Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Weer even een updatetje:

Roundels erop, toch maar weer een decal over de geverfde gele ring. Het verven/afplakken op Oratex is een ontzetttende @#%&*!#! klus! En dan lukt het nog niet helemaal. Dus decal eroverheen en nogmaals met liquid film behandeld en dan maar hopen dat het blijft zitten :roll:
Hetzelfde gedaan met de Squadron markings, decals erop en dan met een liquid film laagje 'vastzetten'.

hurri_195.jpg

Hier zie je al wat panellines (potlood), wat gebruiken jullie hiervoor???
hurri_194.jpg

De piloot erin Ace Ken McKenzie, kap zit nog los, want ik heb het fixeertapeje er te snel af gehaald toen de canopy lijm nog niet uitgehard was... doen we vandaag nog een keer.
hurri_196.jpg

Het gebruikte naslagwerk.
hurri_197.jpg

De stand tot nu toe: alleen de linkerzijde is gedaan vanavond de andere kant. Hier zie je ook de geverfde roundels.
hurri_198.jpg

Voor zaterdag in ieder gaval nog de exhausts en de antenne erop en wellicht wat weatheren als ik nog tijd heb, want ik moet nog een ALFA FW190A voor m'n maatje optuigen, na zijn crash met de Nakajima Hayate.

De andere zijde is ook gedaan, alleen is er iets minder prettigs gebeurd. Door de decals te fixeren met een liquid film laagje zijn er allemaal kleine bubbeltjes op de decal gekomen :evil: deze heb ik nog wel plat kunnen duwen maar toch niet helemaal tevreden. Mocht ik ooit nog beginnen aan een groot formaat warbird, dan komt er in ieder geval GEEN oratex op. Mooi materiaal, maar ik vind het erg lastig afwerken, en misschien ligt het wel aan mij :roll:

Maar van een metertje afstand zie je deze oneffenheden niet meer, dus ik noem deze schaal:

"van-een-metertje-afstand-ziet-het-er-best-wel-schaalgetrouw-uit-SCHAAL" :wink:

Vanavond de uitlaten/en antenne nog fabriceren en dan op naar Oss morgen (20 mei).

phoenix zij

Vanavond de uitlaten/en antenne nog fabriceren en dan op naar Oss
morgen (20 mei).

u bent van harte welkom maar de meeting is afgelast ivm de weer.
En de organisatie is druk bezig om een nieuwe datum te plukken.

met vriendelijke groet
Kevin Manders

Iwan,

Ziet er prima uit de panellines wat zijn je plannen voor het weatheren ga je een heel klein beetje doen of de kist echt oud maken.

Balen dat we niet kunnen vliegen had er zo'n zin in en ook hard gewerkt aan de marking waar helaas de letters nog van ontbreken maar daar is dus nog wat tijd voor.

Hier is een plaatje van de Spit zoals tie er vandaag uit gezien zou hebben.
en een van de neus misschien heb je er iets aan met het werken aan de uitlaten.

Spit%20panellines%20%2823%29.JPG

Spit%20panellines%20%2826%29.JPG

Ton

Ziet er goed uit Ton! Ondertussen heb ik ook voor het eerst geprobeerd te weatheren. Is eigenlijk wel leuk om te doen! Straks nog even de uitlaten maken.

hurri_199.JPG

hurri_200.JPG

hurri_201.JPG

hurri_202.JPG

Op de vleugel valt ook nog zat te weatheren, wellicht morgen even doen.

Iwan!

Denk er aan: 'Less is more'. :teacher:

Oftewel: Don't overdo it. :nooo:

En: Übung macht den Meister! :wink:

jan.

stefan,

En waarom niet vandaag
Wel mijn kinderen...hinderen, maar ze zijn ook wel lief hoor!

jan,

less is more ik weet het, maar ik heb wat authentiek naslagwek en daar is het wel heel erg geweathered, dit valt eigenlijk nog mee. Maar ik zal me inhouden!

Jan,

Maar moest dat 8 * 7 er nu echt zo groot en lelijk opgezet worden?
Kon dat niet anders?

Ja :oops: sorry, zag dat ook pas op de foto, sterker nog de prop had eigenlijk een 9x7 moeten zijn :P .

Iwan,

Leuk om te doen he dat weatheren.
Dat ziet er al lekker geweatherd uit 8) duidelijk een Hurricane die al heel wat heeft meegemaakt tijdens de Battle of Britain.

als er te veel op zit dan is er wasbenzine, thinner of Cif wel weer het een en ander weg te halen, maar dan wel heel voorzichtig want de humbrol lak is zwak en zit zo aan het veegdoekje of verkleurd.

