Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Buitengewoon fraai Gerald 8) :!: :thumbsup:

Gerald Rutten zei:
Sommige foto's heb ik erg moeten verlagen in kwaliteit omdat ze anders boven 100kb bleven, misschien doordat de zilver veel bitjes maken of zo?
Zit em voornamelijk in de grindtegels, een iets rustiger ondergrond scheelt enorm in bestandsgrootte.

Sluit mij bij alle hierboven aan
s42.gif

We zien hem toch wel live op Rozenburg he :lol:

groeten
michel

Gerald, buitengewoon mooi. Er valt mij echter het volgende op:

P3250009~0.JPG

1143739.jpg

Hij zakt te veel door z'n pootjes...Heeft dit met de persluchtdruk te maken?

Vincent

Fantastisch resultaat Gerald :worship:
Kost "een paar uurtjes" maar het resultaat mag er dan ook zijn 8)

Ben benieuwd naar de maiden (en het filmpje daarvan natuurlijk :P )

@Prop-er
Volgens mij kan luchtdruk alleen de stand van de wielen verder naar voren of naar achteren (zoals tijdens in- uitklappen) beinvloeden.
Het doorzakken naar buiten (dat bedoel je toch?) zou in mijn ogen alleen met de afstelling of met de demperstrut te maken kunnen hebben :?

Of zie ik het nou verkeerd??? Gerald?

:P Bedankt allemaal, streelt weer op je vele hobby uurtjes, heb je af en toe wel eens nodig... 8)

Gaat deze de F15 vervangen bij wedstrijden?

Effe voor de duidelijkheid, ik had hem in eerste instantie wel bedoeld als vervanger voor de F15 maar kwam er snel achter dat de romp niet zo "super-schaal" was dan ik had gedacht. Niet te zien voor een leek maar de body heefd hier en daar enkele vorm foutjes die lastig zijn te herstellen. Derhalve heb ik besloten om de afwerking ook maar niet super-schaal te maken, het zou mij ontzettend veel werk kosten om de kist op gelijkbaar niveau te maken als mijn F15 terwijl je juist beter wilt, niet? Dat zal dus bij een volgend schaal project moeten gebeuren waarover ik nu nog over prototype twijfel....laat nog wel weten.
Begrijp me niet verkeerd, de afwerking van deze kist is goed en kan hem wel voor nederlandse wedstrijden inzetten maar voor internationaal werk moet er nog véél meer gedaan worden, vandaar dat ik hem effe degradeer als reserve schaal kist en er vrolijk mee op los ga scheuren komend jaar.

@vincent en Rob, heel goed gezien, jullie kunnen zó in de statische jury. (Hebben er trouwens nog een paar nodig, interesse??? :lol: )
Het heefd niets met luchtdruk te maken en is een mechanische afstelling. Sommige kisten hebben idd luchtdruk in de veerstruts, ik hou het op een simpele spiraal veer en rubbere stopdempers, in het laatste zit het truukje. Bij de F16 zitten de veerstruts heel dicht bij elkaar, zou ik hem halverwege laten veren dan zou de kist tijdens taxien continu van links naar rechts en terug overhellen. Mijn veren zijn dusdanig slap dat ze nét bij volledig gewicht helemaal doorzakken. Is er dan helemaal geen vering?? Jawel, aan het einde van het veertraject zitten dikke rubber stopdempers, soorts waterkraan afdicht ringen. Deze bepalen de uiteindelijke hoogte van de strut die ik voor de eerste vluchten vrij laag had ingesteld om de kist een positieve invalshoek te geven voor starten. Echter...nog niet aangepast en vlieg er nog steeds mee, misschien voor komend jaar een paar rubbertjes erbij stoppen om de kist wat hoger te laten staan, hieronder wat fotootjes van de veerwerking:
P3270003.JPG

P3270004.JPG

We zien hem toch wel live op Rozenburg he

groeten
michel
Waarschijnlijk neem ik hem daar wel mee ja.

ben je niet bang om ermee te gaan vliegen? de reden dat ik geen grote ( lees dure) schaalmodellen koop is dat ik bang ben ze te beschadigen...
Geloof me, komt een tijd dat je daar overheen stapt, zoniet...dan vlieg je té weinig :!: Ik zie idd links en rechts mensen die een prachtig model hebben maar er niet mee durven te vliegen, komt veelal door lak aan vliegervaring en dat ze derhalve bang zijn voor hun eigen model. Erg jammer natuurlijk maar kan die mensen ook niet dwingen, blijft een hobby die iedereen op zijn manier beoefend...... :| (Tip, vlieg veel met een niet schaalmodel die qua vliegen een beetje op die schaalkist lijkt.)

Ik zal er dit jaar weer bij zijn met de wedstrijden, kan ik hem dan in ieder geval zien vliegen
Groeten Ruben
Tnx Ruben, blij om te zien dat je lekker fanatiek meedoet! (Zijn een aantal hier op forum die vooraan staan met commentaar vwb schaal wedstrijden terwijl je ze nooit ziet......erg jammer...)

