brushess gimbals

Apart, had op dat forum dat Michel Pet bedoeld in wat kritische maar verder beleefde beleefde bewoordingen laten weten dat ik zijn kennis respecteer, maar dat ik de manier waarop meneer zich o.a. op open dagen van modelbouwverenigingen uitlaat over modelbouwforum.nl en vervolgens zichzelf (winkel en forum) staat te promoten niet correct vind.

30 minuten later: Berichten verwijderd en ik een ban en ben niet meer welkom. Meneer staat op zijn forum groot te verkondigen wat voor een dictatuur hij het hier vind en dat bij hem alles kan en mag, maar laat vervolgens een knap staaltje van de pot verwijt de ketel zien.

Lekker hier blijven hangen, want op een paar technische manco's na, is dit wel een prima forum.

Waar ging het hier ook alweer over? Oja, Gimbals :D

Hier een filmpje van het gimbal probleem: [media=youtube]ifyktuWOE6k[/media]

Ik heb vele settings geprobeerd maar hij oscilleert of trilt en bromt. Weet iemand misschien een oplossing?

Setup:

-Lipo: 3s
-Martinez firmware 49
-Zelfbouw gimbal frame

Laatst bewerkt door een moderator:
Apart, had op dat forum dat Michel Pet bedoeld in wat kritische maar verder beleefde beleefde bewoordingen laten weten dat ik zijn kennis respecteer, maar dat ik de manier waarop meneer zich o.a. op open dagen van modelbouwverenigingen uitlaat over modelbouwforum.nl en vervolgens zichzelf (winkel en forum) staat te promoten niet correct vind.

30 minuten later: Berichten verwijderd en ik een ban en ben niet meer welkom. Meneer staat op zijn forum groot te verkondigen wat voor een dictatuur hij het hier vind en dat bij hem alles kan en mag, maar laat vervolgens een knap staaltje van de pot verwijt de ketel zien.

Lekker hier blijven hangen, want op een paar technische manco's na, is dit wel een prima forum.

Waar ging het hier ook alweer over? Oja, Gimbals :D

als ik zeg dat ik ben verhuist naar een ander forum krijg ik de vraag waar heen dan.
hoe een ander daar over denkt boeit me niet zo veel.
wat ik wel erg vind is dat een mening hier niet uit gesproken mag worden lekker sociaal dus dan maar een ban er op en zo zijn we al een aantal top modelbouwers verloren hier en dus ook kennis.
maar goed veel bouw plezier.
het and woordt op help is google de beste leer school.

ik ben van plan om zelf een borsteloze gimbal te maken, omdat ik sommige onderdele wil gebruiken voor evt andere projekjes heb ik beslote om alle onderdelen los te kopen, dit is dan trouwens ook nog een paar euro goedkoper :)
zou iemand kunnen checken of het zo klopt:
arduino
stepper motor regelaar ofzoiets
imu
software

en de motors ga ik zelf opnieuw die draad eromheen doen (weet niet hoe dat heet)

Welke motoren ga je gebruiken Joris ?

Met een H-brug IC is het niet echt optimaal, om een Brushless motor te gaan regelen !
Je maakt maar van de helft gebruik en dat is zonde van de ruimte en het gewicht die je ervoor meeneemt.
Als je ze wel gaat gebruiken, dan dien je minimaal drie van die L298 printjes nodig te hebben, om twee brushless motoren aan te kunnen sturen.

had ik maar verstand van elektronica.... :( (maarja, ik hoop dat ik hiermee wat kan leren :)
veel mensen gebruiken andere ic's voor de besturing van de motoren, deze zou ik ook wel willen gebruiken alleen weet ik niet hoe ik deze moet aansluiten, welke zou ik dan kunnen gebruiken?

ik weet nog niet welke motor ik ga gebruiken, ik ga denk ik hier op het forum bij "gevraagd" ga vragen of er nog iemand doorgebrande motors heeft liggen.

Ik denk dat het zo niet gaat redden, er komt nog veel meer bij.
Je kunt beter gelijk dan een Martinez controller kopen.
Dan heb je gelijk alles en ben je voor € 35 á 40 klaar voor al de elctronica.

Als je geen of weinig ervaring hebt met elektronica, dan raad ik je ook aan om de kant en klare Martinez controller te kopen.
Indien je graag wilt experimenteren...dan hieronder wat aanvullende info:

Als je dezelfde motordrivers gaat gebruiken die ook op de Martinez controller zitten, dan hier het volledige schema:
a5786990-170-BLG%20Schema.jpg

grotere resolutie...

Je kunt ook Half Bridge IC's gebruiken, zie hier een leuk voorbeeld van een mini Gimbal:
ARDrone tools
Als je dit wilt proberen, dan hier die IC met 4x een Half Bridge trap:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/l293d.pdf
O.a. te verkrijgen bij Voti:
L293D-DIP

Mijn gimbal doet het nog steeds niet helemaal goed. Wanneer ik vlieg dan gaat hij op een gegeven moment scheef hangen. En wanneer ik niet vlieg dan doet hij het gewoon perfect. Dan is hij erg snel en is altijd level. Weet iemand misschien wat ik fout doe?

