Bouw van een sleepkist 2.2 meter Big Easy

We zijn weer wat verder. De foto's spreken voor zich:
485988517.jpeg
2101976288.jpeg
48759724.jpeg


Het stabilo moet nog worden ingedekt. Voor het beeld een sfeer plaatje.
Het stabilo moet wel voor de staartvin erin.
Anders krijg ik m'n (gekoppelde) hoogteroer er niet meer in.

Langzaamaan ook maar eens het setupje erin schroeven. Wie weet kan ik de servos in de staart zetten, maar dat is afwachten.
 
Versteviging voor het gestel
Opgebouwd met verschillende lagen 2 mm inclusief en carbon aramide weefsel ertussen. De bovenste laag is 5mm dik achter het spant. Daar komen de meeste krachten op mijns inziens.
541597203.jpeg

Op een of andere manier vind ik dat gewoon prachtig spul dat weefsel.....[emoji56]
829967744.jpeg

Het ziet er niet heel mooi uit, maar dat is een beetje nadeel van epoxy, iets aanraken en er blijft een vlek zitten.
Dit kissie word met een rotgang gebouwd om te vliegen. Functioneel is het motto.

De stabilo heeft het zwaar.....
1123753172.jpeg

Vanavond maar eens kijken wat eronder vandaan komt[emoji16]
Gisteravond leuk opgeschoten....[emoji108]
 
Laatst bewerkt:
Niet uitgeharde epoxy kan je (redelijk) goed wegkrijgen met alcohol, zoals bv Bio-Ethanol van de Action.
 
Niet uitgeharde epoxy kan je (redelijk) goed wegkrijgen met alcohol, zoals bv Bio-Ethanol van de Action.
Goede tip!
Tijdens het aanklemmen van het laminaat kwam de epoxy uit de naden gesappeld. Dit heb ik met een droge doek opgedept.
Scheelt weer wat gram, maar dat maakt het ook een beetje een smeerboel.
Een beetje extra epoxy bij het landingsgestel vind ik niet meteen een ramp. Het is goed stevig zo lijkt me!
Na de eerste landingen weten we meer[emoji16]
 
Uit de mal:
336683666.jpeg


Even de kanten eraf:
830536873.jpeg


Even passen....past niet gek!
400256295.jpeg


En de roeren uitgesneden:
1006139306.jpeg

Om ze te koppelen doe ik er een stukje verenstaal inlijmen. Die zit dan weer klem tussen het balsa.
Ik zet er nog wat overheen om er 1 geheel van te maken.

Nu weer oogjes dicht en snaveltje toe....[emoji18]
 
En deze bui zag ik al hangen.
Hoe het komt weet ik niet precies, maar het spant waar de vleugelpennen in moeten is te laag.
1697893185.jpeg


De instelhoek is wel oké, en bij de achterlijst ligt ie ook mooi op hoogte.
Oplossing:
678426901.jpeg

De deuvels steken er nu mooi in. Lekker sterk!

Nu de vleugel erop aansluiten. Daar maak ik denk ik een verdieping in zodat ie er mooi invalt.
Even in elkaar:
1665511875.jpeg


Let niet op de chaos.....moet nodig opruimen[emoji847]
Eerst maar zover bouwen dat de folie erop kan.[emoji108]
 
Net weer een weegmoment:
Vleugel, staartdelen en romp met setup en accu weegt samen 5668 gram.
Komt nog folie, 2 staartservos, stuurstangen en een landingsgestel inclusief wielen bij.

Ik moet nog wel ronde hoeken overal aan maken enzo, maar dat voegt weinig af lijkt me.

Verwacht op 6.5 kg uit te komen.
71 gram/dm is dat dan.
Zou dat niet "teveel voor mooi" zijn?

Waar ik eerder aan zat te denken:
Ik kan in de nu massieve vleugel, stabilo en kielvlak ook nog gaten boren.
Maar dan: hoeveel en waar? Beetje op het gevoel.....maar dat kan denk ik wel enorm schelen!
 
Verwacht op 6.5 kg uit te komen.
71 gram/dm is dat dan.
Zou dat niet "teveel voor mooi" zijn?
Volgens mij is dat een heel normale vleugelbelasting voor een 2+ meter kist...
Zelfs mijn Ogar vliegt met vergelijkbare waardes en dat is nota bene een "zwever"...
 
De 2mtr sleper van een vliegmaatje van mij tikt de 7 kilo aan en vliegt uitstekend (op 8S en +-1500W) alleen hebben we in onze trage leercurve nog niet kunnen kijken wat de limiet is qua slepen. (We zijn er namelijk nog lang niet aan toe om die op te zoeken) mijn F3J zwever van 2,3 kilo en een klittenbandje onder de neus merkt hij bijna niet in ieder geval.

Mijn Joker XL weegt maar 5,7 kilo met dezelfde aandrijving en vliegt merkbaar makkelijker en heeft geen moeite met 4mtr/4,5 kilo. Zwaarder heb ik nog niet kunnen proberen.
 
De boomster weegt met 2.5 m geloof ik 8.5 kg (niet gecontroleerd!) Maar wel op 10s of 12s, 2400 a 3000 W. Wat voor aandrijving wou je er nou uiteindelijk op zetten Arnold?

Die paar kilo minder komt vast goed van pas. Ik zou niet heel ver gaan met gewicht sparen door gaten te zagen, maar je kunt wel vast kijken of je met de balans goed uitkomt zonder extra gewicht.
 
Even uit m'n hoofd kan ik maximaal 2400 watt erit halen.

De accu is wel wat aan de lichte kant (nog geen 800 gram )als je de stelregels aanhoud. Maar met een toekomstige zwaardere setup moet het vast goedkomen!
 
Dan zou ik er niet te veel meer aan doen en gewoon proberen. Met 2400w (10s, 22x12) kon ik de 6 m ash25 bij ons op de club al slepen. Je hebt hooguit wat mer spoed nodig maar niet veel meer vermogen,
 
En bovendien....eerst maar eens een paar sleepmeetingen zonder problemen meedraaien, tot het uiterste gaan dat is niet meteen een streven. Dat komt wel met wat meer ervaring.[emoji123]
 
Bij de Big Easy van Culumus dacht ik ook te zien dat de vleugel hoger lag op de romp. Of het spant lager.....hier een plaatje en ook een plaatje van de originele. Zit best verschil tussen.
1357522384.jpeg
1863985617.jpeg

Een tekenfoutje denk ik. Maar dat komt wel goed. Ik meld het meer voor de navolgers. Maak het spant waar de deuvels in vallen ietsjes hoger!

We zijn weer verder gekomen. Vandaag de 2 ailerons ingelijmt. Daarvoor de hoekjes en kantjes afgewerkt.
1062964686.jpeg


Romp schiet ook al op. Binnenkort de trouwerij van de romp en de staartdelen!

Bouwgroet,
Arnold
 
Laatst bewerkt:
Back
Top