borstelloze experimenten

26 wikkelingen 0.5mm , meer paste er niet op i.v.m. aanlopen rotor.
in Y schakeling

stator.jpg

3DX%20-ZIP.jpg

Motor even provisorisch op de 3DX gemonteerd, trekt op middelste timing zo'n 5A. Als ik de prestaties wil meten is m'n accu leeg, en als m'n accu vol is ga ik vliegen :wink:
Zal morgen toch eens wat meer gaan meten.

afb2560.jpg

Powerrrrr :twisted:, na 2 sec volgas heb je zoiets van... ok, dit is hoog zat :D

De magneten vallen iets voorbij de poolschoenen, je zou met wat onderlegringen de klok wat naar achteren kunnen schuiven. Dat geeft wat meer ruimte voor dikkere wikkelingen.

Ze vinden het wel lieve kleine motortjes en je kan hem zonder takel oppakken, dat is voor hun het grootste voordeel het is iets handelbaarder.
Ik vind hem wel heel mooi gewikkeld Joost, je ziet dat je er aandacht aan besteed hebt. :mrgreen:

Hoe is het met je 6 polige stator motor Ben?
Ik ben namelijk ook van plan een stuk of 4-5 van die statoren te stapelen. En dan 4 magneet polen in de rotor.

Ik heb in Dortmund verschillende setjes gekocht voor een gestapelde 9 pool en een gestapelde 6 pool van 10 en 15 mm dik en 2 x 8 magneten, en de magneten 2 mm dik 4 breed maar ik heb er nog geen tijd voor gehad want mijn huis heeft wat onderhoud nodig en daar gaat ook veel tijd inzitten.
Ik was wel van plan om de ring wat dikker te maken, 1 mm om te kijken of ik meer koppel kan krijgen. Ik ga dit een keer proberen omdat Niels hier goede resultaten mee had.
Wil jij een motortje maken die wat meer toeren en toch een relatief grote prop kan draaien?

Ik heb het oude draadje maar weer eens opgezocht (en gevonden) want ik ben even aan het experimenteren geweest en een paar dingetjes tegen de regeltjes in toch gedaan en met een vrij goed resultaat.
Een motortje met 8 magneet polen en 6 stator polen zou je volgens de tabel met het schema ABCABC moeten wikkelen maar ik deed het met AbCaBc, de magneet bezetting mag ook geen 100 % zijn maar dat motortje van zit helemaal rondom vol.
Ik heb hem speciaal voor mijn Keith rider racer gemaakt en de regelaar is een CC 10A.
Ik gebruik een Poly-Quest 10C 1800mAh 3S.
Hij weegt 42 gram
Onbelast 11.9V 1.05A 19440RPM
20 wikkelingen van 0.5 mm in driehoek
6 X 6 Grijze Graupner 13000 RPM 9.5 A 10.6V

Wie heeft er ervaring met wikkelschema's anders dan ABCABCABC?
Ik vraag dit omdta ik nu enkele motoren heb gemaakt met andere wikkelschema's en het valt mij op dat de regelaar ontzettend snel en extreem warm wordt als de motor loopt.

Ik heb een motor gemaakt met 9 polen en 8 magneten met wikkelschema AaABbBCcC. Onbelast loopt de motor goed echter de regelaar wordt warmer dan je normaal zou verwachten. De diameter van de motor is 50 mm en de wikkeling bestaat uit 4x 0,8mm par. en 7 wikkelingen per pool.

Ik heb ook een motor gemaakt met 12 polen en 14 magneten met wikkelschema AabBCcaABbcC. Ook deze mtor loopt onbelast perfect echter de regelaar wordt warm. De diameter is 45 mm en de wikkeling bestaat uit 4x 0,5mm par en 9 wikkelingen per pool. Als ik een prop monteer schakeld de regelaar steeds uit als ik meer dan 8 ampere trek. De regelaar is een cc 25 A.

