Bouwverslag San Francisco II

Knopen, knopen en nog eens knopen. Het is niet zo strak geworden als gehoopt, maar ik ben meer dan tevreden.
Weer wat dingen geleerd. Zorg dat je verticale lijnen op spanning staan, dat scheelt een hoop gepruts als je de horizontale erin maakt, en zorg dat de verticale lijnen bovenin niet door elkaar raken, dat is erg lastig aanpassen als je met je horizontalen lijnen bijna bovenin bent [emoji85].
Vanavond het bovenste tuigage erin gemaakt. Alleen de horizontale lijnen nog en dan zit dat klusje er ook alweer op.

Bijlagen

• IMG_4210.JPG
    IMG_4210.JPG
    568,8 KB · Weergaven: 121
@ssiemerink
misschien de weeflijntjes iets minder strak aantrekken?
Hoe kan je dit voorkomen en eventueel nog corrigeren?
Voorkomen: niet voldoende spanning op de hoofdtouwen, hoofdtouwen iets korter maken en de talrepen strakker aantrekken, en dan nog ga je soms een klein beetje moeten...
remediëren: neem het voorste en het laatste hoofdtouw tussen duim en wijsvinger op de plaats waar deze naar elkaar toegetrokken zijn, en trek met beleid een beetje naar buiten, zodat de hoofdtouwen rechter lopen.

succes met het vervolg

@ssiemerink

Hoe kan je dit voorkomen en eventueel nog corrigeren?
Voorkomen: niet voldoende spanning op de hoofdtouwen, hoofdtouwen iets korter maken en de talrepen strakker aantrekken, en dan nog ga je soms een klein beetje moeten...
remediëren: neem het voorste en het laatste hoofdtouw tussen duim en wijsvinger op de plaats waar deze naar elkaar toegetrokken zijn, en trek met beleid een beetje naar buiten, zodat de hoofdtouwen rechter lopen.

succes met het vervolg

Dank! Dat heeft al enige verbetering gebracht.
Ben er wel achter dat ik een volgende keer het hoofdtouw iets meer op spanning moet brengen. Maar goed, het is mijn tweede project, doe het alleen, heb geen voorbeelden of kennissen die hulp kunnen bieden en heb nog dus een hoop te leren.

Volgens mij noemt men dit een latijnzeil. Het bezaanzeil is zoals op je foto bij je naam. Maar kan het fout hebben. Ik heb het niet opgezocht.
Ziet er wel goed uit

Dankjewel Stephan!
Volgens deze tekening is het de bezaan. Op de bouwtekening stond inderdaad "Latijn" in verschillende talen. Ik dacht alleen dat dat misschien in het Nederlands naar bezaan was veranderd.
IMG_4357.JPG

Ja die verwarring in vertalingen kom ik vaker tegen. Heeft ook te maken dat de term bezaanzeil ingeburgerd is in de scheepvaart.
Latijnzeil
latijnzeil, bezaan:
zeil in de vorm van een liggende scherphoekige driehoek, waarvan de scherpste hoek een eind voorbij de, vrij korte, mast steekt.
Bezaanzeil
het zeil dat aan de bezaansmast, dus achter op het schip, gevoerd wordt. In de binnenvaart is dat eigenlijk altijd een vierhoekig zeil met gaffel, kortweg gaffelzeil, geweest. In de zeevaart kende men daarnaast vormen met een latijnszeil.
Zelfs de binnenvaart encyclopedie heeft moeite om het duidelijk uit te leggen. Maar zoals ik het nu kan lezen een latijn(s)zeil. En als het latijnzeil samen met de latijnroede benoemd, dan praat men over een bezaan:weetnie::hammer:. Weer wat geleerd. Van die benamingen wordt je gek, belangrijkste is dat hij goed aan de mast hangt met de juiste touwtjes.

Laatst bewerkt:
Soms zie je tekeningen en dan denk je "hoe dan?". Dat was bij het sprietzeil het geval. Teveel touwen, teveel blokken, en hoe moeten alle touwen daar dan weer doorheen. Als het dan na een avondje prutsen, opnieuw beginnen, nogmaals opnieuw....het dan uiteindelijk toch nog lukt...dan is hef feest des te groter.

Ik snap dat de uiteinden van de trossen normaal gesproken langer moeten zijn, maar dan moet je ze mooi op kunnen rollen. Die kunst beheers ik helaas nog niet. Wellicht dat ik dat bij een volgend project eens ga proberen. Mocht iemand daar ervaring/tips voor hebben dan hoor ik dat graag.

Ik snap dat de uiteinden van de trossen normaal gesproken langer moeten zijn, maar dan moet je ze mooi op kunnen rollen. Die kunst beheers ik helaas nog niet. Wellicht dat ik dat bij een volgend project eens ga proberen. Mocht iemand daar ervaring/tips voor hebben dan hoor ik dat graag.
Vaak word de draad gewoon afgesneden en een losse tros er tegen gelegd. Zo ook met het opgebonden touw om een korvijnagel. Ook deze wordt buiten het schip gemaakt en dan om de korvijnagel gehangen. Niemand die het ziet.

Laatst bewerkt:
Hier heb ik eens een methode gedeeld zoals ik het doe. Je hangt over je bindsel een extra touwtje dat er als tros uitziet. Op schaal zie je geen verschil dat het een neplus is.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ke-methode-correct.270132/page-2#post-4022143

Soms moet ik een beetje lachen om mezelf, ik zag het al voor me om met de echte draad een tros te maken. Leek me een vreselijk werkje omdat het touw natuurlijk alle kanten op gaat behalve de goede. En als je dan leest hoe "simpel" het ook kan....
Hans en Stephan, wederom dank. Ik ga er eens over nadenken om de trossen alsnog te maken.

Back