Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Er zijn weer een paar plankjes toegevoegd. Ben aangekomen bij het tweede berghout. Bij de 3x3mm latjes is het een beetje op goed geluk weken. Sommigen worden lekker flexibel terwijl anderen de scherpe bocht niet redden zonder te breken.

full

full

Werkt wel prettig zo. Terwijl de lijm droogt werk ik aan het andere bootje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net een lading fluitschepen van de Van de Veldes zitten downloaden :pc:...De foto van jouw schip past er prima tussen (op de punaises na dan).
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het notenhout?

Het is inderdaad notenhout. De fineer komt uit de kit. Wel wat rafelig, maar weinig kleurverschil dus ik heb ze toch gebruikt. Rafels schuur je zo weg en het hoeft maar een paar uur te weken. De 3x3 liggen minstens 24 uur in het water.

De berghouten kosten wat meet tijd, maar ik ben nu bijna aan de onderste toe.

full

Ik begon een beetje te vrezen dat deze nogal laag zat bij de voorsteven en was al aan het nadenken hoe dit aan te passen zonder al te veel sloopwerk. Eerst nog maar eens de prenten bestudeerd en daar zitten ze ook laag. Soms tot onder de waterlijn.

full

Op zich ook niet verkeerd wat extra stevigheid te hebben op die hoogte als je wat ijsschotsen tegenkomt.
De opstand bij het voordek vind ik wat aan de lage kant. Ik overweeg er eer reling op te zetten (zoals bovenstaande afbeelding) Deze komt dan ook bij het achterschip. Win ik weer wat hoogte.

Ook hier gaat het beplanken verder. Ik baal wel een beetje dat het voorloopt op de Sint Laurens. Dan had ik het toch wat anders gedaan. Al is het de vraag of de vorm van de romp zich daar voor had geleend. Maar goed. De boeg wordt toch onder een verdubbeling verstopt. Bij het achterschip moet er wel uit te komen zijn.

full

Alleen maar rompen beplanken gaat ook vervelen, dus ter afleiding aan het dek begonnen. Het ligt nog allemaal los, maar dit is een beetje het idee. Een deel open en een deel afgedekt.

full

Spijkergaatjes zijn nogal duidelijk aanwezig, maar die vallen na het verouderen minder op.

Mooi gedaan Erik, dat beplanken op een bepaald moment gaat vervelen kan ik beamen hoor;)

Het beplanken gaat misschien wel eens vervelen, maar ze zitten er wel bijzonder strak en netjes op!!

Het is hier even stil geweest, maar inmiddels is de eerste zijde van de romp dicht. Nog een plankje aan de andere kant en dan kan ik weer bovendeks aan de slag.

full

full

full

Voor de afwerking ga ik eerst wat proefstukjes maken. Ik zit nog te dubben of in wel of geen breeuwnaden in de romp ga doen. Nu vallen de planken me wat te weinig op. Maar het moet ook niet te overheersend gaan worden. En de verdubbeling moet ook nog. Ik was al tegengekomen dat deze tot ongeveer aan de braadspil zit en dat het evenwijdig aan de waterlijn loopt. Maar de vorm van de romp zal er toch ook invloed op hebben.

Mooi lijnenspel :cool:
Ik weet ook niet of je breeuwnaden moet toepassen, ik ben zoals je weet ook bezig met de afwerking van het onderwaterschip en heb de juiste balans nog niet te pakken. Ik probeer wel nog met een donkere wash de naden en spijkergaatjes wat op te halen.

Ik heb inmiddels de stuurlast bepaald en de waterlijn gemarkeerd. Deze heb ik misschien nodig voor de verdubbeling. Na een eerdere opmerking van Diederik over de gedeeltelijke verdubbeling op de 7P Otte Blom uitwerking ben ik de tekeningen nog eens gaan bekijken en meteen de vermelding dat de verdubbeling evenwijdig aan de waterlijn werd geplaatst teruggevonden.

full

Daar wordt ook een plankafmetingen aangegeven. Met 0,5x5 fineer zit ik op schaal op 1x10duim. De opmerking dat de planken evenwijdig aan de waterlijn lopen is wat lastiger aangezien ik dit niet tot aan de voorsteven vol kan houden. Daar zal hij omhoog gaan lopen. Niet evenwijdig aan de naden is geen probleem en lijkt me logisch.

