Bouwverslag van de Golden Star (Mantua)

Eindelijk ben ik weer bezig geweest met het fineer, nu met de tips van Herman en Hans. Eerst heb ik een stukje gemaakt dat een blok hout op de kiel bovenaan de boeg moet representeren. Het blauwe tape op de foto was van de tip van Herman. Toen dat redelijk goed ging, ook met een klein beetje schuren, durfde ik 't aan om met grof schuurpapier het "baksteen patroontje" op de kiel weg te schuren zoals Hans eerder had voorgesteld; met korrel 60 blijft er niet veel van over :-). Daarna ben ik verder gegaan met de andere stukken die blokken van de kiel moeten representeren. De foto's spreken voor zich denk ik.

Fig118.jpg

Fig119.jpg

Fig120.jpg

Fig121.jpg

Fig122.jpg

Dit wordt ook een mooie boot, klein vraagje, met wat voor reden gebruik jij dat schilders tape bij de beplanking? Paar foto's hierboven.

Dank je voor het compliment. Wat betreft je vraag: Herman heeft 't toegelicht voor wat betreft het blauwe schilderstape. En het is echt een aanrader, want zo splijt / breekt het fineer (0.5 mm dik) veel minder snel. Ik dacht nog even zonder te kunnen nu ik veel meer langs de nerf snijdt dan in de eerste 3 pogingen boven beschreven. Echter, door lichte kromming krijg je kleine stukjes die net naast een nerf zitten en die breken snel af. Met het tape blijven die meest goed zitten en lijm je het geheel eerst met tape vast op de kiel.

Het blauwe tape is zoals Herman aangeeft veel minder plakkerig dan het bekende witte schilderstape. Desalniettemin kun je het beter niet een nacht laten zitten. Dan trek je toch weer wat "haren" uit het fineer, althans, naar mijn beperkte ervaring.

Het witte schilderstape over het blauwe houdt enkel het fineer op zijn plek tijdens het drogen van de houtlijm. Wederom moet je wat uitkijken met het lostrekken om geen repen uit het hout van de beplanking te trekken. Ik heb het witte tape ook gebruikt bij de beplanking zelf, zie veel foto's eerder in het log. Dat stond onder meer in een stuk van Peter Smits over beplanking, zie:
https://www.modelbrouwers.nl/media/docs/modelbrouwers_how-to_beplanken_scheepsromp.pdf
Bij het hout van de eerste laag beplanking van deze kit was het risico van hout meenemen bij het lostrekken nihil (terwijl ik daar ook spijkertjes kon gebruiken die ik weer lostrok), bij de tweede laag beplanking juist niet. Ik hebt 't liever andersom :).

Laatst bewerkt:
Misschien heb je er wat aan Dave, ik gebruik al heel lang de gele tape van tesa, die is uitermate geschikt met name om schilderwerk af te plakken omdat het erg dun is en is ondanks dat het uitstekend hecht is het zelfs na een week nog probleemloos te verwijderen zonder ook maar één vezel van je hout te trekken. Is wel iets duurder, maar een absolute aanrader. (te koop bij de bouwmarkt) Maar zo te zien werkt het blauwe tape ook goed voor het fineer :)

Misschien heb je er wat aan Dave, ik gebruik al heel lang de gele tape van tesa, die is uitermate geschikt met name om schilderwerk af te plakken omdat het erg dun is en is ondanks dat het uitstekend hecht is het zelfs na een week nog probleemloos te verwijderen zonder ook maar één vezel van je hout te trekken. Is wel iets duurder, maar een absolute aanrader. (te koop bij de bouwmarkt) Maar zo te zien werkt het blauwe tape ook goed voor het fineer :)

Dank, Piet, voor deze tip. Ik ga 't opzoeken, want dit lijkt heel praktisch.
De modelbouw heeft even stil gelegen. Ik was aan 't hobby'en met enige wiskundige probleempjes, maar het bouwen gaat spoedig weer vervolgd worden :-).

Dank jullie voor jullie "vind ik leuks" en voor het welkom terug. Inmiddels zit het fineer op de hele kiel, van boeg tot achtersteven. Met de tips van Herman en Hans indachtig heb ik de kiel samengesteld uit afzonderlijke delen, geinspireerd door de afbeeldingen die zij eerder stuurden. Hier een aantal fotootjes van het werk en het resultaat.

Fig125.jpg

Fig126.jpg

Fig127.jpg

Fig131.jpg

Fig134.jpg

Fig135.jpg

Fig136.jpg

Fig137.jpg

Fig138.jpg

Dank weer voor de reacties. Nog twee vraagjes: 1) Wat zal ik doen met de kiel aan de boeg? Door het bijschuren van het fineer is die niet meer zo mooi, zie onderstaande foto. Een klein beetje beits erop in een passende kleur? 2) De romp zou ik later van een laagje parketlak willen voorzien. Zal ik dat ook doen met het fineer? Of hebben jullie een andere tip voor romp en fineer?

Fig139.jpg

Zoals Hans al zegt, ook de kopse kant fineren, indien mogelijk met 0,3 of 0,5 mm dik fineer. Als je geen lijmvlekken maakt, kan je ook de kiel en boeg mee beitsen/lakken.

Welke tint je er op wil is afhankelijk van je eigen voorkeur, daar durf ik geen suggestie voor doen.

Zoals Hans al zegt, ook de kopse kant fineren, indien mogelijk met 0,3 of 0,5 mm dik fineer. Als je geen lijmvlekken maakt, kan je ook de kiel en boeg mee beitsen/lakken.

Welke tint je er op wil is afhankelijk van je eigen voorkeur, daar durf ik geen suggestie voor doen.

Het kopse kantje opnieuw fineren? Op zich kan parketlak er wel op hoor.

Beste Hans en Herman, dank voor jullie reacties. Ik ga proberen de kopse kant van fineer te voorzien.

Back