Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Ziet er super uit Gerald 8)
Hoe heb je de juiste vorm bepaald? Zijn het gewoon "perfecte" ellipsen die je over de buik getrokken hebt en in de hoeken gedrukt?
Het lijkt me ook lastig het hart van deze ringen op dezelfde plaats te krijgen zodat alles symmetrisch wordt. Hoe heb je dat gedaan? Hartlijnen op afplakwerk ofzo?? :?

Resultaat mag er weer zijn... :D Het was me op eerdere foto's van de fullscale niet eens eens opgevallen dat er kleurverschil in de ringen zat :oops:

He Gerald,

Hij gaat goed hoor.
Ben benieuwd naar het eindresultaat, net als jij denk ik. :D
Als ik nog eens wat heb af te plakken, dan weet ik waar ik moet zijn.

Groetjes,

Bert

Als ik nog eens wat heb af te plakken, dan weet ik waar ik moet zijn.

Ha ha ha ha......kan er ook nog wel bij.... :rolling: :rolling: ........!

Hoe heb je de juiste vorm bepaald?

Tsja..., veel meetwerk.... :wink: ....

Ik heb een PDF. tekeningetje van het demoteam gekregen, samen met de originele kleuren nummers, maar dat tekeningetje klopte niet helemaal. Daarop stonden hele mooie computer elipsen maar in 3-D pakt eea toch wel een beetje anders uit wat de echte spuiter ongetwijfeld ook gemerkt moet hebben. Ik heb namelijk ook een paar hele mooie top-view foto's van het net afgehaald alwaar je de gecorrigeerde "fouten" bij de echte ook ziet. Vooral bij de staart sectie waar de ringen van het kielvlak via romp overgaan naar hoogteroeren.....daar klopt heel weinig van als je met het PDF. tekeningetje vergelijkt maar met de foto's kwam ik toch een heel eind.
Elke ring werd eerst op een groot stuk papier getekend, met behulp van radius/elips malletjes en met krom gehouden kunstof latjes vriendelijk vastgehouden door mijn meissie. Daarna de juiste plaats op de romp bepaald met een schaal omreken factor naar foto's, (Ik weet, een foto is nooit 100% gericht, daarom een aparte omreken factor voor x- en y-as, zodoende kom je een heel eind waar je met blote oog héél goed moet kijken naar fouten...) en vervolgens dunnetjes afgetekend met een potloodje. Het lastigste is nu om deze met dunne tape af te plakken, beetje vaste hand nodig om de contouren strak te volgen.

Vandaag laatste ring aan de bovenzijde gespoten, ben blij dat het nu af is. Kunt goed zien aan foto hieronder dat het volledige model afgeplakt wordt voor zo'n ring.....en dat tien maal....hoopjes afplak papier en tape nodig... :lol: ....en tijd natuurlijk, afplakken ben je lang mee bezig en het feitelijk spuiten maar een paar minuten zoals de meeste wel weten :wink: .

P3120011.JPG

Ik maak gebruik van 2K lak van het merk Sikkens/Akso Nobel waarbij een clubgenoot me heel vriendelijk mee heefd geholpen om de juiste kleuren via de nummers van het demo-team te maken. (Nogmaals thanks F. :D ) Verf is goed spul, mengt makkelijk en dekt ontzettend goed, kan het iedere keer gelukkig in één keer afspuiten. Vroeger werkte ik vaak met stof kapjes voor de mond tijdens spuiten maar die zijn eigenlijk met deze dampen niets waard, wijze raad van verf regelaar maar opgevolgd en een goede masker gekocht bij de verfwinkel. Kost wel wat maar da's beter dan mijn longen, en weet ik veel wat nog meer, naar de knoppen te helpen. De ringen spuit ik in met een relatieve kleine badger met afstelbare nozzle, makkelijk in gebruik om vlakken van dit formaat in te kleuren.
P3120017.JPG

...en hieronder de bovenkant klaar, mag er best wezen denk ik, lijkt in ieder geval wel op die echte.....toch? :|
Komende dagen concentreren op andere decals hoewel ik nog een verf-conflict uit moet zoeken.....de motip spuitbussen willen niet op de Sikkens 2K lak...bijt een beetje....nog effe wat uitzoeken/uitproberen, hou jullie op de hoogte.
P3120020.JPG

Groetjes,
Gerald

Als je zo doorgaat gaan ze vanaf het model nog eens een originele 1:1 maken, ik denk als er straks foto's zijn van model en de 1:1 het verschil niet (nauwlijks) te zien is.