Zo, even gaan zitten , wat weegt ie nu? leeg en getankt? en de brakechute, ook operationeel? geen deadweight (lood) aan boord?
Waar en waneer ga je er mee vliegen? kom dan wel effe kijken
(moet toch ook de Sabre een beetje verder op zien te schalen )
Zie je.
Grtz Ger.

Dat zijn een boel vraagjes, ben ook benieuwd wat het eind gewicht is. Jetpijp en nog wat andere items liggen er nog uit om de rudder bekabeling aan te leggen, moet deze nog halen. De Brake-chute is ook nog niet operationeel, zal er halverwege seizoen mee gaan experimeteren, eerst zo maar eens paar vluchtjes maken. Had wat dead-weight in de neus zitten maar heb die nu met de schaal cockpit kunnen verwijderen. Moet eea echter nog bevestigen maar zal er niet veel naast zitten.

Heb de kist effe opzij gehangen en ben met wat anders bezig, ook een soort "Opknappertje á la BosModelAir" , heb onlangs een tweedehand Rafale gekocht en wil er een soort turbine testbed/ragbak van maken alwaar ik ook op Gilze-Rijen in het "pijpelaantje" kan oefenen. Tsja...., je moet wat hé :lol:
P3270002.JPG

P3270001.JPG

Groetjes,
Gerald

@Wouter, zie idd dat het hem in de grindtegels zit, bovenste foto's zijn maar de helft qua pixels.....tnx!

Hoi Gerald,
Je F-16 ziet er inderdaad geweldig goed uit :worship: , ik hoop hem ook een keertje in het echt te mogen aanschouwen :P
Hopelijk kun je nog een foto reportage maken met je model en de echte.

Succes met het opknappen van de Rafale.

ps ik kwam nog ergens een paar van die mooie schaalpiloten tegen
ze hebben zelfs GW Bush
GWB400.jpg

MVG

Eric

Ger Kovacs zei:
@Gerald.

Dat je de tijd nog kan vinden om deze kist zo ijselijk mooi op te schalen, sprakeloos als ik de plaatjes doorblader. :thumbsup:
Zo, even gaan zitten :wink: , wat weegt ie nu? leeg en getankt? en de brakechute, ook operationeel? geen deadweight (lood) aan boord?
Waar en waneer ga je er mee vliegen? kom dan wel effe kijken 8)
(moet toch ook de Sabre een beetje verder op zien te schalen :oops: )
Zie je.

Grtz Ger.

Rafale projectje van tussendoor is klaar, wacht enkel nog op een nieuw brandstof pompje die maar niet wil komen....grrr.. :bad-words:

Afgelopen dagen puntjes op de i gezet en F16 vliegklaar gemaakt. Moest rudder bekabeling nog aanleggen en nog wat ander kleinspul installeren. De rudder kabel heb ik zelf gemaakt, de meeste drie-aderige verleng kabels zijn gewoon plat en op die lengte (bijna 2 meter...) wil ik toch graag getwiste kabel hebben. Daarnaast ook een ontstoor kringetje aangebracht waarin de kabel 5x is gewikkeld, just to be sure.... 8)

Nu het spannende, hoe is het zwaartepunt geworden, moet er gewicht bij...kunnen we nog wat verschuiven.... :?:
Ik had altijd 150 gram lood in de neus zitten die er nu uit is. De cockpit is wat zwaarder geworden met interieur en piloteur maar aan de achterkant is ook wat gewicht toegevoegd voor de rudder installatie......hmmmm...
Eerst maar eens even op de weegschaal en zien wat het eind oordeel gaat worden.
Leeg getankt weegt hij nu inclusief alle schaaldetails 9500 gram totaal, dat had ik wel een beetje verwacht.
Heb hem nog niet getankt in de hobbykamer maar er kan 2600 cc brandstof bij wat bij een dichtheid van 0,72 op een massa van 1872 gram neer komt.
Take-off gewicht zal dus op 11.370 gram eindigen. (Heb ik nog 630 gram stuwdruk over van mijn 12 kg motortje voor vertikaal vermogen :D )

Op de plaats van het zwaartepunt heb ik in de romp ter plaatse van de vleugel een klein gaatje geboord. Hierin kan ik een kleine haakje met een kabeltje stoppen waaraan ik het model op kan hangen, reuze handig. Welnu, je raad het nooit, zwaartepunt exact goed! :thumbsup:

Met het onderstel uit is hij lichtjes achterlijk wat ik wel fijn vind voor makkelijkere rotatie tijdens opstijgen, met het onderstel ingetrokken ligt hij exact goed, zie foto's hieronder:
P1020002.JPG

....en onderstel ingetrokken, mooi level:
P1020004.JPG

Hier een fotootje van het haakje en kabeltje:
P1020005.JPG

Heb wel een aluminium plaatje tegen de vleugel root geplakt anders zou de 1.5mm verenstaal in de romp drukken.

