Aspirin

Kun je niet gewoon het servo armpje iets langer houden en eventueel de stuurstang met een lichte knik direct achter het srevo inbouwen. zal allleen het armpje iets uitsteken.

Alex,

Ik weet niet of dit het 'probleem' oplost....de stuurstang moet toch haaks door het gat in de servohevel en zal minimaal een breedte hebben van 3 mm. Zoals ik het nu bekijk krijg ik een sleufje in de beneden schaal. De stuurstand loopt vrij snel omhoog en raakt de beneden schaal niet....
Cheers

Bart

Laatst bewerkt:
Vallen en opstaan...

Even een update

De servo's zitten in de vleugel, de schalen zitten weer dicht, en ik heb ongeveer 2 mm speling op de rolroeren, de speling zit voornamleijk in de servo's....ik heb voldoende uitslagen en op zich ben ik redelijk tevreden...

ik heb alleen eerst nog wel een servo uit de vleugel moeten dremelen (ja,ja) omdat er op een of andere manier cyano tussen is gekomen (ondanks dat het volgens mij niet kon) maar de servo zat dus vast..
(het heeft me denk ik ook nog een Lipo batterij gekost)

zo zie je maar weer het gaat met vallen en opstaan maar ik weet zeker dat de volgende keer veel beter zal gaan...:D

Gisteravond mijn stabilo's en kielvlakken uit de vacuumzak gehaald (na 24h uitharden bij 20 C) en ......niet goed....van een van de kielvlakken
zat het glas los (niet gehecht op het balsa)...de rest heb ik weer onder vacuum gezet en moet Vrijdag maar uit de vacuum zak (ben er even niet de komende dagen)

Nu zit ik me af te vragen wat er mis is gegaan:

(1) te kort laten uitharden ? bij te lage temperatuur ?
(2) het glas te droog gemaakt in mijn streven om een gram te besparen ?
(3) balsa te poreus en had voorbehandeld moeten worden met porienvuller ?
(4) Mylars er niet goed af getrokken ? waren goed lossend dus daar lag het niet aan, zou in mijn optiek niet mogen uitmaken
(5) ....???

Welnu eerst Vrijdag maar eens kijken hoe de rest is geworden en het anders maar weer gewoon opnieuw proberen...wel zonde van dat balsa plankje van 40 gram voor 6 mm dik bij 100 x 1000 mm....maar misschien dat ik het kielvlakje kan hergebruiken door het glas er voorzichtig af te halen en het licht te schuren...

Cheers

Bart

Even een update
De servo's zitten in de vleugel, de schalen zitten weer dicht, en ik heb ongeveer 2 mm speling op de rolroeren, de speling zit voornamleijk in de servo's....ik heb voldoende uitslagen en op zich ben ik redelijk tevreden...

Met welke servo's; D47's ?? Die servo heeft speel en wanneer je een stangtje van servo naar hoorn van 1.2 mm gebruikt moeten de gaten in d\servo-arm en in hoorn 1.18 mm zijn.....

Gisteravond mijn stabilo's en kielvlakken uit de vacuumzak gehaald (na 24h uitharden bij 20 C) en ......niet goed....van een van de kielvlakken zat het glas los (niet gehecht op het balsa)...
Bart

meest logische redenen:
balsa niet stofvrij (behandelen met porienvuller helpt in deze
onvodoende vacuum (te weinig druk)

Arno

Arno,

Nee geen D47 maar Robbe S3107, de gaten hebben idd speling, ik heb ze gemaakt volgens de Aspirin handleiding (1.2 mm verenstaal heet maken en door het heveltje heen drukken / duwen), maar om eerlijk te zijn vind ik dat een ongecontroleerd process...beter zou zijn boren (snijdende beweging) maar ik heb geen 1.15 mm boortje, wel 1.1 maar door een gat van 1.1 mm druk je geen stangetje met een diameter van 1.2 mm doorheen (althans ik kreeg het niet voor elkaar misschien met brute kracht, maar dat heb ik niet geprobeerd). Ik heb / had dus wat speling tussen het stangetje en het gat, vandaar de cyano en dit heeft ook wel wat geholpen...

