DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

Ik begrijp heel de ophef niet helemaal. Als ik het teruglees, gaat het over de DX6i, en is daar helemaal geen service-menu, alleen een calibratie. Wat je daaraan zou moeten verneuken, is mij een beetje een raadsel. Je kunt altijd weer hercalibreren.

Aan de andere kant zie ik ook niet helemaal wat het heil er van zou zijn, maar als mensen perse willen hercalibreren, zie ik niet in wat daar kwaad aan zou moeten kunnen.

Dit wordt anders zodra je het over 'echte' servicemenu's gaat hebben, uiteraard.

Het mooiste voorbeeld van wat Corrien bedoeld, zit de meerderheid hier naar te kijken: Windows. Echt mensen, windows werkt prima. Oók Windows 95 enzovoort. HEt laat alleen de eindgebruiker teveel toe, waardoor PC's ontregeld raakten. Die mensen moeten een Apple kopen, daar kun je niet zoveel op instellen en zie daar.. dan werkt het ineens allemaal wel goed..

Henry, dat is off the point. Ik schreef al dat ik het ook niet helemaal eens was met Jan's visie over wat voor soort menu dan ook. Maar Helihabit gaat maar door (hij lijkt Hezik wel :rolleyes:). Dat gedonder had al vele malen afgelopen kunnen zijn, maar telkens moet het weer opgerakeld worden, en dan in heel onplezierige bewoordingen.

Je zou best een zinvolle discussie kunnen hebben over of het zinvol is om in een service- of kalibratiemenu te grasduinen. Maar niet-zinvolle discussies hebben niet zo veel... huh... zin hè... :cool:

Er zit natuurlijk wel degelijk een servicemenu in een DX6i. Het zal echter niet erg uitgebreid zijn. Ik schat het zo ongeveer in als het menu van de MX12 van Graupner en daarin valt niet zo heel erg veel te doen.

Wat ik gedaan heb is waarschuwen tegen het gebruik van zo'n menu omdat je niet precies weet waar je mee bezig bent als je de handleiding niet hebt. Niet meer en niet minder. Zulke dingen zijn namelijk gevaarlijk. Ik heb bijv. aangegeven, dat bij JR serviceprogramma's de Voltmeter meestal automatisch wordt mee-geijkt (Spektrum wordt door JR gefabriceerd). Nu verkrijg ik als servicedienst een behoorlijk deel van mijn inkomen doordat mensen zelf aan het sleutelen zijn geweest aan hun apparatuur. Voor mijn eigen portemonnee zou ik dus het klungelen in service menu's, waar je niets te zoeken hebt, moeten stimuleren. Toch doe ik dat niet omdat het gevaarlijk kan zijn.

Bij het verknoeien van de calibratie kun je wel denken, dat dit geen probleem is omdat je altijd kunt her-calibreren maar je moet je echter wel realiseren, dat er mensen met een verknoeide calibratie kunnen gaan vliegen en er dan pas achter komen, dat er iets niet klopt. Bij de DX6i kan ik daarbij geen voorbeeld noemen omdat ik Spektrum apparatuur niet (meer) service. Ik kan wel voorbeelden van zenders geven, waarbij men de knuppels net niet ver genoeg in de hoeken heeft gedrukt of waarbij dit niet mag omdat de hoeken iets zijn afgerond en daardoor geen eindposities leveren. Als men dan gaat vliegen en bijv. de richtingsroer knuppel wél in de eindpositie drukt loopt de servo plotseling naar de andere kant omdat er dan een grotere of kleinere spanning aan de A/D omzetter wordt opgegeven dan is opgeslagen. De processor krijgt dan een verkeerde getalwaarde toebedeeld. Bij JR ken ik in dit verband voorbeelden, waarbij je bij het bewegen van bijv. de gasknuppel opeens ook een uitslag krijgt op richtingsroer, hoogte of aileron. Enne nee, ik maak zulke programma's niet. Enne ja, volgens mij zouden er gemakkelijk grenswaarden kunnen zijn.