Laatst bewerkt:
Hallo Flash1,

Voed je de Brushless Gimbal met een eigen LiPo ?
Of gebruik je de Main LiPo middels een BEC ?
Verder zul je (zoals eerder vermeld) rekening moeten houden met de G-krachten en luchtstromingen, die tijdens het vliegen ontstaan.

Gebeurt dat scheef hangen pas bij een bepaalde snelheid/move ?

Op afstand blijft het lastig om mee te denken, dus ik hoop dat je het probleem snel zult vinden.

@ Brandjee,

Hier zullen velen wel wat aan hebben, daar het al snel verwarrend is wat nou "in" balans zijn is.

@ Allen,

Zojuist een bestelling gedaan van een iFlight DSLR Gimbal set, met twee GBM5208-150T Gimbal motoren.
20130619180119480.jpg

Zie hier voor alle details: CNC Brushless Gimbal for DSLR
Ze leveren nu ook een iets aangepaste Martinez controller.
20130617185953890.jpg

Het lijkt erop dat de motordrivers van betere koeling worden of kunnen worden voorzien !
Volgens iFlight zelf werken die GMB5208-150 motoren er prima mee ;)

Ik ben zelf vooral benieuwd naar de motoreigenschappen en de Gimbal is puur een extraatje :D
En zal niet zo snel onder een MultiCopter van mij komen.

Ok, de gimbal motor werkt. Alleen trilt hij wanneer ik de pwm hoger zet dan 60. Is dit niet een beetje laag? En ik vind hem ook erg slapjes reageren. Ik heb verder Roll P op het maximale wat mogelijk is staan (30).

Ligt eraan welke software je gebruikt voor het instellen.
B-tool gebruikt in PWM tegenwoordig percentages van het motorvermogen wat inhoud dat de werkelijke waarde in dit geval 2,5 keer zoveel is...
zorgt trouwens voor een miniem overdrachtsfoutje...(vb. 51 geeft 127,5 wat afgerond wordt op 127...).
Bij B-Gimbal (mijn softje) heb je het normale vermogen dus:
B-Tool: 60 is eingenlijk 150! dus veel...draai terug naar +- 35.
B-Gimbal: 60 is wat weinig...ga naar +- 90.
Rest aanpassen met P.
Groeten Hans

Bedankt voor de input. Ik gebruik trouwens een aparte 3s lipo voor de gimbal.

Wat denken jullie dat het is? Eerder een instelling fout van het board of juist door de trillingen van het vliegen?

De gimbal werkt perfect als ik hem vanuit mijn hand beweeg en erg snel, maar wanneer ik er de lucht mee in ga dan doet hij het maar half. Als ik wat snelle bewegingen maak met de quadcopter kan hij het wel bijhouden, maar opeens hangt hij schuin of maakt even een rare beweging dan moet hij weer even herstellen om weer goed te werken.

Moet ik misschien de PMU dempen met schuim? Ik heb trouwens de PMU kabels getwist en aan het bakje geplakt, omdat hij dan soepeler beweegt.

Hier nog wat foto's van de gimbal:

Laatst bewerkt:
Er zit niet zomaar nog geen controller bij..........
De gimball is leuk, maar ik weet bijna zeker dat er nog geen controller is die hem acceptabel aan het werk krijgt.

Mensen hou er rekening mee dat bij het leeg raken (spannings val) de controller settings niet meer kloppen, dus een BEC zodat er altijd een vaste spanning is is eigenlijk noodzaak ;)

Kun je aangeven waar je deze bestelt hebt? Ik heb hier ook wel oren naar… Past er ook een Panasonic GH3 onder dat jij weet? En… is dit ook in 360 graden (3-axis) te verkrijgen?

Ik heb deze direct bij iFlight kunnen bestellen.
Als er meer mensen interesse hebben, dan kun je middels samenkoop direct bij hun bestellen.
Anders even wachten totdat die elders te koop wordt aangeboden.
GoodL...Buy levert o.a. ook hun Gimbals, alleen zie ik deze nog niet op hun site staan.

Een GH3 zou volgens de gegevens van iFlight geen probleem moeten zijn.
Anders kunnen we wel eens een keer afspreken en kun je het proberen.
Een 3e as komt vermoedelijk pas, zodra men daarvoor ook de controllers gaan leveren.

Er zit niet zomaar nog geen controller bij..........
De gimball is leuk, maar ik weet bijna zeker dat er nog geen controller is die hem acceptabel aan het werk krijgt.

Hallo Rogier,

Het is inderdaad afwachten of de meegeleverde Martinez controller dit zonder problemen aankan.
Ze hebben de print wel iets aangepast, waardoor de drivers al iets beter worden gekoeld.
Indien nodig, kan men ook nog een extra koeling erop plaatsen.

We zullen zien.

Back