De bouw van een Supra

Ron, ik wil hem in het glas zetten om de plug stevig te krijgen. De plug bestaat uit meerdere lossen onderdelen. Ik ben bang voor barsten bij de overgang van de pylon naar de romp en de pylon naar de vleugelzitting. Om scheuren te voorkomen, als je de plug uit de negatieve mallen trekt, denk ik dat glas helpt de boel heel te houden. Ik weet niet of dit paranoide is van mij, maar ja.......... Wie het weet mag het zeggen. Ik speel op safe, al is het (veel) meer werk.
 
Ik ga binnenkort een bestellinkje plaatsen bij CST

http://www.cstsales.com/index.html

Ze hebben er verdraaid handige vacuumzakken (taai en veel dichter dan een zak die je zelf maakt van schildersfolie) + afsluitclips. Ook de eerder genoemde hotwire verkopen ze daar.

En het is helemaal niet duur.

Met de huidige dollarkoers is bestellen in Amerika bijna een daad van ontwikkelingshulp. Ik heb nog wel even een vraag uitstaan bij CST wat de shippings kosten zijn.

Is er iemand die iets wil hebben van CST? Ik wil het dan meebestellen. Als de verzendkosten voor indivudiele bestellen tenminste zo hoog zijn dat het irritant wordt in je eentje daar iets te bestellen. De bestelde zaken dan het liefst afhalen, anders komen er weer doorverzendkosten bij en zit ik avonden pakketten samen te stellen.
 
Als je gaat bestellen en de shippingkosten acceptabel zijn wil ik wel een snijdraadje.
En een deeltje verzendkosten natuurlijk.

Hot Wire Tekoa T370 0.018" 8 Ft.
TEKOA wire for foam cutting. Recommended for slow smooth accurate cuts. E906 $5.95
 
Staat genoteerd Arie.

Ik krijg alleen de mail terug van mijn systemadministrator met de volgende foutmelding:

There was a SMTP communication problem with the recipient's email
server. Please contact your system administrator.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?
 
De SMTP server is de server van de zender (jij dus).
Ik zou het gewoon nog een keer proberen. Als dat niet lukt, heeft jouw provider misschien nog een webmail-mogelijkheid. Als dat niet lukt zou ik de helpdesk van je provider bellen.

Leon
 
Wubbe, bedankt. Ik heb het een paar keer geprobeerd. Maar het wilde niet lukken. Inmiddels heeft mijn broer mij geholpen. "Mijn" server bleek op een zwarte lijst te staan of zoiets. Heb ik weer. Via een andere server is de mail nu verstuurd.
 
NAAR AANLEIDING VAN LIGGERBREUK IS GEBLEKEN DAT JE NIET OP DEZE WIJZE CAPSTRIPS MOET MAKEN. ZIE VERDER IN POST:

[43432] de-bouw-van-een-supra-19





thanks, Wubbe. En idd, we gaan weer on-topic.

Iedereen nog fijne feestdagen gewenst, en vast een goed nieuwjaar!

Ik heb uiteraard ook wat kerstvakantie, en voor zover ik deze, behalve de feestdagen, niet doorbreng met boven mijn boeken hangen (materiaalkunde, constructie en ontwerp) rommel ik weer verder aan de Supra.

Een nieuwe lijst (los van het maken van de rompmallen)

Spar middenpaneel
* mal maken voor het maken van de carbon caps.
* Aantal lagen en lengtes bepalen van de stroken carbon waarvan de ligger is samengesteld
* Stroken carbon uitsnijden en bekijken hoe ik zonder te gaan staan knoeien strak 22 stroken carbon netjes kan insoppen. De bouwhelling voor het middenpaneel staat met zijn 1.6mtr en 25cm breedte danig in de weg. Maar zonder gaat nu eenmaal niet.
* Boltbeam maken.
* Ligger de vleugelkernen snijden. Ook de flaps vrij snijden.
* NIET VERGETEN DE RUIMTE VOOR DE SERVOSNOEREN TE MAKEN. (dit heb ik vooral even tegen mezelf......)
* liggerkern van-> schuim + balsaverstevigingen maken en verlijmen met de caps.
* vleugelverbinding uitlijnen met de buitenpanelen.
* Ligger overtrekken met carbonkous + wat kevlardraden tpv de joiners, dan vacuumbaggen (moet eerst grotere vacuumzak maken)

Bij het maken van de sparcaps moet je op letten. De caps ligger erg strak onder de vleugelhuid. Hoe hoger, hoe stijver de vleugel en hoe lager de spanning in de caps onder buigbelasting. Maar de caps hebben niet overal dezelfde doorsnede. In het midden zijn ze het dikst. Aan het uiteinde het smalst. Bij het opbouwen van de caps moet je, om te voorkomen dat er een bult in het midden ontstaat, de onderste cap op de onderschaal en de bovenste cap op de bovenschaal bouwen.
Het is lastig te omschrijven. Onderstaande afbeelding maakt het misschien duidelijker. Een lengtedoorsnede van de ligger. De rode lijnen zijn zowel de buitencontouren, als de lijnen van de carboncaps. De cyankleurige lijnen worden gevormd door de opbouw van de carbonlagen. En daarmee de contouren van de caps aan de binnenkant van de ligger.



