Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

[mod]
Verwijdert, hier hebben we de te koop forum deel voor...
[/mod]
Heb u een pb gestuurd, met dezelfde tekst mocht u hier niet meer komen om het te lezen, Emil

Laatst bewerkt door een moderator:
De Floater Jet word geleverd met een 20A regelaar zou het model (iets) sneller gaan als ik er een 25A regelaar opzet omdat ik die nog heb liggen?

Dat maakt niets uit hoor, een zwaardere regelaar kan geen kwaad maar maakt de kist niet sneller.
20 amp is al vrij ruim, de Clouds fly trekt als ik het mij goed herinner maar 15 amp statisch (dus thuis op de werkbank) en zal in de lucht dus maar iets van 12 amp trekken bij volgas op snelheid (dan heeft de prop minder weerstand omdat het vliegtuig vooruit gaat).

En in feite vlieg ik bijna nooit volgas, de clouds fly vliegt het lekkerste met halfgas.

Groeten Willem

Ah oke was te verwachten. We vliegen nu met 3s 1300mah 20C ik had nog een 3s 1300mah 15c liggen en dat is zo goed te merken dat een 15c echt langzamer gaat dan de 20c! Er zijn 2200mah 3s onderweg staan alleen al 8 dagen op pending cumstom insepction daarna kunnen we dus veel langer vliegen en kan het contra gewicht ook uit de neus die nu wel nodig is met een 1300mah lipo.

Een 3S 1300Mah 15C zou in theorie dus 15 x 1,3 = 19,5 amp kunnen leveren, dus genoeg.
Zelf vlieg ik met 3S 2000Mah 10C dus ongeveer gelijk (20 amp maximaal).
Wat blijkt nu, ik heb ook gemerkt dat ik in Januari veel minder power had als in september!
Blijkbaar komen de Lipo's bij lagere temperaturen niet aan hun capaciteit.
Ik denk dat in sept de accu temperatuur 30 graden was en in jan rond 0 graden.
Ik heb de laatste maand niet buiten gevlogen, maar ik wil de volgende keer gaan testen met:
1) ongebruikte Lipo bewaren in mijn broekzak.
2) Koelopening in de neus afplakken met stukje plakband. (bij een easystar is de accu ook niet gekoeld)
Op die manier hoop ik de Lipo rond de 20 graden te houden.
Kun je ook eens proberen.

Groeten Willem

Met veel dank aan dit topic en de hulp van willemvdm en Rikkie_V is mijn eerste vliegtuig, de Clouds Fly aka AXN Floater vliegklaar.

Nu nog wachten op mooi weer, of iig weinig wind, maar dat zit nog niet zo mee :-D ondertussen maar veel oefenen op de sim. Vlieg al wel n tijdje met helicopters, dus ben benieuwd naar t fixed wing vliegen!

Patriek

Vanmiddag mn Clouds Fly gemaidened!

Een evaren vlieger op de vliegclub heeft m naar veilige hoogte gevlogen en geland (windkracht 3) en ik heb de tien minuten er tussenin van genoten.

Heel anders als (schaal)helivliegen, veeeel hoger dan ik gewend ben en de kist was merendeels een schaduw (zwart) van onder tegen de lichte lucht. Tegen de wind in relaxt tuffen, wind mee ging ie als een speer.

Weet waar ik aan moet werken, kon t in RealFlight goed simuleren vanavond, veel verder oefenen maar!

Nice going :p

Gefeliciteerd Patriek!

Ik ben blij dat je Clouds Fly goed vliegt.
Het is inderdaad beter om eerst wat samen met een ervaren vlieger de eerste vluchten te maken.
Tegen een wit/grijze lucht is de kist moeilijker te zien als bij helder zonnig weer.
Als je wat ervaring hebt zul je zien dat deze kist ook makkelijk start en land bij windkracht 3.
(bij de start vliegt hij zo uit je hand weg en bij de landing is de grondsnelheid dan erg laag.)
Maar ermee leren vliegen gaat het beste bij weinig wind, maar dat weet je natuurlijk al van je heli.

