E-Sky Belt-CP

Hoera, ik heb de Belt CP gekregen van mijn vriendin. Maandag besteld bij RCtechnics en woensdag al in de bus bij m'n ouders. Zaterdag ga ik erachter, kan niet wachten! :-)
Ik vlieg nu een half jaar of zo met de Honey Bee FP, ben echt benieuwd naar dit opstapje.

Gefeliciteerd!!
Veel succes!
Controleer via de video's van Finnless Bob je instellingen goed.
Bij de RTF uitvoering zijn deze afstellingen nog wel eens voor verbetering vatbaar.
Als je heli goed is afgesteld is het vliegen veel minder moeilijk:)

Groeten, Wilbert

Thx Wilbert :-)
'k heb hem vandaag uitgepakt. Wat een mooi ding zeg!
Ik heb de mechaniek al eens goed bekeken en het ziet er op't eerste zicht allemaal wel tamelijk goed ingesteld uit. Heb hem dan voorzichtjes een beetje doen draaien, maar zelfs op de laagst mogelijke snelheid gaat het al hard. Om schrik van te krijgen, als je dit vergelijk met de honey bee fp. Wil me niet indenken wat er gebeurt als die idle switch plots verkeerd staat bij het inschakelen!

Morgen zal ik de instellingen eens heel kritisch nazien en als de weergoden het toelaten eens proberen hooveren.

Hoe bevestigen jullie trouwens de accu? ik heb al gezien dat die wel een stuk meer naar voor moet om het zwaartepunt goed te hebben. En als je hem toch helemaal naar achter steekt dan zit die zwarte strap tegen de main gear.
En met die zwarte strap zit de accu ook niet helemaal goed vast want ze kan nog voor- en achteruit schuiven. Hoe lossen jullie dit op.

Ja het 450 formaat is al best indrukwekkend hé?
En dan te bedenken dat mensen zeggen dat het met een grotere heli makkelijker leren zou zijn. Natuurlijk is zo'n heli stabieler maar in het begin veel te indrukwekkend om iets mee te durven:cool:

De accu zet ik inderdaad zo vast als jij beschrijft. Ik kan hem ook naar voren en achter schuiven. Even opletten dat je hem niet in je main gear duwt;)
Verder blijft hij netjes op zijn plek. In de neus is natuurlijk ook niet veel ruimte over voor de lipo om nog ergens heen te gaan.

Overigens is de main gear van de Belt erg zwak. Ik gebruik inmiddels deze:
FUP-103a%20copy.jpg

NEW Design Stronger Main Gears w/ Hub (2pcs - Black) - Belt CP - HeliDirect - Helidirect.com is
En die bevalt tot nog toe heel goed! En voor de prijs hoef je het niet te laten:p

Groeten, Wilbert.

Hey mensen,

Na 27 pagina's te hebben gelezen over deze heli heb ik dan toch ook besloten zelf ook een Belt aan te schaffen. ( oke eerlijk is eerlijk ik was het al wat langer van plan )
Op dit moment is hij onderweg en ik krijg hem morgen al binnen!
Ik heb al een paar heli's maar bijna allemaal fp'tjes. Ook heb ik vorig jaar een brandstof heli over genomen met zender en al.
Nou ben ik constant berichten tegen gekomen van mensen die duidelijk al wat langer in het bezit zijn van een Belt cp, waarin staat dat het beter is om van zender te switchen.
(velen raden de mx 12 aan en ik ben ook al meer dan eens de DX6I tegen gekomen)
Nou heb ik dus zelf ook al een andere zender ( die van de brandstof heli ) namelijk de Hitec Eclipse 7.
Ik ben niet van plan meteen nog voor ik begin van zender te switchen maar aangezien de Pot-meters er
snel mee schijnen op te houden denk ik dat ik dit na een maandje of 3 wel ga doen.
Nu is alleen mijn vraag: HOE switch ik van zender?
Heb ik dan bijv. persé andere gear nodig? Ik ben er nog niet veel vragen over tegen gekomen dus ik ga er niet vanuit dat het heel moeilijk is, maar ik weet: alles is relatief.