Op dit forum heb ik reeds twee keer eerder ruzie gehad over service menu's. De laatste keer was bij de T9ZAP van Futaba. Daarbij krijg je bij de WCII versie 100%-zeker-weten het hierboven geschetste probleem. Ik heb er ook meerdere hier binnen gehad, met name uit België. Daardoor hadden ook enkele heel erg vervelende crashes plaatsgevonden, waarvan de apparatuur de schuld kreeg. Bij zulke zenders ben je meteen wat langer bezig om alles weer goed te krijgen, dus dat is kassa voor de servicedienst. Deze zender heeft - net als veel JR zenders en ook vele nieuwe Futaba zenders - potmeters met slechts een 60 graden verdeling. Daarbij is de calibratie uiterst kritisch en ben je met het vervangen van een potmeter ook wel een tijdje bezig voordat je 'm voldoende nauwkeurig in de nulstand hebt gezet voordat je überhaupt kunt calibreren.
De eerste keer was toen ik net op dit forum kwam. Toen ging het over de Multiplex 2010, die men heel eenvoudig zelf kon omtoveren tot een MC2020. Opeens had je dan meer modelgeheugens en beschikte je over alle mixers van de MC2020. Een geweldig voordeel voor de eindgebruiker. Hierbij kreeg ik ook veel tegenspraak. Ik weet niet of Niek de foto's nog heeft bewaard van de zenderprinten, die ik heb vervangen, maar dat waren er enkele honderden. Bij deze zenders liep na kortere of langere tijd de processor vast als de calibratie niet klopte (of eigenlijk de vermenigingsfactor, waarmee de A/D omzetter werkte). Door het ontbreken van een resetfunctie was het dan een gigantisch geklooi om 'm uit zo'n 'vastloper' te redden en in enkele honderden gevallen lukte dat dus helemaal niet.

Servicemenu of niet...de DX6i komt naar mijn mening te kort op het gebied van de mode instellingen. En de vraag was gewoon hoe van mode te veranderen. Dat was alles.

Laten we het gewoon netjes houden en niet zoveel woorden gebruiken want daar wordt het alleen maar nog ingewikkelder van.

Op zoek naar het adres van Horizon Hobby Duitsland, kwam ik een recente terugroepaktie (vandaag) tegen op de site, hier:
Service Portal :: Fehlerhafte Trainerbuchse

Wenn Ihre DX6i mit den Produkt Identifikationscodes (PID)HA906X und HA907Xversehen ist,lesen Sie bitte die folgende Anweisung

Den Produktidentifikationscodefinden Sie auf der Innenseite des Akkufaches des DX 6i Senders.

Unsere Serviceabteilungen in den USA, England und Deutschland haben Berichte über Kurzschlüsse mit möglichen internen Schäden der DX6i erhalten. Unsere Nachforschungen haben ergeben, dass der Grund dafür eine nicht korrekte Trainerbuchse ist, die bei dem Einbau in wenigen Anlagen verwendet wurde.Wenn Sie diese Trainerbuchse mit einem Lehrer / Schüler Kabel oder einem Flugsimulator Anschluss verwenden, kann es durch dieses Kabel zu einem Kurzschlusskommen, der auch zu Schäden innerhalb der Anlage führt. Unsere Untersuchungen haben ergeben, dass nur ein kleiner Anteil der ausgelieferten Sender betroffen ist. Seitens der Fabrik ist dieses Problem schon jetzt behoben.Bei allen Sendern, die die oben genannten PIDs haben, darf die Trainerbuchse erst nach einer entsprechenden Überprüfung verwendet werden. Sollte Diese fehlerhaft sein, muss eine Reparatur durch Horizon durchgeführt werden. Dieses gilt auch wenn Sie die Trainerbuchse nicht benutzen.

In het kort: als je een DX6i hebt met een van de genoemde identificatiecodes, dan bestaat de kans dat je trainerkabel-aansluiting kortsluiting veroorzaakt. Dit kan ook optreden als je de aansluiting niet gebruikt. Je kan 'm op kosten van Horizon Hobbies Duitsland opsturen; maar eerst aanmelden, op het bovengenoemde URL.

