chassis afstelling voor betere wegligging (1:10)

hallo, ik rijdt op een grote parkeerplaats met een 1:10 tr-4w van CEN.
mar ik wil graag de wegligging verbeteren maar weet niet goed hoe dat moet :oops: . weten jullie nog tips?

want bijv. als ik stuur van links naar rechts dan gaat de auto spinnen en als ik vol gas rijdt dan is hij erg moeilijk recht te houden.

meot bijv. over of onderstuur hebben. of is het makkelijker sturen en heb je een betere wegligging als de wielen een beetje naar binnen of naar buiten staan? geef me alsjeblieft een paar tips en trucs.

alvast bedankt. :lol:

ik heb voor hardere veren dan achter. Dit geeft meer stuur en een beter weggedrag. Ook moet je er voor zorgen dat je achter altijd zachtere banden erop hebt liggen dan voor anders wil de achterkant te veel in de slip raken wat niet meer tegen te sturen is. je kunt ook een beetje met camber werken bij mijn eigen auto heb ik voor -2 negatief en achter -2.5 negatief. Als je over de mogelijkheid beschikt kun je ook nog met caster werken dit geeft heel veel verschil in het weggedrag. Als je het niet zo snel weet kun je ook nog een beetje op het internet kijken voor een setup. Blijf wel altijd in je hoofd houden dat de smaken verschillen. Sommige mensen hebben liever meer stuur en andere vinden een bijna onderstuurde auto lekker rijden.

Bij 4wd is het tevens van belang dat het verschil in diameter van je banden ook heel veel doet....

in verhouding te grote voorbanden geeft onderstuur, terwijl te grote achterbanden ervoor zal zorgen dat je auto overstuur heeft (en dus spint)...

Om hem rechtuit te laten rijden bij volgas dien je iets uitspoor op de voorwielen te hebben, 0.5 graden per wiel naar buiten........

hoe meet je dit?, daar heb je afstel bankjes voor, maar gokken kan ook.......

toespoor is als je voorwielen aan de voorkant naar elkaar toewijzen (in een V vorm naar de voorbumper)

uitspoor is andersom
over het algemeen word een auto met toespoor wat stabieler rechtuit

probeer anders eens een goede set banden, bv foams, dat scheelt heel veel!

dus mijn auto kan beter wat toespoor hebben?

en weet je ook nog een tip voor als ik naar links en gelijk weer naar rechts stuur dat dan de auto goede wegligging blijft hebben en niet gaan slipppen?

een 4wd auto kan beter uitspoor aan de voorkant hebben, omdat toespoor onderstuur geeft......

dat ie gaat slippen als je je stuur van links naar rechts gooit, kan zijn door verkeerde banden, of banden diameter, of afstelling, maar vergeet niet, als op een parkeerplaats rijdt is het vaak stoffig, en zelfs dan zal mijn goed afgestelde auto het ook niet goed doen......

Achter sowieso toespoor, ongeveer 1.5 tot 2 graden moeten wel genoeg zijn denk ik. Toespoor aan de voorkant stabieliseert de auto, uitspoor geeft iets meer stuur de bocht in. Jij kan dus beter een beetje toespoor gebruiken.

Greetz.

Bartje

Weet je wat, je hebt weer genoeg tips gehad, probeer het eens.....

toespoor en uitspoor.......

Even algemeen

Toespoor : de wielen staan in de rijrichting naar elkaar toe

Uitspoor : de wielen staan in de rijrichting van elkaar af

Camber : vertikale hoek tussen hartlijn van het wiel en de vertikale lijn (loodrecht op de grond)

Caster : hoek tussen de vertikale lijn (loodrecht op de grond) en de lijn (van opzij bekeken) door het bovenste en onderste draaipunt van je aslichaam.

Toevoeging...

Overstuur: achterkant "breekt uit"

Onderstuur: voorkant "glijdt over de voorwielen de bocht uit"

einde toevoeging

Als je auto gaat spinnen bij het snel optrekken kan overigens ook nog aan allerlei andere zaken liggen

kromme bodemplaat
lekke schokdemper
geen of te dun vet in de diff's
en uiteraard verkeerde afstellingen

Is het een bouwdoos geweest of een kant en klare auto? --> Bouwdoos? --> alles terugzetten zoals het in de bouwtekening vermeld is en dan kijken hoe de auto zich gedraagt

bedankt kyosho T5 het was een RTR en het is dus de TR4 van CEN. 1:10 kun jij dan wat goede afstellingen geven. bijv toespoor of uist uitspoor voor. enz. enz. ik wil graag een goede tot perfecte wegligging. (ik ben nog een beginner)

alvast bedankt

rc auto tr-4w zei:
bedankt kyosho T5 het was een RTR en het is dus de TR4 van CEN. 1:10 kun jij dan wat goede afstellingen geven. bijv toespoor of uist uitspoor voor. enz. enz. ik wil graag een goede tot perfecte wegligging. (ik ben nog een beginner)

alvast bedankt

Het is niet zo makkelijk te zeggen of je toespoor of uitspoor nodig hebt aan de voorkant dat zul je toch moeten proberen. Je kan zoals eerder gezegd het beste eerst je schokbrekers en differentieelen controleren.
en als je dan je wegligging wilt verbeteren moet je toch beginnen bij de banden, deze vormen toch de basis. Foam banden van 37 of 40 shore moeten een goede basis zijn. Dan als basis ongeveer 2 graden camber rondom. Ik weet niet of je ook de caster af kan stellen bij die Cen, maar als dat kan kan je het beste een stuk meer caster doen, daar wordt de auto een stuk stabieler door, je verliest wel wat stuur daarmee.

Bij overstuur kan je dikkere olie in je achterdiff doen dan voor, bij onderstuur geldt het omgekeerde.

Wat meer camber kan ook meer grip geven. En meer toespoor achter geeft de auto meer grip achter.

Zachtere veren maakt de auto ook wat minder direct en zenuwachtig een geeft een beetje meer grip.

greetz.

Bartje.

Camber is dat de wielen in een omgekeerde V naar boven staan. Bij jouw auto zal 'ie er van achteren ongeveer zo uit zien:

|---|

Als je camber instelt ziet 'ie er zo uit:
/---\

Met een paar graden camber heb je (afhankelijk van de vering) vaak een betere grip omdat de band bij het bochtenwerk platter op het circuit staat.

Om het nog moeilijker te maken: Een anti-roll bar (swaybar, stabi) voor geeft je achter ook meer grip. En afgaande op je beschrijving van links en rechts sturen denk ik dat het rollen (naar links en rechts overhellen in een bocht) van de body van je auto ook wel meespeelt. Als je kijkt naar de verschillen tussen een wedstrijdwagen en jouw auto zal je opvallen dat die stabilisatoren extra hebben, en een veel stuggere vering. Dit zorgt op een circuit voor een betere wegligging. Op een parkeerplaats maakt het de auto nerveus en stuiterig....

Back