borstelloze experimenten

niels polfliet zei:
... Hij is met 11* 0.5 gewikkeld, want langere motoren hebben minder wikkelingen nodig om dezelfde kv te bekomen. De kv is nu toevalling gelijk aan de vorige motor...
Om je Kv gelijk te houden moet het aantal wikkelingen verkleind worden met de factor waarmee de stator verlengd werd.

Ik ben even langs de milieustraat geweest 8) (met nadruk op even, want na 30 sec. werd ik weggestuurd.. :roll: :evil: )

Er lag een kapotte ZIP drive met de volgende inhoud:

afb2280.jpg

Onderste stator is van een CD-ROM speler, heb ik er ter vergelijking even naast gelegd.

Rechts boven zie je de stator uit de ZIP drive, tussen elke pool zit een soort 'nokje' , is dat erg? gewoon negeren? Onder 1 zo'n nokje ligt een Hall sensor, of hoe zo'n ding ook mag heten.

De hokjes zijn 1cm en de diameter van de stator is 42 mm 8) Lijkt mij wel een leuk DD formaatje?
Dikte zwakke magneetring zo'n 3mm
Dikte stator schat ik op 5mm

Ding is gelagerd en er zit een zwarte nokjes band om de rotor.. koeling lijkt mij, geloof niet dat bij mij zal werken.

Al eens goed naar een echte LRK gekeken?
Daar zitten die 'nokjes' ook tussen..
Geweldig man, daar moet je een hele sterke indoor DD motor van kunnen maken!

Mijn overtollige zip drive in de kast hier naast me begint zich een beetje angstig achter de boeken te verstoppen.. :twisted:

De nokjes zitten eraan om produktietechnische redenen, maakt het automatisch wikkelen eenvoudiger. Negeren (weghalen, gewicht?) en de motor als een 9statorpoler behandelen.

Als lrk versie is de motor niet geschikt, de nokjes zijn, in verhouding tot de grote tanden, veel te smal voor de retourflux.

afb2355.jpg

foto 1: Mooie stator houder met lagers en bevestigings gaten 8)

foto 2: 12 nieuwe magneetjes er in, zo op het eerste gezicht passen er 2x meer in.

foto 3: het past nét, magneten kwartslag draaien en het past nét niet (magneten zitten nog niet vast en zitten op sommige plekken tegen stator ipv. rotor)

foto 4: 24 magneten (2×12) past dus net niet :( Niet dat ik de magneten daarvoor had, maar toch :wink:

Het koperen gedeelte van de rotor zit niet bepaald vast, het kan draaien in de rotor zelf.. :roll:
Wat nu, dunne CA ertussen laten lopen?

Ruimte tussen magneten moet dus net iets minder zijn dan 5mm, leuk.. hoe krijg ik die mooi uitgelijnd? Houten latjes ertussen? Klein cirkelzaagmachientje zou handig zijn nu :wink:

:idea: dikke paperclip buigen zodat einden parallel een kleine 5mm uit elkaar lopen en dan magneet voor magneet plaatsen, ik ben benieuwd of dat in de praktijk zal werken, magneetje mag namelijk niet aan paperclip blijven hangen...

Jep dat is een ditto..you lucky bastard! :wink:

balsa tussenstukjes werken prima bij mij.

Qua wikkeling, dit al gezien?
http://www.pik-joker-online.de/Ditto-V.005/Ditto-V.htm

Ziet er veelbelovend uit...

P.s. in de milieustraat eerst even vragen. Ik weet het, het klinkt idioot, maar ze moeten het toelaten als je het vraagt...

Niels

8)

Magneet afstandhouder van metaal was geen suc6, stukje hout wel. Ruim beginnen en steeds wat af schuren.

afb2380.jpg

Ik hoop niet dat de snackbar houder meeleest :oops:

afb2381.jpg

afb2382.jpg

Magneten zitten vastgelijmd, je 'voelt' de magneten echt goed (de stapjes die de rotor maakt)

met m'n vingers aan de 4mm as krijg ik de rotor hoegenaamd niet rond..

