De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

In de modelbouwwinkel kun je die "buisjes" vinden in de profielbak.
Je hebt ze in een heel assortiment, ik heb hier een vb. buitendiameter 5mm, binnen 3mm. Deze profielen kun je mits een beetje op te warmen heel mooi plooien in alle richtingen. Wel opletten als je met een vlammetje werkt dat je het niet verbrand.

Van PVC? Ze moeten van binnen ook best groot zijn anders krijgt mijn pomp het water er niet door:( Dat had ik bij een te dun slangetje ook:-)

Gr. David

wiggie je hebt een pb;)

en gelijk een vraag voor mijn asd boot wat is handiger dat ik een totaal nieuwe opbouw maak of de huidige gebruiken met zijn rondingen???

ik heb inmiddels contact gezocht met smit dus misschien dat zij voor mijn loire ook nog wat kunnen doen.

Nou, ik ben er uit.
Het is niet de makkelijkste oplossing geworden maar wel een die en werkt en op schaal is.

Ik heb in PMMA (perspex) twee halve negatieven gefreesd, dit ingesmeerd met vaseline als loswas en er daarna glasvezelplamuur ingedaan aan beide helften.
Als "binnenbuis" heb ik een dikke enkeladerige kabel met een diameter van 4 mm gebruikt, volledig ingesmeerd met vaseline, die volledig omhuld in de glasvezel in de mal is meegenomen. Dan het geheel in de machineklem op druk laten uitharden en je trekt achteraf zo de kabel er weer uit. Ook de bochtjes lossen vrij makkelijk door de vaseline.

De negatieven van de enkele bocht, door 180 graden te maken heb je zeker 90 graden tot je beschikking met nog wat overruimte tbv het inlijmen:
img5373sl.jpg

img5374p.jpg

Na bewerking houdt je dan macaroni over.:D
img5366.jpg

Hieronder alvast wat plaatjes van de bouw van een van de twee blusmonitoren en nog een foto van de handrailing die langs de opbouw loopt.

img5367q.jpg

img5364dn.jpg

img5375y.jpg

img5377y.jpg

img5379t.jpg

img5382l.jpg

img5368xb.jpg

img5369o.jpg

img5372g.jpg

Binnenkort meer!

wat is handiger dat ik een totaal nieuwe opbouw maak of de huidige gebruiken met zijn rondingen???

Was ik bijna vergeten te antwoorden Jeroen.

Ik zou voor de zelfbouw gaan, maar ja, wie stel je de vraag?
Als je het aandurft houdt niets je tegen, mislukt het heb je altijd de opbouw die bij de set zit nog. En zelfs die kan je "scherper" krijgen op de hoeken door met glasvezelplamuur de randen aan te zetten en scherper te schuren.

Het is maar net wat je wilt. Iedere investering die je er nu in doet heb je nog een hele lange tijd plezier van. Als je iets bewust laat zie je dat ook nog een hele lange tijd natuurlijk.

Klaar!

Ze zijn klaar.

Waar ik vorige week nog door de bomen het bos niet zag heb ik nu twee blusmonitoren die op schaal zijn en functioneren.

Ben toch blij dat het geen standaard materiaal uit de handel is geworden.
Dit is toch veel leuker zo.

Tevens het verdeelpunt voor de slangaansluitingen gemaakt en twee omkeerrollen met basis. Deze worden nog vastgezet aan de opbouw nadat de zeeg van het dek er aan de onderzijde vanaf gehaald is zodat ze in een lijn ten opzichte van de opbouw komen te staan.

Als eerste de blusmonitoren. Het zijn er twee, beide identiek aan elkaar.
De diameter van de watervoerende leiding totaan de bochten is 6 mm, hierna stap ik over naar 4 mm in de bochten en de uitstroomopening is 3 mm. Zodoende hoop ik de uitstroomsnelheid zo hoog mogelijk te houden .
img5389a.jpg

img5390l.jpg

img5393.jpg

En hier de uitstroomopening.
img5392ae.jpg

Hier het verdeelpunt. Gemaakt uit polystyrol, messing staf 2 mm en 0,5 mm en houten kralen tbv de afsluiters.
img5388w.jpg

img5387e.jpg

img5384v.jpg

img5383vx.jpg

Als laatste de omkeerrollen, ook hier zijn er twee van, beide identiek aan elkaar. Gedraaid uit plexiglas en aangevuld met polystyrol.

img5394z.jpg

img5395d.jpg

Ik heb ineens de geest geloof ik.

Vanavond een begin gemaakt met de koppeling van de blusmonitoren en de romp.

