De bouw van een Supra

Eric R zei:
Dat ziet er weer eens strak uit.

Dat lijkt op een foto al snel zo....

Eric R zei:
Schema ziet er ook goed uit, nu ben ik zeer benieuwd naar de vleugel.

Eerst zijn nu de liggers voor de buitenvleugels aan de beurt. Daarbij ook de vleugelpennen. "De "PLOP" passing van de koolpennen wil ik naar een "plop" passing brengen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Dan wil ik de schuimkern en ligger van het middenpaneel maken. Daarna kan de overgang tussen middenpaneel en buitenvleugels vloeiend gemaakt worden. het vacuumbaggen komt pas op het laatst als alle drie de kernen volledig gereed zijn.

Ik ben nog bezig met het uitkiezen van het schuim. Inmiddels heb ik goede (en enthousiaste) contacten gelegt. het zal er wel op uitdraaien dat ik een heel pak schuimplaten moet kopen. Maar misschien kan ik er wel wat verkopen via dit draadje?!

Eric R zei:
Is de vezel netjes gesloten gebleven deze keer?

Je ziet nog steeds de structuur. Maar ik heb geprobeert je spuittips in de praktijk te brengen. In iedergeval voor de witte (laatste) laag. Die tip hield in dat je meerdere dunne lagen aanbrengt ipv minder dikke lagen. Eerlijk gezegt zie ik niet veel verbetering.

Eric R zei:
en zie je de onderliggende koolstof nog?

Nee, dat zie je niet! Nou, ja, je ziet geen scherpe overgang. Natuurlijk zie je wel een strook carbon onder het kevlar zitten. Maar verder voel je geen enkele overgang.

De koolstrook (in het midden 40mm breed, het einde in een punt) heb ik ook middels de bakpapiermethode aangebracht. Met Bisonspuitlijm. Het nadeel bleek te zitten in het volgende. Het laagje spuitlijm wat je op het bakpapier spuit gaat als een filmpje op het carbon zitten. Dat verhinderd een goed doordrenken van de de koolvezels. Daarom gebuikte ik meer hars dan nodig om het zaakje goed in te soppen. Het bakpapier had een scheiding in het midden. Het carbon niet!!! Zo kon ik het bakpaier "met de haren mee" van het carbon trekken. Dit helpt erg om het netjes te houden! Het werkte al met al prima, al moet ik veel minder spuitlijm aanbrengen dan dat ik deed. Het plakbandje zit er met de bedoeling het bakpapier zonder gepeuter los te trekken. Dat werkte niet doordat het carbon te vast aan het bakpapier zat.





Ik ga eens kijken hoe vast de leadingedge strook zit met de bisonspuitlijm. Met de UHU lijm kwam die altijd een beetje los. Da's gevaarlijk. De strook kan dan tijdens het vacuumbaggen losglijden en een lelijke neus maken.....

Verder moet ik eens aan de slag met de V-mount. Dat is dat wipje waar het stabilo op komt. Dan is het wel makkelijk om te weten wat voor pushrods en hevelaansluiting je toe zou willen passen. maar daar ben ik nog niet over uit. Pushrods door de boom, of buiten de boom? Pas ik 2mm carbonstaven toe? Maar hoe maak je dan een goede roeraansluiting? Neem ik goeie pushrods? Ze moeten wel 1.4mtr lang zjin! Eens navragen wat EMC heeft. Hebben die pushrods geen last van uitzetting tengevolge van temperatuurswisselingen? Carbon heeft dat nauwelijks en dat waardeer ik enorm bij mijn huidige zwever. Carbonpushrod en digitale servo vindt ik een heerlijke combi!

Iemand een idee?

Tevens had ik graag een kunststof M4 bout met verzonken kop gehad om het stabilo op de V-mount te monteren. Maar de modelbouwwinkel waar ik laatst was had ze niet. En om nu speciaal op pad te gaan voor die stomme dingen... De V-mount is wel te maken zonder, maar toch.

