Berrie
Vriend van modelbouwforum.nl
Eric R zei:Dat ziet er weer eens strak uit.
Dat lijkt op een foto al snel zo....
Eric R zei:Schema ziet er ook goed uit, nu ben ik zeer benieuwd naar de vleugel.
Eerst zijn nu de liggers voor de buitenvleugels aan de beurt. Daarbij ook de vleugelpennen. "De "PLOP" passing van de koolpennen wil ik naar een "plop" passing brengen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dan wil ik de schuimkern en ligger van het middenpaneel maken. Daarna kan de overgang tussen middenpaneel en buitenvleugels vloeiend gemaakt worden. het vacuumbaggen komt pas op het laatst als alle drie de kernen volledig gereed zijn.
Ik ben nog bezig met het uitkiezen van het schuim. Inmiddels heb ik goede (en enthousiaste) contacten gelegt. het zal er wel op uitdraaien dat ik een heel pak schuimplaten moet kopen. Maar misschien kan ik er wel wat verkopen via dit draadje?!
Eric R zei:Is de vezel netjes gesloten gebleven deze keer?
Je ziet nog steeds de structuur. Maar ik heb geprobeert je spuittips in de praktijk te brengen. In iedergeval voor de witte (laatste) laag. Die tip hield in dat je meerdere dunne lagen aanbrengt ipv minder dikke lagen. Eerlijk gezegt zie ik niet veel verbetering.
Eric R zei:en zie je de onderliggende koolstof nog?
Nee, dat zie je niet! Nou, ja, je ziet geen scherpe overgang. Natuurlijk zie je wel een strook carbon onder het kevlar zitten. Maar verder voel je geen enkele overgang.
De koolstrook (in het midden 40mm breed, het einde in een punt) heb ik ook middels de bakpapiermethode aangebracht. Met Bisonspuitlijm. Het nadeel bleek te zitten in het volgende. Het laagje spuitlijm wat je op het bakpapier spuit gaat als een filmpje op het carbon zitten. Dat verhinderd een goed doordrenken van de de koolvezels. Daarom gebuikte ik meer hars dan nodig om het zaakje goed in te soppen. Het bakpapier had een scheiding in het midden. Het carbon niet!!! Zo kon ik het bakpaier "met de haren mee" van het carbon trekken. Dit helpt erg om het netjes te houden! Het werkte al met al prima, al moet ik veel minder spuitlijm aanbrengen dan dat ik deed. Het plakbandje zit er met de bedoeling het bakpapier zonder gepeuter los te trekken. Dat werkte niet doordat het carbon te vast aan het bakpapier zat.

Ik ga eens kijken hoe vast de leadingedge strook zit met de bisonspuitlijm. Met de UHU lijm kwam die altijd een beetje los. Da's gevaarlijk. De strook kan dan tijdens het vacuumbaggen losglijden en een lelijke neus maken.....
Verder moet ik eens aan de slag met de V-mount. Dat is dat wipje waar het stabilo op komt. Dan is het wel makkelijk om te weten wat voor pushrods en hevelaansluiting je toe zou willen passen. maar daar ben ik nog niet over uit. Pushrods door de boom, of buiten de boom? Pas ik 2mm carbonstaven toe? Maar hoe maak je dan een goede roeraansluiting? Neem ik goeie pushrods? Ze moeten wel 1.4mtr lang zjin! Eens navragen wat EMC heeft. Hebben die pushrods geen last van uitzetting tengevolge van temperatuurswisselingen? Carbon heeft dat nauwelijks en dat waardeer ik enorm bij mijn huidige zwever. Carbonpushrod en digitale servo vindt ik een heerlijke combi!
Iemand een idee?
Tevens had ik graag een kunststof M4 bout met verzonken kop gehad om het stabilo op de V-mount te monteren. Maar de modelbouwwinkel waar ik laatst was had ze niet. En om nu speciaal op pad te gaan voor die stomme dingen... De V-mount is wel te maken zonder, maar toch.
Zo is er elke keer wat te zeuren..
Laatst bewerkt: