Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Bedankt Jaap!

Voor/achterlijstjes geplakt met epoxy en afgeschuurd, jammer van de oude lak.....je moet wat......
Volgende stap is servo aansluiting maken en scharniertjes aanbrengen.

P1070007.JPG

....gaat effe niet zo snel, ben ook met andere dingen bezig.....kén nie alles tegelijk......bekend probleem volgens mij.... :hammer:

Groet,
Gerald

Ik volg je draadje al behoorlijk lang. Al vanaf het eerste begin in RCJI. En vind dat je er mooi werk aflevert

Als je er in slaagt om de ailerons werkend te krijgen misschien dat dit dan straks als optie meegenomen gaat worden in de Avonds kit....

Je hebt tenslotte nog de hele winter om te bouwen. Het moet dus goed mogelijk zijn...... gelijk een stap verder. Neem dan ook de LE mee als je toch bezig bent...

Succes verder

Chris

Vannavond weer een klein beetje gedaan, scharnieren uitgemeten en aangeboord en de capstrips aangebracht.
Voor het rond schuren van de voorlijst is het belangrijk om enkele referenties te hebben alvorens je zomaar in de blinde weg een verkeerde radius schuurt. (....en wat er eenmaal af is........ :murder: ......kén er nie meer op.....)
Een handige manier is om, de balsa lijst eerst effe dunnetjes met grondverf te spuiten en daarna precies de middenlijn te tekenen. Zo kun je aardig zien wat je doet. Eerst twee hoeken van 45 graden schuren, daarna de radius af maken, op deze manier hou je het zaakje mooi symmetrisch en rond. (Ik ga hier ietsie dieper op in op navraag van enkelen)
Daarna de capstrips uitsnijden en opplakken. Nu het zaakje in elkaar schuiven en conroleren op vastlopen bij de roer-uitslag die hij straks gaat krijgen. Nu kun je goed zien waar de radius vastloopt maar je merkt het niet snel, het zachte balsa wordt relatief makelijk weg gedrukt. Als straks de afwerking er op zit kan het zaakje wel eens gaan knellen en dan gaat de servo rammelen wat weer stroom kost...., willen we natuurlijk niet hebben! Eenmaal klaar gebruik ik een stukje papier die over de gehele naad, links en rechts makelijk er door heen moet schuiven.

Roertje is nu klaar voor afwerking, kunnen we verder met het servo bakje/dragchute housing.

Schuren van radius met referentie lijntjes en grondverf:
P1090009.JPG

Het binnen bakkie met de "capstrips":
P1090011.JPG

Uitslag checken op eventueel vastlopen op capstrips.....roertje klaar zo....kunnen weer verder... :)
P1090012.JPG

Groetjes,
Gerald

woow wat mooi... Ik ben bezig met die dirty diana schaal 1/48... mooi ding hea...
Ik sta echt versteld van deze F16 die jij hebt gemaakt... mega vet!!

gr. launnie

Hoi Grerald, ik ben benieuwd hoe je die chute er achterin gaat wurmen. Ik loop ook al met de gedachte om dit te doen weet alleen nog niet hoe.
Heb de duct in de fik gehad tijdens een demootje. Oorzaak een losse aansluiting op de motor, was wel leuk voor het publiek (het was nl. indoor). Geen schade gelukkig.
Wat klinkt een turbine op volgas in een hal mooi!
Volg zeker je ontwikkelingen.
Gr. Peter Coers

Dag Peter, de ruimte voor de chute is relatief groot mits je de servo daar niet plaatst. Ik los dit op door de servo helemaal voor, bij de ecu tray te plaatsen, aansturing vindt dan plaats via 2 dunne pull kabeltjes, weegt niet zo veel. De servo zal zowel de chute uitschieten als later de chute loslaten door een beetje handig met hevel geometrie om te gaan. Moet eea nog maken, heb niet zo veel tijd de laatste tijd, hieronder een schetsje zoals ik het van plan ben:
P1210022.JPG

Zoals ik al zei, niet veel tijd.....afgelopen week bijna niets gedaan, daarvoor nog wel het volgende:

Rudder/kielvlak scharnier lijst voorzien van glasdoek/epoxy voor afwerking én sterkte:
P1120015.JPG

Rudder servobakje gemaakt, slot in de romp kielval behuizing voor extra sterkte:
P1160017.JPG

En het zaakje met epoxy vastgezet. Dit mechaniek is min of meer overgenomen van Philip, zoals je kunt zien kan het kielvlak nog steeds eenvoudig verwijderd worden zonder lastige rudder linkjes etc. Het rudder glijd gewoon in de stalen pen en zit daar speling vrij:
P1210021.JPG

Afgelopen tijd niet veel uitgevoerd, veel met werk bezig geweest........moet de hobby érgens van betalen........komende dagen effe niets te doen dus dan maar weer de hobbyschuur induiken, eindelijk! :banana:

Intussen wél eindelijk een pilootje gevonden voor m'n F16. Was al geruime tijd op zoek naar zo'n piloot van Blue Box Toys http://www.blueboxtoys.com/bbi2005/html/wallpaper/index.html , die maken prachtige spullen voor relatief interessante prijs (ongeveer 35 dollar), één nadeel: ze worden in beperkte oplage gemaakt. De fighter-pilot die ik zocht werd een paar jaar geleden gemaakt en waren vrij snel verkocht links en rechts, hoopjes speelgoedzaken afgezocht (vooral op het internet over de grens) maar niet veel geluk. Nu eindelijk wat gevonden, vroeg er redelijk veel voor, maar ja....moet hem toch hebben, hij is zo mooi!!!!!
P1290006.JPG

Moet helmpje nog een grijs kleurtje geven en daarna de rest van de cockpit bouwen; schietstoel, instrument paneel en zij-consoles.
Heb hem er alvast effe in gezet om tekijken......., zie nu dat de canopy wel gepoetst mag worden....... :lol:
P1290004.JPG

Zo, nu weer verder met schuren rudder/kielvlak.....

Groetjes,
Gerald

Gerald Rutten zei:
Was al geruime tijd op zoek naar zo'n piloot van Blue Box Toys
Ze zijn inderdaad griezelig natuurgetrouw gedetailleerd, heb er net een voor m'n spit binnengekregen, zeer, zeer mooi.
en inderdaad voor een zeer goede prijs/ kwaliteit verhouding,

groet van uit Bali

Frank

Back