Zo is er elke keer wat te zeuren..
 
Laatst bewerkt:
Berrie zei:
Tevens had ik graag een kunststof M4 bout met verzonken kop gehad om het stabilo op de V-mount te monteren.
Hm.... neem een nylon bout met rechte kop, zet 'm in een boormachine (of een draaibank als je hebt) en draai de kop af tot-ie de gewenste vorm heeft?
Bart
 
Bart, da's een practisch idee! Ik dook net even mijn voorraadkist in om M4 te pakken. Heb ik ook niet. Wel M5 met schuine kop. Weegt 0.4 gram voor een lengte van 15mm. Dit gaat nergens mee over :oops:


Onderste caps heb ik net gelijmd aan de schuimkernen voor beide liggers buitenvleugels. Daar is circa 1.5 gram epoxy voor nodig. Jaja, op de kleintjes letten!
 
Zaterdag boorde ik het gat in het stabilo 10mm te ver naar achteren. Dus op het randje van het balsablok. Ik kan mezelf wel :hammer: :hammer: :(

oorzaak: een verschilletje op tekening. Ik had gewoon de tekening van het stabilo moeten gebruiken, maar gebruikte de tekening van het bovenaanzicht waar ook een rondje op staat aangegeven.

Ik weet nog niet of het stabilo zo bruikbaar is. Eerst maar verder met de bouw en op het einde kijken wat er aan puin geruimd moet worden.

Ik heb een soort planning gemaakt:
- Vandaag schuim bestellen
- Deze week, of volgende week, weer een bestelling EMC (ze hebben daar ook lange bowdenkabels)
- Voor de kerstvakantie 2x V-mount gereed.
- In de kerstvakantie aan de plug en mallen voor de romp verder werken.
- Voor de beurs Dortmund de Supra ruwbouw klaar 8O :?

Edit 2(a):

Schuim besteld: Jackodur 35-500
Linkg.

Hi-load 60 heeft een drukvastheid van 60 PSI circa 415Pa en een soortelijke massa van 36kg/m^3. Dat laat zicht vergelijken met andere schuimsoorten. Er blijken grofweg drie drukklasses te zijn. Highload 60 is dan de middelste van de 3. Ik kwam op Jackodur uit vanwege de eenvoudige mogelijkheid aan particulieren te leveren door de Firma Kelders. (Leverancier "Kelders" zit in Rotterdam. 010-4972966) Daar kreeg ik te horen dat de soortelijke massa >30Kg.m^3 betekend dat er minimaal 30kg materiaal gebruikt wordt en hooguit 10% meer. Samen met de gegeven druksterkte van 500Pa lijkt me dit ideaal. Zelfs al weegt het straks 40kg per kub zit er nog maar circa 25gram meer schuim in het middenpaneel.

Beetje jammer is alleen dat je een heel pak moet kopen. Genoeg voor zeker 4 supra's... Dus als er mensen zijn die een plaat willen overkopen laat het me weten! (E16,- per plaat van 1250*600*50mm)

Edit 3:

Ik heb de datasheet van Hiload 60 maar weet niet hoe die hier te plaatsen. Als iemand mij kan helpen voor degene die dat leuk vinden om in te zien?!
 
Berrie zei:
Aan de dikke kant heb ik een gat geboort en het draadeind met dikke secondenlijm vastgezet. Waar dit voor dient kom ik tzt nog op terug.

En de "tzt"is nu.

Dennis (nogmaals bedankt!) maakte een perfect passende bus met achter op een ring gelast. Daar steekt het draadeind door. Met een moer druk je zo de carbonpijp van de keu. Dat gaat echt perfect!!!
Voordat carbon om de keu gaat wikkel ik nog twee keer afplankband ter plaatse van waar ik de carbonkeu doorzaag. Dan zaak je niet zo snel in de keu. De doorgezaagde rand vormt dan een goed drukvlak voor de bus. Als de carbonpijp er eenmaal af is wordt hij definitief op lengte gemaakt. Voor de dikke zijde is dat zo gekozen dat het afplakband randje er afvalt.





