Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Henk, Willum, hartelijk dank voor de waarschuwing, ik zal met een spuitje de vloeistof waarin ik de delen zuur door de buis spuiten en voldoende lang laten intrekken. Het proces zal ik voor de zekerheid herhalen om alle losse oxidatie en troep kwijt te zijn. Gezien hoe schoon de delen normaliter uit mijn badje komen heb ik er wel vertrouwen in dat het schoon raakt.
De volgende keer zal ik er extra goed op letten!

Heb je een ultrasoon in de buurt.
Dan kan het zuur zwakker en de werking is intensiever.
Op de zelfde manier neutraliseren en spoelen.
Zou mooi zijn voor dit soort werk.
Na behandeling met een waterstraal de spiraal door blazen en schoonspoelen.

Dat laatste zou ik zo wie zo altijd doen..

Veel modelbouw plezier,
Willum
 
Da's een interessante vraag.
Dit gaat...

Tussen de twee de 2 buisjes (28 mm koper) zit/zat een schot van rvs, nu is dit half mee weg gezaagd.

Het rvs plaatje (het schot) lag plat op een soldeerrooster,
het buisje stond daar boven op.
Schoongemaakt, gefluxt en soldeerdraad op de plaat in de buis.
De meeste soldeerwarmte is ingebracht via de onderkant, dus vlam tegen het plaatje.
Toen het plaatje bijna op soldeer temperatuur was
heb ik ook de buitenkant van het buisje warm gestookt.
Door verder te verwarmen aan de onderkant van het plaatje was de temperatuur hoog genoeg opgelopen om het zilver te laten smelten en vloeien.
Alles vloeide mooi door van binnen naar buiten.
Op deze manier krijg je buiten een mooie gelijkmatige soldeernaad.
Dit was dus zonder backing gas/formeer gas.
Alles was gigantisch verbrand binnen en buiten aan de buiswand.
Bruin/paars was de kleur. Alles zo gelaten zoals het was.

Verder:

Een 2,5 mm gaatje geboord in het plaatje, het schotje.
De onderkant van plaatje soldeerklaar en schoongemaakt.
Het plaatje was onderkant en is nu bovenkant.
De zaak staat nu omgedraaid op de werkbank.
Gefluxt en soldeerdraad op de plaat/bodem en een volgende buisje er op gezet.
De boven kant van dit buisje is nu voorzien van een dop met een slang aansluiting voor de gas toevoer.
Gas afvoer zit in het plaatje.
Gasflow Argon is ca 10-12 liter per minuut.
Er is een voor stroom van gas om te spoelen,
de lucht met daarin het zuurstof dat de boosdoener is voor oxidatie is dan verdreven.
Er is geen zuurstof meer in de begaste buis, alleen nog maar argon.

De soldering kan beginnen.
Het plaatje wordt warm gestookt, de buis als tweede.
Het gas blijft stromen, desoxideerd en koelt tevens het werkstuk.
Het zilver begint te smelten en te vloeien de bodem, het plaatje is al bevochtigd met zilver.
Alles loopt mooi uit.
Op dit moment gaat er iets mis de hoge gasflow met zijn druk in bar gemeten ca. 2 bar neemt het verder vloeiende zilver mee in de flow naar onderen door het ontgassingsgaatje (2,5mm).
Daar valt buiten het gaatje
de geconcentreerde gasflow/straal uitelkaar en verneveld het meegenomen zilver.
Het zilver slaat op de buiswand neer en koelt ook direct af.
En dat zijn die mussenscheten.

(Het formeergas dat tevens zorgt voor een desoxiderend milieu in de onderbuis zorgd dat het zilver zonder problemen aanhecht.)

Geen mooi soldeer voorbeeld.
De proef om in een werkstuk zonder te foetelen
te laten zien wat er met de koperen binnenwand maar ook de buitenwand is 100% gelukt.

Resultaat:
Binnenbuis zonder formeren verbrand.
Binnen en buiten aan de buis wand springen oxideschilfers af van buiswand.
Dit kan als er niets aan gedaan word eeuwig verder gaan.