Ik heb een dx6i zonder plakkertje met die code. Zit ik dan goed net zoals bij de terugstuur actie in feb. 09?

Hoi mensen,

Mijn dx6i antenne is gebroken. Wie weet waar ik een nieuwe antenne kan bestellen?
Ik heb heliguy al geemaild (door komt mijn dx6i vandaan) maar ik krijg geen respons.

Dat is helaas niet met enige zekerheid te zeggen Bart. Zoals je weet is de lengte van de antenne heel belangrijk voor de goede werking van de zender en/of ontvanger. Je hoort ook te weten dat hoe hoger de frequentie is, hoe korter de antenne moet te zijn.
Bij een 35MHz ontvanger antenne komt de lengte niet op exact een centimeter nauwkeurig. Je hebt een klein beetje speling zonder dat het de ontvangst negatief zal beïnvloeden. Je hebt dus een antenne van om en nabij een meter lang en misschien een centimeter of 8 speling.

Nu heb je een antenne voor de 2,4GHz. Die is een heel stuk korter. Meestal iets van 3 of 4cm lang. Ook bij die antenne heb je wat speling maar dat zijn slechts milimeters! Veel meer dan 2 á 3mm zal het niet zijn. Het kan zelfs nog wel minder zijn ook!
De antenne is bedoeld voor de Assan modules en ALLEEN als je zeker weet dat de ontvanger of zender van een ander merk precies dezelfde antenne lengte gebruikt kan je deze antenne ook daarvoor gebruiken. Denk eraan dat de eigenlijke antenne IN Het plastic omhulsel zit. Je kan hem dus niet zien en niet bepalen hoe lang hij is!
Proberen? Oké maar blijf voorzichtig, eerst een goede reikwijdtetest doen!

Okee, ik blijf dus electronica analfabeet...
Het is wel een hinderlijk principe van Horizon Hobbies dat ze geen onderdelen versturen, alleen laten repareren door hun reparatiedienst. Tja ik ken het argument wel - dat ze niet willen dat jan en alleman in hun zenders zit te prutsen uit oogpunt van veiligheid - maar voor mijn auto kan ik ieder willekeurig onderdeel gewoon bij de dealer kopen en zelf, al dan niet vakkundig, installeren. Dus waarom een fabrikant van RC zenders daar zo moeilijk over moet doen...
Valt me trouwens wel tegen van Heliguy.com dat ze niet reageren. Maar een losse antenne zullen ze zowiezo niet versturen.

Als het goed is, moet je zo'n zenderantenne gewoon bij je winkelier kunnen bestellen. Dat zou ik maar doen ook, want bij 2,4 GHz zenderantennes is steeds per merk/type de voet anders. Als je eigen winkelier niet reageert kun je het gewoon bij een andere proberen. Van andere merken denk ik, dat alleen de antenne van een Futaba T10CG een voetje heeft, dat in de buurt komt. Helaas kan ik dat niet voor je vergelijken omdat ik geen Spektrum antennes (meer) voorradig heb.

Deze antennetjes willen nogal eens stuk gaan op het scharniergewricht. Voor tijdelijk gebruik kun je 'm dan met secondenlijm fixeren. Als je het goed doet zet je zo'n ding toch nooit rechtop, dus als 't ie horizontaal en evenwijdig met de zenderbehuizing vastzit is dat goed genoeg. De echte antenne zit per slot van rekening toch binnenin.

Als je het goed doet zet je zo'n ding toch nooit rechtop, dus als 't ie horizontaal en evenwijdig met de zenderbehuizing vastzit is dat goed genoeg.
Het is toch zo dat een antenne idealiter zoveel mogelijk haaks op de lijn zender/model moet staan?
Want ik denk nou opeens, doe ik het wel goed... ik klap 'm doorgaans helemaal naar me toe, dan staat de loodlijn op de antenne dus een 45 graden omhoog, en dat is waar mijn model doorgaans vliegt.