Ook aan de liggers voor de tipvleugels is weer gewerkt.
Ik leg de twee caps die nog niet verlijmd zijn onder de schuimkern van de ligger. Dan kom je precies goed uit qua hoogte. En je zit niet te mieren met stroken tape zoals aangegeven in de Drelafile. Op de vleugelkernen plak je een strook kantoorplakband. Daar kan je beter op schuren dan op tesa schildertape merkte ik. Eerst met een scherp mes de eerste laag van de schuimkern snijden, dan de rest even bijwerken met een schuurlatje. Het lijkt moeilijker dan het is! Het lastigste aan dit verhaal is het exact pas maken van de joinerboxen. Ik was erg blij dat ik glashulzen gemaakt heb, en geen kevlar gebruikt heb. Op de foto's zie je dat de glashulzen geschuurd worden. Met kevlar was dat niet gelukt.








Ook aan de V-mount wordt gewerkt. Het is nog even spannend of er iets fatsoenlijks onder de tape en klemmen vandaan komt................

 
Laatst bewerkt:
Robert heeft het forum weer in de lucht. Geweldig!

We kunnen dus weer vrolijk lekker verder posten.

Wat kwam er uit de mallen?



Na wat zagen, natschuren en carbonsplinters verwijderen uit mijn vingers lag er een prachtige V-mount op tafel. Wel 6 gram zwaar. Dat beviel me niet.

Op RC-groups stelde ik de vraag hoe stevig zo'n V-mount nu eigenlijk gemaakt moet worden. Mark Drela gaf zijn data vrij en aan de hand daarvan maakte ik een tweede. Veel lichter (in % dan he...)



De volgende stap is het gereed maken van de tipliggers. De caps zijn de schuimkern gelijmd. De hoekjes van de ligger afgerond. vervolgens voorzien van glas. Over de hele ligger komt 1 laag 54grams glas onder 45°. Bij de joiner twee lagen extra en een kevlar draad. Die trek ik uit een restant kous van mijn vorige project. Je kan dit ook uit een doek trekken.

Over het aanbrengen van het glas het volgende. Een strook van 8cm breed glas snijden. deze op een gladde ondergrond leggen. Een zijde moet recht zijn. de andere zijde vastzetten met tape. De ligger topcap inspuiten met spuitlijm. Dan ligger op het glas lijmen, strak langs de net genoemde rand. Dan het glas inspuiten met lijm. Uiteraard zo licht mogelijk. Dan het glas om de ligger wikkelen. Doordat het glas vastgetaped kan je er wat aan trekken zodat het zo strak mogelijk om de ligger komt. De twee extra lagen op identieke wijze aanbrengen en een kevlar draadje niet vergeten.
Het glas heb ik met een kleine roller doorweekt met epoxy. Dan afgenomen met toiletpapier. Vervolgens ingewikkeld met abreissgewebe. Blij dat ik meer dan 100mtr. heb gekocht. ..Helaas brak ik, op minder dan een decimeter van de tip, een cap. (Volgende keer dus niet dunner dan twee lagen HM carbon gaan...) Een probleem zal het niet opleveren.

Ik woog de liggers nog even voor het inwikkelen met abreissgewebe, en de teller bleef net iets boven de 27 gram steken. Dat geeft hoop!

uiteindelijk verdwijnen de liggers in de vacuuumzak. Onder de zak weer de negatieve schaal. De bovenschaal op de zak + wat loodaccus. Het zou fijn zijn als de liggers recht worden... Nu weer 24 uur wachten.

Voor de rest, plaatjes zeggen meer dan woorden.











