Bouwvwerslag Smit Nederland 1:50 Scratch Build

Hallo allemaal,

weer wat gedaan aan de Smit Nederland. Ook aan de achterkant de rubber fenders geplaatst. Is hier nog niet geheel af gewerkt. Bovenkant is nog een beetje rommelig. De grote sleepboog ook geplaatst. Tevens het heklicht gemaakt en werkend uiteraard. Onder de sleepboog verstevigingen alsmede een verhaalrol geplaatst.

P1010030.JPG


Aan de binnenkant van de verschansing zit ook verlichting. Is een uitdaging. Een normale Led is te groot en ook een gloeilampje is al gauw te grof/groot. Heb dus een paar stukjes Styreen bewerkt tot ik er een SMD LED in kwijt kon. Is niet geheel op schaal maar eenmaal gemonteerd valt het eigenlijk niet op. Zeker als straks de binnenkant van de verschansing is gespoten. Onder de grote sleepboog ook nog 2 ontluchtingen aangebracht. Op mijn 1:33 model staat een soort toolbox onder de sleepboog. Deze ook maar gemaakt. Het luik voor de korte sleepboog heeft ook bescherming , ik neem aan voor de sleepkabel, deze dus aangebracht. Alhoewel ik ook weet dat niet ieder schip van dit type dit heeft. Wat dat betreft zijn er tientallen verschillen tussen de schepen. Heb ondertussen veel foto's, maar weet niet altijd van welk schip deze zijn. Zal dus best wel eens een detail zijn wat niet thuis hoort op de Smit Nederland. De bolders van het werkdek zijn ook aan de verschansing geplaatst. Ook hier weer een geleiding aan gemaakt. In mijn beleving ook om te voorkomen dat de sleepkabel hier achter blijft hangen. Maar zeker weten doe ik het niet.
P1010031.JPG

Zo zien de lampen er uit die tegen de verschansing worden geplaatst. SMD LED met de twee draadjes er aan. Inmiddels de lensjes geplaatst vóór de LED. Heb ik gedaan met een druppel epoxy. Komt er mooi bovenuit met een lichte bolling. Kan ze nog niet plaatsen. Moeten eerst gespoten worden net als de verschansing en het dek. Daarna worden ze gemonteerd.
P1010035.JPG


Verder gegaan met het maken van details tegen de verschansing. In dit geval aan BB zijde. Diverse ontluchtingen en andere aansluitingen. Alles gemaakt vanaf foto's. Ook de bolders aan deze kant gemaakt.
P1010036.JPG

Even dichterbij.
P1010038.JPG


P1010037.JPG

Dit is het weer voor deze keer. Tot de volgende.
 

Bijlagen

  • P1010032.JPG
    P1010032.JPG
    166,7 KB · Weergaven: 309
  • P1010031_LI.jpg
    P1010031_LI.jpg
    751,4 KB · Weergaven: 341
Beste Sjoerd,

Je SMIT NEDERLAND 1:50 ziet er al heel mooi en goed gedetailleerd uit, top !
Blijf dit zeker volgen..... :thumbsup:

Groetjes: Hans
 
Hallo allemaal,
Ondertussen weer iets gedaan aan de Smit Nederland. Van Aluminium de twee straalbuizen gedraaid. Deze doormiddel van een Aluminium strip op de juiste maat aan elkaar verbonden. Ter plekke van de strip de straalbuis ingefraisd. Met Bison 2 komp. staal epoxy vastgelijmd. Vervolgens 2 blokjes styreen gemaakt en deze met kombipower van Bison op de straalbuizen gelijmd. Na het uitharden van de lijm worden deze in de juiste vorm gesneden/geslepen/geschuurd.

Bekijk bijlage 273743

Bekijk bijlage 273744

In de kiel een uitsnijding gemaakt waar de dwarstraverse tussen de straalbuizen in geschoven kan worden.
Bekijk bijlage 273745

De schroefassen met de uithouders. De buizen voor de schroefassen aan de schroefzijde voorzien van een kamer waar zowel een kogellager alsmede een waterkeerring in gemonteerd gaat worden. Aan de andere zijde van de buizen een bronzen glijlager geplaatst. De schroefassen zelf zijn van rond 4 mm RVS. De uithouder blijft los van de buis.
Bekijk bijlage 273746

En na het uitlijnen de buizen, uithouders en de dwarstraverse vastgezet met Stabilit.
Bekijk bijlage 273747

In de romp komt een dwars spant waar de motoren op vastgezet gaan worden. De Brushless motoren wil ik d.m.v. siliconen slang bevestigen aan de schroefassen. Proberen zonder cardankoppelingen dus. Voor mij de eerste keer maar volgens Klaas en Roel moet dit geen problemen geven. We gaan het zien.
Tot de volgende keer.
de scheve bus voorop de as is om de binnenas op zijn plaats te houden en word verwijderd Sjoerd.
 
