Bouwverslag Robbe PUMA 2

Dan moest ik die maar snel even inschannen! Plus die van de Irvine!
Maar zo uit het hoofd was dat wel zo een beetje het verhaal.
Maar de motor mag zeker niet te rijk. tegen het viertakten aan, maar niet rijkelijk viertakten.
Dan loopt de motor veel te koel.
Dat de aansluiting niet heheel conform is uitlaat op pijp, zal niet zo heel veel uitmaken.

Hij een Hatori spruitstuk tref je ook een forse vernauwing. Krab je je ook even achter de oren.
Zit een aluminium pakking tussen. Dicht voldoende af.
Bevalt je het niet... zou je eventueel wat uit de uitlaat kunnen wegdremelen zodat er een beetje een trechtervorm ontstaat?
Dan alleen aan de korte zijkanten van de rechthoek?

Bij Weston UK wisten ze me te vertellen dat een epoxypakking beter is dat welke dan ook.
Mocht iets daarvan in de motor komen, dan verbrand dat... papier of grafiet/glas?? houdenende pakking niet...
En ook geen siliconen nemen...
Grappig verhaal, maar was reeds bekend uit het verleden.
En zat ook wat epoxy aan een van m'n sjompie motoren in de graaibak.... ter afdichting geweest.
 
Gewoon die motor starten zoals ASP zegt, en die eerste minuut ook, daarna dat gas open, en de hoofdnaald net zo ver in draaien tot hij nét wel, net niet in tweetaktloop valt.
Zelf hou ik er niet zo van om dan gelijk 10 minuten door te jassen, ik doe meestal 30 sec volgas, 30 sec stationair (of 1 minuut om 1 minuut).
Wel moet je met de hoofdnaald "volgen" als de motor niet meer in tweetaktloop komt (dus weer terug een tandje armer tot hij nét weer op de grens van twee en viertakt zit.
Op het moment dat je merkt dat je niet meer steeds armer hoeft, kun je gaan vliegen, nog veel met volgas/stationair afwisselen in de lucht, en na een tankje of tien zoek je de "optimale" afstelling op, zoals je normaal ook met andere motoren doet.
 
Aanvulling: hou voor het inlopen een "kleine" prop aan (aan de kleine zijde van de aanbevolen range), en blijf die prop gebruiken tot dat 10e tankje.
Niet vergeten bij het wisselen van de prop, ook de plug te wisselen, en de naalden opnieuw af te stellen. Je zult merken dat de motor nog minstens een tankje of tien daarna nodig heeft, voor hij écht los begint te komen, maar je kunt in elk geval gewoon onbeperkt vol gas rondblazen als je dat wilt.
 
Ja mij lijkt gelijk 10min voluit ook wat overdreven. Dus minuut om en om lijkt mij ook prettiger!

Ik gebruik FrSky en heb een temperatuur sensor gekocht om de temperatuur te monitoren. Zijn 2 Sensors. Dacht 1 op de kop en een op de uitlaat.

Ik kan dan mooi bekijken hoe de temperatuur zakt tijdens de minuut stationair en evt aanpassen.

Er zit ook een rpm sensor op, maar die is voor Electro motoren. Ik ga nog een poging wagen er een IR sensor op te plakken. Bericht hiervan komt later ;-).

Blijkt dat die Magnum manual op HK stond bij de ASP S54A. Kan iedereen dus downloaden. Er staat veel goede info in!

Groet Q
 
Ik kan dan mooi bekijken hoe de temperatuur zakt tijdens de minuut stationair en evt aanpassen.

Daar ga je weinig zinnigs op zien: die temperatuur kegelt als een dolle in elkaar tijdens het stationair lopen, loopt als een raket op als je vol gas geeft, maar dat zegt vrij weinig.
Ik kon er in elk geval heel weinig mee (en ik ben beroepshalve redelijk "getraind" in het observeren van temperaturen bij draaiende motoren).

Bij de viertakten "kan ik iets" met de cylinderkop temperaturen, bij de tweetakten eigenlijk maar weinig, en het weinige wat ik er mee kon, het duurde heel lang voor ik doorhad wat er aan de hand was en hoe dat te verhelpen.
 
Tijdens de montage van de motor vroeg ik me af of motor isolatie zou kunnen werken op dit relatief kleine model. Ik heb hiervoor Matlab gebruikt. Het bijgevoegde pdf geeft een uitleg over de uitgevoerde stappen en het text bestand is de Matlab code die ik heb gebruikt.