Voor de liefhebbers dan nog de verdeling die ik gemaakt heb voor de stroken UD HM carbon:



idem voor tipliggers:



(ik zou het pas overnemen als deze Supra zijn eerste lierstarts overleeft heeft....)

Doublers voor ailerons en flaps maken.
* uittekenen in Acad hoeveel carbon er "geprecured" wordt. Voldoende om 8 doublers uit te snijden, uitaard zo economisch mogelijk. Carbon = zwart goud.
* platen van hardboard uitsnijden waartussen de lap carbon in de vacuumzak mag uitharden.

Waarom precured doublers? Als eerste omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Als tweede omdat je de verstevigingen welke op en onder de ailerons en flaps, dan erg precies op de kern kan plaatsen. Dat is wel zo mooi.

Ik wil weer RDS toepassen om de flaps en ailerons aan te sturen. Met gebruik van materialen die ik al in huis heb. Het zal een mix worden van wat in de Drela files staat

http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/rdsf2.pdf

en wat ik eerder gemaakt heb aan de hand van de files van de Genie

Harley's Genie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk al die info, deze gek is zeer geïnteresseerd :rolleyes: en nee dit zijn niet de eerste twijfels die de kop opsteken.

Blijkbaar lijden toch vele wegen via de zelfde paden naar Rome was ook al via via op de pagina's van de Genie uitgekomen.
Ook al op de plannen van Orca. Ziet er me een vree leuke helling bak uit. Zoveel wensen zo weinig tijd.

Nog even over die mogelijke bestelling. Die sluitingen dat is gewoon goede dubbelzijdige tape ?Een Yard of 5 vacuumzak dan komen we misschien samen aan 10 lekker goedkoop. En dan de nodige sluitingen.

Doe jij maar een voorstel welke soort.

Greetz
 
Tim,

Ik ga voor de 18" nylon bagging tube. Gezien de prijs koop ik voor mezelf al minstens 10yd. Ik heb niet het idee dat vacuumbagging en zweefvliegen een bevlieging van mijzelf is, dus een voorraad is nooit weg....

Omdat je "tube" koopt heb je verder geen dubbelzijdigtapeachtige sealing nodig. Een clip aan kop en kont van de nylon tube werkt perfect. Dat zijn: Bagging Clip 20 inch length
Reusable mechanical seal, Designed to close the end of a 18" bagging tube.
Overigens moet je dan nog wel ff zelf een vacuumaansluiting aan de zak maken.

Dit dat ding bestaat uit een kunststof U en een kunststof stuk rond wat, samen met een laag nylon tube, in de U gedrukt wordt. Binnen een paar seconden heb je de nylon tube aan twee zijde vacuumdicht. Vooral voor grotere vleugeldelen is het ideaal dat de vacuumzak aan twee kanten open is!

Het beste plaatje wat ik van de clip heb:



CST wilde precies van me weten wat ik nodig dacht te hebben om de exacte shippingkosten te bepalen. Pakketgrote schijnt belangrijk te zijn...
 
Laatst bewerkt:
NAAR AANLEIDING VAN LIGGERBREUK IS GEBLEKEN DAT JE NIET OP DEZE WIJZE CAPSTRIPS MOET MAKEN. ZIE VERDER IN POST:

[43432] de-bouw-van-een-supra-19


heerlijk, vakantie. Dan kan je teminste een klapper maken.

Eerst een plaatje van de plug.



Hieristie met glas overtrokken. De stukken glas zijn onder 45° geknipt. de plug is licht ingespoten met spuitlijm. Vervolgens het glas aangebracht. Dat kan je dan netjes op je gemak doen. En dat het onder 45° zit helpt om het te vormen om de "zacht glooiende rondingen" van de plug.

T'is wel een berg werk, zo'n plug. En het eind is nog niet in zicht.

Hier een draadje over het afwerken van pluggen. Daar zijn mensen bezig met meer verstand van zaken dan ik.