Hallo allemaal,

weer wat gedaan aan de Smit Nederland. Ook aan de achterkant de rubber fenders geplaatst. Is hier nog niet geheel af gewerkt. Bovenkant is nog een beetje rommelig. De grote sleepboog ook geplaatst. Tevens het heklicht gemaakt en werkend uiteraard. Onder de sleepboog verstevigingen alsmede een verhaalrol geplaatst.

Bekijk bijlage 352889

Aan de binnenkant van de verschansing zit ook verlichting. Is een uitdaging. Een normale Led is te groot en ook een gloeilampje is al gauw te grof/groot. Heb dus een paar stukjes Styreen bewerkt tot ik er een SMD LED in kwijt kon. Is niet geheel op schaal maar eenmaal gemonteerd valt het eigenlijk niet op. Zeker als straks de binnenkant van de verschansing is gespoten. Onder de grote sleepboog ook nog 2 ontluchtingen aangebracht. Op mijn 1:33 model staat een soort toolbox onder de sleepboog. Deze ook maar gemaakt. Het luik voor de korte sleepboog heeft ook bescherming , ik neem aan voor de sleepkabel, deze dus aangebracht. Alhoewel ik ook weet dat niet ieder schip van dit type dit heeft. Wat dat betreft zijn er tientallen verschillen tussen de schepen. Heb ondertussen veel foto's, maar weet niet altijd van welk schip deze zijn. Zal dus best wel eens een detail zijn wat niet thuis hoort op de Smit Nederland. De bolders van het werkdek zijn ook aan de verschansing geplaatst. Ook hier weer een geleiding aan gemaakt. In mijn beleving ook om te voorkomen dat de sleepkabel hier achter blijft hangen. Maar zeker weten doe ik het niet.
Bekijk bijlage 352890
Zo zien de lampen er uit die tegen de verschansing worden geplaatst. SMD LED met de twee draadjes er aan. Inmiddels de lensjes geplaatst vóór de LED. Heb ik gedaan met een druppel epoxy. Komt er mooi bovenuit met een lichte bolling. Kan ze nog niet plaatsen. Moeten eerst gespoten worden net als de verschansing en het dek. Daarna worden ze gemonteerd.
Bekijk bijlage 352893

Verder gegaan met het maken van details tegen de verschansing. In dit geval aan BB zijde. Diverse ontluchtingen en andere aansluitingen. Alles gemaakt vanaf foto's. Ook de bolders aan deze kant gemaakt.
Bekijk bijlage 352894
Even dichterbij.Bekijk bijlage 352896

Bekijk bijlage 352895
Dit is het weer voor deze keer. Tot de volgende.
prachtig de details zoals vanouds Sjoerd ..
 
Hallo allemaal,
Time flies when you have fun. Nou, vermaakt heb ik me zeker. Maar wel vergeten om van alle stappen foto's te maken. Een schamele 3 stuks deze keer.

Het chassis van de extra haak naast de winch. Zal nog wel een keer voorbij komen, mogelijk al in de verf tegen die tijd.

P1010039.JPG



De winch in aanbouw. Ook hier te weinig foto's van om te laten zien.
P1010040.JPG


Gelukkig nog wel een plaatje van de manier waarop de lier werkend is gemaakt.
P1010041.JPG


Tja, dit was het dan weer. Niet veel maar ik maak het wel weer goed.
 
Ziet er weer gelikt uit sjoerd, mooi spul maak je. Die motortjes gebruik ik ook, meeste zijn ok, maar soms heb je een slinger as bij die dingen.
Grt peter.
 
Wordt een mooie boot Sjoerd! kan zo gauw geen duidelijker foto vinden, maar volgens mij hadden de middenbolders ter hoogte van de beting alleen aan de achterkant een pen. Die moest voorkomen dat de loshangende sleeptros niet verder naar voren gleed en bij strak komen dat de tros vanaf de beting tegen de opbouw kwam. De toolbox onder de achterste sleepboog was een houten draadbak en bestemd voor opgeschoten trossen en draden. Later zag je ook moderne metalen bakken of korven. Op een foto van de Smit Denemarken zag ik een rond aluminium exemplaar. Ook bij zusterschepen zie je afwijkingen. Wordt vaak op advies van de toezichthouder tijdens de bouw een en ander aangepast. Vaak is de praktijk net weer een beetje anders dan de theorie in het hoofd van de ontwerper. Succes verder met de afbouw. Heb het plaatje van de aandrijving van de sleeplier even opgeslagen. Misschien dat ik dat nog eens een keer gebruik voor mijn Smit Finland. Gr. Klaas.
http://proxy.handle.net/10648/accfa7d8-d0b4-102d-bcf8-003048976d84

http://proxy.handle.net/10648/acd2cd82-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
 
