Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Even geen foto's maar wel kort de stand van zaken.
De schakelaar gemonteerd aan het sleepschot. Afneembaar deel op de accu voor de ralais gemaakt en relais hierop gemonteerd.
Dit weekeind wil ik het hoofddek in de romp verlijmen en alles wat betrekking heeft op het varen (roeren, motoren en boegschroef) aangesloten hebben. Vervolgens de 3 laadpunten monteren en het voordek aanbrengen en dan kan de romp verder worden afgewerkt. Ook kan er dan einderlijk een echte proefvaart worden gemaakt.

Vraagje: wat voor soort plamuur gebruiken jullie voor het vullen van de naden tussen de ABS delen. Als ik de binnenverschansing heb aangebracht wil ik eerst de naden dichten voordat ik de steunen aanbreng. Meestal plamuur je pas als de grondverf is aangebracht maar wil de steunen wel voor het aanbrengen van de grondverf monteren dus de plamuur moet houden op "kaal" ABS.

Vraagje: wat voor soort plamuur gebruiken jullie voor het vullen van de naden tussen de ABS delen. Als ik de binnenverschansing heb aangebracht wil ik eerst de naden dichten voordat ik de steunen aanbreng. Meestal plamuur je pas als de grondverf is aangebracht maar wil de steunen wel voor het aanbrengen van de grondverf monteren dus de plamuur moet houden op "kaal" ABS.[/QUOTE]

Hallo Stefan,

Als het echt kleine naadjes zijn gebruik ik Sikkens Kombifiller. Is gemakkelijk aan te brengen en schuurbaar na zeg een half uurtje. Voor de grotere kieren gebruik ik 2 comp. epoxy plamuur van IJmofix. Ik koop dit in de lokale winkel voor scheepsartikelen. Dit wordt hard maar is gemakkelijk te schuren. Droogtijd een half uurtje. Deze plamuur houdt een ietwat open structuur daarom breng ik na het schuren nog weer de Sikkens Kombifiller aan. Uiteraard zijn er andere producten die hetzelfde doen. Ik ben ook wel benieuwd naar de reacties. Succes met de inbouw.

Groet
Sjoerd

Hieronder een foto van het plateau achter het sleepschot. Hierop wordt de sleepservo en het toppen en hijsen van de kraan gemonteerd. Tevens komen hierop de 3 ompool modules voor de kraan (draaien, toppen en hijsen).
full

Aan de linkerzijde de opgang waarin de trap naar het hooddek komt. De wand van de romp ook met een ABS deel bekleed, dit aanvullend op de handleiding.
Op de accu maak ik een afneembaar deel waarop de 2 relais worden gemonteerd. De schakelaar om alles in werking te zetten monteer ik in het sleepschot in het gat waar hij nu nog los hangt. De 3 laadpunten monteer ik in een demonteerbaar deel in het kleine luik van het hoofddek.

Hallo Stefan,

Is dat plateau achter het sleepschot uitneembaar? Ik neem aan dat hier het mechaniek voor de kraan op gemonteerd wordt? Indien mogelijk nog een fotootje van dit plateau indien uitneembaar.

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjoerd.
Ga voor de kleine naadjes hoor, is wat anders dan houtbouw werken met ABS. Zijn puur naadjes t.p.v. aansluitingen van onderdelen.

Had je 2e bericht nog niet gezien, elkaar net gekruist. Is inderdaad uitneembaar, schuift naar voren in 2 houten geleiders tegen de romp. In de nieuwe versie zijn dit ABS L- lijntjes. Hierop komen de onderdelen die het toppen en hijsen van de kraan regelen. Het draaien gebeurt door het onderdeel gemonteerd tegen onderkant dek. Tevens komt hierop de sleepservo die de sleepkabel kan loslaten.

Sjoerd.
Hierbij de foto van het plateau en de geleiders. Tevens de schakelaar te zien waarmee het hele systeem van de boot in werking wordt gezet. Aan de buitenkant van het gat komen de "flappen" nog te hangen, dus uit het zicht.
full

Op de volgende foto het plateau op de hoofdaccu waarop de 2 relais zijn gemonteerd. 1 voor het 12V systeem en 1 voor het 6V systeem. Door het gat in het plateau komen zometeen de + en de - van de 6V accu.
full

Sjoerd.
Hierbij de foto van het plateau en de geleiders. Tevens de schakelaar te zien waarmee het hele systeem van de boot in werking wordt gezet. Aan de buitenkant van het gat komen de "flappen" nog te hangen, dus uit het zicht.
full

Op de volgende foto het plateau op de hoofdaccu waarop de 2 relais zijn gemonteerd. 1 voor het 12V systeem en 1 voor het 6V systeem. Door het gat in het plateau komen zometeen de + en de - van de 6V accu.
full

die regelaar heb ik ook

Hoi Vincent. Besteld bij RC Point code 610.1 voor de 25x25 mm en 610.2 voor de 19x19 mm. Zijn van Graupner, zelfklevend.

Schakelaar op sleepschot

Hallo Stefan,

Toch wel leuk gevonden om de schakelaar daar te plaatsen. Je kunt er volgens mij ook nog bij via het luik op het kraandek voor het geval dat..... Ik werk niet met een relais schakelaar dus een dergelijke lichte schakelaar gaat voor mij niet werken. Bedankt nog voor je foto. Dit is wel iets wat ik in mijn achterhoofd hou.

Groet
Sjoerd

Klein projectje tussendoor, het herstellen van een roerkoning van een Micro Magic. Deze is van een zoontje van vrienden en de roerkoning zat niet helemaal goed vast.

Het hoofddek is ondertussen in de HH verlijmd en ook de lage opbouw van het hoofddek is verlijmd. Hij begint onderhand ook al aardig wat te wegen met de accu's erin.

Het dek neemt al aardige vormen aan. Nu bezig met het pasmaken van het bakdek en de ankerbuizen. De onderdelen van de sleepbeugel zijn nog niet verlijmd. Nadat het voordek is verlijmd ga ik de verschansingen van de dekken en het achterste deel van het sleepdek aanbrengen. Als laatste denk ik de verschansing van het voordek.
full

Hieronder het sleepschot en het toegangsluik tot de olietanks. Op dit luik komt nog een rond luikje.
full

Ondertussen al bezig met wat kleine details, want steeds met het "grote" werk bezig zijn is ook niet leuk.
Voor het grijze schilderwerk van de dekken gebruik ik de grijze primer van Motip.

Etapje, had het nog niet eerder gezien maar waar is het achterste deel van je verschansing? Dat is toch in de romp meegenomen? gr. pim

Hallo Stefan,

Ziet er goed uit man. Bij de opgang naar het kraandek, kom je daar nog bij om te spuiten/schilderen? Als de trap er straks ook instaat kom je er volgens mij niet meer bij. Morgen mogelijk weer een update van mij.
De achterkant waar Pim het over heeft, Geeft Robbe ook aan dat deze rol moet draaien?

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd. De opgang is al wit van binnen en ik laat dat zo, alleen goed afplakken bij het spuiten. De trap met leuning schuif ik er later van boven in.
De rol maak ik in ieder geval draaiend, maak deze denk ik van rond ABS of messing, in ieder geval niet van hout.

Ze zeggen wel eens van andermans fouten leer je;).
Nou, ik heb een foutje gemaakt en wil anderen voor hetzelfde behoeden. De 2 relais op de accu werken niet zoals ik in gedachten had, deze werken alleen via een decoder, terwijl ik ze wilde schakelen via de schakelaar van de ontvangeraccu. De 2 relais vervangen door 1 enkele relais van Robbe, de Duo-Switch 8445. De momory brug verwijderd en aangesloten op de V- kabel tussen de schakelaar en de ontvangeraccu. Na het inregelen werkt het perfect, kan nu met 1 schakelaar het 12V, 6V en de ontvanger in werking stellen:p.

@Etapje, in de beschrijving staat dat je de witte draad moet verplaatsen naar de plaats waar normaal de zwarte draad zit in de 3 polige fiche dan werkt het perfect op de ontvanger.

Back