Bouw Vario UH-1D 1:6,2 turbine s/n 63-08888

Dat metaalachtige bijna 'Old English' green maakt er wel iets speciaals van.
Benieuwd om deze beauty zaterdag aanstaande live te zien.
Jammer dat je er niet bij zal zijn Arjen, maar 'k ben er zeker van dat de papa hem met grote fierheid zal showen.

Echt mooi... Heligroeten,

Nick
 
Graag gedaan! :proost:Ben blij dat er geen ongelukken gebeurd zijn. Prachtheli!

Groeten, Marco.

dankzij Bruteforce het probleem gevonden...na het testen zonder staart bladen hebben we ze namelijk wel weer goed om gemonteerd. vibraties waren bijna weg zonder bladen en nu ze de goede kant op wijzen is dat nog steeds zo. dank voor het opletten :-) Het beetje wat er nu nog is is zeer acceptabel.
 
Arjen,

2 vragen,

- wat weegt de heli inmiddels

- welke heckrotor pichbrug gebruik jij
het moet die met koolstofplaatje versterkte versie zijn!
 
Hoi Martin de heli heeft een gewicht van 18 kilo zonder brandstof.
De pitchbrug is de standaard versie die vario erbij levert. heb je voor mij een onderdeel nummer?
 
Nou die eerste vlucht was ook gelijk bijna de laatste. Er is iets goed mis met het fbl systeem hij blijft maar weglopen en is bijna oncontroleerbaar. Ik weet niet wat er mis is op de grond doet ie wat ie moet doen maar zodra ie loskomt gaat ie alle kanten uit en reageert de heli heel traag en slecht op mijn input.
Als extra bonus is ook de startmotor van de turbine nog kapot gedraaid na nog geen 10 starts waardoor ie na de laatste run ook nog eens slecht na gekoeld is.

Anyway dit ding heeft een goede start gemaakt.
 
Hoi Arjan,

Niet goed om te horen dat de eerste ervaring zo slecht is.
Wat voor probleem heb je met de startmotor doet helemaal niets of je hoort een een raar geluid metaal op metaal?

Welk FBL systeem heb je gebruikt heb zelf goede ervaring opgedaan met de Robbe HC3 extreme daar weet ik wel wat vanaf heb die in de EC135 en EC145 gehad.

Mvg

Ed
 
Hoi Martin de heli heeft een gewicht van 18 kilo zonder brandstof.
De pitchbrug is de standaard versie die vario erbij levert. heb je voor mij een onderdeel nummer?

Oei, 18kg droog, takeoff 21/22kg zware bak, welke bladen en welk toerental 915 of 965.

De Heckrotor ligt bij een 205 precies in de Jetblast en wordt dus heet als je niet vliegt.
Bij de vele proefruns op de grond, kan het zijn dat de pitchbrug te heet geworden is.
De pitchbrug kan daar niet goed tegen en kan evt week worden en slap, zodat de bladen
doorslaan een geen werking meer hebben.
Dus vervangen dat onderdeel van enkele euro´s en evt versterken met een koolstofplaatje.
De heckrotorhevel moet deze zijn,

Heckrotorumlenkhebel, verstärkt - VARIO Helicopter
 
Oei, Arjen, das geen goed nieuws.

Ik heb je heli zaterdag nog zitten bewonderen op de meeting, samen met jouw pa.(overigens een keitoffe pe :p) Zeer mooi machientje dat jullie gebouwd hebben. Hopelijk vind je de oorzaak vlug want 't zou verschrikkelijk jammer zijn als dit moest tegenvallen. Welk stabilisatiesysteem gebruik je eigenlijk ?

Alleszins succes met het opsporen van de problemen en daarna megaveel perfecte vluchten gewenst.

Ronny
 
Hei Arjen ...

Dat is inderdaad niet zo prettig ...
Het FUTABA Flybarless Systeem ken ik ook niet ..
Maar ik ben er zeker van dat je een oplossing gaat vinden , bundel de krachten daar met iedereen en jullie komen er zeker uit ... Succes ..

Grtz
Ron
 
Het Futaba systeem zou perfect moeten werken. swash type en heli maat ingeven en hij zou moeten werken als alle functies goed om gezet zijn. Ik heb ook een SDX omgebouwd naar FBL met een soortgelijke Futaba unit en die vliegt snaar strak.

Wat er gebeurt is dat de heli bij het loskomen al gelijk een kant op wil, dit kan alle kanten zijn maar als ie dan los is en ik stuur tegen gaat ie gelijk volle uitslag die kant op waardoor hij continu van de bal rolt zeg maar. Dan moet je dus na het tegen sturen gelijk er tegen in gaan om het effect te minimaliseren en de heli weer te kunnen landen terwijl er een paar paniek zaaiers omheen staan ;-) Wat ik bij de SDX mee maak is dat als ik m in een positie zet de heli die positie vast houd. Nu is het dus graven wat er mis is. Of er gaat iets mis tussen de zender en de fbl unit of er zit iets fout in de fbl. het maakt niet uit of de heli in Rate mode of AVCS mode vliegt hij vertoond bij beide het zelfde gedrag.