Laatst bewerkt:
Ha Sjoerd wat een mooi project ziet er erg mooi uit heb ook hier weer veel van op gestoken als beginnend bouwer .
Zie dat je combipouwer van bison gebruikt voor styreen te plakken op ander martiaal ik wil hout op styreen plakken eeniste wat tot nu toe bij mij goed hecht is sec-lijm van loctite na deel is dat je snel moet zijn je kan niks fixeren.
Heb jij hier nog meer oplossingen voor van lijmsoorten die jij gebruikt ? ga zeker ook die kombi-pouwer ook eens uit proberen .
Ook styreen onderling lijmen met drupje thinner is nieuw voor mij ga ik zeker uit proberen

Sucses met verdere bouw en ik blijf dit wel volgen .

Groetjes Jaap
 
Hey Sjoerd toch weer mooi werk he, ik zie ook mijn inspiratie terug, leuk!

Wat is de afmeting van de reel nu kan je hem goed meten? (de diameter is 5mm)

En ook nog zie dat je de aandrijving nog kan monteren want ik zie al een front cover op de winch...

Toffe vooruitgang!!!!
 
Wordt een mooie boot Sjoerd! kan zo gauw geen duidelijker foto vinden, maar volgens mij hadden de middenbolders ter hoogte van de beting alleen aan de achterkant een pen. Die moest voorkomen dat de loshangende sleeptros niet verder naar voren gleed en bij strak komen dat de tros vanaf de beting tegen de opbouw kwam. De toolbox onder de achterste sleepboog was een houten draadbak en bestemd voor opgeschoten trossen en draden. Later zag je ook moderne metalen bakken of korven. Op een foto van de Smit Denemarken zag ik een rond aluminium exemplaar. Heb het plaatje van de aandrijving van de sleeplier even opgeslagen. Misschien dat ik dat nog eens een keer gebruik voor mijn Smit Finland. Gr. Klaas.

Hallo Klaas,
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Wat betreft de midden bolders, ik heb daar al eerder een reactie op gehad. Wat blijkt, ze staan verkeerd om. Alles is nu gedemonteerd ivm spuit en schilderwerk, maar zal bij de definitieve montage op de juiste manier gemonteerd worden. ;) Wat betreft de toolbox, die heb ik ook in diverse uitvoeringen voorbij zien komen. Dit project is als opvulling gestart en als zodanig zal het ook geen exacte kopie zijn van de Smit Nederland. Heb van de Smit Nederland zelf heel weinig foto's. Er zullen op dit schip dingen zitten die er helemaal niet op hebben gezeten, maar wel weer op één van haar zusjes. Wat betreft de sleeplier, ook mijn eerste keer dat ik de aandrijving op deze manier maak, maar mijn volgende lieren zullen ook zo aangedreven worden. Heel mooi systeem. Even voor de duidelijkheid, heb het niet zelf bedacht. Gewoon gejat zeg maar. Bedankt Jan:bye:.
 
Ha Sjoerd wat een mooi project ziet er erg mooi uit heb ook hier weer veel van op gestoken als beginnend bouwer .
Zie dat je combipouwer van bison gebruikt voor styreen te plakken op ander martiaal ik wil hout op styreen plakken eeniste wat tot nu toe bij mij goed hecht is sec-lijm van loctite na deel is dat je snel moet zijn je kan niks fixeren.
Heb jij hier nog meer oplossingen voor van lijmsoorten die jij gebruikt ? ga zeker ook die kombi-pouwer ook eens uit proberen .
Ook styreen onderling lijmen met drupje thinner is nieuw voor mij ga ik zeker uit proberen

Hallo Jaap,
Jij ook bedankt voor je reactie. Combipower van Bison heb ik niet gebruikt hoor. Als ik Styreen op een ander materiaal wil plakken gebruik ik Epoxy. Ik meng de hars en de resin en voeg daar wat microballoons of katoenvlokken aan toe om op de juiste dikte te komen. Secondenlijm is leuk en handig om iets te fixeren. Ik gebruik het weinig tot nooit, althans niet voor dit doel. Hout op styreen of anders om doe ik alleen met de epoxy. Kombi power zou misschien wel kunnen, is ook een soort epoxy, echter bij mij verder niet bekend. Styreen op styreen lijm ik met Contacta van Revell, dat blauwe houdertje met de naald er op. Thinner gebruik ik ook, voornamelijk om hele kleine details vast te zetten. Weinig opbrengen met een klein penseeltje, beetje thinner er op, fixeren, even vasthouden en klaar. Je moet het even proberen op een proefstukje om er een beetje feeling voor te krijgen. Succes.
 
Back
Top