hier onder even wat foto's van bouw van afgelopen jaar
Hier ben ik verder gegaan met de romp opbouw. Vooral de achterkant was een lastige klus met de ronding en de open 'ramen' er in. Dit is uiteindelijk na een aantal pogingen en wat gebroken stukken hout gelukt. Het hout heb ik een nacht in water laten liggen om het flexibeler te maken. Uiteindelijk heb ik het opgebouwd uit 3 lagen van 1,5 mm elk.
De zijkanten van de geschutsplatforms, als ook de bevestiging voor de antennes heb ik gemaakt uit aluminium en vast gelijmd met 2 componentenlijm
De uitbouw van het vliegdek aan bakboord was ook een puzzel. Ik heb geen tekeningen van bakboordzijde, vooral op basis van foto's uit de jaren 50 en zestig en met behulp van het spantenplan is het goed gelukt. Realisatie van de typische getande randen van het dek aan deze zijde van het schip was vooral een kwestie van uitproberen en waar het fout ging de boel herstellen en veel plamuren.
De ronde kont met het halfdek. de uitstulpingen zijn gemaakt van balsahout
De hele romp in de primer en daarna de oneffenheden vullen en heel veel schuren en opnieuw plamuren. Het was gelukkig mooi weer waardoor ik het buiten kon doen.
Dit is een foto van de achterkant van het dek. Het achterste stuk was een bijzondere klus om te doen, waar ik geen ervaring mee had. Ik heb lang nagedacht hoe ik dit moest doen. Zoals je ziet heeft het vliegdek achter afgeronde randen en loopt het wijdt uit. Ik was eerst was ik van plan het te maken van balsahout, maar dat vond ik te kwetsbaar en aangezien er ook nog heel veel vlechtwerk van buizen voor het vangnet op gemonteerd moest worden, heb ik gekozen voor een andere aanpak. Van balsahout heb ik eerst een mal gemaakt en daarna dit met polyester bekleed en zo een stevig achterdek gemaakt. Dit polyester is supersterk spul en prima bij te schuren. De mal heb ik deels laten zitten om meer volume te hebben voor het plaatsen van de buizen. Wel heb ik de mal aan de onderkant hol gemaakt door een deel weg te snijden/vijlen.
De vlechtwerk/buizenwerk is gemaakt van 2 en 1,5 mm messing draad die ik aan elkaar heb gesoldeerd. de beide randjes aan de bovenkant van de 2 uitstulpingen heb ik gemaakt van 0,5 mm dik messingen en deze vastgelijmd op het balsahout
De bakboordzijde is zo goed als klaar. De reddingsvlotten moeten nog. De regenpijpen zijn gemaakt van Evergreenplastic van 1,5 en 2.5 mm. De stukjes onderaan de regenpijpen zijn stukjes aluminium. Het railssysteem om de boten te maken heb ik gemaakt van messing T en H balkjes die ik bij een metaalwinkel heb gekocht. Daar vervolgens de draagbalken aan vast gesoldeerd.
De romp is eerst met de hand in de juiste kleur geverfd. Als de hele romp klaar is ga ik die ligt opschuren met korrel 600 en daarna met airbrush spuiten. Dit heb ik ook met de onderkant gedaan en levert het beste gedekte resultaat op.