Binnenbuis met formeren verkleurd maar niet verbrand.
Buitenbuis is door oxidatie in de omgevingslucht verbrand.

Test geslaagd.
Wat ik bij deze proef niet had moeten doen
was te zaak voor de tweede soldering spoelen met koud water.
De grote oppervlakkige schilfers waren toen weg.
Toen ik dit gedaan had, had ik ook gelijk spijt.
Eerst fotograferen.

Ik ken uit de dagelijkse praktijk voorbeelden waar gesoldeerd was en niet geformeerd.
Die kan bij veel gebruikers die aan die leiding hangen tot grote en kostbare problemen leiden.
Tegenwoordig is dit mede een argument om leidingen te persen.
En ook dit heeft nadelen op de lange duur.

Heel verhaal om een simpele vraag.
Dit gaat dan ook wel erg ver.

Bedankt voor de vraag Ron van Sommeren.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Henk,

Ik begrijp volgens mij de aard van je vragen. Als ik te droge stoom zou krijgen heb ik geen gesmeerde olie meer omdat er te weinig condensatie plaatsvind en er geen verdringing kan plaatsvinden in het oliesmeertoestel. Gevolg is dat de machine niet meer gesmeerd wordt en dat is wel noodzakelijk gezien het een gietijzeren machine betreft.

Mijn overwegingen: Op internet heb ik een aantal projecten zien langskomen waarbij de combinatie oververhitter+smeertoestel waar bevestigd werd dat er voldoende smering zou zijn. Dat kan waar en niet waar zijn voor mij, de omstandigheden (ketel, brander) waren ten opzichte van die gevallen allemaal anders omdat het altijd eigen ontwerpen waren. Mijn plan nu ook is om alles te bouwen zoals nu op het plan staat en te controleren hoeveel olie er straks mee komt. Er kunnen altijd wikkelingen van de superheater af of hij kan er zelfs tussenuit gehaald worden mocht het problemen geven. Dat zal getest moeten worden zonder aangesloten machine in een condensor met olie/waterscheider zodat goed te zien is hoeveel olie er mee komt tijdens het gebruik.

Op deze manier hoop ik een opstelling te maken waar ik met behoud van de juiste voorwaarden toch een 'hoog rendement', hoe relatief ook, uit te halen.

Bedankt voor je vragen in ieder geval, het is goed om dit soort overwegingen te delen.
 
Mijn plan nu ook is om alles te bouwen zoals nu op het plan staat en te controleren hoeveel olie er straks mee komt. Er kunnen altijd wikkelingen van de superheater af of hij kan er zelfs tussenuit gehaald worden mocht het problemen geven. Dat zal getest moeten worden zonder aangesloten machine in een condensor met olie/waterscheider zodat goed te zien is hoeveel olie er mee komt tijdens het gebruik.

Een collega modelbouwer uit Duitsland gaf voor een zelfde soort probleem, de volgende oplossing:

Da brauchst Du einen Zwangs-Öler z.B. eine Ölpresse .

Ondertussen heb ik hem gevraagd waar dit soort oplossing gekocht kunnen worden. Veelal kan zelfs de meest ervaren modelbouwer werkende delen niet namaken.
 
Een collega modelbouwer uit Duitsland gaf voor een zelfde soort probleem, de volgende oplossing:

Da brauchst Du einen Zwangs-Öler z.B. eine Ölpresse .

Ondertussen heb ik hem gevraagd waar dit soort oplossing gekocht kunnen worden. Veelal kan zelfs de meest ervaren modelbouwer werkende delen niet namaken.

Kan toch in de vorm van een perspompje, hydrauliekolie pompje...
Jij kunt dit, zeker weten.
Verzin een maakbare bruikbare eigen variant.

