Bouw karel doorman r81 vliegkampschip

He Ton,
Dat herken ik. Het is niet heel logisch en vanzelfsprekend hoe foto,'s te plaatsen. Was voor mij ook even een zoektocht.

Ik had belooft nog een paar foto's te plaatsen van het eiland in aanbouw.
Het eiland is in de basis opgebouwd uit 9 mm berkentriplex. De ramen zijn gefreesd uit een stuk polystyreen van 0,75mm dik. Dat was nog een heel gepruts. Had het eerst uit 1,5 mm gefreesd. Dat was niet flexibel genoeg., daarna 0,75mm dat was wel flexibel genoeg. Maar eerst kwamen de ramen niet goed uit en moesten ze opnieuw. Daarna bleek dat de tekeningen niet klopten. Daar waren de ramen rechthoekig, maar in het echt waren ze vierkant. Opnieuw gefreesd. Dit keer oké. Maar tijdens het verlijmen gaf ik te veel druk. Gevolg stuk afgeknapt. Maar 4 keer is scheepsrecht:koud: het is uiteindelijk gelukt.
View media item 256673View media item 256674

Hoi Jaap, sorry voor mijn lange afwezigheid en het ontbreken van een antwoord. Hopelijk ben je nog steeds actief op dit Forum. Dat afwezig zijn geweest heeft zo zijn redenen... Ik ben ondertussen gescheiden en daardoor kregen er andere zaken voorrang. Zoiets als een fatsoenlijk huis bijvoorbeeld.. Niet te doen deze afgelopen tijd. Veel spullen, waaronder mijn modelbouwspullen stonden lang bij mijn zoon, overigens ook fervent bouwer, dus niets kunnen doen.
Maar goed, we zijn er weer! Mooi appartement met een hobbykamer! Ook heb ik pas mijn dikke dame bij hem opgehaald. Wil toch verder ook al heb ik weinig tijd. Je hebt het eiland mooi gemaakt! Ik ben nog bezig met de romp. Dat schiet niet op omdat ik hem varend wil maken en mijn motoren te dik zijn om in het model te plaatsen. Ik denk erover om de romp iets dikker te maken waar de motoren komen. Niet origineel, maar ik moet wat. Misschien heb jij nog suggesties?

Afschuimen .JPG Afschuimen .JPG

Bijlagen

• Detail schuim achtersteven.JPG
    Detail schuim achtersteven.JPG
    306,4 KB · Weergaven: 152
  • Grove vorm vliegdek.JPG
    Grove vorm vliegdek.JPG
    325,8 KB · Weergaven: 154
  • Open waaidek achter.JPG
    Open waaidek achter.JPG
    294,4 KB · Weergaven: 150
  • Zetten eerste beplanking.JPG
    Zetten eerste beplanking.JPG
    310,6 KB · Weergaven: 143
Inmiddels ben ik veel verder met het beplanken, maar ik zal even een foto maken van haar huidige toestand. :)
Waar ik wel beetje trots op ben is dat ik er een werkende lift in heb gemaakt. Iemand anders bouwde ook de R81, maar is na veel pogingen gestopt met een werkende lift.
Dat gaf mij een boost door te gaan. Zelf een schaarliftje gesoldeerd en met servo aangestuurd.

Beste Jaap.
Heb je hele verslag door gewerkt en ik vind de bouw niet alleen heel mooi maar ook heel leerzaam als ik je materialen en methodes zo zie.
Gr. Willem

Dag modelbouwers, na een jaar afwezigheid ben ik weer begonnen met de verdere bouw van de Karel Doorman. Nu het op zolder niet meer zo warm is ben ik weer begonnen en heb mij gestort op de verdere bouw van het eiland. Inmiddels alle dekken gemonteerd en nu bezig met diverse radarhutten, schoorsteen en uiteraard het vliegdekhuis met groen glas, dat is een aardige klus om te doen. Ik maak gebruik van 4 mm groen plexiglas, daarna ga ik het framewerk van de raampjes maken en deze over het glas monteren.

Laatst bewerkt:
he Ton, Leuk dat je ook weer bezig bent! Gaaf dat je er een werkende lift in hebt gemonteerd. Ik heb daar nog over nagedacht, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik er later niet meer bij kon komen (het mechanisme) als het dek eenmaal gemonteerd was.

Heb je nog steeds de te grote motoren of ben je anderen aangeschaft?
Wat ik mij wel even af vraag, is dat dek wat jij hebt uitgezaagd niet te zwaar waardoor je het schip niet goed stabiel krijgt? Je creert namelijk heel veel drijfvermogen met die polystyreen blokken die je hebt geplaatst in de romp. Het lijkt mij dat het schip hoog op het water komt en dat in combinatie met een redelijk 'dik' dek, zorgt dat niet voor onbalans??

