Zoals boven aangegeven ben ik inmiddels weer een tijdje bezig met de verdere bouw van de Doorman. Zoals wel vaker gebeurt als je een tijd ergens niet aan bouwt en je pakt het daarna weer op dan zie je ineens weer dingen die niet helemaal kloppen. Zo klopten in mijn geval de "geribbelde" randen rondom de brug niet. De afstanden van de vlakken tussen pijlers die ik had gehanteerd tijdens mijn vorige bouwperiode kwamen niet over een met de werkelijkheid, de vlakken waren te groot en de pijlers te dik. Ik heb die randen dan ook opnieuw uitgefreest en ze kloppen nu met hoe het in werkelijkheid was. Daarnaast nog een stuk van de admiraalsbrug (raamwerk) vervangen aan stuurboordkant omdat die mij ook niet helemaal zinde. Inmiddels klop die nu ook. De volgende uitdaging was de bouw van de grote mast. De basis bestaat uit vier houten palen van 4mm dik. De tussenbalken zijn van polystyreen van 2,5 mm en 1,5 mm dik. De uitstekende antennes zijn messing staafjes. Hier heb ik expres voor messing gekozen omdat dit mij een stuk minder kwetsbaar leek dan hout of polystyreen. Inmiddels heeft dit al zijn waarde bewezen, de mast is inmiddels een paar om gevallen (hij zit nog niet vastgelijmd). De verschillende platforms in de mast bestaan uit een mix van hout en polystyreen plaatwerk aan de zijkanten. Naast dat de mast bestaat uit een woud van antennes beschikte de Doorman over een 8 tal radars met verschillende functies en grote. Aangezien ik van de radars geen goede bouwtekeningen heb was dit een uitdaging om op de juiste schaal te bouwen. Gelukkig heb ik thuis een boek staan of de Friesland Klasse Onderzeebootjagers. Deze schepen beschikten voor een deel over dezelfde radarsystemen als de Doorman. Uit dat boek heb ik veel informatie kunnen halen, daarnaast was internet een goede hulpbron. Vervolgens ben ik de onderdelen gaan tekenen in Cut2D om ze daarna uit 1 mm dikke polystyreen platen van Evergreen te frezen. Dit was een trail and error proces, maar uiteindelijk is het gelukt en heb ik vrijwel alle radars opgebouwd uit verschillende onderdelen. Het frontvlak heb ik geknipt uit een gegalvaniseerde plaat van 0,4 mm dik die ik had besteld bij een modelbouwshop. Ik moet nu alleen nog de allerkleinste radar bouwen. Die is eigenlijk klein om op deze manier te maken. Binnenkort hoop ik een resin 3D printer binnen te krijgen. Ik denk dat daarmee een stuk verder kan komen.
Op dit moment ben ik bezig met het aanbrengen van meer details op het eiland, zoals regenpijpen, deuren en stroomkabels.