Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

.
@ron van sommeren, @AHoogendijk: :D :D

M`n 3 MLD kisten paste helaas toch niet in mijn eigen Alfa en spanbanden kon ik niet vinden Ron en Ahoogendijk...
Iris wilde ook perse mee, dus het moest allemaal achterin.
Dus maar een grotere Alfa (Sportwagon) gepakt vandaag.

Na aankomst in het Aviodrome m`n drie Marine Luchtvaart Dienst kisten uitgestald.
Team deLooff Aeroplanes is er klaar voor! :thumbsup:

full

M`n MLD Dornier Do Wal:

full

M`n MLD Ryan STM-S2:

full

En m`n MLD Fokker T.VIII W (G):

full

100 jaar Marine Luchtvaart Dienst in het klein herdacht!

full

In het museum staat trouwens een origineel oud metalen beeldje van een Fokker T.VIII W:

full

Het was een zeer gezellige dag, Iris en ik hebben genoten!! :thumbsup:

.
Gerrit Sterken bedankt voor de uitnodiging!
En ook bedankt dat we de Catalina mochten bekijken van binnen!! :thumbsup:
Je hebt veel ervaring en vele mooie verhalen uit de Marine Luchtvaart Dienst tijd.
We hebben zeer genoten, nogmaals dank!

.
Leuk ook weer enkele forumleden daar gesproken te hebben :thumbsup:
En toen was het evenement voorbij, dus weer afbreken... en.. oja.. hoe paste dat ook alweer??

full

Na 10 minuten 3D-puzzelen zat alles weer in de Alfa... pfff
Ter afsluiting nog gezellig een biertje met Merlijn gedronken en weer tevreden naar huis! :beer:

Volgende week verder met de detaillering en afwerking van de Fokker T.VIII W (G)!

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
... Iris wilde ook perse mee, dus het moest allemaal achterin. ....
Voor de volgende keer: Iris op het dak, spanbanden om Iris en vervolgens door ramen van voor- en achterdeuren. Diagonaal, van achteren naar voren, en van voren naar achteren. Klaar. Wel even oppassen bij bruggen, via- en acqua-ducten.

.
Zo... na eind november 2017 verhuisd te zijn naar Heeze en afgelopen half jaar vele andere zaken aan mijn hoofd te hebben gehad heb ik eindelijk weer tijd voor de hobby :thumbsup:
Tevens in het afgelopen half jaar het goede nieuws te horen gekregen dat de voorgenomen en eerder geldende NL wetgeving voor rc watervliegen (categorie wildvliegen, 50m hoog, 100m ver) van de baan is, en Europese regelgeving wordt gevolgd waardoor watervliegen in NL weer gewoon kan!! :thumbsup:

Dusss...

Nadat Iris en ik een "afkoelbadje" voor in de achtertuin hadden gekocht, wilde ik even iets proberen...

De Fokker T.VIII W (G) van zolder gehaald, in het badje gezet en gekeken hoe de Fokker in het water ligt met het juiste CG.
De Fokker ligt veel hoger in het water dan ik vooraf had gedacht, daar ben ik blij mee!
Ook de hoek van de kistin het water met het juiste CG voor vliegen is beter dan ik vooraf had gedacht.
De waterlijn kan ik nu aftekenen op de drijvers.

Heb weer veel zin, weer tijd (en nut gezien de regelgeving) om de Fokker T.VIII W (G) af te gaan bouwen!! :thumbsup:
Hetgeen nu te doen vind ik het leukste aan de bouw van een schaalkist... details en afwerking.
Vanaf nu dus weer af en toe een update over de afbouw en hopelijk succesvolle maiden flight van deze Fokker.

Nog wat foto`s van vanochtend:

full

full

full

full

full

full

full

Groeten, Ramses
.

.
Bedankt heren! :)

De Fokker is in goed MLD gezelschap op m`n nieuwe bouwzolder:

full

Opzoek naar info over het kleurenschema gebruik ik veel fotos van bestaande kisten, alleen zijn die allemaal zwart/wit.
Aangezien deze Fokker een kleurenschema van grijstinten heeft, geeft dat niet zo... ;)
De kleuren grijs (codes) zijn te achterhalen uit documenten en de werkelijke wijze van beschilderen is te zien in de foto`s.

Ook handig is dit boek:

full

Daarin staat een foto en tekst specifiek over "mijn" Fokker T.VIII W (G) R-6 in:

full

En die tekst blijkt te kloppen met andere foto`s welke ik van de R-6 heb.
In het boek staan de gebruikte kleurcodes, dus ik kan vooruit!

Groeten, Ramses
.

hoi Ramses,

ik ben benieuwd naar het eindresultaat en hoe de kist zal vliegen, bij Johnny ging het niet zo goed, maar ja, hij had ook totaal geen watervliegervaring en dat werkt toch even ietsje anders.

