Maar als er een servo niet mee doet dan beweegt de swash toch nog gewoon bij 4 servo's? Tenzij de servo blokkeert. Ik ga in ieder geval vanavond wat kracht zetten op de servo's om te kijken of ik iets kan ontdekken.
Zonder FBL beweegt de swash, maar hij beweegt niet "gewoon": er treden kleine afwijkingen op, ergo, hij blijft niet 100% vlak als je pitch geeft: er zit altijd wat vering en vertraging in vanwege dat die dode servo meegesleept moet worden. En dat scheef vallen van de swash, dáár reageert in de lucht de heli weer op, en op die beweging, DÁÁR reageert die FBL weer op.
Niet op de grond, want op de grond staat de heli stil, en merkt de FBL er niks van...
en jij dus ook niet!!!!
Maar in de lucht voelt de FBL het scheefvallen, en stuurt onmiddellijk tegen. De dode servo doet niet mee, en dus worden de overige servo's iets verder getrokken om dat te compenseren (want de FBL compenseert de cyclic, maar NIET de collective).
De kracht op de swash is neerwaarts gericht (de bladen willen naar nul graden als de boel draait) dus die dode servo wandelt rustig een beetje naar beneden, de rest blijft aanvankelijk staan, maar de FBL reageert en het zaakje zakt langzaam terug naar nul.
Jij geeft pitch om dat te compenseren, de heli reageert een heel klein beetje (want ook een klein beetje scheef en dus knabbelt de FBL wat van je stuursignaal af). Klein kettingreactietje, die eindigt met jouw pitch stick in de hoek en een langzaam dalende heli.
Op de grond, is er niks aan de hand en meet je gewoon +10 graden maximum pitch....
Het is maar één mogelijk scenario natuurlijk, maar het is wel gebaseerd op wat je beschrijft, het meest waarschijnlijke.
Stel, een van jouw servo's werkt wel, min of meer, maar er is iets mis met de servomotor (verzwakte magneten of zo), het motortje word heet en verliest koppel, kan steeds minder goed de boel bijhouden, etc etc....
Op de grond merk je niks, en niemand voelt aan zijn servo's om te checken of ze heet worden....