Bedankt voor de link Niels! Had nog nooit van een 'ditto' gehoord, THX!

Morgen wikkelen :wink:

P.s. in de milieustraat eerst even vragen. Ik weet het, het klinkt idioot, maar ze moeten het toelaten als je het vraagt...

Is dat een landelijke regel? Hier in Veenendaal zeggen ze dat het niet mag, ook als je het vraagt.
Zou ik wel mooi vinden, als ze het wettelijk moeten toelaten!

Ik vroeg of er niets te regelen was... niet dus :(

Man gaf met een schijnheilig glimlachje op z'n gezicht toe dat hij zelf de mooie spullen er wél uithaalde :x

Man gaf met een schijnheilig glimlachje op z'n gezicht toe dat hij zelf de mooie spullen er wél uithaalde :x

Dat doen ze inderdaad, zelfs waar ik bij ben! :(
De rest gaat naar de kringloopwinkel, waar het voor behoorlijk hoge prijzen verkocht wordt.
Zelfs de spullen die kapot zijn worden duur verkocht; bv een kapotte ouderwetse videorecorder voor euro 7,50 (heef die soms antiekwaarde????) kapotte cdromspelers voor 5 euro's, te gek voor woorden.
Maar over de prijzen kan niet worden onderhandeld.

Hier in Tilburg mocht ik een half jaartje geleden even snuffelen na een beetje aandringen en zeuren maar het ging niet van harte en na een half uurtje slopen werd ik weggejaagd.
Ik heb leuke dingetjes kunnen verzamelen waaronder een paar aparte statortjes.
Ik wil een motor maken met 6 polen en tien magneten voor wat meer koppel maar de berichten die ik hier over lees zijn niet positief zijn er mensen die hem wel lekker aan het lopen hebben gekregen?(ik heb al een schetsje gemaakt)
afb2403.jpg

heb er 20 wikkelingen met DUBBEL 0,5 mm draad op zitten.., leuk dat parallel wikkelen, netjes is anders :?

zit nu zo'n 3 meter draad op :|

Die 3 meter kan er ook weer af... want er zit zoveel op dat het koper de rotor raakt :cry:
Wat nu? dubbel 0,4mm? enkel 0,5mm?

afb2434.jpg

Heb overigens ontdekt dat 5×5×2 magneetjes mooi tussen de grotere passen.. zou dat beter zijn? Eerst maar eens zonder proberen ;)

Enkel 0.5 proberen? Misschien kan je meer wikkelingen (30) en dan delta?

Over die milieustraat...Ik weet niet of dat een regel is, maar dat hebben ze me eens verteld. (Dit is wel België natuurlijk ;) )

Zag laatst op de vlooienmark in de marollen (Brussel) nog een drive liggen, na wat afbieden krijg ik hem voor 1.5€...Is nu een fantastisch motortje :)

Het is een kwestie van even geluk hebben, vind er bijna nooit meer in de "milieustraat"... Zouden er in mijn buurt nog verzamelaars zitten :lol: ?

mzzl,
Niels

P.s. heb laatst hier draad gekocht.. goedkoper dan conrad en veel betere kwaliteit. Heb wel voor "doppellackdrath" gekozen...

www.spulen.com

tis maar dat je't weet :wink:
Weet nog iemand een goedkope supplier voor kogellagers?

Niels

Ik had ook 0.5 mm nodig maar die wikkelaar bij ons in de buurt had geen kleine spoeltjes liggen om de draad over te spoelen, ik heb de hele spoel maar gepakt en nu kan ik even vooruit, ik denk dat ik alles moet opdelen in 1 X 0,5 2 X 0,5 3 X 0,5 enz.
Ik moest wel € 9,50 statiegeld voor de spoel betalen maar de draad zelf was maar € 2,-
Als ik een keer lege spoeltjes tegen kom dan neem ik er zeker een paar mee.
afb2455.jpg

Hehe... ziet er mooi uit Ben, ik ben bijna door m'n draad heen :?

betaal daar zo'n € 2-3 voor per 43 gram :| (ca. 25 meter?)

Back