Omdat ik geen lange slangen tussen de opbouw en de romp wil hebben had ik in een vroeg stadium al besloten dat er een soort van snelkoppeling moest komen. Het probleem waar ik tegenaan liep was dat deze ontgrendelt moest kunnen worden van buitenaf.
Nu heb ik het geluk dat de blusmonitoren recht boven de deurtjes aan de voorzijde van de opbouw staan dus via de deuren kan ik eventueel bij.
De sleeplier aan de voorzijde maakt dat echter wel moeilijk.

Eerst ben ik wezen speuren in de kampeerhandel voor de snelkoppelingen die daar gebruikt worden voor gasleidingen. Deze waren erg lomp en bovendien erg duur (25 euro per stuk). Die vielen dus af.
Na verder speurwerk kwam ik op de site van de HMBC een artikel tegen waar ik wel wat mee kon.
Hier de site: HMBC - tips en trucs

Had ik alleen het probleem van de O-ringen nog. Laatst liep ik bij de dumphandel (dat is trouwens ook een hobby van me, dingen kopen waarvan je bij binnenkomst in de winkel niet eens wist dat je ze nodig had:yes:) en liep ik een assortiment O-ringen voor 1 euro tegen het lijf. Meteen meegenomen onder het mom van " je weet maar nooit" .
Met dit geheel vanavond de koppelingen gemaakt en ze werken perfect!
Hieronder de onderdelen en het resultaat.

img5396lf.jpg

De messingbuis vanuit de monitor is vergroot van 6 mm naar 6,4 mm omdat de O-ring dat ook is. Dit is gedaan door een buisje met buitendiameter 6,4 mm en binnendiamter 5,5 op te boren naar 6 mm en deze op de 6 mm buis te solderen.
De buitendiameter van de O-ring is 9,5 mm en buitendiameter van de koppeling is 12 mm, lengte is 29 mm maar zou nog een 6 mm korter kunnen. Zo is de geleiding naar de O-ringen echter beter met minder kans op beschadigingen. Ik heb trouwens twee O-ringen toegepast in plaats van een.
Lijkt me veiliger.:)

Misschien voor een ieder een inspiratie voor zijn of haar eigen model.

Zoals al eerder gezegd stort ik me de komende tijd wat meer op de technische kant van de zaak want de dame zal toch een keer het ruime sop moeten kiezen.:yes:

Schitterend is nog licht uitgedrukt :D zit dit iedere keer weer met plezier en verbazing te lezen.

Die koppeling dat is heel mooi, daar kan ik nog wat van leren :)

Perfecte koppeling, ook met één O-ring trouwens.
Heb hem zelf al op een aantal modellen gebruikt.

zojuist om de een of andere reden pas dit draadje gevonden en gelijk in zijn geheel doorgelezen. Mijn complimenten voor je project tot zover.

In het begin van je verslag schrijf je dat je als basis 1:50 tekeningen hebt gebruikt. Nu ben ik benieuwd waar je deze vandaan hebt ?

Met betrekking tot je blusmonitor wellicht de volgende tip; Kijk en naar van mini hydrauliek je te bieden heeft op het gebied van slangen, koppelingen etc. Mocht je er meer over willen weten, mag je me wel een PB sturen.

Succes verder met je project, ik ben benieuwd naar de volgende updates :D

Beste MB6400,

Ik had het geluk van een medeforummer de tekening te kunnen gebruiken maar aangezien ik weet dat hij ze niet meer in zijn bezit heeft is die optie er niet meer.

De beste kans maak je met deze site:
Willkommen bei Manfred s Modellbau Seite
Daar verkopen ze de plannen voor de Smit Mersey en daar zijn mijn tekeningen ook op gebaseerd, deze is nagenoeg gelijk aan de Mississippi, Loire etc. Zeg maar de eerste generatie ASD3111 slepers.

Ik denk dat de € 26,50 die ze vragen voor de tekeningen niet teveel is, de foto's van het origineel zijn volgens mij wel goedkoper via Google.:yes:

Hey Wiggie,

volg dit draadje al een tijdje een beetje op de achtergrond, en moet eerlijk zeggen dat je geweldig werk levert!! Die oplossing voor de bouw van de bochten voor je monitoren ga ik onthouden, ik denk dat ik hiermee nu eindelijk de oplossing voor dit probleem gevonden heb!! Kan ik ook eens aan de slag met de bluskanonnen voor de Weser :D.

En dat verdeelpunt met die slangaansluitingen ziet er geweldig uit! Heb je daarvoor de juiste maat kralen kunnen vinden? Wel een creatieve oplossing, moet ik zeggen. Ik moest die gekke dingen zelf draaien :(.

Groetjes,
Björn

Hoi Wiggie,

bedankt voor de tip ! Ik ga ze zeker contacten. Voor dat geld is het altijd de moeite waard een een paar tekeningen te bestellen ;)

Groeten en succes met je project,
Marc

Back