Het schuim is binnen!! Dat ging niet in een keer goed. Het bestelde schuim woog 42.6kg/m^3. Dat was zeker 10kg meer als op de datasheet stond en wat ik ook telefonisch besproken had. Gelukkig kon ik het pak ruilen en heb ik nu schuimn wat weer 33.3kg per m^3 weegt. Vergelijkbaar met het vorige schuim. Nu nog eens kijken of het net zo fijn te bewerken is.

Het schuim kocht ik bij de Firma Kelders dakbedekingsmaterialen in Rotterdam. Je kan daar zonder probleem als particulier kopen.
 
Laatst bewerkt:
De liggers zijn uit de zak. De linker ligger was in een keer goed. De rechter niet. Die was helaas getordeerd. Gelukkig kon het glaslaagje er gemakkelijk worden afgekrapt. Vervolgens het getordeerde deel overnieuw geglast en in de zak gestopt. deze keer was de ligger goed genoeg. Nog niet 100% recht. maar wel 99% en dus toepasbaar. Het gewicht is erg mooi, en ik ben er bijna bang van dat dit de belastingen straks aan kan....



Dan het inlijmen van de ligger in de schuimkern. Dat komt nogal krap. Ik gebruik PU lijm. Een rups in het midden van de zijkanten van de ligger moet genoeg zijn. Op de onderzijde van de ligger plak ik een stook tape waardoor de ligger iets naar boven komt. Zo hoop ik te voorkomen dat er iets van de ligger aan de onderzijde uitsteekt.
Met een lijmklemmetje op "rechts"druk ik de ligger zo dat het hoekje van de ligger niet boven de schuimkern uit kantelt.



Met stroken tape trek ik de schuimkernen tegen de ligger aan. Daar waar ik lokaal vermoed dat de ligger boven het schuim komt plak ik, dubbel, een stukje tape.



Bij de tip is het lastig uitlijnen. Ik ben dan ook benieuwd hoe dat eruit komt....



En dit zijn al mijn loodaccuus!
De onder en bovenschaal zijn voorzien van een strook goedkope paktape om te voorkomen dat de PU lijm die eventueel uittreed, aan de schalen hecht.

 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit probleem heb ik steeds met grotere panelen. De snijdraad lijkt zijn eigen leven te gaan leiden in het midden van grotere panelen. (En dan bedoel ik niet het normale achterlopen in het midden.)



Ik denk dat het komt omdat de draad niet strak genoeg zou staan. Redenen daarvan kunnen zijn: Voorspanning niet groot genoeg. Rek in de poten van de beugel te groot.
Ik zal de snijbeugel aan gaan passen voordat ik verder snij.

Heeft iemand van jullie dit lelijke snijbeeld wel eens gehad? Bij mijn vorige project had ik het ook. Maar toen heb niet veel veranderd. Maar er moet iets aan gedaan kunnen worden... Waarom gaan kortere kernen wel perfect en langere niet? Dat heeft toch met de lengte van de draad te maken. En dat weer waarschijnlijk met de spanning/rek in de draad. Je ziet ook dat het bij de snijmalzijde niet te zien is en dat de aantekening in het midden van het paneel het grootste effect te zien is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen flauw idee wat het is maar komt het niet gewoon door de lichtval dat het in het midden erger lijkt?
 
Is dit paneel de volle 80 cm Berrie?
Zo te zien loopt de draad maar weinig achter dus de voorspanning zou voldoende moeten zijn.

Ik heb dit ook meegemaakt. Mijn boeren-verstand verklaring:
De draad zoekt de weg van de minste weerstand en dat is niet altijd vlgs de mal. Het zal met kleine dichtheidsvariaties in het schuim te maken hebben. Het lijkt een soort heel laagfrequent 'zingen' van de draad.
De kracht nodig om de draad te laten afwijken is heel gering in het midden. De verticale afwijking is maar een fractie van een millimeter terwijl de draad bijna een cm achterloopt.

