Vervolg bouwverslag.
Inmiddels is het in China bestelde sloepje - voor zover als voorlopig mogelijk is - in elkaar gezet.
Wat ik vóór het begin van de bouw al vermoede klopte, nl. dat het - in elk geval voor mij - wel eens een veel tijdrovender klusje zou kunnen worden als dat men op het eerste gezicht van een pakketje als deze zou verwachten.
Tijdens de bouw is alles vanwege zijn ieligheid uiterst kwetsbaar en lastig vast te houden of in te klemmen.
Gelukkig bood het kleine precisie bankschroefje van mijn freesmachine soms nog enige houvast.
Hiermee kon ik - bij gebrek aan een bouwplankje of iets als bijv. Lego stenen - de spantjes perfect haaks op de kielbalk zetten en vastlijmen.
Via de horizontale verbindingen van de spanten over de bekken van de bankschroef doorzichten en alles mooi haaks zetten.
De eerste huidplanken ( 3 x 0.5 mm) gaan er op.
Om wat meer zeeg in de romp te krijgen begin ik - afwijkend van het bijgeleverde bouwtekeningetje - aan de kop van de boot zo hoog mogelijk en probeer dit op de kont eveneens weer te herhalen. Of dit voldoende helpt zie ik wel als alles klaar is.
Sommige kieren lijken groot, maar nogmaals de plankbreedte bedraagt slecht 3 mm en de opstaande kieren zijn dus maar 0,... mm.

.
Eén keer probeerde ik een plankje later nog eens héél voorzichtig te corrigeren, maar dat werd gelijk afgestraft met een breuk

.
Na het plamuren zal je er hopelijk en vermoedelijk niets meer van zien en zo wel, dan is het werk voor de scheepstimmerman om dit op te lossen en er dan maar een volledig nieuwe plank in te zetten

.
Het sloepje moet nu eigenlijk geplamuurd, geschuurd en (wit) gelakt worden, maar daar wil nog even mee wachten tot ik zeker weet dat dit wel echt het sloepje voor de Ebba Victor wordt.
Zo niet, is hij bijv. blank gelakt misschien nog leuk voor andere doeleinde

.
Tijdens de bouw en ondanks het steeds bij elke plank kruislings wisselen van links naar rechts kwam er op enig moment toch nog valse slinger in de rompvorm

.
Nadat alle planken geplaatst waren kon ik met een heel scherp mesje, het nodige geduld en gepriegel het vierde spant weer los snijden en dit opvullen met een stukje (huid)plank.
Omdat het hier eigenlijk een roeisloep betreft en het nu een motorsloep voor moet gaan stellen, ook maar alvast een motorbun er in gemaakt.
Behalve de zitbankjes moet ook het roertje nog geplaats en pas gemaakt worden maar kan eigenlijk pas als ik een leuk passend schroefje / prop gevonden heb.
Het onderstaande schroefje (ca. 7mm.) zou perfect zijn maar zit nu nog op een (RC) onderzeeërtje en hoewel ik heel stiekem hoopte dat deze het na al die jaren niet meer zou doen, lade hij nog goed op en hield voldoende tijd zijn stroom vast om zo af en toe nog een keertje te laten varen.
Het onderzeeërtje hiervoor nu zomaar op te offeren zou dus zonde zijn

.
Misschien maar kijken of deze - nog een beetje leuk ogend - na te maken is

.
Op onderstaande foto de Ebba Victor in het Zweedse "Gustavsviks Docka".
Deze foto laat aardig de portaalconstructie van de davits en de bijbehorende motorsloep zien en dient als voorbeeld van hoe en wat ik wil gaan maken.
Omdat vrijwel het hele schip houtbouw is, heb ik - mede omdat het voor mij ook niet zo verkeerd werkt - er voorlopig maar voor gekozen om te proberen de davits voor mijn model ook van hout te maken.
Mocht later blijken dat dit toch te grof oogt en er zelfs niet uit ziet, heb ik in elk geval al een eigen voorbeeld en kan ik het alsnog van messing of kunststof proberen te maken.
De hele constructie in en met 3 D tekenen en printen zou - voor het natuurgetrouw nabouwen - misschien well de perfecte oplossing kunnen geven maar met deze materie ben ik absoluut nog niet thuis en ook nog niet bezig mezelf dit aan te leren.
Bij gebrek aan de goede houtdikte maar twee (afval) stukjes op elkaar gelijmd en met een malletje de te maken portalen afgetekend.
Tussendoor even passen en kijken hoe het oogt.
Soms moet de machineklem toch iets anders staan dan dat de T bouten en gleuven het toelaten

.
Met een klein stukje messingdraad even de sloep er in hangen en kijken of het wat wordt

.
Ook de sloep gereed voor overboord zetten lukt, maar dit en bovenstaande zijn voor straks meer statische houdingen dan dat dit hier ook echt iets van zou moeten gaan werken.
Nu zit e.e.a. nog even koud geklemd en kan weer zo uit elkaar vallen, maar ik denk dat ik dat straks oplos met wat paspennen die ik per situatie kan verzetten.
Om alles wat minder lomp en plomp over te laten komen kan er vast en zeker hier en daar nog wel wat overtollig materialen weggeschuurd worden.
Uieraard komen er natuurlijk bij de voltooiing van dit alles behalve een betere trap en een railing op en naar het bordes, ook nog de nodige lijnen, blokken en lieren op.
Als alles klaar is weet ik eigenlijk pas zeker of het voldoende naar mijn zin is en al deze moeite niet voor niets geweest is en of dit alles voor blijvend - maar wel enigszins demontabel - op het schip gemonteerd kan worden

.
Tot zover weer even.
Groet, Bert