Bouw Vario UH-1D 1:6,2 turbine s/n 63-08888

Mooi om te lezen ...
Je komt er wel ... en inderdaad , kennis gaan halen is zeker niet slecht ...
Ron CORSAIRK is ook met iemand bezig om zijn ROBBE FBL UNIT perfect af te stellen , de heli vloog er wel mee , maar ze stond toch nog niet helemaal juist ..
Dus veel succes ermee ...

Grtz
Ron
 
We zijn er bijna!
De heli is nu goed te besturen alleen heeft ie zeer de neiging om achterover te komen, we vermoeden dat het een cg probleem is alhoewel de heli vrijwel recht hangt op het zwaartepunt. Er moet nog een tweede piloot in dus dat gaan we maar eens doen, dat is weer 300 gram erbij in de neus.
Ik heb 2 vluchten gemaakt met stabilisatie uit waarbij de heli wat nerveus is vooral bij windvlagen, dit maakte het nose up gedrag alleen maar erger.
Bij de twee laatste vluchten de stab aan gehad wat het vlieggedrag merkbaar verbeterde, de filmpjes zijn van de laatste vlucht met stab aan.


Verrek hij vliegt!

En de landing+een geconcentreerde vlieger in beeld ;-)

Dingen die nog verandert moeten worden: de neiging om achterover te komen en de staart moet tammer worden want die reageert te fel op het moment. Verder is het gewoon een lomp beest dat input nodig heeft. Maar hij vliegt en stopt nu waar ik het wil dus het is vooral wennen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gefeliciteerd met jullie succesvolle pogingen.
't Is toch een heel gedoe om zo'n ding deftig de lucht in te krijgen en er een betrouwbaar toestel van te maken.
Ik bewonder jullie moed en doorzettingsvermogen om dit project tot een goed einde te brengen. Fijn dat jullie mekaar hebben om erdoor te geraken.
Verder zat ik tijdens het filmpje ook te genieten van het decor... 't mooie bos waar we over enkele maandjes opnieuw gaan kunnen kamperen...

Heligroeten en volhouden jongens, het komt helemaal goed,

Nick
 
JA JA ... Mooi Mooi .... en die TURBINE ... man man ....

Het komt allemaal goed zo te zien ... want hij vliegt al ...
En inderdaad , wat een mooie omgeving daar ...
Binnenkort gaan we dat inderdaad LIVE mogen mee maken ..

Grtz
Ron
 
Vliegbeeld is inderdaad heel gek, heel erg met de staart naar beneden. Maar als hij netjes recht hang onder de kop dan klopt het zwaartepunt wel zou je zeggen. Turbine uitlaat zit recht naar achteren en niet iets omhoog?
 
wat een geweldig ding zeg! Het enige wat ik nog mis is het mattenklopper geluid, is dat niet op een een of andere manier realiseerbaar?

let op geluid zodra hij de lucht in gaat..

Dit is uiteraard een detail ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vliegbeeld is inderdaad heel gek, heel erg met de staart naar beneden. Maar als hij netjes recht hang onder de kop dan klopt het zwaartepunt wel zou je zeggen. Turbine uitlaat zit recht naar achteren en niet iets omhoog?

Hij hangt alleen recht als ik de nick flink naar voren houd. trimmen maakt het kantel gedrag alleen erger dus we gaan maar iets meer gewicht in de neus maken.
Hij hangt op het moment heel lichtjes achterover als we hem bij de stangen van de flybar oppakken. We dachten dat wel aardig goed zou zijn maar hij moet gewoon verder naar voren komen, vlak of licht naar voren zou mooi zijn.

En bedankt voor de reacties jongens we komen er wel!
 
Afgezien van het zwaartepunt, wat naar mijn bescheiden mening bij een schale-heli altijd iets voorover mag liggen, heb je te maken met de "restschuss" oftewel de overgebleven aandrijfkracht van de turbine die recht naar achteren blaast. Als je andere turbineheli-video's bekijkt dan zie je dat alle heli's met de uitlaat aan de achterkant hier last van hebben en overdreven achterover moeten hangen om dit te compenseren. Vrij normaal dus!

Een heel mooie heli met prachtig vliegbeeld!
 