Ik maak om deze reden mijn panelen niet langer meer dan 50 cm, maar liever nog max 40.
Het is 1 of 2 mallen extra maken, maar ik ben ervan overtuigd dat het de nauwkeuriheid van het profiel ten goede komt.

nb: Je zou dan zelfs kunnen overwegen om de vleugel iets meer elliptisch te maken door de tussenmal een fractie groter te kiezen..... Wordt het toch een beetje eigen ontwerp;-)

Patrick
 
Patrick, fijn dat je het fenomeen kent! Ik heb een nieuwe kern gesneden. De 6mm ongelegeerd staal van mijn snijbeugel heb ik vervangen voor 6mm verenstaal. De spanning in de draad is nu wezenlijk hoger. Maar niet afdoende. Tenminste als je zeikerig kijkt. Deze kern, idd 800mm breed, is nu niet zo mooi zo als het zou kunnen zijn. Met licht kan je het erg goed zien. Dat maakt dat het erger lijkt dan het is, maar nog steeds vindt ik het niet goed. Om het profiel goed te krijgen moet er geschuurd worden. Geen best teken.

Ik ga voor een extra snijmal. Ik heb er geen zin in om een extra mal te maken, maar ja..... Zo blijven snijden breng ook niets.

Deze snijmal zal ik ook iets groter houden dan strikt noodzakelijk. Niet voor een nog betere elliptische liftverdeling (als dat winst had gebracht had Drela dat zeker al gedaan.) maar om te voorkomen dat dit paneel "hol" komt te staan. Wat ik bedoel. Stel, je neemt exact de theoretisch benodigde koorde in het midden van deze panelen. Dan zal, in het geval van het middelste paneel, deze koorde met een langzamere snelheid gesneden worden. Dat levert een snijverlies op waardoor de vleugel "hol" wordt.

Stukjes van 400mm zijn ook wat economischer uit het schuim te halen.
 
Laatst bewerkt:
Ha die Berrie,

Dit gaat weer een juweeltje worden zie ik...mooi om de vooruitgang op deze manier te kunnen meemaken...is weer heel andere koek dan mijn gestoei met ARF-jes..... ;)

Groeten,

Wilfred
 
Niet zo'n spannende foto vandaag. Alle delen voor het middenpaneel zijn gesneden. Ik ben blij dat ze klaar zijn. Vandaag was echt zo'n dag dat je beter in je bed had kunnen blijven. Uiteindelijk heb ik bijna twee schuimplaten nodig gehad wat met 3/4 plaat kan! Allemaal stomme dingen, inclusief de ribbels wat ik al eerder meldde, zorgden voor onnodig materiaalverlies.

Dit is weer zo'n moment dat ik wenstte postzegelverzamelaar te zijn..........

Maar goed. Het is gelukt. Vandaar even een foto om mezelf op te krikken.



Nu nog schuren, maar daar kan niet veel mee fout gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er strak uit nu Berrie!

Als deze kist straks z'n eerste bel pakt ben je die postzegelverzameling zo weer vergeten......:-)
 
Patrick, deze kernen voor het middenpaneel wegen 159.5gram voor het gladschuren. Volgens de Drela file is er 165gram gereserveerd.

Nog iets over het snijden van lange kernen. Van Hans kwam er een mailtje uit ZuidAfrika met de volgende tip:

Ik heb deze ervaring ook gehad maar na de volgende acties was het
> opgelost.
>
> 1) Snijdraad bij Amerikaans bedrijf gekocht (Tekoa) en kost slechts
> $4.95,--
> (2 gekocht 1 nog niet gebruikt)
> http://www.tekoa.com/hot-wire-c-5.html
> Deze draad heb ik nu al 2 jaar en heb er veel kernen mee gesneden. De
> draad
> wordt overal even heet, zet minimaal uit en geeft een super resulaat.
>
> 2) Snijsnelheid omlaag, dus minder hete draad.
>
> 3) Zo veel als mogenlijk spanning (trek) op de draad, ik gebruik 6mm veren
> van 28 cm lang en dat staat aardig bol (tegen blijvend vervormen aan).
>
> Ik heb kernen met een lengte van 1m gesneden, in het midden doorgesneden
> en perfect, geen afwijkingen.
 
