Er zit natuurlijk wel degelijk een servicemenu in een DX6i. Het zal echter niet erg uitgebreid zijn. Ik schat het zo ongeveer in als het menu van de MX12 van Graupner en daarin valt niet zo heel erg veel te doen.
Wat ik gedaan heb is waarschuwen tegen het gebruik van zo'n menu omdat je niet precies weet waar je mee bezig bent als je de handleiding niet hebt. Niet meer en niet minder. Zulke dingen zijn namelijk gevaarlijk. Ik heb bijv. aangegeven, dat bij JR serviceprogramma's de Voltmeter meestal automatisch wordt mee-geijkt (Spektrum wordt door JR gefabriceerd). Nu verkrijg ik als servicedienst een behoorlijk deel van mijn inkomen doordat mensen zelf aan het sleutelen zijn geweest aan hun apparatuur. Voor mijn eigen portemonnee zou ik dus het klungelen in service menu's, waar je niets te zoeken hebt, moeten stimuleren. Toch doe ik dat niet omdat het gevaarlijk kan zijn.
Bij het verknoeien van de calibratie kun je wel denken, dat dit geen probleem is omdat je altijd kunt her-calibreren maar je moet je echter wel realiseren, dat er mensen met een verknoeide calibratie kunnen gaan vliegen en er dan pas achter komen, dat er iets niet klopt. Bij de DX6i kan ik daarbij geen voorbeeld noemen omdat ik Spektrum apparatuur niet (meer) service. Ik kan wel voorbeelden van zenders geven, waarbij men de knuppels net niet ver genoeg in de hoeken heeft gedrukt of waarbij dit niet mag omdat de hoeken iets zijn afgerond en daardoor geen eindposities leveren. Als men dan gaat vliegen en bijv. de richtingsroer knuppel wél in de eindpositie drukt loopt de servo plotseling naar de andere kant omdat er dan een grotere of kleinere spanning aan de A/D omzetter wordt opgegeven dan is opgeslagen. De processor krijgt dan een verkeerde getalwaarde toebedeeld. Bij JR ken ik in dit verband voorbeelden, waarbij je bij het bewegen van bijv. de gasknuppel opeens ook een uitslag krijgt op richtingsroer, hoogte of aileron. Enne nee, ik maak zulke programma's niet. Enne ja, volgens mij zouden er gemakkelijk grenswaarden kunnen zijn.
Op dit forum heb ik reeds twee keer eerder ruzie gehad over service menu's. De laatste keer was bij de T9ZAP van Futaba. Daarbij krijg je bij de WCII versie 100%-zeker-weten het hierboven geschetste probleem. Ik heb er ook meerdere hier binnen gehad, met name uit België. Daardoor hadden ook enkele heel erg vervelende crashes plaatsgevonden, waarvan de apparatuur de schuld kreeg. Bij zulke zenders ben je meteen wat langer bezig om alles weer goed te krijgen, dus dat is kassa voor de servicedienst. Deze zender heeft - net als veel JR zenders en ook vele nieuwe Futaba zenders - potmeters met slechts een 60 graden verdeling. Daarbij is de calibratie uiterst kritisch en ben je met het vervangen van een potmeter ook wel een tijdje bezig voordat je 'm voldoende nauwkeurig in de nulstand hebt gezet voordat je überhaupt kunt calibreren.
De eerste keer was toen ik net op dit forum kwam. Toen ging het over de Multiplex 2010, die men heel eenvoudig zelf kon omtoveren tot een MC2020. Opeens had je dan meer modelgeheugens en beschikte je over alle mixers van de MC2020. Een geweldig voordeel voor de eindgebruiker. Hierbij kreeg ik ook veel tegenspraak. Ik weet niet of Niek de foto's nog heeft bewaard van de zenderprinten, die ik heb vervangen, maar dat waren er enkele honderden. Bij deze zenders liep na kortere of langere tijd de processor vast als de calibratie niet klopte (of eigenlijk de vermenigingsfactor, waarmee de A/D omzetter werkte). Door het ontbreken van een resetfunctie was het dan een gigantisch geklooi om 'm uit zo'n 'vastloper' te redden en in enkele honderden gevallen lukte dat dus helemaal niet.