Leuk die reacties, dat motiveert!
Hier een overzicht van de kuip met de nieuwe banken er in, ik ben er nog niet aan toegekomen het meerdere keren in de lak te zetten.
En nu ben ik ook een stuk opgeschoten met de bouw van de techniek in de romp. Het doel is om straks een netjes uitneembaar stukje techniek te hebben waarbij ik de drie zeilen op twee verschillende zeilservo's kan controleren. Het systeem bestaat uit een omlooplijn voor de kluiver, en een dubbele omlooplijn voor het grootzeil gecombineerd met de fok die op een overloop zit.
Het uitneembare stuk techniek zal straks ook diverse elektronische functies bevatten zoals het aansturen van de verlichting en dergelijke. De techniek wordt aan de romp verbonden met een 25 polige D connector om losse kabels en dergelijke te voorkomen.
Dit is zoals het er nu uit ziet op de computer.
Het bovenste U profiel met dubbele trommel is nog een kopie van de onderste, hier moet ik nog wat tekenwerk in stoppen maar het idee met de dubbele trommel is dat ik hierbij met de grote trommel de grootschoot kan halen, en met de kleine de fokkenschoot. Door de overloop van de fok kan dit naar mijn idee goed opgelost worden. De eventuele finetuning ga ik regelen met het afstellen van een dubbel halend part.
Het geheel wordt aan uitneembare ondersteuningen in de romp bevestigd zodat alles in blokjes te onderhouden valt.
Als laatste komt er ook een connector tussen de samenstelling van de kuip/kajuit en de techniek zodat ik deze bij het plaatsen op de romp direct elektrisch in verbinding kan brengen met de techniek.
Een leuke bijkomstigheid van de connectoren is dat tijdens de bouw er ook een verlengkabel tussen de vaste connectoren gemaakt kan worden zodat er allemaal wat meer ruimte is om te klussen.
Ik heb al een start gemaakt met de bouw ervan. De servo is bevestigd, de hoekprofielen voor de elektronica zijn voorbereid en het houtwerk voor de montage in de romp is klaar. Eenhoorn heeft nog een hoop spanten waar ik gebruik van kan maken, een nadeel is alleen dat ze erg dicht op elkaar staan. Gelukkig heb ik wel gaten kunnen boren met een haakse schroefbithouder in combinatie met een boortje met zeskantopname dat ik heb ik gekort.
De gaten worden voorzien van een inslagmoer en uiteindelijk verlijmd met epoxy zodat het een duurzame verbinding wordt.
De volgende stap is het gereedmaken van de omlooplijn van de kluiver en het op orde maken van de elektronica. Dat zal veel soldeerwerk bevatten, een klus waar ik wel naar uit kijk!