Weinig meer gepost, maar dat betekent niet dat ik stil heb gezeten m.b.t. dit project.
Inmiddels het uitgezaagde jet-inlaatkanaal voorzien van een plastic transparant venster om het waterdicht te maken. Lijmen van dit materiaal aan PET viel nog niet mee, uiteindelijk werkte rubberlijm van Bison (shoe-goo) het beste.

Vervolgens heb ik de jet op zijn motorschot gezet, en de as met impeller door de seal gestoken.
Tot aan de blauwe streep water erin gegoten, zoals hieronder te zien is.

Resultaat, geen lekkage door de seal (of langs het transparante venster).


Maar wel door het geprinte onderdeel zelf heen!
Zie de druppel die eraan hangt.
Dit zwarte onderdeel heb ik niet geprint, blijkbaar zijn de lagen niet goed op elkaar gehecht tijdens het print-proces.
Deze lekkage was afgesloten met een extra motorschot wat met epoxy verlijmd was tijdens de laatste vaarten. Dit kan dus niet de oorzaak van het probleem zijn geweest.
Vanuit een opname tijdens een bassin test (model vaart daarbij niet, maar draait in een bak met water en wordt op zijn plaats gehouden) in de romp is duidelijk te zien dat er water door het kogellager, welke achter de seal zit, komt. Het blauwe materiaal is marine-grade smeervet.
Vervolgens heb ik op de as in de kop van mijn schroefmachine gezet, en 140 rpm gedraaid. Kan dat niet filmen/fotograferen in mijn eentje, maar toen begon de seal wel te lekken. Bij 0 rpm geen druppel.
De seal is van rubber met een metalen veer die een lamel op de as drukt. Deze zijn geschikt voor een maximale as-snelheid van 3m/s.
Bij een 6mm as zoals in mijn geval hebben we het dan over nog geen 10.000rpm.
Zelf kom ik tot 17.000rpm tijdens de vaart.
Ik heb de seal al 2x vervangen voor een nieuwe, en binnen een enkele vaart al direct flink aan het lekken.
Daarom overweeg ik nu een stuk duurdere Viton (FPM) seal te gaan toepassen. Die kosten rond de 15 Euro per stuk voor een 6mm as diameter.
Een alternatief zou zijn om zoals de Kehrer jet een korte as met buiten-as toe te passen gevuld met vet, zoals schroefassen waterdicht worden gemaakt.
Mijn doel is nog steeds om met het volgende model op zee te kunnen varen. Daarom wil ik geen druppel water in de romp hebben. Dilemma!
Inmiddels het uitgezaagde jet-inlaatkanaal voorzien van een plastic transparant venster om het waterdicht te maken. Lijmen van dit materiaal aan PET viel nog niet mee, uiteindelijk werkte rubberlijm van Bison (shoe-goo) het beste.

Vervolgens heb ik de jet op zijn motorschot gezet, en de as met impeller door de seal gestoken.
Tot aan de blauwe streep water erin gegoten, zoals hieronder te zien is.

Resultaat, geen lekkage door de seal (of langs het transparante venster).


Maar wel door het geprinte onderdeel zelf heen!
Zie de druppel die eraan hangt.
Dit zwarte onderdeel heb ik niet geprint, blijkbaar zijn de lagen niet goed op elkaar gehecht tijdens het print-proces.
Deze lekkage was afgesloten met een extra motorschot wat met epoxy verlijmd was tijdens de laatste vaarten. Dit kan dus niet de oorzaak van het probleem zijn geweest.
Vanuit een opname tijdens een bassin test (model vaart daarbij niet, maar draait in een bak met water en wordt op zijn plaats gehouden) in de romp is duidelijk te zien dat er water door het kogellager, welke achter de seal zit, komt. Het blauwe materiaal is marine-grade smeervet.

Vervolgens heb ik op de as in de kop van mijn schroefmachine gezet, en 140 rpm gedraaid. Kan dat niet filmen/fotograferen in mijn eentje, maar toen begon de seal wel te lekken. Bij 0 rpm geen druppel.
De seal is van rubber met een metalen veer die een lamel op de as drukt. Deze zijn geschikt voor een maximale as-snelheid van 3m/s.
Bij een 6mm as zoals in mijn geval hebben we het dan over nog geen 10.000rpm.
Zelf kom ik tot 17.000rpm tijdens de vaart.
Ik heb de seal al 2x vervangen voor een nieuwe, en binnen een enkele vaart al direct flink aan het lekken.
Daarom overweeg ik nu een stuk duurdere Viton (FPM) seal te gaan toepassen. Die kosten rond de 15 Euro per stuk voor een 6mm as diameter.
Een alternatief zou zijn om zoals de Kehrer jet een korte as met buiten-as toe te passen gevuld met vet, zoals schroefassen waterdicht worden gemaakt.
Mijn doel is nog steeds om met het volgende model op zee te kunnen varen. Daarom wil ik geen druppel water in de romp hebben. Dilemma!
Bijlagen
Laatst bewerkt: