Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Inderdaad mooie piloot,

Maar waar heb je hem vandaan als ik vragen mag. Ik heb ben er ook een aan het zoeken, ook voor in een avonds F-16.

Maar deze poppetjes zijn normaal 12 inch. Dit zou dus schaal 1:6 zijn.
En de avonds F-16 is schaal 1:6,8
Past het er dan wel goed in? of is het een beetje proppen.

Heeft Braeckman in Duitsland toevallig niet een liggen. Daar heb ik de mijne vandaan, zit in een avonds kist.
Is waarschijnlijk de eerste gehandicapte F-16 piloot want hij heeft geen benen.
Ik moest ze enigzins amputeren om hem passend te maken.
Peter Coers....J-881

Met alleen de helmen kun je ook al een leuk effect krijgen, Ze hebben al een buste die gemakkelijk met balsa is aan te vullen en geschilderd kan worden.
Natuurlijk niet zo mooi als een complete piloot.
Deze zitten in een zelfgebouwde F-14 Tomcat en worden samen met het richtingsroer met een paar extra servo's bestuurd.
De poppen zijn inderdaad 1:6 net als de helmen. 6 verschillende helmen zijn nog leverbaar.

P.s. Krijg met geen mogelijkheid de foto hier geplaatst???? zal wel aan mij liggen..inmiddels dus wel gelukt
Cockpit%20105.jpg

Hey Erwin, als je in de "reactie" pagina zit zie je vlak boven het typ schermpje een strip met allerlei knopjes, je moet de zevende van links hebben. (Als je er op staat met je muis dan zie je automatich al wat het is in de text regel eronder.) Druk op deze knop en je krijgt een nieuw window balkje waarin je jou foto link in moet kopieren.....probeer maar.

Nogmaals tnx voor je pilootje, past precies bij mijn F16.....hoewel ik wel bang ben dat ik net zoals Peter de voeten zal moeten amputeren.... :oops: :cry: ....achter instrument paneel zit gelijk het radio paneel met ontvanger en enkele servo's, je ziet er niets van, maar is het idee....

Groetjes,
Gerald

Hoi Gerald,

Heb met stijgende verbazing het draadje zo goed als helemaal doorgelezen. In een woord: grandioos, klasse (ok; twee woorden).
Heb zelf in 1984 een jaartje als assistent crewchief aan de J227 mogen sleutelen, dus het was een feest van herkenning.

Vraagje: Bij mijn weten is de F16 ontworpen als onstabiel vliegtuig (tbv de wenbaarheid) en alleen bestuurbaar met behulp van de computer (AFCS, AP; what ever). Je schrijft dat de kist heerlijk strak vliegt, waarbij ik aanneem dat je geen stabilistatiesysteem gebruik maar het model "stabiel vliegend" heb gebouwd. Betekend dit dat er concessies zijn gedaan aan de schaal of is het enkel een kwestie van het zwaartepunt naar voren leggen?

Arjen,
Ik vlieg weliswaar niet dezelfde F16 als Gerald, maar het principe is gelijk: er bestaan geen instabiele modellen of anders, maar héél kort...... Zou je een model willen vliegen wat instabiel is, dan zou je een "sophisticated" autopilot, cq stabilisatiesysteem, er in moeten hebben, wat in staat is een model in alle standen te besturen, met jou als "geleider".
Die zijn onbetaalbaar voor de modelvliegert en dus geen optie.
Een gyrootje op rudder of ailerons is een voorzichtig begin, maar een longitudinale stabilisatie op een instabiel model is ff wat andere koek!!!!!!!!

Dus vliegen we de modellen met een dusdanig voorlijk CG, dat het normaal aanvoelt.

richard, dat systeem is al betaalbaar te verkrijgen.

Een versie is de Robbe Heli command 3a. Deze is welliswaar puur en alleen voor een heli, maar er is ook een systeem voor vaste vleugel toestellen. Dit systeem voor vaste vleugel modellen werkt met een sensor die zich uitricht op de horizon en daar je model op recht houdt.

De robbe heli command staat op pagina 4 van de FMT van december 2006.

Dag Arjen, bedankt voor je complimenten! (Streelt altijd :D )

Dus vliegen we de modellen met een dusdanig voorlijk CG, dat het normaal aanvoelt

Net als Richard al zei, het zwaartepunt is zodanig aangepast dat we weer een conventionele zwaartepunt verhouding hebben.
In het kort: De F16 (En andere moderne fighters) wilt altijd omvallen door de zeer onhandige en rottige zwaartepunt verhouding, haal je hem uit zijn evenwicht dan wil hij als het ware meteen doorschieten. Beetje te vergelijken met een omgekeerdt winkelwagen wieletje......die hou je ook nooit lang recht. Voordeel (Maar dat zul je waarschijnlijk allemaal wel weten.... :sleepy: ) is dat je zoiets ontzettend wendbaar kan maken mits idd geholpen door enige computers die sneller zijn dan de mens. Bij dit model, en alle andere model F16's, is het zwaartepunt behoorlijk verschoven om weer het normale "winkelwagen wieletje" te krijgen, geen nieuwe techniek trouwens. Ik vlieg trouwens helemaal naturel, geen gyro's of andere stabilizerende hulpmiddelen.

@ Theo, ik weet niet of die systemen waar jullie het over hebben een dusdanig gestresde zwaartepunt verrandering kunnen compenseren?? Dit zijn meer stabilizerende/dempende hulpjes om het model slechter van zijn pad te halen ipv ook daadwerkelijk een koers/heading vast te houden.......hmmmm interessant.... 8) ....heb trouwens wel eens van een Israelisch systeem gehoord......

Groet,
Gerald

Gerald Rutten zei:
@ Theo, ik weet niet of die systemen waar jullie het over hebben een dusdanig gestresde zwaartepunt verrandering kunnen compenseren?? Dit zijn meer stabilizerende/dempende hulpjes om het model slechter van zijn pad te halen ipv ook daadwerkelijk een koers/heading vast te houden.......hmmmm interessant.... 8) ....heb trouwens wel eens van een Israelisch systeem gehoord......

Groet,
Gerald

Een helikopter is bij lange na niet zo instabiel als de F16 (ik denk dat een heli in principe stabiel is maar bij verstoring snel wordt overgecompenseerd met alle gevolgen vandien), ten slotte is een heli zonder stabilisatie te vliegen door een goede vlieger, een instabiele kist is niet tevliegen op de hand. Waarschijnlijk kan je met behulp van een stabilisatie systeem het zwaartepunt wel wat verder naar achter leggen, maar eerlijk gezegd denk ik dat het geen toegevoegde waarde heeft.........

Afgelopen dagen weer een beetje geknutseld, rudder zit weer in de zilver lak, ben nu bezig dragchute systeem uit te piekeren. Heb het al heel eind in mijn hoofd zitten, nu nog effe in elkaar zetten........
Hieronder alvast een mal voor de tunnel waar de chute in komt. Gemaakt van balsa blok en afgewerkt met een paar dikke lagen spuit plamuur. Na aanbrengen van een lossings middel zullen de matjes direct hierover gelegd worden zodat de tunnel glad van binnen is, volgt nog:
P1310007.JPG

....en hier met de laatste lak laag alvorens te gaan matten, en in positie gehouden:
P2010014.JPG

Afwerken van dit malletje is echter nogal tijdrovend en ben intussen maar eens begonnen met de zetel voor mijn nieuwe piloteur.
Deze wordt vanuit scratch opgebouws met balsa en ABS kunstof plaat:
P1310002.JPG