De buitenvleugels zijn eigenlijk bijna klaar. De kernen zijn afgewerkt. Slecht de allerlaatste handelingen moeten nog gebeuren. Zoals de deukjes wegstomen en wat gaatjes dich smeren met light filler. ook nog even een afmetingcheck zodat links en rechts identiek van vorm zijn. (doordat een ligger ietsie krom was, heb ik de scharnierlijn moeten afschuren waardoor er een kleine vormverandering van het bovenaanzicht van de vleugel ontstond.)
De paneeltjes wegen voor het vacuumbaggen nog geen 73gram per stuk.

[edit]
Het afwerken van de liggers in de kernen gaf een klein probleempje. Als je een balsalat op de ligger lijmt, moet deze zwemmen in de epoxy. Ook moet het balsa niet van het allerlichtste soort zijn. Het eerste geeft problemen met de hechting. Als het balsa niet hect vormt het een soort blaasje. Je moet weten dat er maar een paar 10e mm blijft staan, dan is blaasvorming hinderlijk en zie je na het vacuumbaggen deukjes terug. Bij mijn eerste carbonvacuumbag vleugeldeel had ik dat fenomeen. Het zelfde krijg je als het balsa te zacht is.
[/edit]

Nu de kernen voor het middenpaneel gesneden zijn kan ik weer verder met de plug voor de romp. De vorm van de pylon, waar de vleugel op rust, is gemaakt door de kernen in de juiste hoek te plaatsen en een kwak polyesterplamuur er onder te proppen.





Hiermee is maximale pasgarantie gegarandeerd. Is de bedoeling....

Dan de aansluiting met de staartboom. De romp krijgt een "pijpje" mee waar de staartboom eenvoudigweg overheen geschoven wordt. Vastlijmen en klaar.

Om een beetje maatvast te zijn heb ik een aluminium eindschijfje op de plug gemaakt. deze krijgt nog een radius mee zodat er geen scherpe randen ontstaan. Ik denk dat scherpe randen alleen maar lastig zijn in de mallenbouw.
Het pijpje waar de staartboom overheen komt is bij de plug gewoon een stuk rondhout.

\




Volgende stappen zijn: Plug in de grondverf zetten en schuren totdat de vorm echt goed is.
Dan de plug in de glasmat en epoxy zetten. Dan schuren en eventueel nog een laagje epoxy erover en weer (nat) schuren. Dan zaag ik het deel van de plug af wat de schuifneus gaat worden. Dit deel wordt als eerste afgewerkt met een 2komponenten lak. Dat wordt weer gepolijst, zo is de bedoeling. Dan kan de negatieve malbouw beginnen voor de schuifneus. De servotray zal hier ook in deze negatieve mal gemaakt worden en aan het pylon deel van de plug gemaakt worden. Dan krijgt dit deel van de romp ook een zelfde behandeling als de nosecone alvorens hier een negatieve mal van gemaakt wordt. Pfff, het houdt je wel van de straat......
 
Laatst bewerkt:
...Dan de plug in de glasmat en epoxy zetten. Dan schuren en eventueel nog een laagje epoxy erover en weer (nat) schuren. Dan zaag ik het deel van de plug af wat de schuifneus gaat worden. Dit deel wordt als eerste afgewerkt met een 2komponenten lak. Dat wordt weer gepolijst... QUOTE]

Berrie,

Waarom zet je glasmat en epoxy over je houten plug? Je hebt hem dan toch al helemaal mooi in de vorm en glad geschuurd? Ga je met glasmat niet weer hobbels tgv het plooien van de mat introduceren? Wat is de functie van het glas?

Groeten en succes,

Ron
 
Back
Top