CARF Rebel 2m

Zeker lekker ruim! En dan alsnog sta je soms een uur in je romp te staren... waar ga ik dit nu weer laten...?!?

Vandaag het plaatje voor de pompen en de UAT afgemaakt. Bevestiging gemaakt en gecovered in Carbon Oracover. Ziet er netjes uit zo!

cba551bc60a031c9b8b84771cc539fe4.jpg
a44dacd978b86617bcf91350dcec5851.jpg
 
Bijna een hele dag knutselen en alles wat je ziet is dit ... [emoji23]
Stroomkabel gemaakt voor de rookpomp, gear controller en Unilight controller.
(Dit kostte me de meeste tijd)
De kabel voor de nosegear en nosewheelsteering afgemaakt...3 keer in totaal!
De eerste keer vond ik de routing niet goed, de tweede keer kabel te kort ... [emoji85]

Aan / uit schakelaar gemonteerd en tenslotte de ballvalve voor de turbine, brandstoffilter en brandstofleidingen gemonteerd.

a29aa9aa198037f91709e5fec4f19144.jpg
b26389745a4e885ee07dbf191f229c24.jpg
d56359f8f745d5e8880053561e58e570.jpg
709c748606efea973f86af440b791b2f.jpg
a3733c3cbdc05b61e21a83685f3d702e.jpg
1a2d2643de2731808c378eb6379629e1.jpg
0c1a7ce1252e0dd66465ea1f9c495449.jpg
 
Bijna buum :D
Als de corona voorbij is kunnen we meteen maidenen :yes:

Maar eh, die schroefjes van de 'MPX servokabels doorvoer' kan echt niet hoor :stout:
 
  • Like
Reactions: Cnn
Kloot, moet nog een stukje hout onder en worden afgeslepen... je kent me! ;-)
Volgens mij is hij nu echt bijna af.
Alles ziet er echt super strak uit.
Kijk best wel veel af voor mijn eigen mini rebel.
Heb veel minder ruimte maar is altijd leuk om dingen te vergelijken.
Zag dat bij jouw in de staart een mooi houtwerk constructie zit zodat de kabels van de hoogt roer mooi ondersteunt worden.
Bij mij zit helemaal niks moet daar zelf iets voor bedenken kabels op de buis lijkt me niet echt handig.
Weet zelf nog niet goed wat ik ga doen.
Toch 2 kant klare jets erop nahouden of toch alleen deze.
Dan kan ik de k70 overbouwen en ontvanger en switch.
Maar aangezien ik eigenlijk maar 2 vluchten met de andere gemaakt heb is dat ook weer zonde.
In dat geval moet ik ook een turbine erbij hebben.
En dan word het lastig hij is te vliegen met een k45 maar vanaf gras is de k70 beter geschikt denk ik.
In de lucht is de k45 denk ik wel voldoende tenminste op jp vlogen ze ook met de k45 en dat ging eigenlijk prima.
Of misschien toch de xicoy x90 is volgens mij qua gewicht wel aardig hetzelfde.
Altijd lastig
 
Hey Arjan!

Nou, nog zat te doen!

- servokabels maken tussen gearcontroller en ontvanger
- ecu een plekje geven en kabels hiervoor maken (originele zijn altijd te kort...)
- tank aansluitingen voor smoke en kero.
- brandstof en smoke olie slangen
- alles nog verder opbinden
- turbine er in
- turbine & GPS telemetrie plaatsen
- Hopper vullen en CG check (positie accu’s bepalen)
- plankje/bakje maken voor accu’s
- roeren afstellen
- programmeren
- turbine starten
- alles nalopen.

En vwb jou servokabels: door een koolstof buisje heen een idee?
 
Hey Arjan!

Nou, nog zat te doen!

- servokabels maken tussen gearcontroller en ontvanger
- ecu een plekje geven en kabels hiervoor maken (originele zijn altijd te kort...)
- tank aansluitingen voor smoke en kero.
- brandstof en smoke olie slangen
- alles nog verder opbinden
- turbine er in
- turbine & GPS telemetrie plaatsen
- Hopper vullen en CG check (positie accu’s bepalen)
- plankje/bakje maken voor accu’s
- roeren afstellen
- programmeren
- turbine starten
- alles nalopen.

En vwb jou servokabels: door een koolstof buisje heen een idee?