Zou iemand me dit kunnen uitleggen?

Met vr. groet,

Marijn

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe bevestigen jullie trouwens de accu? ik heb al gezien dat die wel een stuk meer naar voor moet om het zwaartepunt goed te hebben. En als je hem toch helemaal naar achter steekt dan zit die zwarte strap tegen de main gear.
En met die zwarte strap zit de accu ook niet helemaal goed vast want ze kan nog voor- en achteruit schuiven. Hoe lossen jullie dit op.[/quote]

hoi ik heb een stukje klitteband aan de accu gedaan en op de heli zelf zodat hij niet meer verschuiven kan.het resterende klitteband doe ik om de accu bij mij gaat het goed heb je trouwens de 2 de versie??

gr levi

Ik heb bij de Belt altijd de draden eerst naar binnen geschoven en dan door de rechter zijkant weer naar buiten waardoor de accu vanzelf niet verder naar binnen en of buiten kan schuiven..
Doe dat ook bij de King..
Zit niet heel erg vast maar wel vast genoeg..
Een beetje (paar mm) heen en weer schuiven geeft niets omdat een beetje wind al veel meer doet..

@Marijn

Wij zitten niet zo heel erg ver uit elkaar maar in bolsward woont een heli piloot die de belt ook heeft gehad..
Dus hulp bij je in de buurt is geen probleem...
Die zender die je noemt ken ik niet maar als daar throttle en pitch curves in gemaakt kunnen worden zou ik liever vandaag als morgen over stappen..
Ik weet niet hoe mobiel je bent..
Heb dinsdag nog indoor gevlogen in leeuwarden en daar zit oo een hele active groep..

Ik heb ook MSN dus contact mag geen probleem voor je zijn...

Benno

Mechanisch gezien is het niet lastig: Andere ontvanger erin die op jouw andere zender/kristallen/2.4ghz kan binden en stekkertjes overpluggen. Het lastigere zijn vaak de veel meer mogelijke instellingen van de nieuwe zender. Dat moet je even leren maar dat snap je snel genoeg en je kunt de heli er daardoor veel makkelijker mee besturen. Voor de pitch en throttle-curves zijn erg makkelijk vind ik persoonlijk.

hoi ik heb een stukje klitteband aan de accu gedaan en op de heli zelf zodat hij niet meer verschuiven kan.het resterende klitteband doe ik om de accu bij mij gaat het goed heb je trouwens de 2 de versie??

Ik heb de eerste versie.
Aan die klittenband op de batterij heb ik ook al gedacht, misschien moet ik dat eens proberen. Nu hang ik ze gewoon erin met dat bandje. Het kan wel schuiven maar als de kap erop zit valt dat wel mee.

Tof dat je er ook een gekocht hebt Marijn.
De belt is echt een toffe heli vind ik, heel wat stabieler dan FP, maar ook heel wat indrukwekkender om mee te vliegen. Ik durf nog nauwlijks side in vliegen. Zelf ben ik ook nog van plan om een MX16 te kopen, maar ik wacht nog wel tot de potmeters gaan haperen :-)

Ik heb even geen foto's, maar ik monteer mijn batterij als volgt:

Ik heb twee LiPo's en daarom het klittenband wat ik erbij heb gekregen in tweeën geknipt. Nu maak ik twee ringen die krapper zijn dan wanneer ik de accu in de heli leg ("lade" zal ik het maar noemen). De band gaat om de Lipo en om de lade heen. De punt van die lade is sowieso schuin, waardoor de benodigde omtrek kleiner is dan aan het einde van de lade. Dus het is makkelijk om hem erop te krijgen en als je bandje verder schuift klemt die de lipo dan ook echt tegen het frame...

De Lipo kan zo niet meer schuiven en zit gewoon goed vast. Nu al redelijk wat vluchten gemaakt en geen problemen gehad.

