bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Oké, ik heb de tekening van Otte Blom er even bij genomen, maar ook daar zit een grotere ronding in.
De situatie die je nu hebt; tegen de verticale voorkant van de beplanking komt de voorste wand te staan.
Vanaf die wand loopt de beplanking ALTIJD schuin weg, van boven naar beneden steeds iets langer.
Dat is bij elke tweedekker zo
Zo was er op de luizenplecht vóór de voorste wand nog enige bescherming.
Maar goed, jij kunt het beter zien als ik.

Overigens, de rest ziet er goed uit hoor;)

Germt

Ja, maar ik heb het niet over de luizenplecht, maar over het doorlopen van de beplanking langs de luizenplecht.
Ik hou er over op, de bouwer heeft gewoon gelijk.:)
Maar ik hou mijn twijfels

Germt

Wie weet kan ik haar wel meenemen naar de ontmoetingsdag met de tekeningen dan kan er nog genoeg over de luizenplecht gediscussieerd worden

Dan zul je jezelf toch even moeten opgeven, want je staat nog niet op de lijst, en de inschrijving sluit binnenkort, dan kan ik de boel gan regelen
We hebben nog beperkt ruimte, dus graag even laten weten
Maar ik zet hem er graag bij hoor:D

Germt

Germt speciaal voor jou ( :p ) heb ik gisteren nog eens goed naar de luizenplecht gekeken en besloten nog een klein plankje toe te voegen en nu heb ziet het er inderdaad net iets beter uit.

full

Volgens de tekeningen heb ik net iets meer dan 20 mm nodig na de poort dus ik zit nu een stuk beter, ik heb de maat op het hout gezet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er al beter uit Bob.
Je hebt vast wel gezien dat er op die "kromming" een sierornament moet komen die met de kromming meeloopt.
Daar zul je nu geen problemen mee hebben.

Germt

Ziet er inderdaad wat ruimer uit, ook met de potloodlijn is het duidelijker waar bij jouw ongeveer de kromming zit. Met de tekeningen van Blom zou je redelijk eenvoudig de galjoensregels uit karton kunnen snijden en een proefmeting doen als de eerste huid helemaal af is.
grt,
Diederik

Ziet er inderdaad wat ruimer uit, ook met de potloodlijn is het duidelijker waar bij jouw ongeveer de kromming zit. Met de tekeningen van Blom zou je redelijk eenvoudig de galjoensregels uit karton kunnen snijden en een proefmeting doen als de eerste huid helemaal af is.
grt,
Diederik

Proefregel uit karton daar had ik nog niet aan gedacht dat ga ik zeker doen heb nog karton genoeg

Ook de afgelopen week niet stil gezeten. Ik ben bezig geweest met de borstwering van de kampanje en die is af. Ook aan de andere kant groeid de Romp vrolijk verder

full
full

Van de week was ook het moment om de romp voor het eerst uit de kiel klem te halen. De kielgang is intussen ook al aangebracht.

full

Ook heb ik besloten de Tom wat te versterken met verticaal hout zodat de romp straks stevig genoeg is ook als de porten erin zitten.

full

Begint een heel schip te worden. Wordt het niet wat lastiger om te bedekken met de borstwering en kampanje al beplankt?

Het plaatsen van de dekken. Het beplanken ervan. De kampanje leunt aardig naar binnen. Ik weet niet hoe je de dekken wil maken. Multiplex plaatje en dan beplanken? Krijg je het plaatje dan nog tussen de spanten? Zou in twee delen kunnen, maar waar moet de las dan op rusten?

Zo ik wilde toch even een klein teken van leven geven. De afgelopen weken is het tempo van de bouw iets afgeremd school gaat ten slote voor. De romp is bijna dicht maar dit duurt even omdat ik aan de binnenkant opgaat hout aanbreng. Intussen is de bak af en daarmee heeft de boeg zijn laatste rondingen gekregen.

Ik ben echt gefascineerd door de het lijnenspel van de boeg.

full

Ik ben er nog niet uit of ik nu de poorten achteraf zaag, of voorzie tijdens de beplanking.
Wat is in feite nu het beste en/of het gemakkelijkst?

zeven%20provincien%201.jpg

De_Zeven_Provincien_Bow_View.jpg

Zo te zien zijn we niet de enigen met verschillende interpretaties. Dus kan het naar eigen smaak ingevuld worden.

Onderstaande is ook volgens tekeningen Otte Blom gemaakt.

gadget.galleria.full.jpg

iemand enig idee welke houtsoort de romp vd bovenste foto heeft, of hoe die mooie rode glans er is gekomen?

Back