Stofvrij van het balsa :rolleyes:, is een mogelijkheid, om eerlijk te zijn heb ik hier niet goed opgelet en de stabilo's en kielvlakken liggen al weer een tijdje in mijn hobbykamer, wat idd een behoorlijk stoffige kamer is....dit zou inhouden dat de andere stabilo's en kielvlakken waarschijnlijk ook niet goed zullen zijn.....Vrijdag meer...

Vacuum is / was goed...

Cheers

Bart

Bart,

Gaten in de servo hevels boor ik altijd met een stukje doorgeknipte staaldraad van dezelfde dikte. Gaat perfect en is speling vrij.
Balsa behandel ik altijd 1 maal met 100% verdunde spanlak. Daarna even licht schuren. Dit geeft een veel betere hechting dan direct op balsa. En altijd alles even met een stofzuiger met zacht borsteltje afnemen. Overigens een lekke vacuumzak of geen ademdoek tussen de verschillende delen kan ook deze problemen geven.

1 april

Het is toch niet 1 grote April-grap met die staartdelen, Bart ??

Ik heb ook met verbazing het verhaal over de 800 gram zware Stobel zitten lezen. Kwartje viel ook een beetje laat. Ik had al medelijden met de makers van de Stobel en begon me al zorgen te maken dat Alex ook voor dit soort 'sukkels' zou moeten bouwen.

800 Gramm Strohbel - RC-Network

Loet

P.S. Helle heeft krijgt een steeds beter humeur (bioscoop). Heeft zelfs haar haar vrijwillig geblondeerd.

Gaatje

Even in aanvulling op het gaatjes maken met verenstaal:

Boor het gaatje, of gebruik het reeds bestaande gaatje mits groot genoeg.
Neem een stukje verenstaal (stuurstang), en slijp hier met de dremel een puntje aan over een lengte van ca. 2 cm. Hierbij het staafje tussen de vingers ronddraaien. Gebruikt hierbij de platte kant van een afkortschijfje (zo'n bruin schijfje van ca 0.5 - 1 mm dik)
Slijp nu het verenstaal plat over een lengte van 3 cm. Je krijgt dus een doorsnede van een halve circel.
Gebruik dit nu als boortje. De elasticiteit van de kunststof van het hoorntje is voldoende om het gaatje net een fractie te klein te houden (klempassing).

Geen 1 April grap

Alex, Loet, Allard,

Heb dank.....ennn Loet helaas het is geen 1 April grap. Gisteren de rest uit de vacuumzak gehaald en die zaten dus ook niet vast. Ik heb de stabilo's kunnen 'redden' door het glas er voorzichtig af te trekken, maar de kielvlakken helaas niet (nog zachter balsa). Vandaag maar eens opnieuw proberen...ik denk dat de grootste oorzaak het ontbreken van de dunne spanlak laag is geweest in combinatie met stof op het oppervlak, en misschien toch te droog gemaakt....wordt vervolgd...
Cheers

Bart

En spanlak en porienvuller zijn op cellulose basis...; verdunnen doe je dus met thinner.
Aceton kan ook maar is a. te duur en schijnt b. de cellulose verbinding te "agressief" aan te pakken.........
Thinner dus.

Arno

Weer een stap dichter bij...

Vandaag de stabilo's en kielvlakken uit de bag gehaald....en deze waren op een klein plekje na op een van de stabilo's goed. Stabilo en kielvlak met veertjes, scharnier tape en hoorntjes samen 13 gram :cool:

Nu nog kielvlak en werppen er in lijmen, bekabelen, balanceren, zender programmeren en invliegen...as weekend maar weer verder en hopelijk ligt
de SALpeter romp dan voor mij klaar...

Cheers

Bart

Vandaag de stabilo's en kielvlakken uit de bag gehaald....en deze waren op een klein plekje na op een van de stabilo's goed. Stabilo en kielvlak met veertjes, scharnier tape en hoorntjes samen 13 gram :cool:

Nu nog kielvlak en werppen er in lijmen, bekabelen, balanceren, zender programmeren en invliegen...as weekend maar weer verder en hopelijk ligt
de SALpeter romp dan voor mij klaar...

Cheers

Bart

Goed te horen dat het gelukt is. Maar een vraag: waarom scharniertape??

Loet

Back