Mijn conclusie is dat het geen winst bij normaal gebruik zal opleveren. De motor zal flink staan te resoneren bij stationair toerental en enkel boven de 8000rpm zal het winst gaan opleveren. Niet praktisch en daar komt bij dat de rubber mounts onder bemeten zijn.

De motor gaat er dus star op en voor het zwaartepunt zo dicht mogelijk op de romp:

5F338780-0A82-4ACC-AC28-1EDA00BBB2C9.JPG
EC4360AE-7639-4857-BC97-F8B4F9F40FB1.JPG
EF206D29-8F33-4D75-8D6A-2FD0D0B76C04.JPG


Uiteindelijk zit de motor ook met 2x zelftapper vast. Met voorboren kreeg ik ze er enkel met veel kracht ingedraaid. Vastgezet met drupje lijm. Gaat geen kant meer op en zeker niet los.

Tank zit netjes achter het motor schot; nu enkel de servos aansluiten en zwaartepunt goed maken met wat gewicht in de staart.

Bijna maiden.!
 

Bijlagen

Voor de stuurstangen heb ik gekozen voor koolstof staven met aan beide kanten een kogelscharnier.

Nadeel is dat dit niet instelbaar is, voordeel is geen enkele speling!

Grootste gevaar van deze oplossing is de kans op knik van de stuurstang bij druk belasting. Bij de rolroeren is de te overbruggen afstand c.a. 7cm, bij de staart c.a. 15cm. Om te bepalen hoe dik de stuurstangen moeten zijn heb ik even een berekening gemaakt om dit af te schatten. Meer info op bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/Buckling:

F = pi ^2 * E * ( pi / 4 * ( d / 2 ) ^4 ) / ( K * L ) ^2

===== Stuurstang Rolroeren ====

Eigenschappen:
E_Module = 181GPa
L = 7 cm
d = 2mm
K = 1

--> Benodigde kracht voor knik is c.a. 29kg

===== Stuurstang hoogteroer ====

Eigenschappen:
E_Module = 181GPa
L = 15cm
d = 3mm
K = 1

--> Benodigde kracht voor knik is c.a. 32kg

===================================

Aangezien de servo's zo'n 2,5 - 3,2 kgcm leveren en de arm v.d. servo en roer ongeveer hetzelfde en iets meer dan 1cm bedragen geven de bovenstaande keuzes meer dan voldoende veiligheid. Eerst wilde ik het hoogteroer met 2mm koolstof staaf uitvoeren, maar dit komt (orde grootte) in de buurt van de maximale servo kracht -> c.a. 6kg. Vandaar dus het gebruik van 3mm.

Voor het maken het ik de boor in de kogelscharnieren gezet en zo het schroefdraad verwijderd. Met een 0,1mm boortje vervolgens een klein gaatje gemaakt zodat de seconde lijm goed in de verbinding kan vloeien en het teveel eruit kon lopen. E.a. zit echt muur en muur vast; ik heb zodoende geen extra zekering meer aangebracht. Dit zou ook lastig geweest zijn en de verbinding waarschijnlijk niet sterker gemaakt..
IMG_3419.JPG

Next up: instellen van de roer uitslagen met de zender!

Groet Q
 
Ik wilde graag de uitslagen van de roeren zo netjes mogelijk instellen. Ik gebruik een FrSky zender met OpenTX en die geeft daarbij veel mogelijkheden. Idee was om curves te definiëren om de roer uitslagen te "lineariseren".

Via HK heb ik daarvoor een eenvoudige "knijper met slinger" gekocht. Hiermee kunnen de roer uitslagen gemakkelijk gemeten worden. Alles aangesloten op de zender en toen per 10% channel uitslag (-100% is volle uitslag ene kant op, 100% is volle uitslag naar andere kant) een grafiek gemaakt wat Channel v.s. Angle van het hoogteroer:
Elevator Throw.png

De blauwe punten zijn de meetwaarden en daar doorheen een curve fit. Tijdens het meten bleek de slinger wat te blijven hangen iedere keer. Oplossing was om de slinger een klein zetje te geven en om evenwichtspunt te laten uitslingeren. De fit is mooi en het valt ook op dat het hoogteroer best al heel linear reageert en flinke uitslagen gerealiseerd kunnen worden.