In het fotoboekje "Lock-on" van de F16 staan ook een paar hele mooie tekeningen van deze ACES II schietstoel, effe naar de kopie-shop en deze precies op schaal vergroot. Hiervan bouw ik de componenten, eerst ook een schets gemaakt in de bouwtekeningen van het model om te passen of de piloot zijn kop niet stoot tegen de canopy.
P1310008.JPG

Daarna gelijk een "badkuip" maken die ik aan de canopy frame vast schroef, zo kan ik altijd nog bij de schakelaars, lucht tankjes zonder dat de piloot in de weg zit.
P1310010.JPG

Eers effe op de romp passen waar de badkuip precies moet komen te zitten..........:
P1310009.JPG

........en hem vervolgens vast schroeven met een paar kleine parkertjes. Deze zelfde methode heb ik ook bij mijn F15 toegepast wat jaren perfect werkt, canopy eraf samen met piloot en interieur en je kunt overal bij.
P2010012.JPG

:cry: ...een van de nadelen als je met schaal bezig bent...., al die toevoegingen wegen helaas niet niks....komt altijd wat bij...hier 300 gram, 200 wordt opgeslokt door de piloot zelf. Ik had nog een stukje lood in de neus liggen dus die kan er nu wel uit...
P2010013.JPG

Groet,
Gerald

Theo, Jaap,

op het randje van off topic,
Het systeem van Theo is idd een grove manier om te stabiliseren, niet echt betrouwbaar, met een stabilisatie op een zichtbare horizon. Het systeem van Jaap ken ik niet.
Ik denk meer aan http://www.micropilot.com/autopilots.htm mja, 6000$ is natuurlijk een hoop geld en dan nog vraag ik me af of het een instabiel model kan besturen, daar heb je best snelle processoren voor nodig en een duivels goede software, zie aanvangsproblemen met de SAAB Gripen, daar is een filmpje van op het internet dat een testvlucht goed fout afloopt.

Verder Gerald, mooi hoor allemaal, maar pas op dat je geen risico inbouwt in je mooie jet. Één glitch van de release servo en je hebt de dragchute er uit hangen terwijl je het niet wilt, LB is zijn mooie NF5 destijds ook kwijtgeraakt door iets onbenulligs als het afwerpen van de droptank.........

Dag Jaap, ik had je sinterklaas kadootjes bekeken.........mijn sinterklaas had een verkeerd adres denk ik.... :lol:

Hmmmmm, die F16 lijkt idd wel een eerdere brouwsel van Nickolas Goddeeris (Spiderjets) maar kan ook een omgebouwde Gleichauf zijn, ken de afmetingen van die GL bak niet. In het begin verkocht Spiderjets turbine ombouw setjes voor de Gleichauf F16, wingspars, elevator hinge bearings en nog wat dingetjes. Later heefd hij een plug van een romp laten maken door Marijn Penninx (Die later die hele grote 1/5 versie heefd gemaakt en nog verkoopt, was er op Rozenburg ook) waarvan hij de SJ F16 kit heefd samen gesteld. Als je naar de motor romp luik kijkt is het zuiver een Spiderjets, de onhandige canopy frame rand is typisch van Gleichauf... Misschien komt is deze romp wel door een andere derde gemaakt/gejat/omgekat :!: met hulp van bovengenoemde spullen.....you never know... 8)

Groetjes

Verder Gerald, mooi hoor allemaal, maar pas op dat je geen risico inbouwt in je mooie jet. Één glitch van de release servo en je hebt de dragchute er uit hangen terwijl je het niet wilt, LB is zijn mooie NF5 destijds ook kwijtgeraakt door iets onbenulligs als het afwerpen van de droptank.........

Ja, daar ben ik me wel van bewust Richard......, de makers zeggen dat de chute er inflight af zal breken middels een breek koppelingetje en daarnaast wil ik ook een soort breek beveiliging in de housing maken mocht de chute per abuis er uit komen......blijft natuurlijk een risico :roll:
Ook maak ik een manual release systeem met dezelfde servo als de chute eruit komt. Deze gebruik ik ook aan einde van de baan om de chute af te werpen, effe kijken of dit ook onder grote druk gebeurd zodat ik middels een "switch-flip" de chute kan loslaten.

