Ik heb ineens de geest geloof ik.
Vanavond een begin gemaakt met de koppeling van de blusmonitoren en de romp.
Omdat ik geen lange slangen tussen de opbouw en de romp wil hebben had ik in een vroeg stadium al besloten dat er een soort van snelkoppeling moest komen. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat deze ontgrendelt moest kunnen worden van buitenaf.
Nu heb ik het geluk dat de blusmonitoren recht boven de deurtjes aan de voorzijde van de opbouw staan dus via de deuren kan ik eventueel bij.
De sleeplier aan de voorzijde maakt dat echter wel moeilijk.
Eerst ben ik wezen speuren in de kampeerhandel voor de snelkoppelingen die daar gebruikt worden voor gasleidingen. Deze waren erg lomp en bovendien erg duur (25 euro per stuk). Die vielen dus af.
Na verder speurwerk kwam ik op de site van de HMBC een artikel tegen waar ik wel wat mee kon.
Hier de site:
HMBC - tips en trucs
Had ik alleen het probleem van de O-ringen nog. Laatst liep ik bij de dumphandel (dat is trouwens ook een hobby van me, dingen kopen waarvan je bij binnenkomst in de winkel niet eens wist dat je ze nodig had

) en liep ik een assortiment O-ringen voor 1 euro tegen het lijf. Meteen meegenomen onder het mom van " je weet maar nooit" .
Met dit geheel vanavond de koppelingen gemaakt en ze werken perfect!
Hieronder de onderdelen en het resultaat.
De messingbuis vanuit de monitor is vergroot van 6 mm naar 6,4 mm omdat de O-ring dat ook is. Dit is gedaan door een buisje met buitendiameter 6,4 mm en binnendiamter 5,5 op te boren naar 6 mm en deze op de 6 mm buis te solderen.
De buitendiameter van de O-ring is 9,5 mm en buitendiameter van de koppeling is 12 mm, lengte is 29 mm maar zou nog een 6 mm korter kunnen. Zo is de geleiding naar de O-ringen echter beter met minder kans op beschadigingen. Ik heb trouwens twee O-ringen toegepast in plaats van een.
Lijkt me veiliger.
Misschien voor een ieder een inspiratie voor zijn of haar eigen model.
Zoals al eerder gezegd stort ik me de komende tijd wat meer op de technische kant van de zaak want de dame zal toch een keer het ruime sop moeten kiezen.