En @ Martin : Deze zwarte hevel zit op de huey hij ziet er hetzelfde uit dus ga ervan uit dat het dezelfde is.
En aan het boven genoemde gedrag te merken vliegt ie zeer licht gezien de snelheid waarmee dit beest van kant naar kant vliegt.
 
Het klinkt een beetje alsof de correctierichting van de FBL unit net verkeerd om staat?
Eenvoudig te checken door de heli aan de kop op te tillen (zal niet meevallen...) en dan moet bij het bewegen van de heli de tuimelschijf vlak blijven.

Het Futaba systeem zou perfect moeten werken. swash type en heli maat ingeven en hij zou moeten werken als alle functies goed om gezet zijn. Ik heb ook een SDX omgebouwd naar FBL met een soortgelijke Futaba unit en die vliegt snaar strak.

Wat er gebeurt is dat de heli bij het loskomen al gelijk een kant op wil, dit kan alle kanten zijn maar als ie dan los is en ik stuur tegen gaat ie gelijk volle uitslag die kant op waardoor hij continu van de bal rolt zeg maar. Dan moet je dus na het tegen sturen gelijk er tegen in gaan om het effect te minimaliseren en de heli weer te kunnen landen terwijl er een paar paniek zaaiers omheen staan ;-) Wat ik bij de SDX mee maak is dat als ik m in een positie zet de heli die positie vast houd. Nu is het dus graven wat er mis is. Of er gaat iets mis tussen de zender en de fbl unit of er zit iets fout in de fbl. het maakt niet uit of de heli in Rate mode of AVCS mode vliegt hij vertoond bij beide het zelfde gedrag.

En @ Martin : Deze zwarte hevel zit op de huey hij ziet er hetzelfde uit dus ga ervan uit dat het dezelfde is.
En aan het boven genoemde gedrag te merken vliegt ie zeer licht gezien de snelheid waarmee dit beest van kant naar kant vliegt.
 
Dat is geen mooi nieuws..
Tamelijk moeilijk om zo het probleem in te schatten, Ik ken het fbl systeem ook niet, maar staat je tuimelschijfverdraaing goed? maw is vooruit precies vooruit en dwars/dwars? Corrigeert de fbl de juiste richting uit?Lopen alle stangen soepel? het lijkt dat ergens iets vast zit en op die manier te laat kan corrigeren.Alle stangen systematisch losmaken, en met de hand voelen wat er gebeurt.. Ik zou eventueel eens vliegen zonder het fbl ertussen, dan weet je dat alles mechanisch goed staat, en van daaruit vertrekken..

succes ermee !!

Didier
 
Als ik de heli naar rechts kantel gaat de tuimel schijf naar links en heli naar voren is tuimelschijf naar achteren. maar in rate mode compenseert ie helemaal niets en dan vertoond de heli het zelfde gedrag. Maar ik heb er na gisteren nog niet verder naar gekeken.
 
Ik heb al 1 potentieel probleem binnen cgy 750 opgelost. Er zit sinds versie 1.20 een headresponse functie in die de data overdracht vertraagd voor langzamere servos. dit zorgt ervoor dat die servos niet een teveel aan pulsen krijgen die alleen warmte veroorzaken.
Nu moet je dit dus zowel in de aileron en de elevator functie invoeren. Ik had dus alleen elevator op 3 gezet en heb de aileron op de standaart 2 laten staan aangezien ik dus niet gelezen had dat dat bij beide ingesteld moest worden.
Als deze funcie niet goed staat kun je volgens Futaba verminderde vlieg eigenschappen krijgen. Ik geloof dat ik die zondag ervaren heb :-)
Ik heb ze nu beide in 2 gezet. al die electronica ook! Achteraf gewoon een VR-22 kop erop moeten zetten met peddels dat had een hoop gescheeld.
Wel weer wat geleerd. het is het enige rare wat ik kon vinden in de gehele setup.
Heb ook gelijk de aangevulde handleiding pagina's maar eens uitgeprint en in de zender koffer gelegd.

Wat de turbine betreft...we hebben met Jetcat gebeld en we gaan Zaterdag even naar Baden Baden op en neer naar de heli live beurs waar Jetcat de turbine zal controleren en kapotte onderdelen vervangen. scheelt weer uitbouwen en is de snelste oplossing. Goede service van die gasten. Ga ook nog even kijken of ik iemand kan vinden die met mij even door de setup van mijn zender en CGY 750 wil lopen ter controle.
 
Zo de oplossingen voor alle problemen zijn vandaag gevonden.
Jetcat stuurt ons een nieuwe startmotor die is kapot.

en het besturings probleem is mijn eigen stomme schuld. blijkt dat bij deze rotor kop links/rechts vooruit achteruit is.
 
Back
Top