Groeten Willem

Ik heb de 2 HK bommen op me Swift Maxi gezet i.p.v. de de floaterjet en ze doen het! Ziet er echt heel cool uit in de lucht zo'n groot delta vliegtuig met 2 van die bommen eronder.

De eerste vlucht alleen met de 2 drop release systemen zonder bommen eronder en vloog goed met het extra gewicht, toen de bommen erin geklikt en het verbaasde me echt dat het nog zo goed vloog. Wel moet je meer gas geven in de lucht met het extra gewicht en de extra lucht weerstand maar prima te doen!

Ik weet wel zeker dat ze ook op de floaterjet kunnen 1 aan elke kant van de vleugel dicht bij de romp.

Mijn cockpit was defect, was hard geworden door de zon ( van vorig jaar) en toen ik hem laatst liet vallen brak er een stuk af.
Dus cockpit niet te lang in de hete zon laten liggen

hier kun je nieuwe bestellen (even een mail sturen naar hun) :www.jethobby.com.sg
2 cockpits voor 15,40 euro incl verzendkosten

Laatst bewerkt:
Arrow=Couds Fly

Was vandaag op de modelbeurs in Dortmund,
de Clouds fly gezien onder de naam Arrow van BMI
hij is exact hetzelfde alleen ietsje groter 140cm spanwijdte heeft, motor was van type CF2812/7 dit type kan ik nergens vinden maar volgens BMI is het een 2200kv motor,
ik zag alleen dat de motor mount een schuin vlak heeft , zodat die niet met vol gas zo naar beneden duikt.
zie : bmimodels

te koop € 90,50 bij Arrow 1400 brushless - 12630 by: BMI - rchellevoet.nl
of:
Arrow 1400 ARF BMI 12630 baugleich EasyStar - eBay, Sonstige, Elektroflugzeuge, RC-Modellbau, Modellbau. (Eindtijd 01-mei-10 16:48:20 CEST)

of incl GWS naro servo's voor € 88 bij:
Arrow ARF die ook alle reseveonderdelen levert : vleugels, romp, motor (met motormount) etc

Laatst bewerkt:
Als het goed is,
Dan ga ik me eerste rc vlucht meemaken(silverlit zooi niet meegeteld:D)
Morgen aan de leerling kabel,en mijn axn floater jet,
en dan kijken of realflight sim ook maar enigzins heeft geholpen.
Ga er zeker niet van uit dat het appeltje eitje wordt:D

Heb er wel errug veel zin in:)

En, hoe is t gegaan flightzone?

Ik vlieg vanaf afgelopen weekend solo! Een hele welkome afwisseling van heli's moet ik zeggen :)

Vanavond was ik alleen op t vliegveld, dus niemand om op terug te vallen. Best spannend in t begin, maar t ging prima! Wat zeg ik? Het ging heerlijk! Op 1/4 gas lekker lopen tuffen, tegen de wind in gas uit en 'zweven'. Maar heb de stoute schoenen aangetrokken en heb ook volgas keihard door de lucht gescheurd, heerlijk!

Ben afgelopen weekend ook een paar keer gecrashed (dumb thums! :-D ), maar niks ernstigs. De kist ziet er alleen niet meer helemaal nieuw meer uit ;) maar vliegt nog prima.

Vanavond ook weer heelhuids terug op de grond gezet, paar keer landingen geoefend, gaat steeds soepeler.

Toch heb ik schade opgelopen vanavond! Toen ik de kist, nota bene voor de deur thuis, uit mn handen op de grond liet vallen! Hahaha hoe lomp kun je zijn....

Nu zitten er een paar 'hakjes' in de trailing edge van een vleugel, daar maak ik me niet zo druk om, en is er een hoekje van het stabilo afgebroken... ongeveer ter grootte van het hoogteroer (het verlengde ervan, zeg maar)

Met welke lijm kan ik dat plakken? Met de meegeleverde lijm waarmee ik het kielvlak en stabilo ook heb gelijmd? Of hotglue? Epoxy? Liefst 1 van deze 3, CA heb ik niet en wil heel gauw weer de lucht in ;)

Graag ontvang ik jullie tips zodat ik dit correct kan repareren. Alvast bedankt!