Willum
 
Misschien deze, werkt op venturie principe geen bewegende delen, de stoom-/doorstroomsnelheid zorgt voor de smering.
:
Funktion
Dit is een olie vernevelaar zoals bij het smeren van luchtgereedschap.
Hier zijn veel varianten op.
Mijn hardsoldeer gasflux vernevelaar werk ook zo.
Links gas in
Via een pijp naar onderen in de flux blaast gas.
Gas met vernevelde flux naar uitgang.
En het is totaal instelbaar, inlaatvolume, uitlaat
en een overbrugging, vol gas , geen flux.
Is ook de ademlucht bevochtiger uit het ziekenhuis.

In jou geval is gas stoom.

Zou zo maar zo kunnen.
Denk er over na
en dan komt alles goed.

Veel plezier,
Willum
 
Laatst bewerkt:
s ook de ademlucht bevochtiger uit het ziekenhuis.

In jou geval is gas stoom.

Zou zo maar zo kunnen.
Denk er over na
en dan komt alles goed.

Willum,
Het is niet mijn project, maar van Zeiler.
Bij een condenssmeertoestel zorgt de gecondenseerde stoom in het smeertoestel voor het omhoog stuwen van de cilindersmeerolie.
De afbeelding is een venturie smeertoestel. De hoge st(r)oomsnelheid trekt de smeerolie omhoog. Zelfde principe als van de ouderwetse brommer carburateur.
 
Denk dat die olie vernevelaar zich niet laat "neerschalen" en dan nog steeds werkt, dergelijke dingen zijn erg afhankelijk van hun fysieke afmetingen.

Maar een heel klein plunjerpompje met een vertraging van "1 op heel veel" moet toch niet zo moeilijk te maken zijn, lijkt mij.twee wormwiel overbrengingen achter elkaar, en je bent er al....
 
Misschien deze, werkt op venturie principe geen bewegende delen, de stoom-/doorstroomsnelheid zorgt voor de smering.

Nogmaals mijn ontworpen condenssmeertoestel bekeken. Indien je de stoomdruk direct op de cilinder olie zet, dan wordt deze omhoog gestuwd en wel door het kleine drukverschil in de venturie, zie vorige afbeelding.
Met een slanke naald plunjer kan je de toevoer van olie afstellen. Oud principe van de Del Orto carburateur.
Voor het maken van een slanke plunjer, zie onderstaan de foto. De hoek waaronder de Dremel staat geeft de dubbele naaldhoek van de plunjer.
Plunjer gemaakt uit RVS lasstaaf diam 2 mm. Werkstoff Nr. 1.4571

SAM_0684.JPG
 
Denk dat die olie vernevelaar zich niet laat "neerschalen" en dan nog steeds werkt, dergelijke dingen zijn erg afhankelijk van hun fysieke afmetingen.

Maar een heel klein plunjerpompje met een vertraging van "1 op heel veel" moet toch niet zo moeilijk te maken zijn, lijkt mij.twee wormwiel overbrengingen achter elkaar, en je bent er al....

Beste Brutus,

"niet laat "neerschalen" "? En als de olie in viscositeit ook lager gaat?
Hydrauliekpompje/plunjerpompje zou ook moeten kunnen,
Hoe de plunjer bewogen gaat worden, dat kan op diverse manieren.

Ben zeer benieuwd wat Zeiler gaat beslissen of proberen.
Gaat hem zeker lukken.

Groet,
Willum
 
En als de olie in viscositeit ook lager gaat?
Wat heeft dat nou voor zin?
De laatste keer dat ik keek, koos je een olie met eigenschappen die het te smeren apparaat het beste smeert. Niet omdat het anders niet door het smeertoestel wil...

Maar het heeft niet alleen te maken met de olieviscositeit, maar ook met dat hele kleine venturi's met "hele kleine hoeveelheden stoom" anders uitpakken dan grote venturi's met grote hoeveelheden lucht er door....
 
Wat heeft dat nou voor zin?
De laatste keer dat ik keek, koos je een olie met eigenschappen die het te smeren apparaat het beste smeert. Niet omdat het anders niet door het smeertoestel wil...

