DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

Ik snap het een klein beetje.

Ik wil graag een 3-standenschakelaar erop zetten, die een versnellingsbak kan schakelen.

Ten eerste, er zit een 2 standen-schakelaar op met functie "Gear".
Dan heb je ook nog een 2 standen-schakelaar met functie "flaps-Gyro".

Die Flaps kan je dus in werking zetten door te mixen, maar volgens mij bereik ik dan niet wat ik wil, want mixen betekent bij mij 2 kanalen bij elkaar voegen.
Maar die gedachte is zeker fout?
De DX6i heeft niet direct een mogelijkheid voor 3-standen. De DX7 heeft wel een 3-standenschakelaar (idle-up/stuntmode voor heli's).

Creatief denkend is er wel een oplossing: Zet het model in heli mode, selecteer als Swash Type 1 Servo 90*. Programmeer de Pitch Curve als 0-50-50-50-100. Het THRO-kanaal is nu drie standen en wordt bedient met de stick die normaal gas is (dus zonder terugveer mechanisme). De andere drie stick-richtingen (AILE, RUDD, ELEV) zijn gewoon zoals ze horen te zijn. 8)

Misschien dat je er wat aan hebt.

Ik ben eigenlijk benieuwd of je bijvoorbeeld de 2 standen-schakelaar van de "Gear" kan vervangen voor een 3 standen-schakelaar.

Dan is er de mogelijkheid om een 3-versnellings bak aan te sturen dmv een schakelaar ipv via de knuppel "throttle".

We hebben een paar maanden geleden hier een draadje over gehad. Het bleek dus wel mogelijk om bijv. drie flapstanden te programmeren op combinaties van de AUX en GEAR schakelaar.
't Is een beetje complex, en ik denk dat het niet gauw een automatisme zou worden (wat je voor iets veel voorkomends als een versnellingsbak eigenlijk wel zou willen) maar het bleek mogelijk.
Ik ga kijken of ik het nog kan opduikelen in de archieven.

ok, goed om te horen dat het mogelijk is.

Maar is het niet mogelijk om de 2-standen-schakelaar te vervangen voor een 3 standen-schakelaar(kanaal "gear")

Dit is het draadje dat daar over gaat:
besturing-van-spoilers
Is niet zo'n heel lang draadje, dus het is nog wel terug te lezen.

Mark, ik denk niet dat je zomaar een drie-standen-schakelaar kan monteren. Een schakelaar geeft WEL of NIET contact, dwz wel of geen spanning op een draadje; maar een driestanden schakelaar zal je op minstens drie punten met de electronica moeten verbinden... en dan moet de zender snappen wat jij bedoelt...
Er zijn wel zenders die voor bepaalde kanalen bijvoorbeeld een schuifpotmeter hebben. Daarmee zou je zo'n functie wel aan kunnen sturen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Net het hele draadje zitten doorlezen van je.
Jammer genoeg snap ik er geen snars van, dit omdat er redelijk veel termen worden genoemd die erg belangrijk zijn voor het vliegen.

Als Spektrum eens begint met een fatsoenlijke 6-8 kanaals zender, die gebruikt kan worden voor grond en water modellen, en zonder alle vliegtermen, en met een 3 standen-schakelaar, dan zouden ze goud geld kunnen verdienen

Maar als je de 2 standen-schakelaar vervangt door een regelbare weerstand( potmeter/schuifmeter) dan zou het toch mogelijk moeten zijn.
0% uitslag-beetje signaal-meer-meer-meer-meer-meer-100% uitslag.
Is toch hetzelfde als met een 3 standen schakelaar?
Bovenste stand= 0% uitslag
Midellste stand= weerstand van 50%, dus 50% uitslag
Onderste stand= geen weerstand, dus 100% uitslag.

Dit is mijn theorie, ik zie het graag ontkracht worden, maar liever natuurlijk bevestigd.:D

Ik weet net genoeg van electronica om te begrijpen dat dat niet gaat werken, maar ik kan niet uitleggen waarom niet...
Er moeten hier zat mensen zijn die dat wél kunnen.

Overigens betwijfel ik of er veel interesse zou zijn in een zender voor land/water met een driestanden schakelbaar kanaal. Juist de land/water modelbouwer hebben volgens mij weinig interesse in dat soort functies - of het zouden modelzeilers moeten zijn.