Patriek

Hallo Patriek.

Over die reparatie:
Hotglue zou ik niet adviseren, voor een klein breukvlak gebruik je vaak teveel en als het te heet is kan het schuim smelten.
Ook wordt het snel een knoeiboel.

Epoxy werkt prima, maar de bijgeleverde lijm, een soort UHU-por is helemaal perfect.
Toch zal de reparatie een zwakke plek blijven.
Daarom adviseer ik om na het lijmen een dun koolstof staafje (zeg rond 2 mm) in de tip van het stabilo te prikken (tot een paar cm voorbij de breuk)
eerst een gaatje prikken, is het goed dan het staafje eruit, op lengte maken, insmeren met lijm en er weer insteken.
Heb je geen koolstof dan kan een sate prikker (eventueel dunner schaven) ook, dat is bamboe en erg sterk (maar niet zo sterk als carbon)

Succes Willem

Als Heli vlieger en Truggy rijder wil ik dit model gaan aanschaffen.
Al veel info o.a. uit dit draadje gehaald maar toch mis ik voor mij belangrijke informatie.
Goede laders heb ik alsook een Hitec 7 kanaals zender , verder moet ik dus alles aanschaffen , en wil dit dus ook bij onze Chinese vriend HK gaan doen.
Maar kan ik van iemand het juiste bestellijstje ontvangen als het gaat om :
Lipo's
Regelaar
Servotjes
evt. ontvanger 35
En alle broodnodige klein onderdelen.
Eventuele spareparts
Graag alles van goede kwaliteit.

Ik heb een hekel om na het bestellen er achter te komen dat ik weer iets ben vergeten als : lijm , magneetjes , verlengkabels voor iets of extra rubber ringetjes waar ik al wat over las.

Wie helpt deze arme sloeber , je doet mij er een enorm plezier mee !
:proost:

mwa kennelijk heb je er niet zoveel in verdiept anders wist je wel dat er al een motor, regelaar en servo's bij zitten...

Maar ik wil je wel helpen hoor

Lipo = Zippy 2200mah 3s (15c is voldoende)

Secondelijm van HK zelf die grote pot dus dat is echt super goede lijm! Heb er al veel rc auto banden en vliegtuigen mee belijmt en is echt goed spul. Neem dan de medium dikte

Accelerator voor de secondelijm

3mm carbon buis voor de elevator

magneetjes kan je doen voor de vleugels maar komt ook snel los, ik heb bij de 2 floater jets van ons gewoon de vleugels vast gelijmt.

Ontvanger 4 kanaals

Spareparts hoeft niet er zitten 2 props bij en gaan niet snel stuk ook zitten er extra O ringen bij voor de montage

Klittenband die blauwe van HK zelf vind ik echt super goed! Handig om alles vast te zetten

Dan heb je denk ik wel alles. Ook is een lipo balance aansluiting met JST-XH ook nodig voor de lader.

Bedankt MeX
Heb wel het plan om servotjes er bij te bestellen van een betere kwaliteit.
Ga volgende week e.e.a. bestellen , nogmaals bedankt voor info.

Andere aileron servo's is zeker het overwegen waard. Die er opzitten zijn aan de langzame kant, voor de rudder en elevator is dit niet direct nodig die zijn snel zat. HK heeft de floater jet een update gegeven toen ik me floater jet in elkaar zetten viel me op dat de servo snoeren de kleuren 'zwart-rood-wit' hebben en de wat oudere heeft 'bruin-oranje-rood' ook zit er nu dikker snoer op de regelaar.

Deze servo's zijn aan te raden HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo $2.99

Op de Zippy accu's zit geen Deans (wat ik dan gebruik voor model vliegen) maar volgens mij XT60 type stekkers dus eventueel wat stekkers mee bestellen als je geen XT60 wil gebruiken. Op de regelaar van floater jet zit namelijk wel Deans dus één van de twee moet je veranderen.

Back