Op basis van bovenstaande lijn gekozen voor een uitslag van 29,4graad beide kanten op en met wat Excel gegoochel volgende curve in m'n zender gemaakt:



Waarbij de P_E aangeeft welke kanaal percentages nodig zijn voor de betreffende hoek.

Zelfde gedaan voor de rolroeren:
Aileron Throw.png

Hier schrok ik wel even van. Ik heb erg m'n best gedaan om beide servo aansluitingen hetzelfde te maken. Met visuele inspectie zie ik erg weinig verschil. Toch geven de beide rolroeren duidelijk andere uitslagen! De excretie is dus toch wat waard (voor het hoogteroer maakte het niet zo heel veel uit)! Wederom met een curve fit en Excel goochelen ontstaan volgende twee curves in de zender (met maximale uitslagen van +- 20graden):


Na e.a ingevoegd te hebben bleken de uitslagen inderdaad mooi linear te verlopen met de knuppel uitslagen. Evt. expo kan ook eenvoudig toegevoegd worden op de zender bij de definitie van de knuppel uitslag zelf. Mooi mooi dat OpenTX.!

Nu zijn de uitslagen van de roeren op zich nog steeds best veel in maximale stand. Voor met name maiden lijkt me dit niet zo heel erg prettig; sowieso lijkt het me fijn om een variabele maximale uitslag tijdens het vliegen te hebben. Rustig vliegen of flink stunten met verschillende standen.

Ik heb daarom wat zitten programmeren in OpenTX en met de vinger schuiven aan de zijkant van de zender een variabele uitslag gemaakt:

Screen Shot 2018-03-17 at 09.33.35.png


Bovenstaand de mix van de knuppels. De GV1 geeft aan hoeveel Expo er gebruikt wordt. Ingesteld op 25procent.

Onder de mix van de kanalen:
Screen Shot 2018-03-17 at 09.36.31.png


Kanaal 1 is throttle. De stationair kan afgesteld worden met pot meter S2 en er zit een noodschakelaar op SF om de motor direct te stoppen.

Kanaal 2 en 3 zijn de rolroeren. Hier zijn de curves van boven in verwerkt (PAL en PAR) in de eerste regel. Daarna de sensitiviteit van de uitslag ingesteld met de vinger schuif RS. Deze ingesteld zodat de maximale uitslag varieert van 10 tot 20 graden. Middenstand = 15graden max.

Ook heb ik nog voor later een extra regel opgenomen om de rolroeren ook een lichte flap werking te geven. Da's voor later.

Kanaal 4 is hoogteroer. Wederom de linearisatie gebruikt met curve PEL en nu een variabele uitslag met de linker vingerschuif (min 15graden, max 30graden en met middenstand 22,5 graden). Ook heb ik nog een regel opgenomen waar een beetje down gegeven wordt afhankelijk van de throttle stand. Eerst op bijna 0 gezet, is voor na maiden ergens een keer handig.

Kanaal 5 is rudder. Ook deze gekoppeld aan de linker vingerschuif. Verder niet gelineariseerd. Misschien later een keer.

Nu nog zwaartepunt goed maken en wat kleine klusjes en dan is het tijd voor maiden... :yes:

IMG_3407.JPG
IMG_3408.JPG
IMG_3410.JPG
 
Erg mooi, het landingsgestel oogt alleen een beetje dunnetjes. Voor perfect uitgevoerde landingen op een biljartlaken uiteraard sterk genoeg :).
 
Laatst bewerkt:
Hey Eric,

De pootjes zijn mooi slank inderdaad; maar van koolstof en dus bere sterk! Ze zitten met veel vliegtuigtriplex in de romp; dus denk dat et sterk genoeg zal zijn.
Ik ben eerder wel bang voor gestuiter tijdens de landing; ze veren nogal goed! :confused: Balonbandjes bieden uitkomst. daarom heb ik de wiel assen nog niet ingekort!

Er komt nog meer kleur op hoor @Von W , maar eerst maar eens vliegen voor ik er nog weer 100 uur in stop ;-).

Cheers Q
 
Vanmorgen het zwaartepunt in order gemaakt. Gisteravond daarvoor nog lood bij een clubmaat gehaald.

