NAAR AANLEIDING VAN LIGGERBREUK IS GEBLEKEN DAT JE NIET OP DEZE WIJZE CAPSTRIPS MOET MAKEN. ZIE VERDER IN POST:
[43432] de-bouw-van-een-supra-19
thanks, Wubbe. En idd, we gaan weer on-topic.
Iedereen nog fijne feestdagen gewenst, en vast een goed nieuwjaar!
Ik heb uiteraard ook wat kerstvakantie, en voor zover ik deze, behalve de feestdagen, niet doorbreng met boven mijn boeken hangen (materiaalkunde, constructie en ontwerp) rommel ik weer verder aan de Supra.
Een nieuwe lijst (los van het maken van de rompmallen)
Spar middenpaneel
* mal maken voor het maken van de carbon caps.
* Aantal lagen en lengtes bepalen van de stroken carbon waarvan de ligger is samengesteld
* Stroken carbon uitsnijden en bekijken hoe ik zonder te gaan staan knoeien strak 22 stroken carbon netjes kan insoppen. De bouwhelling voor het middenpaneel staat met zijn 1.6mtr en 25cm breedte danig in de weg. Maar zonder gaat nu eenmaal niet.
* Boltbeam maken.
* Ligger de vleugelkernen snijden. Ook de flaps vrij snijden.
* NIET VERGETEN DE RUIMTE VOOR DE SERVOSNOEREN TE MAKEN. (dit heb ik vooral even tegen mezelf......)
* liggerkern van-> schuim + balsaverstevigingen maken en verlijmen met de caps.
* vleugelverbinding uitlijnen met de buitenpanelen.
* Ligger overtrekken met carbonkous + wat kevlardraden tpv de joiners, dan vacuumbaggen (moet eerst grotere vacuumzak maken)
Bij het maken van de sparcaps moet je op letten. De caps ligger erg strak onder de vleugelhuid. Hoe hoger, hoe stijver de vleugel en hoe lager de spanning in de caps onder buigbelasting. Maar de caps hebben niet overal dezelfde doorsnede. In het midden zijn ze het dikst. Aan het uiteinde het smalst. Bij het opbouwen van de caps moet je, om te voorkomen dat er een bult in het midden ontstaat, de onderste cap op de onderschaal en de bovenste cap op de bovenschaal bouwen.
Het is lastig te omschrijven. Onderstaande afbeelding maakt het misschien duidelijker. Een lengtedoorsnede van de ligger. De rode lijnen zijn zowel de buitencontouren, als de lijnen van de carboncaps. De cyankleurige lijnen worden gevormd door de opbouw van de carbonlagen. En daarmee de contouren van de caps aan de binnenkant van de ligger.
Voor de liefhebbers dan nog de verdeling die ik gemaakt heb voor de stroken UD HM carbon:
idem voor tipliggers:
(ik zou het pas overnemen als deze Supra zijn eerste lierstarts overleeft heeft....)
Doublers voor ailerons en flaps maken.
* uittekenen in Acad hoeveel carbon er "geprecured" wordt. Voldoende om 8 doublers uit te snijden, uitaard zo economisch mogelijk. Carbon = zwart goud.
* platen van hardboard uitsnijden waartussen de lap carbon in de vacuumzak mag uitharden.
Waarom precured doublers? Als eerste omdat ik dat nog nooit gedaan heb. Als tweede omdat je de verstevigingen welke op en onder de ailerons en flaps, dan erg precies op de kern kan plaatsen. Dat is wel zo mooi.
Ik wil weer RDS toepassen om de flaps en ailerons aan te sturen. Met gebruik van materialen die ik al in huis heb. Het zal een mix worden van wat in de Drela files staat
http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/rdsf2.pdf
en wat ik eerder gemaakt heb aan de hand van de files van de Genie
Harley's Genie