Als je een keer gaat vliegen laat maar horen dat is de rit zeker waard.

Greetz Mario 8)

...ik wil graag dan ook een keer wat foto's maken van model samen met de echte 1/1....heb me echter laten vertellen dat ik dan op moet schieten daar er misschien een andere Klu demo kist gaat komen met een ander jasje.... :cry: ...misschien is het al té laat.....

Vandaag begonnen aan het spuiten van de nederlandse roundels. Deze wil ik gaan spuiten met Motip autolak wat in "principe" geen probleem zou moeten zijn, immers, 8 jaar geleden met de F15 precies het zelfde gedaan. Toen ook 2K Aerodur van Akso Nobel gebruikt en daarna letters met Motip bussen erop gezet. Werd me echter aangeraden om tóch eerst een proefstukje te doen dus wijze raad maar opgevolgt. Een blik volgespoten met één van de grijze kleuren, paar dagen uit laten harden en daarna met motip erop.....géén probleem, het zag er goed uit:
P3130005.jpg

.....maarrrr, daarna een roundel op de onderkant van een vleugel afgeplakt en gespoten maar dat ging iets minder goed, sterker begon volledig te trekken en te bubbelen

:schrik:

P3130002.jpg

:help: ....iemand enig idee wat hier aan de hand is? Het is duidelijk dat deze lakken elkaar niet aardig vinden maar proefstukje deed anders vermoeden. Zal zowiezo andere lak moeten gaan proberen maar ik sta een beetje voor een raadsel waarom dat nou mis ging gezien de ervaringen uit het verleden. (Voor de duidelijkheid, onderlak had reeds enkele dagen uitgehard, was goed vetvrij gemaakt...)

Terug slagje, morgen maar iets anders proberen..... :cry:

Groetjes,
Gerald

das mooi kl*** zeg...sjonge... maar ik ken die ellende en ik heb ook geen idee wat er aan de hand is behalve dat de ene de ander gaat oplossen. Even zo maar een gedachte (deed ik zelf nl ook wel) heb je het spuitmondje van de motip bus met thinner oid schoongemaakt? en vervolgens toen je weer ging spuiten misschien wat resten van die thinner mee gespoten? Niet heel voor de hand liggend gezien het feit dat het hele vlak is gaan reageren...maar toch...

Hallo Gerald,

Dit is idd ZWAAR KL*** zeg!
Heb laatst precies hetzelfde meegemaakt met een spuitbus
handleiding mbt droogtijd gevolgd en de 2e laag gaf exact hetzelfde patroon als bij jou :|
Zit niets anders op dan afschuren en opnieuw beginnen

Heb geen idee waar het aan kan liggen...

6 jaar geleden een kist geverfd met humbrol en Glitsa eiglans als fuel proofer
Deed dit recentelijk bij de roundels van mijn Camel, mooi K** dus..
De Humbrol verf werd gewoon 'ontleed' leek het wel, uit het blauw verschenen ineens paars/rode strepen!

Heb zelf een vermoeden dat de chemisch samenstelling wel eens gewijzigd kan zijn ivm milieu-eisen???
maar ja, dit geldt waarschijnlijk niet in jouw geval...

Sterkte in ieder geval en laat dit je niet van je fantastische project af houden!

Er staat trouwens nog een mooi filmpje van de F16 in jouw kleurenschema
van Marijn Penninx op de website van Bert en Dick van de Vecht

Weet ff zo gauw de link niet..

Sterkte, Ralf

Dag Ralf, het zullen wel ongeluks demonen zijn of zoiets...., kan niet altijd goed gaan zullen we maar zeggen :lol:

@Christiaan; Nog niet eens aan gedacht maar ik maak er wel altijd gewoonte van om eerst een paar seconden wat weg te spuiten om een goede egale spray te hebben, tnx voor sharing!