Bouw LUPIN en EVO - Modelbouwforum.nl

Dan verder. Een van de caps voor de ligger van het middenpaneel is gereed.
Het proces in woord en beeld:

De mallen waarin de cap uit mag harden. Een 18mm rachel past tussen de 5*5mm grenen liggertjes welke lichtjes op een strook hardboard zijn gelijmd. Dit is overtrokken met een strook doorzichtige goedkope tape.

Deze mallen worden op de onderste schuimdelen gezet. Die liggen weer vast met dubbelzijdigtape op de bouwplanken. Onder de juiste hoek. De strepen op het schuim geven aan waar de verschillende stroken carbon komen.

Hier de stroken HM UD carbon. Deze zijnmet de plastic beschermzijde met wat tipjes prittstick op het rode plastic vast gezet. Het UD carbon wordt opgewikkeld met dit rode plastic verkocht. Zo kan ik dat mooi nog eens gebruiken. Doordat de stroken met een tipje prittstick vast zet, ben je in staat het geheel op te rollen en even terzijde te leggen. Anders is de werkbank gouw te klein. De lange stroken zijn toch 1.62mtr lang. Het prittsti zorgt er ook voor dat de stroken niet verplaatsen als je het zaakje met epoxy inrolt.


Als de stroken carbon in de mallen liggen is het een kwestie van aandrukken en wachten. Wel even goed uitrichten! je ziet een alumiumrei liggen tegen de grenen latten.

na het uitharden, ik wachtte nu twee dagen, moet je wel de grenenliggers wegbreken.

Dan kan je de cap, voorzichtig, los maken.

Het resultaat is een cap welke precies aan de afmetingen voldoet en nog geen 50 gram weegt. Dat is 10 gram lichter dan het streefgewicht. De bovenste cap voorzie ik dan straks ook maar van wat extra stroken carbon. To be sure....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha Berry,

misschien een idee om de lengte van je strengen te beperken.
bepaal de langste streng in de rechter vleugelhelft ( is normaal de 1/2 spanwijdte)
bepaal van de kortste streng in de linker vleugelhelft.
tel deze bij elkaar op en maak hier dan 1 streng van.

vervolgens bepaal je de een na langste streng in de rechter helft
bepaal de 2 na kortste streng in de linker helft
tel deze bij elkaar op en maakt hier weer 1 streng van.

etc etc

leg ze vervolgens in de juiste positie in de "mal"

het voordeel hiervan is dat je strengen gemiddeld " bijna " evenlang zijn " en dat je niet met strengen loopt te zeulen die de spanwijdte van je model hebben. ( voor hlg uitgegezonderd ;-) )

ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel....
 
Jeroen, ik begrijp je. Het is geen gek idee! Al moet ik wel zeggen dat de lengte van de stroken voor mij niet zo'n probleem was. Ik zat meer met het feit dat je ruimte moet hebben om de stroken in de soppen. En vervolgens, over het werkplekje waar je aan het soppen bent, de natte stroken in de mallen moet leggen. Dat werkt dus meer in de diepte van je werkbank. Ik ben niet erg groot, en dan sta je al snel buiten je macht te klungelen. Het bleek allemaal mee te vallen.

Iets anders. Ooit schijnt er in "bouwen en vliegen" een bouwserie te hebben gestaan over het maken van een kunststof zwever. Jij loopt al wat langer mee dan ik, vermoed ik zo, dus misschien kan je je die serie artikelen herinneren. Hoe werd in dat artikel beschreven hoe je een carboncap maakt? Ik heb verhalen gehoord over: eerst alle stroken opspannen, insoppen, afdrogen, laten harden onder verhoogde temperatuur. Dan de uitgeharde stroken opelkaar plakken met epoxy.

En ik sta nu op mijn gemakje alle stroken in de mal te proppen. Natuurlijk wel netjes glad en recht. Dan stomweg aandrukken en wachten maar.

Hoe doe jij dat? Misschien verschilt jouw manier van werken wel omdat je in negatieve mallen bouwt. Toch?
 
Laatst bewerkt:
Ha Berry,

Ik gebruik op dit moment nf24 strengen.
Ik heb op een plank spijkers geslagen met de afstanden die ik nodig heb ( dus ok die verdeling linker vleugel rechter vleugel. Dit moet ik wel met een vleugelmal uit 1 stuk 3.1 mtr)

Vervolgens span ik die nf 24 tussen de spijkers en sopt deze in.
Daarna het fijne werk. Het te veel er weer uithalen ;-)
vervolgens de strengen afknippen en STRAK in de mal leggen.

en dit een keertje of 50 herhalen.

daarna abrissgewebe erop met toiletpapier (nog niet gebruikt) en het geheel vacuum zuigen in de mal.

klaar is kees.

