en het besturings probleem is mijn eigen stomme schuld. blijkt dat bij deze rotor kop links/rechts vooruit achteruit is.
Weet je dat wel HEEEEEEL zeker????? Is namelijk heel erg zeldzaam dat je de swash naar links/rechts moet kantelen om een reactie naar voor/achter te verkrijgen (en constructietechniesch ook niet erg logisch bij een 2 bladsrotor, ongeacht of die een flybar heeft of niet)
Ik heb je hele draadje doorgespit naar een goede detailfoto van je kop, en helaas niet eentje gevonden die duidelijk en gedetailleerd genoeg was, maar ik vermoed dat je die Vario schaalkop hebt met de mixer armen in de flybar? Voor zover ik weet is die kop niet heel erg geschikt voor FBL electronica, en is die kop ook vrij lastig met de hand te vliegen
Ik vermoed uit de foto's die ik wel kon vinden op dit draadje vrijwel 100% zeker dat als jij de tuimelschijf naar voren kantelt, dat de heli dan ook naar voren reageert, en niet links of rechts.
Test: als je de rotorbladen recht naar voren/recht boven de staartboom draait, en je tuimelschijf kantelt voorover/achterover, mogen je mainblades niet bewegen.
Als je de tuimelschijf links rechts beweegt moeten de rotorbladen nu maximaal uitslaan (als de "flybar" vastgezet is). Als dat zo is, reageert de heli precies dezelfde kant uit als de kant die de tuimelschijf uit gaat.
Ik zou dat nog even goed controleren als ik jou was, want het zou erg zuur zijn als je een heli kort vliegt omdat je links/rechts en voor/achter verkeerd hebt staan.
Groet, Bert