Inderdaad nog een mooi to do lijstje.
Het is toch nog niet echt vliegweer dus ook geen enkel probleem natuurlijk.
Vliegen met koude handen vind ik echt helemaal niks.
Heb inmiddels een klein plankje gemaakt waar de kabels heel mooi op rusten.
En heb alle kabels in glaskous zitten dus ze moeten wel wat kunnen hebben.
 
Tijd voor een nieuwe update.
Begonnen aan het brandstofsysteem.
Voor zover mogelijk de slangen gemaakt. De rest zal moeten wachten tot de bedrading klaar is.
Ook de fuelvent opening gemaakt voorzien van een streamer zodat ik de plug niet vergeet!

De ECU heeft zijn plek gevonden.
Ik wacht nog op een levering van siliconendraad.
De standaard powerkabels voor de ECU pomp en de brandstofklep zijn te kort. Ik hou er niet van om originele kabels te verkengen en dus besloten ze zelf te maken.
Kingtech gebruikt enkele connectoren op de G4 die ik nog nooit heb gezien, maar ik heb ze kunnen vinden; XT-30U-F voor de voedingskabel en de ICX 301-M voor de voedingskabel voor de brandstofpomp.

bb3e0c41758dc10397b043f192b62d7a.jpg
2d07d4f06850815da0cee8b2179883eb.jpg
33bb488ed399c83fcf6217b9f708588d.jpg
999ce03611a80245af06ed54f7af02bd.jpg
 
Nou, het "huwelijk" heeft plaatsgevonden! De turbine is definitief gemonteerd!
Op de rookleiding heb ik een terugslagklep geïnstalleerd, zodat de rookpijp niet lekt tijdens opslag van de kist.

Ik denk ook dat dit tijdens het vliegen zal leiden tot een mooie scherpe “stop” van het rookspoor bij afzetten van de pomp.
Eens kijken of dit werkt. Zo niet, dan gebruik ik in plaats daarvan een kogelkraan.

Ook is de brandstoftank geïnstalleerd (ik denk dat ik hem minstens 50 keer in en uit heb gebouwd voor montage / bedrading! [emoji51])

De installatie van de plaat met de pompen / UAT is bijna klaar, Nog wat bedrading fatsoeneren en dan vast schroeven.

De Kingtech telemetriemodule is geïnstalleerd en het volgende punt is de eerste CG-controle.
De stroomkabels lopen naar de neus en ik wil de beste locatie voor de batterijen bepalen.
Daarna alleen nog maar de batterijhouder fabriceren en de kabels op lengte maken.

Vervolgens nog de linkages maken voor flaps en rolroeren en de afstelling doen, programmeren en
daarna is ze klaar voor de eerste motor start en wat taxitests!

3293f614ea957a7bea335c79b171ddda.jpg


8b9785b5b28da7bebb9e3fa0d546e4f9.jpg
 
Beetje geprutst weer vandaag!
Aan de CG check nog niet echt toe gekomen.
Moet je toch even rustig de tijd voor nemen.

Fuelplate installeren: [emoji3581]
Een houder gemaakt voor de vulaansluiting uit een stuk ply en een rubberen doorvoer en de kogelkraan op de wielbak geplaatst.

Blij met het resultaat!

ab4701ad306aaa0a558002944448fe04.jpg


e54c1cea0307e3963bca107b6dd80f3e.jpg


71f6842d4407232bd13e395828132d68.jpg


Er zit een lelijke plek op de voorrand van één vleugel.
Kreeg het idee om dit af te dekken met aluminiumtape om een metalen voorrand na te bootsen, best goed gelukt!

Opplakken en wrijf de rimpels voorzichtig eruit met een rond voorwerp. (Ik heb een markeerstift gebruikt)

Ziet er goed uit!

fe3dfd4de22e73c4fd7f4d8d8420fda6.jpg


5ab563525e1c48e410162f4037fde7a4.jpg


c28a44048210a2c10ddee256175b670a.jpg


fb50d9f0a835476a3573c2fb4f2ecfda.jpg


ca5f8f41271ee06f12a9228541268302.jpg
 
Laatst bewerkt:
Melvin,
Vraagje in de tank slang zit daar een kogelkraan en ook zo,n zelf afsluitende festo koppeling op.
Gebruik zelf alleen maar de zelf afsluitende en ga er maar vanuit dat deze ook dicht is en blijft.
Heb ook een plekje op de rand van de vleugel zitten net de overgang.
Is het risico van verf in de mal erop plaatsen.
Daardoor zijn ze wel lichter dan buiten de mal spuiten dacht ik.
Hopelijk is de corona in maart april onder controle zodat we weer kunnen vliegen.
Waar word de maiden gedaan?
 