Ik heb trouwens een V2, maar het zal niet significant anders eruit zien bij de V1.

Hey!

Heb gister dus mijn Belt(V1) binnen gekregen! Van Benno de tip gekregen om eerst alles nauwkeurig te fotograferen. Dat heb ik dus gedaan. Ik denk dat iedereen wel al eens een belt heeft gezien maar mischien heeft iemand er nog wat aan..

( De foto's zijn orgineel veeeel groter maar moesten worden verkleind om ze op het forum te kunnen gooien. )

full

full

full

Eerst zo maar even. Als er meer moeten komen zeggen jullie het maar!

Het lijkt trouwens een beetje zo dat mijn main gear een beetje scheef is. Op de foto is dat duidelijk te zien.

Ik heb trouwens bemerkt toen ik de heli een beetje liet inlopen, dat als ik het gas voorzichtig open doe, de staart eventjes heel erg de neiging heeft om weg te schieten! Waarschijnlijk door de kracht van de hoofdrotor.. Is hier wat aan te doen?

Groet,

Marijn

Ik heb trouwens bemerkt toen ik de heli een beetje liet inlopen, dat als ik het gas voorzichtig open doe, de staart eventjes heel erg de neiging heeft om weg te schieten! Waarschijnlijk door de kracht van de hoofdrotor.. Is hier wat aan te doen?

Mechanisch weinig volgens mij.

een regelaar met een goede softstart functie voorkomt dat.

Of een zender waar je gascurven mee kan programmeren, dan zou je onderin wat afgevlakte throttle kunnen instellen waardoor hij zachter optoert.

Eric

Het lijkt trouwens een beetje zo dat mijn main gear een beetje scheef is. Op de foto is dat duidelijk te zien.

Bij mij is de main gear ook beetje scheef.

Ik heb de belt V2, vraag me af of de main shaft en de flybar evenlang zijn als de eerste versie.

Bij mij onder het vliegen is het dat de staart niet stabiel blijft, dus snel naar rechts en links gaat.

Heeft daar iemand advies voor of weet iemand hoe dat komt???

Gr. Levi

Bij mij staat de main gear ook een beetje scheef, gewoon door torsie speling, is niet zo erg denk ik, zolang ze volledig ingrijpt op je motortandwiel.
En inderdaad, bij het optoeren krijg je ineens een schok waardoor de staart soms wel 180° draait. Het enige wat je kunt doen is voorzichtig gas geven, klik voor klik, tot ie aanschiet, en dan een beetje compenseren met de staart. Een betere ESC zou natuurlijk het beste zijn.

Nu heb ik zelf ook weer een paar vragen:
Bij mij ligt het zwaartepunt iets te ver naar achter waardoor ik veel te veel voorwaarts moet trimmen naar mijn zin. Is dat bij jullie ook? De lipo zit al zo ver mogelijk naar voor geschoven.

Ten tweede, ik heb nu zo'n 6 vluchten gedaan en ik heb nu al 2x een glitch gehad tijdens het vliegen. Daarbij valt hij een fractie van een seconde stil en verliest wat hoogte. In hoover is dat niet zo erg, maar ik mag er niet aan denken wat er gebeurt als ik eens wat figuren ga vliegen.

Bij mij onder het vliegen is het dat de staart niet stabiel blijft, dus snel naar rechts en links gaat.
Heeft daar iemand advies voor of weet iemand hoe dat komt???

Misschien staat de gain van je giro niet goed. In de handleiding daar staat beschreven hoe je hem moet instellen zodat je staart stabiel blijft.

Hoi..
Bijna alle maingears wiebelen een beetje..
Zelfs met nieuwe assen hebben de meeste kleine heli's daar last van.
Het geeft niet zolang het contact met de motor tandwiel(pinion) maar blijft en dat ze niet aanlopen tegen het frame..
Het leverd geen onbalans op en trillingen komen daar nooit vandaan..