Mark, nog es wat...
Ik weet niet wat voor functies je nog meer wil aansturen... maar als je met de throttle stick het gas bedient, wat stuur je dan aan met de verticale beweging van de andere stick? Zou je daar geen versnelling mee kunnen aansturen? Mogelijk zou je het veertje eruit moeten halen, zodat-ie blijft staan in de stand waarin je hem zet.
Natuurlijk zou het ook kunnen met de horizontale beweging van de stick die je niet gebruikt om te sturen.

Laatst bewerkt:
Als het goed is heb ik een mode1 zender.
Dus throttle voor de vliegers links.

Nu ff mijn opstelling:
Totaal in gebruik op model:
sturen
schakelen
lieren
rijden.

Rijden zit op linkerstick boven/beneden
lieren zit op linkerstick links/rechts
Sturen zit op rechterstick links/rechts
Schakelen zit op rechterstick boven/beneden

Aangezien het een ramp is om sturen en schakelen op dezelfde stick te hebben zitten, wil ik het het liefst op een 3 standen-schakelaar.
Zelfde als wat ik werkend heb bij mijn FC-16.

Waarom ik dus niet mijn FC-16 gebruik?
Dit omdat de DX6I 2,4Ghz is, en a.s. zondag een meeting heb met die bakken.(gaat om een high-lift chassis van Tamiya)

Bij dit type zenders kun je meestal een 2-positie schakelkanaal niet vervangen door iets anders. Het zijn namelijk geen proportioneel regelbare kanalen, maar slechts aan-uit functies, waarbij een servo alleen de uiterste standen kan innemen. Je ziet dat trouwens aan de bedrading van de schakelaar. Als er twee draden aan zitten kun je het vergeten.

Jammer genoeg idd 2 draden per schakelaar :( .
Dus wat ik denk is dus onmogelijk?

Iedereen bedankt voor zijn meedenken

Als het goed is, moet je zo'n zenderantenne gewoon bij je winkelier kunnen bestellen. Dat zou ik maar doen ook, want bij 2,4 GHz zenderantennes is steeds per merk/type de voet anders. Als je eigen winkelier niet reageert kun je het gewoon bij een andere proberen. Van andere merken denk ik, dat alleen de antenne van een Futaba T10CG een voetje heeft, dat in de buurt komt. Helaas kan ik dat niet voor je vergelijken omdat ik geen Spektrum antennes (meer) voorradig heb.

Deze antennetjes willen nogal eens stuk gaan op het scharniergewricht. Voor tijdelijk gebruik kun je 'm dan met secondenlijm fixeren. Als je het goed doet zet je zo'n ding toch nooit rechtop, dus als 't ie horizontaal en evenwijdig met de zenderbehuizing vastzit is dat goed genoeg. De echte antenne zit per slot van rekening toch binnenin.
bedankt voor de tips, adviezen.

Dat fixeren heb ik nu ff gedaan met een stukje tape.

Het kapotte knietje is ontstaan door het vervoer. Ik doe alles met de trein/fiets en daar ik nog geen goede opbergruimte in de vorm van een flightcase of iets anders heb, is juist de antenne, die niet draaibaar om zijn lengteas, is erg kwetsbaar ook al vervoer ik de zender in wat lagen bubbeltjes plastic. Te kwetsbaar want ik lees op het web dat er meer mensen dat als een probleem hebben ervaren. Spektrum lever, naar wat ik op het web gelezen hebt, nu de antenne met een draaibaar voetje. Spektum (nu ja, Horizonhobby in de u.k.)zelf wil niet aan mij als gebruiker leveren alleen aan handelaren. :-(

Een ander iets is, dat ik inderdaad een modelbouwhandelaar/winkel in mijn regio gevraagd hebt of deze geleverd zou kunnen worden. De prijs die hij stelde is vele malen hoger dan de prijs die ik op buitenlandse r.c. modelbouwwebsites zie. Ik ben bereid om wat meer te betalen voor een product in een winkel als ik daarbij ook een goede advies of instructie krijg (en dat zou ik krijgen, bleek uit hun email). Maar als ik tweemaal zoveel moet betalen, dan ga ik even op zoek naar een andere handelaar die dit voor minder kan leveren of dan toch een bestelling in een niet nederlandse webwinkel en dan neem ik de verzendkosten op de koop toe.

Laatst bewerkt:
Jammer genoeg idd 2 draden per schakelaar :( .
Dus wat ik denk is dus onmogelijk?