Laatst bewerkt:
Inmiddels al weer een tijdje bezig met het eiland en de verschillende onderdelen. Ben een tijd lang bezig geweest met het 'groene'vlieghuis, zie foto hierboven. Die kreeg ik niet goed voor elkaar. Heb inmiddels een andere methode toegepast, daarover later meer. Ik heb het vlieghuis even opzij gelegt en ben met de schoorsteen aan de slag gegaan, die is nu grotendeels klaar op een paar kleine details en een groot detail na. De radar die er op staat moet ik nog gaan maken. Binnenkort ga ik de schoorsteen in de grijze kleur van het schip verfen nadat ik alles netjes heb glad gemaakt en geschuurd, ik zal dan een nieuwe foto plaatsen van het resultaat. De schoorsteen is grotendeels opgebouwd uit hout met polystyreen onderdelen, messing pijpjes, metalen hekwerk en een stukje stroomkabel van een klein ledsnoertje die ik doormidden heb geknipt om de stroom/data kabels na te bootsen die aan de buitenkant van de schoorsteen liepen richting radar en antennes .:) View media item 262424

Zoals belooft zou ik nog even terug komen op de bouw van de vliegbrug met de groene ramen. Dit is een klus die ik van te voren een stukje makkelijker had ingeschat dan het in werkelijkheid was. Ik wilde de vliegbrug opbouwen met groen plexiglas van 3 mm, (zie ook een foto eerder in het verslag) en daar omheen het framewerk/kozijnen monteren. Echter vanwege de dikte van het plexiglas en de schuine hoeken kreeg ik het niet goed aaneen gesloten en bleef je ook de lijmrand zien van aan elkaar gelijmde onderdelen. Uteraard liep ik ook hier tegen het probleem aan dat ik niet beschik over een goede bouwtekening met daarop de juiste maten. Via het Nationaal Archief heb ik het verleden een aantal bouwtekeningen kunnen downloaden, waar gelukkig wel een tekening bij zit waarop een zijaanzicht van de vliegbrug is getekend met de juiste graden van de raampartijen. Onderste raampartij staat 10 graden naar buiten toe, de partij daar bovenop staat 50 graden naar binnen tenopzichte van de raampartij er onder, en de bovenste raampartij staat 55 graden naar binnen ten opzicht van de middelste raampartij.
Na heel veel passen en meten en een aantal keren uitfrezen van de verschillende onderdelen van het framewerk in verschillende diktes, is het nu eindelijk gelukt. Ik heb de basis nu staan, gemaakt van 1 mm dik polystyreen. Over dit framewerk komt groene transparante folie en daarna daaroverheen een 0,5 mm dik framewerk. Hierdoor lijkt het net of het folie/glas in de sponning zit van de kozijnen.

Laatst bewerkt:
We zijn al weer een maandje verder sinds mijn laatste bericht zie ik. Afgelopen maand druk aan de slag geweest met diverse onderdelen van het eiland. O.a. de schoorsteen verder afgemaakt, de zwarte antennes zijn gemaakt van 1 mm messingdraad. Ook heb ik nu twee radartoren gebouwd waar later de radras op komen. Deze zijn een mix van hout polystreen en stukje ronde pvc buis en aluminium reling. Ik heb een aantal deuren getekend en uitgefreesd en deze deurtjes gemonteerd. Op de Doorman werden 2 soorten deuren gebruikt, dikkere opdekdeuren voor ruimtes waar bijvoorbeeld gevaalrijke stoffen in lagen, zoals munitie voor de 40 mm bofors en dunnere 'platte deuren voor toegang tot verschillende gewone ruimtes binnen het eiland. Verder bezig geweest met bouwen en plaatsen van nieuwe relingen, als ook een elektra huisje bovenop het A dek. Hier onder een paar fotos. Zoals jullie kunnen zien heb ik de vliegbrug nog niet terug gemonteerd. Daar moet eerst nog het buitenste raamwerk omheen. Deze zit inmiddels wel 2 x in de grijze eindlak. foto van het eindresultaat volgt binnenkort.

.