Beter zou zijn seperaat opbouwen, maar met zo'n lange vleugel is dat niet te doen, ook om dat de ligger taps is...
 
jeroen, ik zal geen flauwe grappen meer proberen te maken.

Zojuist heb ik de andere cap bevrijd van tussen de klemlatten en mal. Helaas zijn er droge plekken te zien. Als de schuimkern op de cap verlijmd wordt, zal dat doen met epoxy. Dan kan ik die plekken weer opknappen. Ik ben er niet zo blij mee... het geeft me weinig vertrouwen. het rottige van carbon in soppen is dat je niet goed ziet waar je gebleven bent met de epoxyroller. ik dacht toch echt dat ik alles goed te pakken had gehad. Naja, we zien wel..

Dan de plug. Naar aanleiding van tips via het draadje in het HLG/DLG subforum heb ik de plug met spuitplamuur behandeld. Daarna met korrel 400 natgeschuurd. Dat laatste gaat perfect! In combinatie met de spuitplamuur wordt de afwerking echt super. Het nadeel was alleen dat de achterzijde water opzoog, en zo sterk uitzette dat meerdere lagen 50grams glas gewoon doorscheurde!!






Ik kan dus daar weer van vooraf aan beginnen. Echter zal ik daar straks niet meer nat gaan schuren. Het is ook niet zinvol, het is maar het deel waar de carbonboom op gelijmd gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Het is nu tijd geworden om de ligger van het middenpaneel te gaan maken. Hiervoor is de schuimkern eerst aan stukken gesneden. De flaps, het randje schuim voor in de roerspleet (hier wel stevig genoeg om direct te gebruiken) en de liggerkern.

De liggerkern heb ik afgetekend op de onderzijde van de vleugelkernen. De onderzijde is tenslotte het vlakste deel van de vleugel. Nadat de plaats van de ligger was afgetekend is de kern met behulp van het mesblok langs een rechte lat uitgesneden. Ik moet zeggen dat de tweedelige bouwhelling zeer practisch is! je kan zowel binnenhoeks, als buitenhoeks werken door naar keuze de hoge of lage zijde tegen elkaar te zetten.



De passing van de vleugelverbinding is een waanzinnig nauwkeurige onderneming. Eerst maar een schetsje om te kijken hoe je uitkomt met maatvoering. Er is onder en boven 0.2mm speling aangehouden. Dan rekening voor twee lagen carbonkous. (de tweede laag slechts over de lengte van de vleugelpen) Ook is een beetje ruimte gereserveerd voor een draadje kevlar. Dan nog .5mm voor de cap zelf.

Hier merk je de invloed van de materiaalkeuze. De carbonkous is duidelijk dikker dan de glaswikkeling. Het hier te gebruiken glas is 0.7mm dik. Drie wikkelingen bij de verbinding maakt 0.21mm. Uitvoering met de carbon kous is dus 0.19mm dikker (2*0.2mm). Je kunt je afvragen of de tweede laag carbon nodig is bij de vleugelpennen.



Vervolgens passen, meten, uitvullen onder de cap eventueel schuren en weer van vooraf aan beginnen. Nog eens meten en controleren. Dan pas lijmen. Maar dan is het meest kritische wel gedaan.



 
Laatst bewerkt:
Groeit langzaam en mooi Berrie!

Ik las de aantekeningen van Drela nog eens door en stuitte op het volgende:

"'"I should point out that Hi-load 60 or Spyder are barely adequate for a spar core. Softer foams are not. If using lighter foam, it's also sufficient to use balsa only on the spar sides, since that's where the glass wrap is applying its load. For example, a 3/4" wide spar could have a light foam core 1/2" wide, with 1/8" endgrain balsa sides. The bond between the foam and balsa is unstressed, and could be made with 3M-77. Seems easier than a solid balsa spar core.""

Het nu door jou gebruikte foam, met 300 kPa, is zachter dan Hi-load 60....

Waarschijnlijk heb je hier wel over nagedacht, maar ik wou je er toch even op wijzen..

Groet!!
 
Dit is dus ook zo'n project waar ik helemaal gek van wordt.....

???? Hoezo!
Naar mijn mening de mooiste vorm van modelbouw.
Een absolute topkist helemaal zelf bouwen. De kick tijdens/na de eerste (succesvolle) vlucht laat zich met niets vergelijken.
ps: Nog mooier is eigen ontwerp maarja.....een Supra overtreffen.....?!
 
Back
Top