Dat begrijp ik, als de motor draait heb je koeling nodig.
Uiteraard! Maar eigenlijk is het meer een temperatuur
regeling. Uiteraard voorkom je dat de boel te heet wordt door te koelen, maar in wezen is een constante temperatuur veel belangrijker dan de exacte waarde van die temperatuur.
Hebben het expansievat en het volume van de tank in feite niet in feite dezelfde functie, opvangen van de expansie?
Uiteraard... Maar die uitzetting is maar heel weinig, daar heb je in wezen aan een wat dunwandig stukje slang al voldoende "rek" voor...
Maar dat is niet wat ik bedoel.
Stel, de boel draait met een constante belasting en een constante temperatuur (er is dus evenwicht) en de temperatuurvoeler zit direct op de leiding vanaf motor naar expansietank.
Je moet op een gegeven moment manouvreren, dus de belasting gaat variëren. Die temperatuur gaat dus op en neer. Die voeler kan dat ten eerste zo snel niet volgen, dus die reageert altijd wat aan de late kant, en vanwege de omlooptijd van het systeem kan dat opslingeren van de regeling veroorzaken.
Da's nie mooi nie... Krijgt die motor een sterk wisselende inlaattemperatuur voor zijn kiezen.Is een recept voor lekkende koelwaterjackets, en daarvan heb ik er al te veel gezien in mijn leven...
Maar nu plaats ik de voeler in het tankje, en omdat dat tankje wat volume heeft, zal dat tankje veel langzamer opwarmen of afkoelen, en ook veel minder grote uitschieters vertonen. De regelklep zal dus veel rustiger openen en sluiten, en daarmee wordt de temperatuur aan de koelwaterinlaat een stuk constanter,
De temperatuur aan de uitlaat zal wat meer op en neer gaan mischien, maar dat is lang zo erg niet dan dat die motor 5 seconden water van 80 graden en daarna 5 seconden water van 20 graden in zijn smoel gesmeten krijgt. Als die water van zeg, tussen de 65 en 70 graden krijgt, is het niet meer zo belangrijk of het water aan de uitlaat tussen de 75 en 95 graden heen en weer slingert. Want dat water neemt die warmte tóch wel op, of het nu warm is of koud. Je wilt niet dat het blok continue staat te krimpen en uit te zetten.
Is meer een regeltechnisch iets, dan een motortechnisch iets.
Is het niet de bedoeling om door bijmenging van koud water de temperatuur van het uitlaatwater te houden op b.v. 80gr?
Temperatuur opnemer op uitlaatwater en de bypass- als regelafsluiter op de inlaat om de toegevoerde hoeveelheid koudwater te regelen.
Yup... alleen die voeler op de uitlaat, die moet "ongeveer" 80 graden meten, en daarom dus niet meten aan de uitlaat maar aan de tank. Ten eerste verloopt daar de temperatuur geleidelijker, ten tweede kan ik dáár de voeler IN het water hangen, en aan de uitlaatleiding van de motor kan ik die voeler alleen met een touwtje om de leiding vastbinden.
Het maakt in feite niet uit waar die bypass zit. Die kan direct na de motor zitten, die kan na de pomp maar voor de kimkoeler zitten, maar die kan ook vlak voor de motor zitten, dus NA de kimkoeler. Maar meestal werkt direct na de pomp het beste (meeste druk, beste regelwerking), ook al wordt dat in de praktijk zelden zo gedaan. Meestal zitten ze zo kort mogelijk voor de koeler, dat scheelt meters leidingwerk, en het resultaat is hetzelfde.
Deze kun je handhaven, maar deze wordt nu gevoed door het water uit de kimkoeler.
Nee, de tank wordt niet gevoed door water uit de kimkoeler. De tank hangt ALTIJD (tenminste, ik heb nooit anders gezien) aan de koelmantel van de motor, of aan de uitlaatleiding van de motor. Dat heeft te maken met betere ontluchting, het water in de expansietank moet de hoogste in het systeem voorkomende temperatuur hebben.