Laatst bewerkt:
Op dit moment ben ik aan de slag met het bouwen van de grote mast op het eiland. Deze bouw ik op met behulp van 4 en 3 mm rond hout en 1,5 mm polystyreen rond. Langzaam komen we stapje voor stapje verder. De gaten in de 4 mm balken voor de 3 mm dwarsbalken heb ik weer eens ouderwets met de Proxon handfrees geboord. Op de kruistafel van de proxon dubbelzijdig tape geplakt en daarop alle 4 de hoofpalen pecies naast elkaar gelegd. Hierdoor kon ik in alle palen op exact dezelfde hoogte de gaten boren.
View media item 262977

Laatst bewerkt:
Fantastisch hoe jij alles maakt Jaap!
Nog mijn verontschuldigingen!, ik zag dat mijn foto's dwars door jouw verslag lopen, dat is niet fraai. Zeker niet het formaat ervan...
Gaat ten koste van je mooie bouwverslag. Ik zal kijken of ik ze kan verwijderen.
In antwoord op je opmerkingen over het mogelijk te zware dek in combinatie met het opvullen met de schuimblokken; nee, daar heb ik niet bij stil gestaan. Natuurlijk onervaren begonnen, dus het zou zo maar kunnen dat de balans moeilijk wordt. Het idee van het schuim was een degelijke constructie te krijgen en het plan was dmv elektrabuis op verschillende plaatsen naar beneden toe vullen met lood maar of dit gaat werken?
Het dek is in delen, de rand wordt vastgezet, het middendeel is te verwijderen zodat ik bij de besturing en accu compartiment kan komen door delen uit de hangaar op te tillen. Daar heb ik wel over nagedacht.
De motoren zijn nog dezelfde, ik dacht er over om wat concessies te doen aan de romp rond de motoren om ze er in te krijgen...
Ben je al verder gevorderd?

Laatst bewerkt:
Dag collega bouwers, na weer een lange break heb ik mijn modeltreinen weer opgeborgen en de Karel Doorman weer uit de tijdelijke opslag gehaald om verder te gaan met de bouw. Inmiddels al weer aardig wat stappen kunnen zetten met het eiland. De vliegbrug is inmiddels af, net als de mast. Beide hebben nog wel hier en daar wat schuurwerk nodig en uiteraard een likje verf. Inmiddels druk bezig met het bouwen van de diverse radars, dat is best een tijdrovende klus. maar volgens mij ben ik aardig op weg.

Laatst bewerkt:
Zoals boven aangegeven ben ik inmiddels weer een tijdje bezig met de verdere bouw van de Doorman. Zoals wel vaker gebeurt als je een tijd ergens niet aan bouwt en je pakt het daarna weer op dan zie je ineens weer dingen die niet helemaal kloppen. Zo klopten in mijn geval de "geribbelde" randen rondom de brug niet. De afstanden van de vlakken tussen pijlers die ik had gehanteerd tijdens mijn vorige bouwperiode kwamen niet over een met de werkelijkheid, de vlakken waren te groot en de pijlers te dik. Ik heb die randen dan ook opnieuw uitgefreest en ze kloppen nu met hoe het in werkelijkheid was. Daarnaast nog een stuk van de admiraalsbrug (raamwerk) vervangen aan stuurboordkant omdat die mij ook niet helemaal zinde. Inmiddels klop die nu ook. De volgende uitdaging was de bouw van de grote mast. De basis bestaat uit vier houten palen van 4mm dik. De tussenbalken zijn van polystyreen van 2,5 mm en 1,5 mm dik. De uitstekende antennes zijn messing staafjes. Hier heb ik expres voor messing gekozen omdat dit mij een stuk minder kwetsbaar leek dan hout of polystyreen. Inmiddels heeft dit al zijn waarde bewezen, de mast is inmiddels een paar om gevallen (hij zit nog niet vastgelijmd). De verschillende platforms in de mast bestaan uit een mix van hout en polystyreen plaatwerk aan de zijkanten. Naast dat de mast bestaat uit een woud van antennes beschikte de Doorman over een 8 tal radars met verschillende functies en grote. Aangezien ik van de radars geen goede bouwtekeningen heb was dit een uitdaging om op de juiste schaal te bouwen. Gelukkig heb ik thuis een boek staan of de Friesland Klasse Onderzeebootjagers. Deze schepen beschikten voor een deel over dezelfde radarsystemen als de Doorman. Uit dat boek heb ik veel informatie kunnen halen, daarnaast was internet een goede hulpbron. Vervolgens ben ik de onderdelen gaan tekenen in Cut2D om ze daarna uit 1 mm dikke polystyreen platen van Evergreen te frezen. Dit was een trail and error proces, maar uiteindelijk is het gelukt en heb ik vrijwel alle radars opgebouwd uit verschillende onderdelen. Het frontvlak heb ik geknipt uit een gegalvaniseerde plaat van 0,4 mm dik die ik had besteld bij een modelbouwshop. Ik moet nu alleen nog de allerkleinste radar bouwen. Die is eigenlijk klein om op deze manier te maken. Binnenkort hoop ik een resin 3D printer binnen te krijgen. Ik denk dat daarmee een stuk verder kan komen.
Op dit moment ben ik bezig met het aanbrengen van meer details op het eiland, zoals regenpijpen, deuren en stroomkabels.

Back