Hoe heb je het opgebracht.

Op de Spit heb ik het als volgt gedaan.

Heb de uitlaat met een wattestaafje gedaan. maar het weatheren op de romp en vleugel met een sateprikker.
Ben met de sateprikker als een soort inktpen te werk gegaan.
Druppel aluverf op een plaatje, prikker erin prikken en dat is voldoende om met een lineaal (of strook plastic) een soort van lijn te zetten.

Dit effect vind ik mooier dan een veeg met een wattestaafje omdat dat een veeg wordt en een prikken geeft meer een streepje en geeft meer het idee van losgesprongen verf.

Het blijft lasti maar leuk en aldoende leert men.

Ben benieuwd hoe het met de vleugel gaat lukken.

normal_Spit%20panellines%20%2800%29.JPG

Ton

ton/jan,
ik heb inderdaad al iets weggehaald met terpentine, ben nu meer tevreden. Wat minder heftig :wink: (zo goed jan)
Overigens waren bij zo goed als alle hurri's de snelsluitingen geheel van verf ontdaan, deze heb ik nu wat vervaagd met terpentine zodat het geen glimmende 'muntjes' meer zijn...Morgen plaats ik wel even een fotootje.

Aanbrengen doe ik ook met een sateprikker en kleine kwastjes en dan langs van dat blauwe afplaktape (voor op ramen) halen. Werkt prima, de uitlaatsporen heb ik met de kwast gedaan en als het bijna droog is met een doekje met terpentine erover en dan laten 'faden'.

Morgen de vleugelbovenkant.

Vanavond eerst eens verder lezen in een boek dat ik van mijn vliegmaatje heb gekregen voor het in elkaar zetten van zijn ALFA HAYATE en FW190A. Dit boek heet "The BADER WING", experts weten wel wie dit was, en dus ga ik even wegdromen bij het Battle of Britain verhaal. 8)

Nou Arvid je hebt 'm inmiddels gezien, maar voor de compleetheid plaats ik hier even wat foto's van WV gemaakt tijdens de 'schaal' meeting.

Ton als werper, hmm antenne staat iets scheef.. Ton ging direct hierna er achteraan met z'n spit om wat formatievluchten te doen.
schaalmeting%2016.jpg

schaalmeting%2018.jpg

schaalmeting%2019.jpg

Hier de spit van Ton op zoek naar aansluiting met de hurri.
schaalmeting%2020.jpg

En nog een fotootje van Bertus. Hier samen met de spit van Ton.
schaal%20meeting%20032.jpg

Ik ga nu wat experimenteren met de 'juiste' prop enwat meer ervaring opdoen met de kist, zodat het formatievliegen met de spit een volgende keer wat beter gaat.

Phoenix, ik heb hem inderdaad gezien. Leuk kissie! En omdat ik um gezien heb, zeg ik: als de wiede weerga terug in het schaalmodellen subforum!

:yes:

:lol:
Zo mag ik het horen Arvid :lol: want de Hurri is een waardig kandidaat voor het schaalforum.

Van dit formaat modellen met een spanwijdte van de 1000mm zijn toch goed oogende Warbirds te maken.

Ondanks de handstart ziet het er in de lucht uit als een echte Warbird.

Zal zo bij de Spit de toeren en Amps meten dan heb je een vergelijking.

Phoenix,

Had niet verwacht dat de power zoveel lager lag en dat 3/4 gas echt aan de krappe kant was, wel heel netjes gecorrigeerd stond em toch even te knijpen bij de start.

Ton

Phoenix zei:
Tja, en ik moet eens een fatsoenlijke Amp meter kopen.

Ik heb er zelf een gemaakt van een stukje installatiedraad en een meerslagenpotmeter. Niet supernauwkeurig, maar voor ons doel zeker toereikend, vind ik.

Heb goede ervaringen met APC E props. Goedkoop bij ACW te bestellen.

Hoi mag ik wat vragen?
Hoe gaat dat afwerken, dat glassen enzo? Heb je het eerst geglast en toen pas geplamuurd? En welk doek heb je gebruikt en welke expoy? Hoe heb je de oneffenheden weggewerkt? Er zit op sommige plekken bij mij kuilen. Heb van het centrale deel van de vleugel in de lengte beplankt.. Stupid..

Back