Verder nog een regel uit Witsens boek: Scheepen op de Walvis-vangst uitgerust, zyn voor aan de boegh verdubbelt, tegen 't ys, en veeltydts voor het braat-spit tegen de steven aan gestreken.

Die lijn heb ik afgezet op de romp.

full

full

Nu nog de knoop doorhakken of ik haaks stop met de verdubbeling, of dat ik een beetje richting voor- of achtersteven buig. Naar voor volgt de lijn van de Otte Blom tekening, maar dekt voor m'n gevoel te weinig bij de kiel. Bij ijschotsen zit het grootste deel toch onder water en als het weggedrukt wordt door een schip lijkt het me dat de voorsteven wat omhoog kan komen voordat de zwaartekracht de overhand krijgt en weer terug zakt. Dus voorlopig neig ik naar een buiging richting achtersteven. Opmerkingen zijn natuurlijk welkom.

Je weet dat ik dit (op de achtergrond) met véél interesse volg, maar kun je even uiteggen wat met "verdubbeling" wordt bedoeld.
Kan dat niet goed volgen:)

denk dat je eerste plank gewoon recht met de waterlijn komt, voor de dubbeling zou ik gewoon onder het eerste berghout blijven. dus daar je lijn zetten.

de rest daar onder is gewoon dicht timmeren .

aan de boeg zou ik ook niet hoger dan de waterlijn gaan, als het schip door het ijs gaat zal het altijt eerst naar boven gaan op het ijs tot het breekt en dan gaan de ijsschotsen onder en naast het schip verder waar de bubbeling zit.

bij een pinas ( en weet niet of dit bij een fluit ook zo is maar vermoed van wel ) word het achtersteven ook gedubbeld als ook het roer onder de water lijn. het roer boven de waterlijn word ( verstevigd) met duizenden nagels zegt witsen, er worden dus zoals bij een kanonluik van binnen een patroon van nagels ingeslagen om het de versterken.

maar ik zou niet heel de romp doen hoor erik ik zou gewoon de ilutie wekken of dat het gedubbeld is.

door op de waterlijn 1 fineer te lijmen dat je schuin aanschuurt zodat je een verdikking ziet

fineer_zpsf97a3433.jpg

en dan alles witten dan lijkt het of de hele romp gedubbeld is.

of jij moest nog erg veel tijt hebben en de hele romp onder de waterlijn terug te beplanken ;)

@ Germt. Ter bescherming werd er een extra laag beplanking op de romp bij de boeg geplaatst om aanvullende versteviging en bescherming te bieden voor het varen door ijsschotsen. Zeg maar vanaf de voorsteven tot aan het latje dat ik op de romp heb geklemd. En dan onder het onderste berghout.

@Dirk. Ik zat ook te denken aan een plank op de waterlijn en deze richting voorsteven z'n loop te laten. Dan dekt hij de naden onder een andere hoek af. En is beplanken niet al te lastig. Bedankt voor de illusie tip, maar wat dat betreft ga ik toch voor de beplanking. Daar verwacht ik niet al te veel problemen mee. Ik zit wel te denken bij de boeg tot tegen onderste berghout te planken. Ijs kan boven het water uitsteken en schade aanrichten voordat het naar beneden wordt gedrukt.

Wat betreft verdubbeling bij het achterschip. Daar ben ik alleen onderstaande over tegengekomen:

De ronde vorm van het schip geleidde drijvende ijsschotsen langs de romp. Kruiend ijs had weinig grip op het ronde achterschip, zodat dit niet weggedrukt kon worden.

Back