De schok bij het optoeren is idd een normaal verschijnsel en zelfs met een goede slowstart in je ESC heb je daar nog wel last van.
De meeste goedkope ESC/motor combinaties hebben een slecht koppel bij lage snelheden en daarom wil de heli pas gaan optoeren bij een wat hogere throttle stick wat dan meteen een redelijk snelheid geeft.
Een hulpje is wel wat rubberen slang om je skids maken zodat de heli wat meer frictie heeft aan de grond..
Ik gebruik een heli platform wat ik gemaakt heb van een stuk hardboard. 1 zijde daarvan is altijd veel ruwer en dus ideaal op ondergrond.

Als je staart heen en weer schud tijdens het hooveren zonder dat je wat met je zender doet dan staat de gain van de Gyro veel te hoog.
Bij de standaard Belt-cp moet je dan dat schroefje op de gyro iets (5 a 10 graden tegen de klok in draaien en weer proberen..
Dit fenomeen noemen we we hunting..
Niet te verwarren met langzame schomelen (wagelen) en trillen door onbalans (kromme staart as of beschadigde staart bladen).

Dan nog de Glitches..
Dit probleem is serieus en erg lastig op te lossen..
Het wordt veroorzaakt door storing in het ontvangst en is zeker op 35Mhz een groot probleem.
Allereerst moet je zorgen dat de zender optimaal is en dat zijn zendvermogen zo goed mogelijk weg gaat.
Dus accu's vol en antenne goed uitgeschoven.
Dan is het zaak dat je ontvanger optimaal is..
Dus Kristal goed vast (trillingen) en antenne draad max uitgespannen.
Ik heb mijn antenne altijd naar achteren uitgespannen naar de staart vin en dan weer terug naar het landings gestel (kunstof dus niet om de metalen buisjes). Is niet mooi maar wel de enige manier om optimale ontvangst te garanderen.
Verder is de opstelling van de electronica en met name de ESC en motor bedrading van belang..
Ik plaats de ESC altijd zo dicht mogelijk bij de motor om de draden dan zo strak mogelijk samen te bundelen. Los hangende motor draaden werken n.l. als antenne en stralen de pulsen van de motor sturing uit wat het ontvangst beinvloed (verstoord).
Ik zie soms met afgrijzen heli artisten een mooi kunstwerk van hun heli gemaakt hebben door het opspoelen van de servo draden, antenne draden en ESC draden..
Bedenk dat een spoel een mooi sterk stoor veld kan veroorzaken..
Ik monteer de bedrading liever zigzag gewijs waardoor de velden van de heen gaande en terug gaande draad elkaar opheffen.
Tenslotte is omgeving heel bepalend.. Vliegen in de buurt van TL verlichting en straat lantaarn en hoogspannings masten kan allemaal je ontvangst verstoren..
Vaak kun je op vlieg lokaties plekken vinden waar de omgevings storing heel erg zijn en dan moet je die plekken mijden of allert zijn.

Tot zover deze onderwijs les..
je hoefd het niet met me eens te zijn zolang je de wijsheid maar ter kennis geving neemt en dan zelf ontdekt wat wel en niet voor je werkt..
Bedenk goed, het kan altijd anders..

Benno

Ik ben het zeker met je eens Benno :-)

Zelf leid ik ook de antenne eerst naar de staart en dan terug naar de skids om hem door het antenne buisje te voeren. Maar zelfs dat is nog niet 100%, want je antenne verliest ook efficiencie door hem ergens te voeren en dan terug te keren. Maar ja, die draad is gewoon veel te lang he :-)

Op m'n honey bee FP heb ik ook zo'n antenne buisje gemaakt, onderaan een skid, en de antenne heb ik daarrond gewikkeld, in een zo uitgerekt mogelijke spiraal. Ook niet zo optimaal, maar daarmee heb ik nog nooit glitches gehad denk ik.

Hey!

Bedankt voor de info over het wegdraaien van de staart.

Vandaag de heli voor het eerst echt in de lucht gehad op ooghoogte. Zeer stabiel vergeleken bij die fp´tjes die ik heb!