Het antennesignaal vormt een soort donut vanaf de punt van de antenne.

3325302782_f9c8e59658.jpg

Maar wat is nu beter? Als je de antenne plat legt, is het signaal voor je wel het beste maar aan de zijkanten, waar je model veelal verder weg is, juist weer zwakker. Tenzij je de zender meebeweegt naar het model. Zet je je antenne recht overeind, dan heb je boven je minder signaalsterkte maar dan is de afstand tot het model ook het kleinst. Hier kun je dus eindeloze discussies over voeren.

Bij mijn Spektrum DX6i en DX7 staat de antenne gewoon rechtop omhoog (dus naar de hemel gericht). En ik kan zonder problemen verder vliegen dan ik op zicht nog zou kunnen besturen.

Bij mijn Spektrum DX6i en DX7 staat de antenne gewoon rechtop omhoog (dus naar de hemel gericht). En ik kan zonder problemen verder vliegen dan ik op zicht nog zou kunnen besturen.
Ja maar het gaat er natuurlijk ook om wat theoretisch de beste oriëntatie is, juist voor het geval er storingsbronnen zijn of zo, of (foei) je zender accu op z'n eind is.
Ik geloof dat ik doorgaans meebeweeg met mijn model. Dat betekent dus dat die 45 graden achterover helling van de antenne okee is lijkt me.

Ik zie, dat ik het onjuist omschreef. Ik bedoelde, dat je de zenderantenne nooit recht naar voren laat wijzen. Of je 'm recht omhoog klapt, onder een hoek van 45 graden zet of haaks laat staan maakt eigenlijk niet zo veel uit, vooropgesteld dat je met het model meedraait. Het meest gangbaar is overigens het omhoog klappen van de antenne.

Ik zie net dit topic.

Net de zoekfunctie op dit topic losgelaten over het 6de kanaal.
Gezocht op kanaal 6 en AUX.

Op geen van beide kon ie iets vinden wat ik zoek.
Mijn vraag is namelijk:

Waar zit het 6de kanaal, en belangrijker, hoe bedien je kanaal6?

Alvast bedankt

Ik zie net dit topic.

Net de zoekfunctie op dit topic losgelaten over het 6de kanaal.
Gezocht op kanaal 6 en AUX.

Op geen van beide kon ie iets vinden wat ik zoek.
Mijn vraag is namelijk:

Waar zit het 6de kanaal, en belangrijker, hoe bedien je kanaal6?

Alvast bedankt
Het AUX-kanaal is een mix-kanaal. Als je bijvoorbeeld Dual Ailerons kiest, waarbij je in elke vleugel een servo gebruikt voor de rolroeren, dan wordt de AUX gelijk gestuurd met het AILE-kanaal (of was het nu tegengesteld :? ;)).
Voor alle andere functies, zoals het gebruik van de FLAPS-schakelaar, zul je een mix in moeten programmeren.

FLAP -> AUX
UP -> 100%
DOWN -> 100%
TRIM -> INH

Dus kanaal AUX heb je niets aan in een auto?
Jawel, maar je zult één van de schakelaars (FLAP, D/R's, HOLD) moeten koppelen aan het kanaal door middel van de mix-functie. :yes: Makkelijkste is dus om de FLAPS-schakelaar te koppelen aan AUX. De GEAR-schakelaar is toevallig al correct gemixt op het GEAR-kanaal van de ontvanger. :D

Ik snap het een klein beetje.

Ik wil graag een 3-standenschakelaar erop zetten, die een versnellingsbak kan schakelen.

Ten eerste, er zit een 2 standen-schakelaar op met functie "Gear".
Dan heb je ook nog een 2 standen-schakelaar met functie "flaps-Gyro".

Die Flaps kan je dus in werking zetten door te mixen, maar volgens mij bereik ik dan niet wat ik wil, want mixen betekent bij mij 2 kanalen bij elkaar voegen.
Maar die gedachte is zeker fout?

Back