De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Allereerst complimenten Wiggie!,gaat een mooi model worden!!!!

@Ad,bij mij exact zelfde verhaal met de foto's:confused:

Groeten,
Herman

@Ad,bij mij exact zelfde verhaal met de foto's:confused:

@wiggie
Sorry dat ik nog even doorga, maar gooi die posts met dat gezever over die foto's er straks maar gewoon uit, is tenslotte een verstoring van je mooie verslag, en dat wil ik niet op m'n geweten hebben.
Heb ik het overigens goed begrepen dat jij een 21,5 inch iMac gebruikt?

@Herman
Gebruik jij ook een iMac?

Het typische is dat Gerrald dit ook heeft, en die heeft een 27 inch iMac, en ik een 21,5 inch iMac.
Ik had daarnet het hele verhaal in het Help forum getypt, toen ik een fout maakte en m'n hele (nogal lange) verhaal weer kwijt was. Als ik het morgen nog een keer probeer kan ik misschien deze info gelijk meenemen.

Groet,

Ad

@Ad ; ik zie het absoluut niet als gezever hoor. Ik heb inderdaad ook een 21,5 inch MAC.
Bij het controleren van de originele bestanden kom ik er inderdaad achter dat deze nog in het 5 mp formaat staan ondanks de conversieopdracht in imageshack.
Heel apart allemaal.

Ach, zo houden we het wel spannend toch?

Zijn er nog mensen geïnteresseerd in een logo van Damen in AutoCAD getekend overigens?
Die van Smit is ook niet zo'n probleem

Heb het net zitten maken (5 minuutjes werk) en een mailtje is zo gedaan.

Reden dat ik het in AutoCAD heb zitten maken is het feit dat ik vanmiddag een aanbod kreeg die ik niet kan afslaan.

Al bij het begin van de bouw zit ik te puzzelen hoe ik het mooist de logo's van Smit, van Damen en de letters tbv IMO code en scheepsnaam kan maken. In het echt zijn dat "opgelegde" letters en cijfers.
Nu werkt een vriend van me bij een opleidingscentrum waar ze een laserplotter hebben staan.:p

Jullie snappen het al, dit gaat helemaal goed komen zo en ik ben ook weer een ervaring rijker.
Of het met PS gaat lukken weet ik niet, neem voor de zekerheid ook 0,3 mm printplaat mee, beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik heb er al helemaal zin in. Nu alleen nog alle teksten en cijfers tekenen.
Alleen typen gaat niet goed komen helaas.
Gelukkig heb ik veel foto's waar ik een heel eind mee kom.

Damen logo

Dan moet het er ongeveer zo uit gaan zien toch...dit is in schaal 1:50 trouwens, dat moet lukken in 1:25.

2-1.jpg

gr,

Tom

Ja dat is hem Tom.
In schaal 1:50 is het inderdaad helemaal gepriegel .
Met de hand gemaakt? Petje af hoor.

Jullie zullen wel denken,die doet niks meer...

Het tegendeel is waar gelukkig!

Allereerst, na 10 maanden, is de telefooncel nu definitief klaar, dat wil zeggen op het aansluiten van de elektronica na en nog een paar hele kleine dingen na.
Dat kan echter pas in een veel later stadium, wanneer de opbouw eronder klaar is.

Om de traditie van top-down bouwen in stand te houden ben ik daarom nu verder gegaan met het aankleden van de opbouw. De grove lijnen had ik vorig jaar al gemaakt en dat geeft meteen een leuke voorsprong ten opzichte van de telefooncel, je begint immers niet meer helemaal vanaf niets.

Als eerste hekwerk en trappen gemaakt. Hekwerk van messing en de trappen van 1,5 mm dik printplaat. In totaal 1600 gaatjes van 0,7 mm geboord tbv de traptreden. Het lijkt allemaal simpel maar een trapje is gewoon twee avonden werk bij elkaar. :???:Had je maar een vak moeten kiezen he?:???:

Daarna met de deuren verder gegaan en omdat ze open kunnen ook de binnenkant meegenomen, alles van 0,5 mm PS plaat.
Daarna de ventilatieroosters aan de achterzijde en nog wat deurtjes en luikjes.
En dan ben je ineens weer anderhalve maand verder;)

Zoals ik in mijn eerste post al meldde ben ik niet het type dat iedere wijziging documenteer dus wanneer jullie eventueel naar de WSD komen dit jaar, ze gaat mee dus dan lijkt me voldoende gelegenheid aanwezig om het zelf te komen bekijken als daar de behoefte toe is.