We zullen zien, zonder risico's vloog ik nu nog met charters....... :D

Groetjes,

Misschien een extra veiligheidje, om dmv een micro switch op de gear of gearselector-servo de spanning van de chute-servo te onderbreken dan kan deze nooit door een storings tikje/puls (of pilot error :oops: ) de chute activeren als de gear niet down is .

Mijn komplimenten over je PROJECT (goe bezig !!!!!!!!!)

note : ERRGGGG mooie piloot.

Oei oei jetpropdlx,... ik voel een potentieel addertje onder het gras, op het moment dat je je gear uitgooid erachterkomen dat de switch van je chute verkeerd stond, en dat precies op het moment dat het ff niet uitkomt (lagere snelheid, klaar om te landen).
Nee, dan liever tijdens de vlucht er per ongeluk uitkomen en gewoon afbreken, lijkt mij veiliger ;)

Misschien een goed idee voor die chute switch: spring loaded switch, indrukken is chute deploy, loslaten is chute afgooien, mocht er dan een storing zijn waardoor de chute deployed, dan is de volgende stand meteen afwerpen, klinkt me veilig in de oren. Nou heb ik alleen geen flauw idee hoe dat te maken, maar wie weet duw ik gerald met dit idee wel net even de goede kant op :D.

Succes met ontwerpen Gerald,.... zit de jumpseat nog lekker?????????

,.... zit de jumpseat nog lekker?????????
Hé hallo......heb er al 20 uur rechts op zitten hoor!!!! Jump proces heb ik er al láááááng op zitten......minstens een week..... :P
(Wel de hele week ams-lcy-ams :oops: ....kan ik inmiddels wel dromen....maar blijft leuk!)

:ontopic:
Misschien een extra veiligheidje, om dmv een micro switch op de gear of gearselector-servo de spanning van de chute-servo te onderbreken dan kan deze nooit door een storings tikje/puls (of pilot error ) de chute activeren als de gear niet down is

Dat van die spring loaded switch is lastig te realizeren...., bovenstaande heefd me echter wél een duwtje gegeven. Daarmee zou ik de switch niet op gear-down zetten maar eerder aan de veer strut. Deze heefd een dempende inschuiving van ongeveer 8 mm, voldoende voor een switch lijkt me. Zo zou ik de chute alvast kunnen scherpstellen tijdens de nadering voor landing, schakelaartje zorgt dat er niets gebeurd maar op moment van touch-down (daar waar je het wilt hebben natuurlijk) floept die paraplu eruit!
(Ik hoor sommige al denken; stel dat je een doorstart wilt maken..., dan bedien je de switch gewoon nog effe niet, of anders schieten we met het zelfde kanaal de chute gewoon af, hoewel ik me weinig situaties kan verzinnen dat je dat wilt....weinig tijd, turbine moet weer optoeren...... :roll: )

Een dergelijk systeem zoals hierboven besschreven had ik al in mijn hoofd zitten maar dan mechanisch. Middels een pull-kabeltje bedien ik chute-deploy maar maakt een kleine omweg via het onderstel veerstrut. De servo trekt dan ongeveer 8 mm aan de kabel wat niet genoeg is, er gebeurd niets, daarna kist op de grond en de strut trekt er nog eens 8 mm bij, chute eruit. Is alleen best lastig om te maken en af te stellen.......ben wel gecharmeerd van de electrische manier zoals erik dat voorstelde........hmmm, nog eens een paar nachtjes over slapen......

Nog effe stoellekke grijs gespoten, hierna detaileren. (Zuurstof flesje, FDR, hendels etc)
P2020001.JPG

Groetjes,
Gerald

Back