Heb idd dat filmpje al eens gezien maar dat is een andere demo kist. Velen denken dat deze dezelfde is (Misschien omdat het zeldzaam is dat nederland elk jaar één van zijn dure F16's helemaal overspuit...) maar die van Marijn, hier gevlogen door Derk heefd een jasje van het vorige demo-team 2004. Voor 2005-2006 hebben ze een ander kleurenschema gekozen en misschien dit jaar wel weer een ander......., zie ook: http://www.f16demoteam.nl/index.php

Hieronder de oude demo kist met daaronder de (nog) huidige kist zoals ik die probeer na te maken.... :P

1137102669_9_4.jpg

normal_0888794.jpg

Groetjes,
Gerald

Hoi,Gerald

Weer effe geleden dat ik op t forum was....
Ik zie dat je behoorlijk bezig bent geweest met verbouwing en spuitwerkzaamheden,ziet er allemaal puik uit
Dat je een ogenschijnlijk kleurverschil zag in de grijze ringen heeft te maken met metamerie
Metamerie zorgt ervoor dat een kleur binnen , of onder kunstlicht, er voor zorgt dat je de kleur totaal anders ziet
Dus....bij twijfel altijd een kleur in vol daglicht of onder een daglichtlamp bekijken :-)
Daarom hebben wij zo,n mooi vak he,altijd wat te doen met kleuren ! hehe ;-)
En goed bezig met dat spuitmasker,staat nog eens professioneel ook!

groeten,Frank

Thx Frank! :D

Afgelopen dagen mondjesmaat bezig geweest met afwerking, begint zo langzamerhand een einde aan het komen, hoewel......een schaalmodel is in feite eigenlijk nooit af en er zijn altijd nog dingen te doen maar je moet een keer stoppen. Daarnaast heb ik dit model niet voor internationaal gebruik gebouwd, dan zouden er hier en daar nog wat aanpassinkjes moeten plaatsvinden die ik nu té veel werk vind. Zal er wel een enkele nationale wedstrijd mee vliegen maar heb in ieder geval een back-up bak in geval mijn F15 het loodje mocht leggen.....laten we het niet hopen. :wink: In dat geval zal ik hem nogmaals in de stijgers moeten zetten.

Roundels gelukkig allemaal weer goed gekomen, heb ze er nu met humbrol blikjes op gezet, werkt ook veel makkelijker met kleine hoeveelheden, vandaag de laatste kleur aangebracht: oranje.
P3230009.JPG

en hier helemaal klaar.... :D Ook kun je hier een beetje (lastig licht inval) de flaperons en slats zien die ik optisch heb aangebracht.
P3230013.JPG

Hieronder uitmeten en afplakken van de refueling area markings:
P3180005.JPG

Kist ook gelijk maar effe van MLU modificaties voorzien, hier de IFF antennes die bij de echte pas recent aangebracht zijn. Deze heb ik opgebouwd van ABS plastic strips, driehoek profiel gemaakt en in vieren gesneden. Hieronder afgeplakt, klaar om te spuiten.
P3170001.JPG

Nog een leuk monnikenwerkje, 15 static dischargers :lol: (Voor de nono's, dat zijn koolstof pennen gemonteerd aan uiteinden van roeren en achterste van vliegtuig om statische electriciteit en bliksem af te voeren. Zo'n kist kan in de lucht behoorlijk geladen worden wat gelijk gemerkt wordt door storing aan radio's en navigatie systemen, belangrijk om dat kwijt te zijn dus :!: ) Dit is een setje wat ik van Philip gehad heb in de vorm van giet stukjes en draad, eerste alle voetjes loszagen en netjes schuren daarna verven en daarna de draadjes in de voetjes lijmen. Ze zijn erg klein!
P3220007.JPG

Komende dagen weer verder.

