Bouwverslag Fokker FVIII

Dank mannen :yes:
@ Lex, Adri kan qua belettering werkelijk alles maken wat je wilt, neem gewoon contact met hem op :thumbsup:

Inmiddels zijn de scharnieren en de geleidingspunten voor de stuurkabels gelijmd
Rondom afplakken om de epoxy niet op de bekleding te krijgen

DSC_3953.JPG


DSC_3955.JPG


Voor de raampjes heb ik reeds een proefstukje gemaakt Lex :D, ik ben nog op zoek naar 1mm transparant plastic
Ik hou het simpel met strookjes kleeffolie en radiatortape.
Achter de brede stroken tussen de ramen kan ik balsa lijmen welke ik aan het frame kan bevestigen

DSC_3960.JPG


Teststukje

DSC_3962.JPG


Groeten, Ralf
 
Wat let je Jan?
Ik heb inmiddels het juiste transparante plastic gevonden :banana:
Foto lijst van de IKEA ontnomen van zijn voorzijde :D
Ik ga de randjes van de ramen wat dunner maken dan in het proefmodelletje, staat wat minder lomp.

Groeten, Ralf
 
De Fokker FVIII is vandaag voor het eerst op het veld geweest.
Motorloop getest en ik schat trekkracht genoeg.
De wind was te pittig voor een eerste vlucht

DSC_3955.JPG


DSC_3962.JPG


Gisteren wel de nieuwe sponswielen binnen gekregen en gelijk gemonteerd, covers dummy's en gondels nog...

DSC_3963.JPG


Groeten, Ralf
 
Ze staat er prachtig bij Ralf :thumbsup:. Wel verstandig om het vandaag met die wind nog maar niet te doen.

Zag ook even teruglezend dat je zes graden motordomp t.o.v. de romp nullijn hebt ingebouwd. Ik vind dit gevoelsmatig wel erg veel of heb je deze waarde vanuit andere voorbeelden?

Groet,
Lex
 
Dank Lex, de domp heb ik eigenlijk overgenomen van de 3-view schets.
Edit: Ik heb het nog even nagemeten en dit moet zijn 4,2 graden, (t.o.v. nullijn profiel is dit 8.8 graden)
Omdat de gondels een stukje voor en onder de vleugel hangen krijg je ook een kracht die deze omhoog probeert te trekken.
Bij mijn vorige FVIII modelletje moest ik de vleugel minder instelhoek geven omdat de kist teveel omhoog wilde (aanpassen van de gondels ging daar niet)
Bij de echte FVIII stonden ze ook aardig gedompt
We gaan het straks zien bij de testvlucht, minder domp kan altijd nog

f8 25.jpg


PH-AEF.jpg


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zwaartepunt berekend en mede door het kleine (schaal) stabilo (wat ik al met 5% had vergroot) komt dit niet gunstig uit.
8,4-9,9cm vanaf de voorlijst, met een koorde van 37,2cm kom ik uit op 22,6-26,6%.

ecalc.JPG


Meestal kom je met 33% (1/3 koorde) redelijk weg maar bij deze kist dus niet :(

De prijs die ik betaal is 500 gram lood in de neus :mad: (de accu kan niet verder naar voren)
Nu moeten er nog dummy motoren op welke redelijk voorin zitten en hier een deel van opsnoepen maar toch.
Dit doet zo zeer en maakt schaalvliegen zo onaantrekkelijk :(

Totaalgewicht voor deze kist wordt dan ca.4,3 kg wat een vleugelbelasting van 0,67 oplevert.
Dit zou zelfs een Warbird niet misstaan o_O

Ik ga er nog maar eens een nachtje over nadenken....

Groeten, Ralf
 
Gezien je profiel dikte zou ik er niet te hard wakker van liggen. Haal voor de gein het origineel er maar eens door.
 
Profieldikte wordt inderdaad ook niet meegenomen in de berekening.
Ik hoop dat je gelijk hebt Serge dat zou me wat geruster stellen.

Wat bedoel je met het origineel erdoor halen, dit zal voor het zwaartepunt toch niet zoveel afwijken van de ingevoerde gegevens?
Of bedoel je qua gewicht en vleugelbelasting?

I.i.g. dank voor je reactie :yes:

Groeten, Ralf
 
Slim dat je niet bent gaan vliegen met die wind! Het model ziet er prachtig uit zo in de buitenlucht :)

Ik denk dat je je niet te druk moet maken om de vleugel belasting. Mijn empire heeft een vleugeloppervlakte van 58 dm² en een vliegklaargewicht van 2475 gram, Dit geeft een vleugelbelasting van 42gram/dm². Dit toestel vliegt alsof het gevuld is met helium.

Mijn Grumman Goose heeft een vleugelbelasting van 77gram/dm² en ook een redelijk dik profiel. Ook dit toestel vliegt erg goed en langzaam onderstaand een video van de maiden flight.
Jou Fokker heeft een vleugelbelasting van 76gram/dm² en daarbij een erg dik vleugel profiel. Het zou mij verbazen als je niet een prachtige vliegsnelheid hebt.

Mvg,

Bart

 
Laatst bewerkt:
Correct Jan 67 gram/dm² (4300 gram/63,83 dm2).

Dank Bart, jouw Goose vliegt er prima mee zo te zien :thumbsup: Prachtige landingen op het water trouwens :)
Dat is ook wel een beetje de vliegsnelheid welke ik van de FVIII zou verwachten.
OK dan lijkt het met de vleugelbelasting wel goed te komen alleen jammer dan van dat extra lood.
Maar eens kijken of ik daar niet handig mee om kan gaan.

Thanks for the response gents! :beer:

Groeten, Ralf
 
Gisterenavond heeft de Fokker FVIII zijn eerste vlucht gehad :yes:
Omdat ik wat onzeker over de motordomp was heeft Derk v/d Vecht dit voor zijn rekening genomen
De Fokker heeft gevlogen en kwam heelhuids weer aan de grond :banana:
Er moest aardig nog wat up getrimd worden en het taxiën ging niet echt lekker.
Hij stuurt slecht op de grond (vaste skid) en hij wilde voorover kantelen

Er zijn een aantal puntjes besproken welke ik nu reeds aangepast heb.
De domping is minder geworden (goed gezien Lex :thumbsup:) de wieltjes liepen te stroef, het hoogteroer moest meer up hebben en de uitslag van de ailerons mocht iets minder.
Verder gaat er iets lood uit de neus

Derk nogmaals heel hartelijk dank voor je hulp :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Back
Top