Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

Ik heb voor de vleugels Torcster nr 40 servo,s 2.5 gram. Ben ik helemaal tevreden over (gezien de schuur-deuren die bewogen moeten worden)....

Dank voor de tip!

Voor deze grootte moet enkel balsa voor de vleugel sterk genoeg zijn, zeker met die verkasting.

Dat denk ik ook.
De functionele vleugelstruts maken de vleugels ook nog een stuk sterker en stijver.

Is die indekking origineel van tekening , of heb jij deze toegevoegd?

De constructie van de vleugel is geheel eigen verzinsel, zie deze foto:

full

Zou het maken van een D-box, dus ook het onderste voorste deel van de vleugel (met 1.5mm balsa) indekken een niet veel stevigere, i.e. een vleugel met een grotere torsiestijfheid opleveren? Aan de andere kant, de vleugel is een semicantilever versie dus misschien niet nodig om een D-box te maken?

Klopt en klopt! ;)
Een D-box zou de vleugel zeker meer torsiestijf maken, maar inderdaad lijkt me dat voor deze toepassing niet nodig en dan wordt het alleen extra gewicht.

Vanochtend de vleugelhelften van de bouwtafel gehaald en ik ben niet ontevreden :yes:

Groeten, Ramses
.

.
De vleugelhelften van de bouwtafel gehaald en geschuurd.
Daarna de achterlijst afgewerkt met 1mm balsa aan boven en onderzijde:

full

Vleugeltips gemaakt van 1.5mm balsa en enkele semi-ribben aan de onderzijde:

full

full

De achterlijst was het enige lastige van de vleugels, maar is gelukkig precies geworden als ik bedacht had :yes:
Op de twee onderstaande foto`s is deze achterlijst duidelijk te zien:

full

full

En dan... het gewicht...
De twee vleugelhelften wegen samen (zonder ailerons, flaps en slats) 32.5 gram.
Dat is dus 16.25 gram per vleugelhelft (spanwijdte is 1.2 meter):

full

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
En toen... "The Marriage"...
Het samenvoegen van de twee vleugelhelften aan de romp.

Een lange aluminium rei erbij gepakt om de vleugel aan uit te lijnen.
Van balsa tijdelijke stutten gesneden voor onder de staart van de romp en de vleugel achterlijsten.
Zo verzeker ik een gelijke instelhoek links en rechts.
De vleugelhelften met 30 minuten epoxy aan de romp gelijmd en loodaccus erop geplaats om de boel te fixeren:

full

Op tekening staat flinke V-stelling getekend, maar dat was ook een kistje zonder aileron besturing...
Toch zie je zelfs bij grote Storch modellen soms ook V-stelling, persoonlijk vind ik dat niet zo mooi.
De rechte, bijna afhangende vleugels staan nou net zo karakteristiek op de Storch.
Ik ben niet bang voor de bestuurbaarheid, dus heb mijn vleugels zoals schaal is recht verlijmd:

full

full

Verder met de vleugelstruts.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Hoi René, eigenlijk van alles door elkaar.
Bij het selecteren van het hout ben ik meer van het "voelen" dan van het "wegen".
Ik kijk per onderdeel wat constructief benodigd is, uiteraard zo licht mogelijk maar wel sterk.
Heb een voorraadje met verschillende hardheden/gewicht waar ik uit kan putten...

full

Deze Storch kon ik bijna geheel uit de "restbak" onderaan op de foto bouwen :D

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
De Storch is bijna ruwbouw klaar :yes:
Alleen de ailerons, flaps en slats en de vleugelstruts nog maken...
Gewicht zoals de Storch in z`n geheel op onderstaande foto`s staat is nu 120 gram.

Tijdens de volgende handelingen komt er tissue op het frame, benieuwd naar de gewichtstoename.
Ook het "cockpitglas" zal nog wat wegen, ben benieuwd waar het kale frame op uitkomt.

Nu wat spammen in twee updates... de laatste "bare bones" foto`s voordat de tissue erop gaat.
De staartvlakken zijn nog los en voor de foto`s met spelden vastgezet.
Eerst wat close ups:

full

full

full

full

full

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Een juweeltje.
Ik weet niet wat voor materiaal je in gedachten hebt voor het cockpitglas,
Als ik op het werk dun transparant materiaal nodig heb gebruik ik wel eens sheetmateriaal voor de printer of een kaft van een A4 inlegmap.