Aanstaande woensdag met de Laserplotter stoeien, zal wel wat foto's maken als dat gaat.

Hieronder de foto's, hopelijk nu voor iedereen in een normaal formaat zichtbaar dit keer.;)

img53554.jpg

panwiggie.jpg

img53518.jpg

img53627.jpg

img53532.jpg

img53526.jpg

img53543.jpg

img53501.jpg

img53599.jpg

Om aan te geven hoever ik ga met detailleren, met 1:25 kun je blijven bouwen, hier een onderdeel wat er op komt, kleiner ga ik niet, draad is 0,3 mm koperdraad van de wikkelingen van een elektromotortje gehaald. Wat het is hoef ik niet uit te leggen denk ik.

img536110.jpg

En hier nog twee plaatjes van het geheel tot nu toe. 't wordt al wat zo.

img53575.jpg

img535811.jpg

Voorlopig verder met de detaillering en daarna eerst het technische deel qua blusmonitoren gaan bedenken voordat de opbouw in de verf wordt gezet.
Heeeel misschien vaart de dame in juni op de WSD maar dat is nog niet geheel zeker te zeggen. Hangt een beetje van het bouwbudget af.

Tot zover maar weer...

Wiggie,

Met m'n mond open bekijk ik jouw draadje, zoals er hier op het forum nog wat heren zijn die de lat erg hoog leggen voor andere bouwers. dacht dat ik leuk wat kon knutselen maar na dit allemaal te zien is dat ook het goede woord...:puppydogeyes:

Het moet toch bijna beangstigend zijn om daar echt mee te gaan varen.

Grappig dat je dat zegt Jan. Ik heb bij jouw werk precies hetzelfde gevoel.

Ik moet zeggen dat ondanks het feit dat ik veel details kan laten zien het geheel toch echt wel robuust is. 1:25 is geen 1:50 wat dat betreft waar een railing wat sneller afbreekt e.d.

Ik twijfel echter nog wel heel erg over de blusmonitoren. Ervan uitgaande dat ik het nevelscherm redelijk op schaal kan nabootsen betekend dat automatisch dat de opbouw en telefooncel ook nat gaan worden. Kunnen ze wel tegen maar dat wegpoetsen van die watervlekken. hmmmmm.
Enneh, bedankt weer voor de complimenten, ik ga ervan naast mijn schoenen lopen.

Ik zou nog even de laserplotter laten zien Wat een G##l ding is dat zeg!

Het is dat ze maar 16.000 euro kosten, anders had ik er eentje gekocht :p

Alle letters voor de opbouw zijn nu uitgelaserd in karton en plastic.

Karton geeft het mooiste resultaat maar moet ik goed zien te impregneren, plastich heeft dat uiteraard niet nodig maar geeft vooral bij de hele kleine onderdelen wat smeltrandjes.

Snijdikte laser is 0,1 mm.

photomrt17144450.jpg

De laserplotter, gewoon als printer aan te sturen, je kan er ook mee graveren overigens.

photomrt17144528.jpg

In actie!!

photomrt17144556.jpg

En het resultaat! Papier is A4 formaat en het kleinste Damen logo is 4,5 mm hoog en helemaal perfect in detail uitgesneden.

Hoi Wiggie, impregneren met G4, wordt glashard en het karton zuigt zich helemaal vol !
Het valt me toch tegen dat je niet zelf zo'n printer aanschaft :rolling:

Waar of bij wie staat de Trotec?
Je had ook de teksten kunnen laten snijden uit hard pvc mbv een frees-snijtafel van Zund of Esko en je had helemaal niet hoeven te impregneren.

Back