Afgezien van het zwaartepunt, wat naar mijn bescheiden mening bij een schale-heli altijd iets voorover mag liggen, heb je te maken met de "restschuss" oftewel de overgebleven aandrijfkracht van de turbine die recht naar achteren blaast. Als je andere turbineheli-video's bekijkt dan zie je dat alle heli's met de uitlaat aan de achterkant hier last van hebben en overdreven achterover moeten hangen om dit te compenseren. Vrij normaal dus!

Een heel mooie heli met prachtig vliegbeeld!

Klopt dat van die stuwdruk. Dit verergert het zwaartepunt probleem waarschijnlijk.
n49mAIakNHw[/media] Huey Scale Helicopter, Taylormadehelicopters.com - YouTube de Huey in dit filmpje doet het ook een beetje maar wel veel minder. We hebben waarschijnlijk niet heel veel gewicht nodig om hem een beetje naar voren te krijgen. We gaan hier zaterdag mee aan de gang.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien het mechaniek 1 a 2 graden achterover kantelen waardoor de stand van de heli iets voorover wordt?
-Ruud-
 
We zijn er mee bezig.
We hebben 800 gram nodig in de neus om de heli level te krijgen... das een flinke bult gewicht die ik er eigenlijk niet in wil gaan maken. Er komt eerst maar eens een tweede pop in en ik heb in de CGY750 een mixer aangezet die voor mij al een beetje vooruit begint te sturen zodra de heli loskomt. Ook heb ik de staart rustiger gemaakt door onder andere de draai snelheid te verlagen van 450 graden per seconde naar 250 graden per seconde en de bump stop vertraagd.


edit: De tweede piloot zit er nu in +wat extra gewicht. leeg gewicht is nu ongeveer 18,6 kilo. Hopen dat het beter is nu.
Als het gewicht een probleem word kunnen we er nog aluminium bladen op zetten die levert Vario nu ook . Die zijn efficienter word gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, mooi gebouwd maar zonde van al die problemen.

Ik was laatst nog bij Rcheliparts en werd er voor een klant precies dezelfde ingevlogen.
Die is daar door hun gebouwd en helemaal afgesteld, en ingevlogen. Wat kan die gozer vliegen met dit spul zeg!

Die gasten doen dit dagelijks met dit soort grote heli's vliegen en bouwen, Ik weet zeker dat als je daar naar toe gaat, jou heli goed gaat vliegen zoals die hoort te vliegen. En heeft ook verstand van al die systemen en de turbine techniek. en heeft er een stuk of 12 staan van deze grote heli's met turbine aandrijving.

Als je over zoveel geld praat moet je zeker geen risico's nemen.

Dus als ik je een goed advies mag geven, ga daar maar eens naar toe

Succes met verder en ik blijf het volgen van deze mooie Heuy:-)
 
Laatst bewerkt:
Ongelooflijk knappe heli , echt al met bewondering gevolgd , dikke pluim !!
En wat het achter over hangen betreft , ook de echte huey hangt serieus achter over hoor , bekijk volgende filmpje ma eens op youtube - jhDyxLxEJFA[/media] NZ3816 BELL UH-1 HUEY START UP & DEPART. - YouTube
Jullie zitten heel dicht bij het echte vliegbeeld .

Grtjs Blitske


Klopt het is ook goed zo verder. het plotselinge kantelen komt waarschijnlijk doordat de mixer die automatisch vooruit stuurt dit alleen doet boven de 50% pitch. De heli vliegt rond 55% pitch dus als ik een beetje pitch er af haal valt die mixing weg en komt er vervolgens weer bij. Dit ga ik nu ook instellen voor de onderste helft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier de bouwer even.
Tiger 2 is nog een beetje in de wolken hij heeft gister 2 zeer goede vluchten gemaakt.
Als de heli nu in een bocht voorbij komt hoor je het bekende klappen van de rotorbladen een heerlijk geluid.:p
Er zijn nog wat kleine afstel dingen maar in grote lijnen is het nu een goed vliegende heli hij is klaar voor de meetings.
Gr Arie
 
Mooi ,

Dan zijn we allemaal benieuwd om deze parel eens te zien vliegen ..
Wens Arjen proficiat ..
En voor jullie beiden een welverdiende rustpauze ... goed gedaan mannen ..

Grtz
Ron
 
Zalige beelden die alle inspanningen om tot dit resultaat te komen verantwoorden.
Ruim op tijd klaar voor de start van het seizoen. Fijn gedaan mensen. Jullie verdienen alle bewondering.

Heligroeten,

Nick
 
Back
Top