Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Bedankt heren voor de leuke reacties! :)

.
Hoe zeker ben je van dat zwart aan dd onderzijde?

Eigenlijk best zeker... ;)
Dat is namelijk zo'n beetje het enige waar de kleurenaanzichten en 3-views het over eens zijn.
Bij vrijwel alle afbeeldingen (en ook in de teksten) zijn de onderzijden van de drijvers zwart.

Zitten in de drijvers geen wielen , omdat je ook van land wil vliegen?

Ik heb daar over getwijfeld Ton, maar ik hoop dat de twee Saito 80`s de Fokker ook door het gras trekken zonder wielen.
Mocht dat niet gaan dan zal ik er achteraf misschien nog wielen in maken.
De onderkant van de drijvers zijn zonder detail en zwart, daar is nog van alles in mogelijk straks ;)
.
De nieuwe neus in vorm geschuurd. De neus is nu veel schuiner aflopend naar achteren toe:

full


De cockpits zijn nu bijna klaar, evenals de drijvers:

full


Voor de nieuwe vleugel zal ik een stuk uit de romp moeten zagen.
Hiermee wacht ik tot het middenstuk van de nieuwe vleugel klaar is.
Stand van de restauratie tot nu toe:

full


De aansluiting van de cockpits met de romp moeten nog vloeiend gemaakt worden, maar dat komt later.

full


Nu eerst verder met de vleugel tekening

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Zojuist m`n kleine Pitts S2 getest met floats.


Even snel filmpje gemaakt, want bewegende beelden or it didn`t happen... ;)
Door Iris met m`n telefoontje gefilmd, de kwaliteit is niet best maar duidelijk genoeg.

Drie succesvolle waterstarts gemaakt en twee succesvolle landingen op `t water... bij de derde landing sloeg de Pitts op de kop.
De drijvers staan vrij dicht bij elkaar en de Pitts sleept bij een klein tikje rudder al met een vleugeltip door `t water.

De Pitts heeft de standaard setup en is met drijvers wat staartlastig en underpowered.
Ik ga er een zwaardere accu in zetten zodat het zwaartepunt beter ligt en de Pitts meer vermogen heeft.

De eerste drie foto`s uit het filmpje zijn trouwens van Iris met eenzelfde Pitts toen ze 4 jaar was... da`s alweer 5 jaar geleden!
Ze wilde deze ook wel "even" vliegen, maar ik heb gezegd dat ze eerst flink moet oefenen... ;)
Ze wil nu een "Dusty" op floats

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
He Ramses

Leuk filmpje en dat je dochter het leuk vind geweldig is dat , ik heb het ook wel eens geprobeerd om mijn dochters mee te nemen als ik ging vliegen
maar die vinden het niks . Leuk voor papa maar niet voor hun ha ha ha

gr ronald
 
Juist! Binnenkort samen aqua trainen?!

Echt wel! :thumbsup:

Leuk filmpje en dat je dochter het leuk vind geweldig is dat , ik heb het ook wel eens geprobeerd om mijn dochters mee te nemen als ik ging vliegen maar die vinden het niks. Leuk voor papa maar niet voor hun ha ha ha

Dank je Ronald! Iris vind het allemaal erg leuk.
Maar ze kan niet zelfstandig vliegen hoor, alhoewel ze dat wel erg graag zou willen.
Ze wil nu dat ik een Dusty (Disney Planes) voor haar ga maken om te leren vliegen... :yes:
En aangezien papa steeds meer "into watervliegtuigen" is wordt het waarschijnlijk Dusty on floats ;)

latest


Groeten, Ramses
.
.
 
.
Even een tijdelijke bouwstop gehad i.v.m. o.a. drukte op het werk en overwerken.
Maar er gebeurt op de achtergrond nog van alles.
Er zit ook nog een nieuw projectje aan te komen maar daarover binnenkort meer...

Met de Fokker ben ik ook nog af en toe tussendoor bezig geweest.
De vleugeltekening is inmiddels klaar en ook de laserfile is klaar en ligt bij de "cutter".

Wat beelden waar ik gebleven was...
Het 3D model van de nieuwe vleugel voor de Fokker:

full


full


full


En de laserfile die ik daaruit heb gegenereerd:

full


Ruim 2.5 meter bouwtafel vol met nieuwe onderdelen voor de Fokker vleugel:

full


Om dit opnieuw te maken:

full


De laserfile ligt nu bij Sebastiaan van RcEurope.eu
Volgende week gaan we de onderdelen maken...

Binnenkort meer!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Thanks! Ik ook Bart ;)
Iris moet eerst nog flink simmen.
.