Melvin,
Vraagje in de tank slang zit daar een kogelkraan en ook zo,n zelf afsluitende festo koppeling op.
Gebruik zelf alleen maar de zelf afsluitende en ga er maar vanuit dat deze ook dicht is en blijft.
Heb ook een plekje op de rand van de vleugel zitten net de overgang.
Is het risico van verf in de mal erop plaatsen.
Daardoor zijn ze wel lichter dan buiten de mal spuiten dacht ik.
Hopelijk is de corona in maart april onder controle zodat we weer kunnen vliegen.
Waar word de maiden gedaan?

Die koppelingen gebruik ik overal zonder kraan. Nog nooit lekkage gehad. Kraan kan geen kwaad natuurlijk, dus doe wat je wil :)
 
Hey Arjan,

Ik zet er een ball valve tussen om te voorkomen dat de snelkoppeling wordt opengezogen door de zuigkracht van de pomp.

Ik heb het een keer zien gebeuren bij een clubgenoot dus voor mij is het “better safe then sorry”

Maiden doen we lekker op Deelen zodra het weer mag.

Voorlopige CG Check gedaan! [emoji3581]

Gewicht is OK, 11 kg met een volledige UAT.
Links en rechts zijn mooi gelijk.

Locatie van de batterij bepaald, nu de houder ervoor te maken. Ik probeer hem zo licht mogelijk maken en de batterij iets verder naar achteren plaatsen om het gewicht van de houder te compenseren.

68cf983ab4b0f2eb97978f7613d34772.jpg


4cf7ac433762044076dd46cddd7767ea.jpg
3c13e0e278e0b260d8e03f4783118625.jpg
5da5b77458becdf77accfc61d8ccedd9.jpg
 
Open gezogen? Dan was die defect. De onderdruk is laag en die sluitingen sluiten enorm goed. Ik vertrouw die 200%
 
Open gezogen? Dan was die defect. De onderdruk is laag en die sluitingen sluiten enorm goed. Ik vertrouw die 200%
En ben af en toe best wel een prutser vergeet nog weleens wat.
Bij de eerste keer testdraaien had ik het dopje van de ontluchting er niet afgehaald en maar goed ook.
Tank was dus niet 100% dicht met als resultaat een houten vliegtuig vol met diesel.
Maar aan andere kant wist ik ook dat het niet goed zat.
Anders was ik misschien wel gaan vliegen met alle gevolgen van dien.
Een week later een dikkere O ring bij de Wildkamp opgehaald en toen een geslaagde maiden gedaan.
Dus zie het inderdaad wel voor me de extra kraan vergeet ik toch maar als het echt aan te bevelen is dan doe ik het alsnog.
Maar laat het voorlopig zo denk ik.
 
Hey Arjan,

Ik zet er een ball valve tussen om te voorkomen dat de snelkoppeling wordt opengezogen door de zuigkracht van de pomp.

Ik heb het een keer zien gebeuren bij een clubgenoot dus voor mij is het “better safe then sorry”

Maiden doen we lekker op Deelen zodra het weer mag.

Voorlopige CG Check gedaan! [emoji3581]

Gewicht is OK, 11 kg met een volledige UAT.
Links en rechts zijn mooi gelijk.

Locatie van de batterij bepaald, nu de houder ervoor te maken. Ik probeer hem zo licht mogelijk maken en de batterij iets verder naar achteren plaatsen om het gewicht van de houder te compenseren.

68cf983ab4b0f2eb97978f7613d34772.jpg


4cf7ac433762044076dd46cddd7767ea.jpg
3c13e0e278e0b260d8e03f4783118625.jpg
5da5b77458becdf77accfc61d8ccedd9.jpg
Dus bijna 1 op 1 dat zal lekker gaan straks.
Op Deelen heb je natuurlijk alle ruimte en ook geen pottenkijkers.
 
Back
Top