Aan de slag. Eerst eens met de vingers op de hoofdligger een initiële check uitgevoerd... Pardon... Huh?: volledig tegen de verwachting in, bleek m'n zwaartepunt al gewoon goed te liggen! Meten rekenen en ja hoor c.a. 3mm achter ideale punt. Prima, nix meer aan doen dacht ik zo. De methanol zal em iets naar voren trekken...

Die zag ik niet aankomen. Blijkbaar hebben de maatregelen vooraf hun werk al goed gedaan:
  1. Plaatsing motor zo dicht mogelijk tegen het motor schot.
  2. Een grotere (1800mA 2s) accu en deze achter de 3e spant gezet. Vastgemaakt met klittenband; hopelijk vast genoeg!
  3. Staartwieltje, servo's achter met wat dikker materiaal.
  4. Dikke vette mazzel ;-)
Daarmee komt het gewicht van m'n Puma op 1806gr zonder brandstof, wat toch een besparing van een dikke 20% t.o.v. origineel is ;-). Nu maar hopen dat ik voldoende lijm heb gebruikt en de staart niet knapt door de gedeelde ligger :hammer:. Of dat die ASP 8,5 de kist uit elkaar trekt; wat wat een pooooower heeft ie dan. Vorige week even een tankje laten lopen. Brrrr....

Ik denk dat met name de carbon uitgevoerde landingsgestel heeft bijgedragen aan de gewicht vermindering, te samen met HV servos, geen BEC en sowieso lichtere electronica.

Misschien heeft de aangepaste staart ook wel een beetje geholpen; maar niet zo heel veel denk ik. Hoeveel gewicht de vleugelhelft verbinding met liggers geeft uitgemaakt t.o.v. glasmat weet ik eigenlijk niet.

Anyways :beer:.
 
Vastgemaakt met klittenband; hopelijk vast genoeg!
Niet doen! dat soort dingen altijd volledig insluiten.
Ik pak ze meestal in met wat schuim, zodat het schuimrubber de ruimte volledig opvult. Dat weegt weinig, en die accu gaat nergens meer heen.
Als dat om een of andere reden onpractisch is, lijm ik twee nokjes in de romp waar een latje balsa achter geschoven kan worden, zodanig, dat dat latje Balsa de accu opsluit.
Hoe dan ook, een accu nooit aan een stuk klitteband overlaten. Ontvanger gaat nog (weegt bijna niks), maar een accu van 200 gram gaat bij 5 G wel een kilo wegen... en daar is klitteband niet voor bedoeld. Zeker die zelfklevende rommel niet.
 
Een Puma met een gewicht van ronde de 2kg, dat is bijna een slowflyer :D. Mijn Blue Puma weegt een goede 2.2kg en die voelt al zeer ligt aan, landen doet hij als een lammetje en ik heb de vleugel op 12% gebracht ipv 15% voor het orgineel dacht ik.
 
In navolging van Brutus... Depron werkt ook erg prettig om LiPo mee in te bouwen. Paar strookjes 6mm Depron is meestal al genoeg de LiPo enigszins te klemmen of volledig in te bouwen. Voor heel lichte toepassingen (parkflyer rond 200gr) kan klattebind voldoende zijn...
 
YES, bedankt voor het filmpje Erik!

Na 2 tankjes inlopen (op toeren) de motor nog redelijk rijk afgesteld tijdens de maiden. Vooral de stationair sproeier gaat de komende tijd steeds wat verder dicht. Bij starten met hand wil ie nog graag tegendraads draaien. Es kijken hoe zich dat ontwikkeld.

Super blij dat et is gelukt; het is m'n tweede kist, na een RedSwan lasercut kistje, dus ik kneep em wel een beetje! Maiden was ook voor mij de eerste keer een start van de grond. Gelukkig vliegt de Puma bijna zichzelf. Iets down trimmen was voldoende en hij vliegt zoals te zien (ook) bijzonder langzaam (1/3 gas). Da's fijn, want dan kan ik es rustig gaan wennen aan snelheid als de bijna 2pk ASP ingelopen is! ;-)

Na de maiden nog 3 vluchten gemaakt en op de kop vliegt ie met heel klein beetje down en de rol is mooi neutraal. Gaat zoals zoveel Puma's voor anderen, nog (hopelijk) lang en veel vliegplezier opleveren!

Smaakt naar meer ;-)!

Q
 
Back
Top