Valt al met al niet tegen dus, mooi gegokt! (of geluk :wink: )

Nu wachten op wat mooi weer en.....

Groetjes,
Gerald

Navond gerald,
Het ziet er (weer) super gelikt uit zeg ! ! !
Laat even weten wanneer je gaat vliegen (ik bedoel met de F-16 natuurlijk), als het me lukt kom ik kijken en neem ik meteen dat mooie blauwe vaatje mee.

Gerald Rutten zei:
Valt al met al niet tegen dus, mooi gegokt! (of geluk :wink: )

Nu wachten op wat mooi weer en.....

Groetjes,
Gerald

Vandaag is het schitterend weer, vliegen met die kist.

Mooi man, kist volledig in balans zonder dead weight, p.s. lood gaat het beste omhoog door de loop van een geweer, niet met een vliegtuig. :wink:

Wist niet dat petro s m heeft van .72, dacht van +/- .9 :?: .

Grtz Ger.

Geef mij een doekje, zowel het project als alle lof doen me ((kw)ijlen).

Maar suc6 voor alle vluchten die komen gaan, zal er met plezier naar komen kijken.

Greetz Mario 8)

Is dat een Avonds Rafale?

Stevo
Yep!

@Gerald, ehuuuuuuu?

Status Rafale

Klaar! Alleen zoals hierboven al gezegd....ik wacht nog op een brandstof pompje die maar niet wil komen. Heb een Flightworks pomp besteld bij Gerhard Polack maar dat laat nogal op zich wachten. Staat op zijn site maar moet wel eerst nog vanuit de states komen en dat wil niet helemaal lukken. Inmiddels een paar weken geleden en indien ik na een belletje as vrijdag nog niets wijzer ben cancel ik de order en ga elders wat zoeken..... :onweer:

Hieronder een paar fotootjes van het tussendoor projectje wat NIET bedoeld is als schaal kist maar meer als fun flyer en turbine test bed alwaar ik ook later wren 54 turbinetjes op wil test vliegen die nog gemaakt moeten worden.....altijd maar bezig :D

P1010014.jpg

Oude opgelapte RomAir retracts voorzien van een setje eigenbouw remmetjes:
P4110009.jpg

Lucht kit op zijn meest cheapo: Luchttank van deo-spuitbusje, fietsventiel, en zelfgemaakte schakelkleppies voor een paar cent, totale kosten niet meer dan een paar euro....:
P3280006.jpg

Inbouw van een KJ66, hierin zit mijn eerste eigenbouw turbine lei schoepen ring (NGV) die ik nog op duurzaamheid moest testen.....eerste opdrachtje voor de Rafale :wink:
P1010016.jpg

Straalpijp op zijn simpelst, enkelwandig zonder splitsing.....schaal uit het oog maakt leven een stuk eenvoudiger 8)
P1010015.jpg

Moet ook nog een ontvanger terug krijgen die op inspectie is. Daarna alles aansluiten en vliegen maar :zon:
Kist weegt zonder brandstof 6500 gram wat ongeveer gelijk is aan de oude ductedfan combo.....maar wel veul meer pit!

Groetjes,
Gerald

Vandaag eindelijk in volle ornaat gevlogen :banana:

Was wel een beetje winderig op Deelen en heb zelfs een paar krassen opgelopen op een smoke-winder punt vanwege heftige cross-wind taxien wat bijna mis ging maar heb me wel weer effe kunnen uitleven :D . Was ook voor het eerst met rudder en zwaardere kist. Rudder nog niet zo veel mee gewerkt maar ben al blij genoeg dat er geen flutter optrad bij de high-speed testen, toch altijd weer effe afwachten méé zón snelle jet..... Extra gewicht had ik ook niet zo last van, ging nog steeds na take-off lood recht omhoog, da's wat telt........ :wink:

Motortje deed het ook goed hoewel hij nog steeds onder "zwaarder toezicht" staat na compressor incidentje van onlangs, gaat vannavond dus weer uit elkaar voor inspectie. Heb wel wat slow-flight geprobeerd maar is weinig eer aan te behalen in de ontstuimige wind van vanmiddag. Heb effe getwijfeld om maar niet te vliegen..... :? ......dus wél vliegen! Beetje wind training nooit verkeerd en wil niet een "zondag mooi weer vlieger" worden dus de lucht in met dat hok :P .
Drie vluchtjes gemaakt, 7,5 liter kerosine verstookt, ikke weer blij :D .

Hieronder nog een paar plaatjes, helaas geen vliegende foto's:

P1090010.jpg

P1090013.jpg

P1090016.jpg

Ikke erg blij na geslaagde test vlucht 8)
P1090009.jpg

Groetjes,
Gerald

Back