Groetjes,
Gerald

En jaaaaaaa........ :banana: :proost: :celebrate: ....eindelijk de schaal afwerking "zo goed als" af. Heefd effe geduurd, moet tussendoor ook nog af en toe gewerkt en verdient worden maar vanmiddag zo'n beetje laatste hand aan afwerking gelegd. Kan nog wel een poos doorgaan trouwens maar op een gegeven moment moet je gewoon kappen en ik vond het voorlopig wel effe genoeg geweest....ook nog wat andere projectjes die om aandacht schreeuwen :wink: .
Heb als laatste hier en daar nog wat paneel lijnen toegevoegd, de statick-wicks aangebracht, wat lampies en nog een paar tikkies verf. De cockpit is nog niet helemaal af, moet nog een toetje overhouden voor later zullen we maar zeggen.

Hieronder een paar foto's vanmiddag in de tuin gemaakt, beetje flets vanwege de lage zon die s'winters niet meer in mijn tuin durft te komen.....je moet wat. Sommige foto's heb ik erg moeten verlagen in kwaliteit omdat ze anders boven 100kb bleven, misschien doordat de zilver veel bitjes maken of zo?
Moet nog een paar kleine technische zaakjes klaarmaken maar binnenkort kunnen we hem eindelijk in vol ornaat de lucht in sturen, foto's zullen ongetwijfeld nog wel volgen. Voor diegenen die de schaal wedstrijden wel eens bezoeken kunnen hem het komende jaar wel zien vliegen, wil hem af en toe met mijn F15 afwisselen. Zal er bij de Oss meeting niet bij zijn, mag daar immers niet met turbine gevlogen worden en daar mijn vliegdagen erg schaars zijn kies ik dan liever voor een vliegdag... :D ...zullen jullie wel snappen denk ik.

P3250005.JPG

P3250004.JPG

P3250012.JPG

P3250009~0.JPG

P3250011.JPG

P3250006.JPG

P3250018.JPG

Groetjes,
Gerald

WOW.....stond ie maar in mijn achtertuin.

Een project met klasse, tis dat ie op tuintegels staat anders dacht je dat het echt was.

Greetz Mario 8)

inderdaad, WOW

Wreed gaaf gemaakt Gerald! :worship: :worship: :worship:

Ziet er werkelijk subliem uit
Gekozen kleurenschema is ook perfekt

Succes met de komende 'flights', moet werkelijk een awesome gezicht zijn

Toppertje!!

Groet, Ralf

@ Jorrit :wink:
Gerald Rutten zei:
Zal er wel een enkele nationale wedstrijd mee vliegen maar heb in ieder geval een back-up bak in geval mijn F15 het loodje mocht leggen.....laten we het niet hopen. :wink: In dat geval zal ik hem nogmaals in de stijgers moeten zetten.
Gerald Rutten zei:
Voor diegenen die de schaal wedstrijden wel eens bezoeken kunnen hem het komende jaar wel zien vliegen, wil hem af en toe met mijn F15 afwisselen

@ Gerald Super mooi gemaakt :thumbsup: en gefeliciteerd met het geslaagde resultaat :proost: Ik zal er dit jaar weer bij zijn met de wedstrijden, kan ik hem dan in ieder geval zien vliegen 8)
Groeten Ruben

Fijn, moet een ander toetsenbord kopen, bij deze krijg ik de kwijlvlekken er nu niet meer uit...

ben je niet bang om ermee te gaan vliegen? de reden dat ik geen grote ( lees dure) schaalmodellen koop is dat ik bang ben ze te beschadigen...

neem je deze misschien mee naar de vliegende schaalmodellen meeting? statisch lijkt het me al meer dan de moeite waard om te zien!

@Gerald.

Dat je de tijd nog kan vinden om deze kist zo ijselijk mooi op te schalen, sprakeloos als ik de plaatjes doorblader. :thumbsup:
Zo, even gaan zitten :wink: , wat weegt ie nu? leeg en getankt? en de brakechute, ook operationeel? geen deadweight (lood) aan boord?
Waar en waneer ga je er mee vliegen? kom dan wel effe kijken 8)
(moet toch ook de Sabre een beetje verder op zien te schalen :oops: )
Zie je.

Grtz Ger.

Back