FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

Heel juist ... Budd bouwde al voor WW-II roestvast stalen "lichtgewicht" rijtuigen voor vele spoorwegmaatschappijen (de meeste in Noord Amerika) in geheel gelaste constructie ... met deze ervaring hebben ze een vliegtuig ontworpen ... (dit omdat "men" verwachte dat aluminium schaars zou worden, naarmate de oorlog vorderde) ... maar een spoorrijtuig is geen vliegtuig en daar hadden ze zich in verkeken ... i.p.v. de oorspronkelijke order van 800 kisten werden er maar 17 gebouwd ...

:-)Ik ben wel niet aan de beurt, maar even een tussendoortje: weet iemand ook wie de link vormt tussen deze fabrikant, een (iets minder bekend dan een bekend) luchtschip en een zeer bekende roman die hij geschreven heeft?:-)

Dirk, laat je niet stoppen met een echte nieuwe opgave!:)

Nevil Shute (eigenlijk: Nevil Shute Norway) Brits schrijver en vliegtuig-ingenieur ... heeft de R100 (een "bekend" door Vickers gebouwd luchtschip 219m lang en 41m in diameter) mede mogen ontwerpen.
En één van de oprichters van Airspeed Ltd. (1931)...

Laatst bewerkt:
Nevil Shute (eigenlijk: Nevil Shute Norway) Brits schrijver en vliegtuig-ingenieur
Heel goed, Dirk. Ik kwam ooit in een vakantiehuisje een oud exemplaar van het boek "Slide Rule" tegen, door hem zelf geschreven, waarin zijn hele levensgeschiedenis in de luchtvaartindustrie beschreven staat. Het meer bekende luchtschip R-101 was de tegenhanger van de R-100 waaraan hijzelf werkte. de R-101 crashte met fatale gevolgen op de eerste vlucht.
Naar later bleek was de kritiek die Nevil Shute in zijn boek uitte op de door de Britse overheid ruim gesubsidieerde tegenhanger van het luchtschip waar hij zelf bij Vickers aan werkte, niet geheel gerechtvaardigd.
Maar nu naar Key's opdracht.:)

Ze zouden in een aflevering van de Thunderbirds niet misstaan hebben. Zie het shot met de neerklappende boompjes op 6:37. ;)

Ik had eens een discussie met iemand of het nou vliegtuigen zijn of niet. Het heeft vleugels en het vliegt ja, maar ik vind het toch meer categorie nautica. (Draagvleugelboten hebben ook vleugels en komen ook los van het water.) En het vliegen met een ekranoplan is meer als een hovercraft dan een vliegtuig.

Nieuwe opgave

Nu een toestel wat een commerciële topper is geworden. Meteen na de eerste presentatie van dit toestel stroomden de orders binnen. Blijkbaar hebben deze ontwerpers een gat in de markt gevonden.

094dz.jpg

Johannes

8O Ik dacht dat ik de lelijkste vliegtuigen al wel allemaal had gezien!

Ik neem aan dat je tekst bij de opgave ironisch bedoeld is?

Laatst bewerkt:
Henri, de inkopers hebben dit toestel aan de hand van cijfers besteld.
Voor vier miljoen dollars mag je zo een toestel me naar huis nemen. :p

De vliegtuigbouwer, voorheen alleen toeleverancier van vliegtuigonderdelen heeft dit toestel voor een vriend ontwikkeld. Ze verwachten ca. 600 stuks ervan te verkopen. :roll:
Er zijn nog wel mooier foto's in omloop. Of het toestel ook mooier op is geworden betwijfel ik ten zeerste. :rolleyes:

Johannes

Ayres Loadmaster

Ayres Loadmaster.

dit transport vliegtuig heeft 2 turboprops met een gemeenschappelijke propeller. dit model is bedoeld voor vervoer van bulkgoed en containers, maar er zijn ook varianten voor verkenning en vervoer van passagiers en troepen.

loadmaster.gif

Jaap

Laatst bewerkt:
Een "voll-Sperrholz" kistje ... beter bekend als Klemm L20 -edit- dit is een L25 ... type I of IW met Salmson 9AD 44 pk 9 cylinder stermotor gebouwd tussen 1928 en 1929

Laatst bewerkt:
Ik ga er van uit dat het goed is ... ;-) dus weer een nieuwe opgave

Afgeleid van een model van de fabrikant, maar nu met een afwijkende aandrijving, dat 10 jaar lang een record behouden heeft ...

jippy.jpg

(Sorry voor het slechte schilderwerk ....)

Dirk, dit toestel doet mijn hart sneller slaan. :D
Ik heb de originele bouwtekening in mijn archiefkast liggen. :p

Johannes

Niet in deze historische configuratie.
Maar de basis is het zelfde. En er waren vele uitvoeringen.

Johannes

Back