De wikkelschema's heb ik in een tabel op internet gevonden waarin de meest optimale wikkelingschema's bij bepaalde polen en magneetaantallen worden aangeven. Ron weet waarschijnlijk zo aan te geven waar deze tabel staat.

Ik ben zeer benieuwd of iemand soortgelijke ervaringen heeft met deze afwijkende wikkelschema's.

Laat eens iets van je horen .

Alvast bedankt,

groeten Geert

Ik heb weer een cd-rom motortje aan de praat gekregen :-D 30 wikkelingen 2x0,18 in driehoek(delta).Dit is een klein cd-rom motortje wat ooit eens 25 gram woog ik zal hem binnenkort weer wegen en ook een fotootje plaatsen.

Hier alle meetgegevens tot nu toe. Het is gemeten met een Hyperion Emeter. En het zou kunnen zijn dat de RPM niet helemaal kloppen door het verkeerde licht.

7,20 V (2s lipo)
3.53 A
25 Watt
8475 RPM bij een 7x3,5 prop

6,90 V (2s lipo)
5,21 A
35 Watt
5175 RPM bij een 8x4,3 prop

9,77 V (3s lipo)
5,07 A
50 Watt
10140 RPM bij een 7x3,5 prop

9,26 V (3s lipo)
7,45 A
69 Watt
10710 RPM bij een 8x4,3 prop

Zo, ik hoop dat er iemand wat aan heeft.

Nando.

Gertjan

Ik ben bezig het topic te lezen van jouw borstelloze experimenten op pagina 2.

Goede info zeg op dit draadje....

Wat bedoel je met: "In deze tabel heeft de motor 32 windingen per fase, (2x16), draad 0,75mmØ, in DRIEHOEK geschakeld."

Ik heb een 2 tal vraagjes:
1. Mag ik aannemen dat je 2 parallel draden gebruikt hebt van dia
0.75 mm maar........
hoeveel wikkelingen heb je nu rond de poolkop gewikkeld ? 16 of 32 ??

2. Wat is het voordeel om paralleldraden te gebruiken ?? (laat dit toe om dmv de kleinere draaddiameter, het wikkelen eenvoudiger te maken ? (lees: het gaat vlugger en eenvoudiger?....)

groeten
steffe

Bij het aantal windingen kijk je niet naar aan aantal draden dat parallel gewikkeld is. De opgegeven 32 is tikkie verwarrend. 16*1, 16*2, ... 16*n, is elektromagnetisch gezien allemaal 16 windingen.

steffe zei:
Gertjan

Wat is het voordeel om paralleldraden te gebruiken ?? (laat dit toe om dmv de kleinere draaddiameter, het wikkelen eenvoudiger te maken ?
steffe

Als je 2 (dunnere) draden samenvoegt zal je meer wikkelingen kunnen leggen op dezelfde statorkop, dan wanneer je het equivalent van de som van de 2 draden zou gebruiken. (hoe dikker de wikkeldraad, hoe groter de "verloren ruimte" tussen op elkaar liggende draden zal zijn) Neem je dunnere wikkeldraad, dan zal de vrije ruimte "waste of space" kleiner zijn.
Dunner wikkeldraad zal evenwel hogere een weerstand hebben, en zodoende zal je hier relatief meer energieverlies hebben, al valt dat volgens mij wel mee.

Het geheim ligt in het verschil tussen oppervlakte, en doorsnede van de wikkeldraad.

Des te dikker je wikkeldraad is, des te nauwkeuriger je moet wikkelen om de volledige statorkop met koper te kunnen vullen.

Als je draden kunt leggen volgens de kleinste bolstapeling, is de verloren ruimte altijd 10%, ongeacht de diameter van de draad. Bij moeilijk hanteerbare dikke draad (stug), kan het een voordeel zijn om meerdere draden parallel te wikkelen.

Omdat de isolatie dikte van de koperlakdraad bij dunne en dikke draden hetzelfde is neemt bij parallel wikkelen de vullingsgraad zelfs iets af. (Meer omtrek voor dezelfde doorsnede.)

Back