Maar het heeft niet alleen te maken met de olieviscositeit, maar ook met dat hele kleine venturi's met "hele kleine hoeveelheden stoom" anders uitpakken dan grote venturi's met grote hoeveelheden lucht er door....

Ik Willum heb het niet gehad over welk soort olie. Sorry Brutus.
Verder:

Ik opper nu de viscositeit aan te passen zodat de olie makkelijker door de venturie gaat.
Stoompomp liet al een manier zien om de naald aan te passen.
Maar als de hoeveelheden lucht of stoom te klein zijn zal dit niet lukken.
Dan misschien toch een plunjerpompje.
Kan het in deze situatie ook nog anders?

Veel modelbouw plezier samen,
Willum

Zeiler alles komt goed.
Jij maakt de keuze.
 
Ter informatie,
Bij stoomolie kan je niet kiezen voor een andere viscositeit.
De basis is een dunne minerale olie met een het dierlijk additief(vet), dat aan de olie is toegevoegd om de hechting, bij een waterige omgeving, van de olie te versterken.
Door dit dierlijk additief wordt de olie niet door de stoom/water weggewassen.
Onze oude molenaars waren al op de hoogte van de eigenschap van dierlijk vet.
Daarom gebruikten zij grote blokken ossenvet voor het smeren van de lagerblokken van de waterslagraderen.
 
Laatst bewerkt:
Om er zeker van te zijn dat er zich condensaat in het smeertoestel vormt, kan je een aftakking in de stoomleiding maken en die via een regelafsluiter en een koeler verbinden met de onderzijde van het olietankje.
(Zie schema veerboot Dordrecht)
 
Op internet heb ik een aantal projecten zien langskomen waarbij de combinatie oververhitter+smeertoestel waar bevestigd werd dat er voldoende smering zou zijn.

Ondertussen heb ik van mijn contact in Duitsland een mooie tekening ontvangen van een door de machine aangedreven druk smeertoestel.
Nogmaals dit is geen condenssmeertoestel.

Sterkte met de bouw, niet teruggaan voor minder.
 

Bijlagen

Wauw, ben ik twee dagen aan het klussen staat het rood van de nieuwe berichten en goede suggesties. Bedankt allemaal, wat leuk dat er zo actief wordt meegedacht. Ik ga er over denken. De tekening van de oliepomp in Henk zijn laatste bericht ziet er overzichtelijk uit en het hoeft niet veel ruimte aan boord te kosten. Ik ga eens passen en ontwerpen, dan zal daar wel een plan uit komen!
 
Toen ik begon met het ontwerp van de sloep had ik voor ogen een gegoten schroef van propshop aan te schaffen. Helaas hebben die te kampen gehad met een brand waarna het bedrijf gesloten werd. Na een zoektocht op internet kwam ik er achter dat de voormalig eigenaar van propshop, Simon Higgins, al even actief is onder Protean Design. Na wat email verkeer heen en weer heb ik op zijn aanraden nog wat aan het ontwerp van de romp aangepast en nu past er een 65mm schroef met een spoed van 72mm. Vandaag heb ik de schroef ontvangen en ik ben er hartstikke blij mee!

uT3cdw89oxUWbOiob8hFtc7un5R2l0uM_-CIcJwcb6i15Ecw4hgVN7HsaS8TffppHAUd4TVJxj7X3QlZRZQjLvwO8aHWvW8zZ5a95BIey6j7iNRqMIMncpqwsWxsKQaWVIoVFi5C3g=w800



xEwLVwMSIYKPxy4UwNm8BTJOd__AYi5F_zCoqTsh2txmECSr2iJ0dz9MCn576WRFfYxq3scGBaYx2xkvai52xt0eNCI_x1vmhZ8cEr5aWunBdBneGtP_tFeQAaYQQkykE5NtTq5hzw=w800


Het contact met Simon Higgins was leuk en hij was ontzettend behulpzaam. Ik had niet gedacht zo veel aandacht te krijgen na een email te sturen met de vraag of hij iets voor mijn sloep kon leveren. Als ik jullie in contact kan brengen met hem, neem gerust contact met me op.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top