Het hout voor de nieuwe vleugel van de Fokker is gelaserd! :)
Sneak peak:

full


Komende week `s avonds weer verder met de Fokker

Groeten, Ramses
.
 
Het hout voor de Fokker T.VIII W vleugel is binnen! :yes:
Custom cut door rc-europe
Hier worden de Fokker T.VIII W ribben gesneden:


Zeer goede kwaliteit en service, bedankt Sebastiaan!
Ik ben er zeer tevreden mee. :thumbsup:

Afgelopen weken ben ik erg druk met werk en andere dingen geweest en heb helaas geen tijd voor de hobby gehad.
Ik zal straks een update plaatsen met foto`s van het houtwerk en de tekening voor de Fokker vleugel.
Volgende week weer lekker verder bouwen en plakken! :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Het laserwerk was prima verpakt en al het hout ontvangen zonder enige beschadigingen:

full


Alle onderdelen controleren en sorteren:

full


Alle ribben en vormdelen voor de Fokker T.VIII W vleugel:

full


Even uitgelegd op m`n bouwtafel:

full


De kwaliteit van het snijwerk is erg strak en nauwkeurig!
Bedankt Sebastiaan van rc-europe! :thumbsup:

full

Wat test stukken droog in elkaar gestoken... past als gegoten! :yes:

full


De bouwtafel vanavond klaar gemaakt voor de bouw van de Fokker T.VIII W vleugel:

full


Het eerste onderdeeltje gelijmd en de perspectieven van hoe het moet worden:

full


Komende week `s avonds verder met de Fokker T.VIII W

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Gaaf Ramses!
Mooi tekenwerk en netjes gelaserd, zal een feest zijn om dit samen te bouwen :beer:.
Geniet van je werk :feli:.

Groeten, Ralf
 
.
Bedankt Edwin en Ralf! :)

.
Begonnen met het opbouwen van de vleugels.
Eerst de "doublers" gelijmd:

full


Daarna de ribben op de liggers gestoken en de servoplankjes ingelijmd.
Dat ging zeer rap, het lijkt wel lego-en op deze manier ;)
De vleugeltippen zaten in een avondje in elkaar:

full


Begonnen met het vleugel middenstuk:

full


Hierbij was het wel even opletten wat de bouwvolgorde was, anders krijg je het niet meer in elkaar.
Aangezien ik geen bouwhandleiding heb gemaakt maar even het computerbestand erbij gepakt en de opbouw gechecked voordat alles in elkaar gelijmd werd ;)

full


De drie vleugeldelen even met knijpers aan elkaar gemaakt voor de foto:

full


Begint na twee avondjes plakken al een vleugel te worden! :yes:

full


Nu moeten de vliegtuigtriplex vleugelbuis hoezen gemaakt worden en in de vleugel gelijmd worden:

full


...en natuurlijk de aluminium vleugelbuizen in de vleugeltips gemaakt worden:

full


Daarna zijn de flaps en de engine nacelles aan de beurt:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Ramses,

Het laserwerk ziet er inderdaad goed uit.
Dit is mooi bouwen.
Het word weer een heel mooie kist.
Geen heimwee naar je figuurzaag ?

Ton
 
Als gevolg van CAD- en laser-technieken gaan we een verschuiving zien van de skills waarover een 'modelbouwer' moet beschikken.

Met een vlinderstaartje en een beugeltje netjes kunnen figuurzagen hoort tot het verleden . . .


jan.
 
.
Hoi Ton, Dank je! M`n figuurzaagje gebruik ik nog voor andere projecten hoor. Maar dit is een erg leuke afwisseling!

He Jan, het is een mooie ontwikkeling inderdaad! Maar ik blijf ook lekker met "de hand" werken hoor. Zie bijvoorbeeld mijn bouwverslag van m`n Westland Whirlwind

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Zo, alle lasercut delen zijn verwerkt!
Het paste allemaal perfect:yes:

Ik had wel 1 foutje gemaakt met de lasercut parts, de tweede rib voorin in de nacelle was er niet in te steken zoals ik het bedacht had.
Deze moest ik in twee delen snijden en toen ging het wel.
Dat dus nog even aanpassen op de tekening.

Oja, en ik was nog iets vergeten mee te nemen in de lasercut files.. de ronde vleugeltips! :rolleyes:

Gisteren de platen voor de splitflaps ingelijmd, de nacelles opgebouwd en afgemaakt, tankjes in elkaar gezet en ingebouwd, rolroeren opgebouwd en de hulzen voor de vleugelbuizen in het middenstuk gemaakt, etc..

Hierbij de beelden:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


full


Vanaf hier is het verder weer lekker scratchen...
Vuren en balsa liggers inlijmen, electronica inbouwen, voorzieningen voor het onderstel, etc, etc..

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top