Iedereen bedankt voor zijn meedenken
Onmogelijk is een groot woord maar enige technische creativiteit is wel een must. :yes: Het is natuurlijk redelijk eenvoudig op te lossen door de draden van de potmeter van één kanaal (voor het schakelen) los te halen en deze via een extra te plaatsen 3-standen schakelaar en twee weerstandjes van elk 4,7kOhm op de schakelaar te zetten. Knutselen is dus een vereiste en moet je alleen doen als je weet waar je mee bezig bent (eventueel dus laten doen). Elke vorm van garantie op de zender vervalt dan in ieder geval. :? ;)

Voor wat betreft de zenderkeuze zeg je dat de zender waardeloos is voor auto's. Dat is een feit, het is een vliegtuigzender. De kans dat er zenders komen met meer dan de gebruikelijke 3 kanalen voor autorijden is nihil (hooguit 4 kanalen). Eerst verdiepen in de benodigde functionaliteiten alvorens een (vliegtuig)zender aan te schaffen is dan een betere optie (zoals gezegd heeft de DX7 wel een 3-standen schakelaar). :mrgreen:

Bij een DX6i zal het omzetten van een knuppelkanaal naar een 3-positie kanaal vermoedelijk inderdaad slechts twee extra weerstanden vergen om de nulstand te genereren. Dit kan als de knuppelpotmeters een 60 graden verdeling hebben. Bij knuppelpotmeters met een 270 graden cermetbaan is echter ook een derde weerstand noodzakelijk om de slaglengte op een normale waarde te krijgen.

Weet dus wel waar je aan begint als je zoiets gaat knutselen.

@Sleurhutje en Corrien,

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.
Maar bestaat er ook een tekeningetje van, in woorden begrijp ik het aardig, maar met een tekening vast en zeker beter.

Nogmaals @ Sleurhutje,

Ik zeg helemaal nergens dat de DX6I een waardeloze zender is voor auto's.
Alleen als een 2,4Ghz maker een zender maakt die 6-8 kanaals is, en voldoende uitbreidingen heeft zoals bijvoorbeeld de FC-16, dan hebben ze denk ik een gat in de markt.

Ik zeg helemaal nergens dat de DX6I een waardeloze zender is voor auto's.
Alleen als een 2,4Ghz maker een zender maakt die 6-8 kanaals is, en voldoende uitbreidingen heeft zoals bijvoorbeeld de FC-16, dan hebben ze denk ik een gat in de markt.
Die markt is heel klein. Het betreft specifieke toepassingen en zoals je al zegt grijpen veel van deze gebruiker dan naar console-zenders waar schakelmodules in passen. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan, hierdoor zal de afname al sterk beperkt worden. Over het algemeen is men niet bereid 500+ euro neer te leggen om dat ene kanaaltje extra te kunnen schakelen. ;)

Idd, de prijs zal niet goedkoop zijn.

Maar niemand een tekeningtje van wat er is uitgelegd aan mij?

Zou je zoiets niet liever laten doen door iemand met enige elektronica kennis? Het is niet erg moeilijk, maar je hebt zó een rookwolk als je iets fout doet. Ik wil je er wel bij helpen, maar dan zul je hiernaartoe moeten komen. Vanaf Spijkenisse is het een goed uur fietsen.

Er zal trouwens eerst met 100% zekerheid vastgesteld moeten worden of de knuppelpotmeters van een DX6i een 60 of een 270 graden verdeling hebben. Daarvan is het afhankelijk hoe het precies moet.

Me pa heeft er zelfs zijn beroep van gemaakt.

Maar idd wat u zegt, kan ik het het best laten doen.
Kan dat ook gewoon bij u?

Waar heeft je pa z'n werk van gemaakt? Zo te zien zijn er drie mogelijkheden: elektronica, rookwolken of fietsen.

Als je zoiets door mij laat doen kost het je geld. Als we het even samen doen kan het ook voor niks. Je moet er dan zelf voor zorgen, dat er een plaats op de zender is voor de extra schakelaar en eventueel ook voor de schakelaar zelf. Ik heb namelijk alleen 3-positie schakelaars voorradig, die liefst € 8,50 kosten. Deze zijn dan wel van het zelfde type als wat er in de DX6i zit.

Me pa heeft Ing. voor zijn naam staan.

Ff overleggen met me pa, aangezien hem het ook handig lijkt om een 3-standen schakelaar te hebben.

Spijkenisse-Maasland is nog te rijden, ik laat het je zsm horen.
Alvast bedankt voor je aanbod.

Back