Ton

.
Dank voor de leuke reacties! :)

Ik weet niet wat voor materiaal je in gedachten hebt voor het cockpitglas,
Als ik op het werk dun transparant materiaal nodig heb gebruik ik wel eens sheetmateriaal voor de printer of een kaft van een A4 inlegmap.

Ik gebruik ook meestal transparante plastic sheets (kaften) van A3 presentatieboeken.
Maar de sheets welke ik altijd gebruik zijn redelijk dik en vooral te zwaar voor de Stoch helaas...
Ik heb voor de Stocht deze transparante polystyreen sheets besteld van 0.13mm dik:

full

Vanochtend de vleugelstruts van de Storch gemaakt.
Eerst verschillende opties "gevoeld en gewogen", carbon, aluminium en triplex... ik vond alles te zwaar...

Besloten de struts op dezelfde wijze te maken als het landingsgestel.
Voor de lange hoofdstruts heb ik 1mm staaldraad gebruikt, voor de 'tussenstruts' 0.6mm staaldraad.
Eerst de staaldraad strut constructie verlijmd en deze op knooppunten met garen omwikkeld met een druppel secondenlijm erop.
Daarna met balsa de struts afgewerkt op dezelfde wijze als het landingsgestel:

full

Door de strut constructie is de vleugel nog een stuk sterker en stijver geworden:

full

Gewicht is nu 125 gram totaal dus het gewicht van de strut constructie is 5 gram geworden.
Ik ben dus nu ook precies halverwege het maximale totaal vlieggewicht van 250 gram...

full

Verder met de laatste onderdelen, de ailerons, flaps en slats.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
.
Hoi Heinz,

Puur qua soortelijk gewicht van de staven waarschijnlijk wel inderdaad.
Maar het moet dan nog in een constructie verwerkt worden...
Carbonstaven kan je helaas niet zo mooi knikken als een staaldraad.
Ik heb vier staaldraden gebruikt voor de struts van de Storch en deze direct in de constructie kunnen verankeren.
Twee stuks 1mm staaldraad voor de hoofdstruts (rood) en twee stuks 0.6mm staaldraad voor de tussenstruts (groen):

full

De struts zijn trekstangen (en functioneel op dit model), het grote voordeel is dat ze dus uit 1 stuk zijn.
Ze lopen in een stuk door de romp heen en zijn daar ook eenvoudig verankerd.

Wanneer ik dit van carbon had gemaakt, zouden dat meerdere losse stukken strut zijn.
Die zouden dan gekoppeld moeten worden en voornamelijk onder de romp zou dat erg verstevigd moeten worden.
Losse struts aan de rompzijkant trekken de romp uit elkaar (trekstangen) en dus zou de romp daar dan weer extra verstevigd moeten worden.
Door al die extra verstevigingen gaat de carbon oplossing netto dus toch een stuk meer wegen.

Ik heb er wel aan gedacht zoals ik ook schreef, ook aan aluminium...
Maar gezien de constructiewijze is dit naar mijn idee de meest lichte en sterke oplossing.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
even een vlammetje op het carbon houden en dan buigen, daarna met epoxy weer verankeren, houdt bij mijn vleugelbevestiging van mijn Piper Cub alweer een tijdje..

Ben benieuwd met je gewicht straks.... Hoop dat je het gaat redden..

Als het zo gaat vliegen als het eruit ziet gaat het helemaal goedkomen...

Het scheelt natuurlijk een hoop nu je de vleugel niet afneembaar maakt.. Maarja als je nog veel moet oefenen zoals ik (en een kleine auto hebt) is het handiger om alles uit elkaar te kunnen nemen (vooral bij reparaties) . :hammer:

Echt een pracht model.

Zou ik ook wel graag willen bezitten.

Na aanleiding van dit draadje eens op YT gekeken hoe ze vliegen. Dat is wel grappig. Geen goedmoedige kist wat ik zo zag.

Leuke kist!

Back