Nu weet ik dat dit geen fp heli is en dus ook niet het zelfde vliegt, maar toch merkte ik iets waarvan ik betwijfel of het normaal is. Bij cp heli´s is het als ik het goed begrepen heb normaal dat hoe meer gas ik geef, en dus hoe meer toeren de rotor maakt, hoe meer de pitch van de bladen toeneemt..
Nou wil het dat als ik bijna op stijg (echt letterlijk op het randje van grond en lucht) en NIET meer gas bij geef, de heli het hef zelf maar in handen lijkt te nemen door de pitch van zijn bladen groter te maken waardoor de heli ineens de lucht in schiet ( +/- 50 cm ).

Ook als ik in de lucht ben (op ooghoogte) verliest de heli soms ineens wel een meter aan hoogte. Ik heb zelfs al een paar keer gehad dat hij zichzelf met vrij hoge snelheid op de grond klapte! ( Laat het duidelijk zijn dat ik GEEN verlies in motor vermogen waarneem..het lijkt puur de hoek van de bladen te zijn hoewel ik niet in Idle-up vlieg )

Nou weet ik het niet helemaal zeker maar ik vroeg me af of dit kan komen door het sturen(vooruit, achteruit en roll). Het leek trouwens minder te worden naarmate de accu leger raakte.

Groet,

Marijn

Ja wat daarvan de oorzaak is, is mij niet duidelijk.
Als het wat waait kan dat heel makelijk de oorzaak zijn maar het was vandaag zo rustig dat ik niet denk dat je daarvan last hebt..
Alle heli's (ook de FP) hebben daar last van. Zodra er iets wind van voren komt gaat de heli hierdoor omhoog. Komt de wind van achteren drukt dat de heli naar beneden.
Idd als je meer gas stick geeft gaat bij jou het motor sneller draaien en schuift tegelijk ook de swash recht naar boven. Door dat laatste wordt je bladhoek groter en geven je bladen dus meer lift.
Nu gebeurt het wel dat de as erg droog is en dus de swash niet soepel over de as op en neer schuift (ook de washout, net boven de swash kan dit veroorzaken). Het enige wat ik hierop kan zeggen..
Haal de motor aansluitingen even los (veiligheid voorop) en neem de servo linkjes even los en voel door de swash plate op en neer te schuiven of het geheel helemaal soepel gaat.
Door je bladen ook nog te verwijderen mag je helemaal geen zwaar punt meer voelen.
Soms (zeker bij nieuwe onderdelen) zitten er braampjes of giet randjes op de onderdelen waardoor er zware punten in zitten..
Als de de motor toch los hebt zitten kijk dan meteen wat er gebeurt als je de stuur stick rond roerd...
Je mag dan de swash niet hoger of lager zien gaan..

En wees blij..
Je eerste heli probleem..
zonder crash.

Benno

Haha ja als je het van die kant bekijkt!
maargoed.. wind lijkt me een beetje sterk aangezien ik in een loods vloog..
Ik ga er vanavond naar kijken! Zo nodig maak ik er even een filmpje van..

Bedankt en groet,

Marijn

Heren,

Ik heb even een filmpje gemaakt van mijn servo bewegingen.
Wat mij al eerder was opgevallen maar waar ik nog niet echt aandacht aan had besteed was het servo'tje aan de linker kant van de heli..( bij het filmpje op de voorgrond ) Deze servo lijkt eigenlijk helemaal niets te doen, welke beweging ik dan ook uitvoer.. slechts kleine tikjes.
Wat me ook opvalt is dat als ik mijn gas open en dicht gooi alleen het voorste rotorblad goed en duidelijk beweegt. Het achterste beweegt veel minder in vergelijking met de voorste dus.

Ik weet niet of jullie er veel aan hebben en mijn excuses voor het rommelige filmwerk.

0CqOYobdoIk[/media] - Belt cp servo bewegingen

Groet,

MArijn

Back