bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Bob,
De truc van het weken van hout om het te buigen is dat de houtvezels nat worden, dat kan ook met stoom, hoewel er natuurlijk mensen zijn die dat zo doen, en daar goede ervaringen mee hebben, heb ik daar weer geen ervaring mee.
Ik heb ook een plankenbuigapparaat, maar die gebruik ik zelden of nooit.
Ik prefereer de klassieke manier, zoals ik eerder reeds aandroeg, en gebruik daar gewoon een pvc bak voor zoals op de afbeelding op pag. 7 in het eerder genoemde document.
Amoniak is wel een optie, maar daarvan kan hout verkleuren, zeker notenhout, dus dat werkt alleen bij hout wat in een dekkende kleur wordt gezet.
2x weken is zinloos, langer weken is effectiever omdat dan ook de kern van het hout vochtig wordt.
Hier kom je dus op het punt, met alle respect bedoeld natuurlijk, waar enige eerder opgedane ervaring nuttig zou zijn geweest.
Je hebt nu de keuze uit diverse opties, dus even uitproberen zou ik zeggen.

Germt
 
Germt bedankt voor de informatie ik heb voor het lindehout ook wat ammoniak geprobeerd kijken of dat werkt bij de laatste gang die ik nog wil buigen voor het verjongen. Ik zal voor de uiteindelijke huid rustig eens wat proberen
 
Dan lijm je ze pas op de romp, en inderdaad zoals Erik zegt niet alleen op de spanten lijmen maar ook onderling.
Let op dat je voor de buitenlaag houtlijm op waterbasis gebruikt, dan kun je de lijmresten met een vochtige doek wegvegen en krijg je bij het kleuren géén vlekken.

Maar vooral geen lijm op waterbasis gebruiken.
Moest je water binnenkrijgen,dan lost de lijm op en uw schip valt uit elkaar.
 
Puch,

ik heb het forum een lang weekeind niet meer bezocht en zie dat je intussen al goede vorderingen hebt gemaakt, ziet er goed uit:p.
Wat betreft de 'learning curve' kun je je cosmetisch veel permitteren bij de eerste huid, zolang het oppervlak uiteindelijk maar mooi egaal wordt. Kieren zijn geen ramp bij een statisch model, bij een varend model luistert dit wellicht veel nauwer...
Ik zag dat de huidgangen tot net voorbij de rand ter hoogte van de luizenplecht komen, let op dat je hier desnoods een cm of 2-3 richting de boeg doortrekt en later weer zo nodig inkort. Ik heb voorbeelden gezien, waarbij er later een randje tussen geplakt moest worden om een kier op te vullen tot aan de uiteindelijke sierlijst (ongeveer de groene stippellijn - dit ornament zal vast een officiële naam hebben). Beter om dit al in vroege fase op te vangen.
full


grt
Diederik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben er intussen achter dat dit de 'galjoensregel' heet

Je zit in de buurt:D
Maar dit zijn eigenlijk de wangen, en vallen eigenlijk onder de romp,en vormen de wand van de luizenplecht.
De regelingen zijn de balken meestal, 3 stuks, die vanaf deze wangen naar het puntje van de galjoensscheg en het boegbeeld lopen.
Deze regelingen zijn onderling, lopend van het rooster naar de bovenste regeling, verbonden met de zgn. "mannetjes" of "tarmen" en lopen dus verticaal;)

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals beloofd een klikken update de romp zit dicht van het rahout tot een 2 centimeter onder de berghouten.

full


En de luizenplecht als het goed is begint al vorm te krijgen en als het goed is loopt de huid nu ver genoeg door.

full


Nu ven ik wat aan het experimenteren meter buigen van hout op een andere manier dan weken zodat ik de dubbele bolling in de berghouten aan de boeg ga krijgen. De eerst resultaten zijn redelijk deze lat van 3x8 draait om deze dubbele bolling heen naar binnen en schuin.

full


Dit doe ik op een manier die lijkt op de methode van vroeger het duurt even maar het werkt wel. Met een kleine soldeerbout in een bankschroef het latje in water dopen en vervolgens langs de bout halen duurt even maar het resultaat is in mijn ogen stukken beter als met weken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst moet ik zeggen dat je tot nu toe een mooie romp hebt weggezet:D
Toch valt mij iets op, ik kan het mis hebben, maar volgens mij loop de wand aan de voorkant niet ver genoeg door.
Als ik goed naar jouw laatste foto's kijk stopt de beplanking bij de voorste wand (helemaal bovenaan)
Daar komt dus de wand te staan. Dus op de luizenplecht.
Ik heb even naar mijn tekeningen van de 7P gekeken in het boek de 7P van Dik, maar zie daar duidelijk dat er "wangen" staan die a.h.w. de wand van de luizenplecht vormen.

Foto van de tekening, de rode lijn geeft de huidige situatie op jouw romp aan, en de groene stippellijn is de situatie zoals hij eigenlijk moet zijn, dus dat deel van de beplanking had naar mijn idee verder door moeten lopen, zodat er later de ronding in geslepen kan worden.

full


Het is mij dus niet helemaal duidelijk.

Germt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik snap de verwarring. Je baseert dit naar alle waarschijnlijkheid op het laatste spant, dit is het laatste spant voor de draaispanten en bevind zich dus op de afbeelding aan de linker zijkant van de jaagpoort. De beplanking loopt hier iets door dus zit volgens mij nagenoeg op de juiste plek
 
user43881_pic159860_1376432365_zpsf81078d7.jpg


Ik denk dat deze een beetje discussie (rode lijnen) in beeld brengt. Persoonlijk had ik ook de onderste variant verwacht.
 
Inderdaad Erik, ik heb een foto van de situatie zoals die zou moeten zijn, maar kan hem niet in het openbaar forum plaatsen, daar krijg ik problemen mee.
De onderste situatie lijkt mij ook beter, en op die foto is dat ook duidelijk te zien.
De 7P heeft namelijk maar een korte luizenplecht, en naar mijn idee zou de wand moeten staan op de plaats waar zijn beplanking ophoudt
Maar ik ga daar niet over discussiëren natuurlijk.
Bob is de enige die kan bepalen wat juist is.
Ik zal hem een PB met de genoemde foto sturen, dan kan hij zelf bepalen of zijn situatie inderdaad juist is.

Germt
 
Back
Top