Ik heb nog een boek over RC Watervliegen in PDF, als je geinteresseerd bent hoor ik het wel.

groetjes en succes met het projekt,
Jan

full
Beste Jan, lees zojuist je bericht over pdf met betrekking tot watervliegtuigen. Kun je mij een kopie van de pdf toesturen? Een oud-oom van mij is omgekomen bij het eerste ongeluk met een fokkerT8w in de Ierse zee op 26 juli 1940, Aart de Knegt. Deze vliegtuigen bleken ook in de praktijk wat aan de zware kant te zijn tov het liftvermogen van de relatief kleine vleugels. Groet, Karel de Vries

Laatst bewerkt:
Het is niet zo slim om je e-mailadres adres zo open en bloot in je post te zetten. Er zijn lieden die deze adressen verzamelen, ook automatische zoek programma's kunnen ze makkelijk vinden. Je loopt nu gerede kans dat je op een spamlijst terecht komt en dan loopt je inbox vol met reclame en andere troep.

Je kunt het beste je e-mail adres helemaal verwijderen en vervolgens een creatief verminkte versie plaatsen: blabla apestaart ziggo nl, of zoiets. Niet bewerken, want anders blijft het onderwater toch leesbaar.
Berichten/titels kun je gedurende twee dagen na plaatsing wijzigen, daarna zijn ze bevroren. Na die periode wijziging aan moderatoren vragen middels klik op Meld onder betreffende bericht.

Conversaties versus profielposts
PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.
Of je start een conversatie/PB door rechtsboven op een pagina te klikken op Postvak In → Conversaties → Start Nieuwe Conversatie.
Je kunt ook via profielposts communiceren, door op iemands gebruikerspagina te berichten te plaatsen, maar die berichten zijn openbaar op jouw @Achterneef de Knegt profielpagina, iedereen kan ze lezen, en meedoen.

Notificaties/meldingen
Voor privébericht/conversaties/discussies kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. antwoorden in discussie niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een reactie/privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over

Laatst bewerkt:
Hi Ramses, en de rest van de 'crew'!

Kwam deze plaat tegen van de T.VIII W in Brighton, nadat hij (Zij?) de ministers Van Kleffens en Welters had overgevlogen... Ingekleurd door Howard Blanks. Man, het gaat zo wél leven!

Ramses, ga je er nog schaal-2 blads props op zetten?

109786173_109610354164076_7519587477534905511_o.jpg

Bijlagen

• T8W at Brighton.jpg
    T8W at Brighton.jpg
    489 KB · Weergaven: 289
Laatst bewerkt:
.
Hoi Porcino,

Wat een prachtige plaat, bedankt! :thumbsup: :thumbsup:

Ramses, ga je er nog schaal-2 blads props op zetten?

Er komen inderdaad tweeblads props op.
Ik ben recent weer verder gegaan met de afwerking met de Fokker T.VIII W.
Heb o.a. een mal van gips gemaakt voor de achterste (straks openstaande) canopy.
Zal binnenkort dit verslag updaten.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Heb o.a. een mal van gips gemaakt voor de achterste (straks openstaande) canopy.
Zal binnenkort dit verslag updaten.

Eerst van schuim (roofmate) de plug voor de achterste cockpitkap gemaakt.
Balsa basis en achterspant, schuim afgewerkt met filler:

full

Omdat een schuimplug niet gebruikt kan worden voor het maken van de kap gebruik ik de schuimplug om een contramal te maken in gips:

full

Volgieten en aankloppen (luchtbellen eruit):

full

De schuimplug eruit gebroken:

full

De contramal ingesmeerd met olie en volgegoten met gips.
Even kort laten aanharden (waarbij het sterk krimpt) en afgesmeerd tot de rand:

full

Een massief gipsen blok met wat krimpscheuren nu:

full

Na een paar uur uitharden met een hamer de contramal eraf tikken:

full

De gipsen plug uit contramal, nu nog wat nabewerken:

full

Groeten, Ramses
.

.
In de supermarkt de grootste colafles gezocht (2L) en de gipsen plug erin gestopt en de achterkant afgetaped:

full

Na het bewerken met de hotgun:

full

Uitgeknipt en met transparante bisonkit en secondenlijm op het frame gelijmd:

full

Hier de kap dicht, maar op het model staat de kap straks open.
Er zit hier nog wat witte uitslag bij de randen van de secondenlijm:

full

Die zijn eenvoudig weg te poetsen met een doekje met wat naaimachine olie.
Een tip welke ik ooit van Henri kreeg en dankzij hem al meerdere andere bouwers ook weer blij mee heb kunnen maken! :thumbsup:

full

De kap komt zo open op de romp (stukje verder onder de cockpit) met het mg op een affuit welke ik nog moet maken:

full

Het bouwseizoen is weer begonnen en ik ga weer verder met de Bf-109.
Maar zo af en toe tussendoor wil ik de Fokker deze winter afbouwen.

Groeten, Ramses
.

Back