ik had idd begrepen dat Theo zij Aspi wil verkopen maar ik begreep aan een clublid. Ook heeft Arno volgens mij zijn Aspi te koop staan. Ik wil echter alleen een romp en geen compleet model ....

Cheers

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
SALpeter romp

Ik heb zo juist met Frans Demmler gesproken en het ziet ernaar uit dat hij
toch vrij snel een SALpeter romp kan leveren :D De Aspirin romp is meer
werk voor hem, welnu dan komen de LUPIN vleugels maar op een SALpeter romp...ook niet slecht volgens mij...
Cheers

Bart

Ik heb zo juist met Frans Demmler gesproken en het ziet ernaar uit dat hij
toch vrij snel een SALpeter romp kan leveren :D De Aspirin romp is meer
werk voor hem, welnu dan komen de LUPIN vleugels maar op een SALpeter romp...ook niet slecht volgens mij...
Cheers

Bart

Lijkt me niet slecht, de Salpeter heeft een ovale pook heb ik me laten vertellen

Loet

Laatst bewerkt:
Ovale pook

Loet,

Klopt helemaal, heb ik gelijk een voorbeeld in huis. Mijn LUPIN romp waar ik mee bezig was (en die ik ook zeker ga afmaken) zou als het goed is behoorlijk op de SALpeter romp moeten lijken (qua frontraal oppervlak).

Nu maar hopen dat Frans zijn levertijd van eind volgende week waar kan maken ....dan zou ik heel misschien zelfs nog een 2e kist af kunnen hebben voor de 27e (moet ik zelf ook nog behoorlijk aan de bak).....

Cheers

Bart

Bloody ailerons

Bloody hell, nu weet ik eigenlijk waarom ik mini vlieg....

De servo's zitten er nog steeds niet in, want ik ontdekte dat ik niet
voldoende uitslag had....de lengte van de armpjes is best wel kritisch...

Ik had 3.5 mm bij de servo en 8 mm bij het scharnier, de servo moet een horizontale slag maken van 6.5 mm en dat kan hij dus niet met een armpje van 3.5 mm (bij een bereik van 90 graden), maar wel als het armpje rond de 5 mm is, maar dan kom je met een relatief dikke servo (Robbe S3107) in de problemen qua inbouwhoogte....

Dus wat nu ....kiezen voor de dikke maar sterkere servo (de S3107) en dan Aerodynamisch iets inleveren omdat de onderkant niet helemaal flush zal zijn of kiezen voor de Dymond D47 die beduided minder robust is maar die ik er denk ik wel netjes in kan krijgen...

De Robbe S3107 is even dik als de Graupner DS281 (wordt aanbevolen in de Aspirin handleiding) en volgens mij bouwt iedereen die laatste servo er zonder problemen in ....waarom ik zo loop te kloten is me eerlijk gezegd een raadsel ??? waarschijnlijk omdat ik dit voor de eerste keer probeer...

Wordt vervolgd...

Cheers

Bart

Back